آنچه در برنامه سینمای "هفت" گذشت؛

جوزانی: نظرات غیر تخصصی سینما را زهرآگین کرده است/ جیرانی: شهامت تبدیل "جشنواره" به جشن را داشته باشیم

"مسعود جعفری جوزانی" و "فریدون جیرانی" از اتفاقات و حاشیه‌های سی و دومین "جشنواره فیلم فجر"گفتند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران، برنامه سینمایی"هفت" در شب گذشته "فریدون جیرانی" و "مسعود جوزانی" در خصوص سی و دومین "جشنواره فیلم فجر" به گفتگو پرداختند.
 
"فریدون جیرانی" در هنگام ورود به برنامه عنوان کرد: علی رغم مخالفت‌های فراوان من به این برنامه، آمده‌ام چرا که باید تحمل کنم در شرایط فعلی باید تحمل کنیم.

وی افزود:" حاتمی کیا" باید رای داوران را بپذیرد، "علی معلم" باید انتقادها را تحمل کند، جمشید مشایخی و همچنین طرفدار شیار 143 و عصبانی نیستم انتقادها را تحمل داشته باشند، این تحمل برای سینمای ایران واجب است.

وی ادامه داد: ما باید بر مبنای این تحمل و بر اساس احترام کنار هم بنشینیم من علی رغم مخالفت با برنامه "هفت" به این برنامه آمده‌ام.
 
"جیرانی" ادامه داد: من خوشحالم که شما "طالبی نژاد" را به برنامه دعوت کردید و وی از من انتقاد کرد ،همه‌ی ما باید یاد بگیریم که در سینما سلایق مختلف وجود دارد از سلحشور گرفته تا فرمان‌آرا.

 وی افزود: دولتی روی کار آمده و قصد دارد این سلایق را با تعامل کنارهم بگذارد خوشحالم که سلایق مختلف در هفت حضور پیدا می کنند.
 
"جیرانی" اظهار داشت: در ایران شرایطی که همه فیلم‌ها باهم ارزیابی شود، وجود ندارد اسکار که فیلم‌های اکران شده را ارزیابی می‌کند. جشنواره فیلم فجر از سال 65 هویت پیدا کرد و این باعث شد سمت و سویی از سال 65 تا 71 ادامه داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: تا زمانی که بهشتی دبیر جشنواره بود جشنواره هویت و سمت و سو داشت وجریان سازی می‌شد در هیچ جایی دبیر جشنواره عوض نمی‌شود و خود را با دولت جدید تطبیق می‌دهد.
 
جیرانی ادامه داد: باید شهامت داشته باشیم جشنواره‌ها را به جشن تبدیل کنیم چرا که جشنواره بین‌المللی باید چند فیلم محدود و با جوایز محدود باشد در مورد جشنواره کودک نیز کسی خواهان تعطیلی نیست اما اگر فیلم کودک نداریم آن را باید تعطیل کرد.  
 
وی در خصوص فیلم "رستاخیز" اظهار داشت: "رستاخیز" فیلمی صنعتی با کارگردانی بسیار درخشان ساخته شد و با وجود اینکه این فیلم با فیلم افخمی قابل مقایسه نیست اما می‌توانست در کنار فیلم افخمی قرار گیرد.  
 
"مسعود جعفری جوزانی"، کارگردان سینما، در خصوص جشنواره عنوان کرد: سینما تولید جمعی است ویک چرخه دارد و این چرخه تولید را جشنواره فیلم فجر تکمیل می‌کند.

وی تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر چرخه سینما را کامل می‌کند چون در کشور ایران عرضه یک سال سینما است متاسفانه این جشنواره یکی دو سال اخیر تغییر استراتژیک خود را مشخص نکرده است که همین مسئله سبب بروز چالش شده است.  
 
وی عنوان کرد: شهادت در مدیریت وجود ندارد وقتی در فستیوال فجر شرکت می‌کنیم باید با لبخند بپذیریم.
 
جوزانی در خصوص نحوه انتخاب داوران جشنواره اظهار داشت: داورها درچه زمانی طبق اصول تعیین شدند که امسال هم به آن صورت باشد آن چند نفر هم طبق اصول سیاسی دوران خود را دارند.  
 
وی تصریح کرد: ما باید تکلیف خودمان را در مورد جشنواره مشخص کنیم مدیریت چنین فستیوالی بسیار سخت است. 

آیا این جشنواره باید فیلم‌هایی که مبلغ شعار خاصی است انتخاب شود؟ آیا این نوع سینما گران حق گرفتن جایزه را دارند؟  
 
جوزانی اظهار داشت: جشنواره زنجیره‌های آخر صنعت سینما است و باید متخصصان حوزه سینما در مورد آن صحبت کنند اظهار نظر غیر متخصصان در مورد سینما آغاز آتشی است که بدنه سینما را زهرآگین کرده است.  
 
جوزانی خاطر نشان کرد: اگر اطمینان به معنی وسیع کلمه درست رعایت نشود و درک صحیحی از جشنواره نداشته باشیم مسیری در مدیریت اتفاق می‌افتد که تضاد در میان سینما گران به وجود می‌آید.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار