شهرکرد/

احداث تعداد 65 سدخاكي آبخيزداري در استان چهارمحال و بختياري

تا كنون تعداد 65 سد خاكي آبخيزداري در استان چهارمحال و بختياري احداث و تعداد 15 سد خاكي نيز جهت ساخت، مورد مطالعه قرار گرفته است.

معاون آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: اين سدها علاوه بر كنترل سيل و فرسايش خاك و رسوب سالانه سبب استحصال 70 ميليون متر مكعب آب مي شوند كه اين امر تغذيه و بهبود منابع آب زير زميني استان را در بر خواهد داشت.
حسين بهرامي گفت: توسعه پايدار استان چهارمحال و بختیاری در گرو بهره برداري اصولي از منابع آب و خاك است و هدف از اجراي عمليات آبخيزداري در واقع مديريت جامع منابع حياتي است به نحوي كه علاوه بر بهره برداري، موجوديت اين منابع نيز حفظ شود.
وی افزود: استان چهارمحال و بختياري به دليل شرايط توپوگرافي خاص و بارش نسبتا مساعد زمينه مطلوبي جهت اجراي سازه هاي آبخيزداري به ويژه سدهاي خاكي كوتاه دارد.
بهرامی، با اشاره به اهداف اجراي عمليات آبخيزداري در استان چهارمحال و بختیاری گفت: اين سدها باعث كنترل روان آبها در بالا دست شده و منابع آبي لازم براي افزايش بهره وري در بخش كشاورزي را فراهم مي كنند.
معاون آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي استان چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر تعداد 15 سد خاكي آبخيزداري مطالعه شده و جهت احداث آماده گرديده كه اعتبار لازم براي اجراي اين تعداد سد خاكي حدود 15 ميليارد تومان است.
بهرامي گفت: تاكنون فقط 20% از مساحت استان چهارمحال و بختياري تحت پوشش عمليات آبخيزداري قرار گرفته است و به منظور توسعه جدي فعاليت آبخيزداري و حفاظت از منابع آب و خاك لازم است سالانه حداقل 20 ميليارد تومان اعتبار جهت انجام عمليات آبخيزداري در این استان تخصيص يابد./س
برچسب ها: احداث ، سدخاکی ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.