ساري/

باغداران مبارزه زمستانی علیه آفات با استفاده از روغن امولسیون شونده یی سی EC

روغن پاشی باید با استفاده از روغن امولسیون شونده یی سی EC به مقدار هشت لیتر یا روغن ˈ ولک مایونز ˈ به میزان 10 تا 12 لیتر در هزار لیتر آب انجام شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت: باغداران مبارزه با آفات و بیماری های مرکبات را در باغاتی که خسارتی از سرمازدگی نداشته اند، انجام دهند.

ˈمحمد اخوان ˈ افزود : با توجه به بارش برف و بروز سرما و یخبندان در استان، زمان مناسب مبارزه با آفات و بیماری های مرکبات در باغاتی که آثار و علائمی از سرمازدگی مشاهده نمی شود،پنجم تا 25 اسفند ماه است.

وی ادامه داد : روغن پاشی باید با استفاده از روغن امولسیون شونده یی سی EC به مقدار هشت لیتر یا روغن ˈ ولک مایونز ˈ به میزان 10 تا 12 لیتر در هزار لیتر آب انجام شود .

اخوان گفت : در باغات آلوده به کنه قرمز که به تائید کارشناسان ذیربط رسیده باشد ، باید از کنه کش های مجاز و توصیه شده همراه با روغن امولسیون شونده استفاده شود.

اخوان تاکید کرد: در باغاتی که شدت خسارت وارده ناشی از تنش سرمایی به صورت لوله شدن برگ، قهوه ای شدن برگ و سرشاخه، ترکیدگی پوست تنه و سرشاخه ها مشاهده شود با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و باغبانی هرگونه عملیات زراعی و باغی تا شروع رشد رویشی درختان باید به تاخیر بیفتد.

وی افزود : با توجه به شرایط حادث شده، احتمال شیوع بیماری و خسارت بلاست مرکبات در اوایل بهار دور از انتظار نیست پس برای کنترل باکتری عامل بیماری، استفاده از قارچکش های مسی در اواخر اسفند ماه در باغاتی که دچار تنش سرمایی شدند، طبق نظر کارشناسان گیاهپزشکی پیشنهاد می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : به منظور پیشگیری از اثرات سوء احتمالی و اثر بخشی مناسب قارچکش های مسی، توصیه می شود فاصله 15 تا 20 روز بین روغن پاشی و سمپاشی با سموم مسی رعایت شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به حفظ محیط زیست و حمایت از دشمنان طبیعی آفات و نیز حشرات گرده افشان به باغداران توصیه کرد قبل از سمپاشی، با زنبورداران منطقه هماهنگی و به آنان اطلاع رسانی کنند./ب

برچسب ها: باغداری ، آفات ، روغن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.