لاریجانی در جمع ائمه جماعات استان قم:

ایران در چارچوب NPT مذاکرات را ادامه می‌دهد/ از فناوری هسته‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در چارچوب NPTبه مذاکرات ادامه می دهیم و به دنبال سلاح هسته ای نیستیم گفت: کشوری که صاحب فناوری شد گرفتن این حق از آن امکان پذیر نیست.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی در همایش ائمه جماعت مساجد، ادارات و روحانیون مستقر استان قم که در اداره کل تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد با اشاره به مسائل بین المللی گفت: حضور ایران در مسائل بین المللی وجهی بسیار ارزشمند است که البته مشکلاتی در صحنه بین المللی به همراه داریم؛ از طرفی استقامت مردم در پایداری از نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر سلطه گری استکبار جایگاه ویژه ای دارد.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از کشورها دموکراسی دارند اما این دموکراسی تمام قد نیست در منطقه ما نیز مشاهده می شوند به طوری که برخی از کشورهای منطقه مجبورند حرف دیگران را گوش کنند.
 
وی افزود: در چند کشور منطقه که طی سال های اخیر انقلاب شد این کشورها صاحب مردمسالاری شدند اما مجبورند با فشارهای قدرتمند خود را وفق دهند که این استقلال به معنای واقعی نیست.
 
لاریجانی ادامه داد: در کشور ما به همت ملت و آرمان های امام(ره) مردمسالاری شکل گرفت و ا نتخابات به صورت آزادانه برگزار می شود از طرفی کشور ما صاحب استقلال است و هراسی از قدرت ها ندارد؛ کمتر کشوری در منطقه به این شکل شاهد حضور مردم در صحنه است اما در ایران نمونه حضور ایران در صحنه انتخابات اخیر، در 22 بهمن  قدرت و منزلت دارد و به کشور نیز قدرت می دهد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در چارچوب NPTبه مذاکرات ادامه می دهیم و به دنبال سلاح هسته ای نیستیم گفت: کشوری که صاحب فناوری شد گرفتن این حق از آن امکان پذیر نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: در مقابل این همه سر و صدایی که آمریکایی های علیه ا یران کردند اما کشور ما همیشه بر روی مبانی خود ایستادگی کرد این در حالی است که کشورهای بزرگ قدرت ایستادگی مقابل آمریکا را ندارند.

لاریجانی ادامه داد: در زمانی که آمریکا، کشور عراق را اشغال کرد چند کشور آلمان، فرانسه و روسیه واکنش نشان دادند اما بعد از اینکه کشور عراق از سوی آمریکایی ها اشغال شد این سه کشور کنار کشیدند اما جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کرد؛ این ایستادگی پرقدرت است که در جنگ 33 روزه لبنان نیز عظمتی برای ملت اسلامی به وجود آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جایگاه مهم ایران در صحنه بین المللی و اهمیت این جایگاه بسیار حائز اهمیت است ادامه داد: البته غرب به دنبال شیطینت در مسائل بین المللی مانند مسئله هسته ای است؛ لذا باید در مواضع و حمایت از انقلاب که در این راستا گردنه های سختی را پشت سر گذاشتیم تأکید داشته باشیم.

 
سخنان رهبر معظم انقلاب چراغ راه کشور است


وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب افزود: مباحثی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های خود می فرمایند چراغ راه کشور است و عزتمندی برای کشور به وجود می آورد؛ در مسئله هسته ای گاهی شیطنت هایی وجود دارد و فشارهایی نیز وارد می کنند اما غربی ها متوجه شده اند که کاری از پیش نمی برند.

لاریجانی افزود: غربی ها در ظاهر اعلام می کنند تحریم ها، ایران را پای میز مذاکره کشاند اما دروغ می گویند؛ ایران چه زمانی پای میز مذاکره نیامد؟ کشور ایران همیشه قبل و بعد از مذاکرات و بعد از تحریم ها نیز آماده مذاکره بوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه ما در چارچوب NPTمذاکره می کنیم و دنبال سلاح هسته ای نیستیم تأکید کرد: زمانی غربی ها می توانستند درباره موضوع هسته ای با ایران به توافق برسند که گرفتاری برای خودشان به وجود نیاورند؛ آنها می خواستند ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای دست نیابد اما اکنون کشور  ایران به این فناوری دست یافته است.

لاریجانی گفت: اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهاراتی علیه برنامه هسته ای ایران عنوان می کند ناتوانی عقلی خود را نشان می دهد؛ لذا کشوری که صاحب فناوری شد با تلاش و کوشش خود به این جایگاه رسیده است و گرفتن این حق از آن کشور امکان پذیر نیست.

 
آمریکایی ها قدرت تحلیل خود را در منطقه از دست داده اند

وی با بیان اینکه آمریکایی ها در منطقه دچار مشکل شده اند و مدتی است که قدرت حدس و گمان خود را از دست داده اند افزود: آمریکا درباره کشور مصر سه بار دچار اشتباه شد و قدرت تحلیل خود را از دست داده است.

لاریجانی همچنین با تأکید بر اینکه در مسئله هسته ای ایران معتقد است که مذاکرات قابل حل است افزود: مذاکرات مسیر معقولی برای توافق است؛ از طریق مذاکرات می خواهیم راه را پیش ببریم و مهم جنس مذاکرات است که دستاوردهای ملی نظام باید حفظ شود.

 
فکر می کنم دور بعدی مذاکرات هسته ای ایران جامع است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فکر می کنم دور بعدی مذاکرات، جامع و کامل ا ست افزود: انشاءالله دور بعدی مذاکرات چارچوب قوی تری خواهد داشت و دلیلی برای یأس و ناامیدی وجود ندارد.

 
جایگاه ایران در منطقه تثبیت شده است/ غربی ها نتوانستند انقلاب های منطقه را تخریب کنند

این نماینده مردم در مجلس نهم به جایگاه منطقه ایران اشاره کرد و افزود: در صحنه منطقه ای ایران جایگاه نسبتا تثبیت شده ای دارد این در حالی است که بسیاری از کشورهای منطقه دچار مشکل شده اند.

وی افزود: غربی ها در نظر داشتند انقلاب های منطقه را تخریب کنند اما نتوانستند؛ و در سوریه نیز حضور و روشنگری ایران نشان داد خاورمیانه منطقه بی شکلی نیست که دیگران به آ ن شکل دهند و  عده ای از خارج نمی توانند آن را شکل دهند.

لاریجانی ادامه داد: گرچه مشکلاتی در خاورمیانه به وجود آمد اما جوهره این بیداری در خاورمیانه ارزشمند است.

 طوفان تکفیری ها موقتی است

وی با اشاره به اینکه تکفیری ها و جریان های افراطی که آبروی اسلام را می برند وسعت بیشتری پیدا کردند افزود: البته برخی رسانه ها به تکفیری ها پر و بال می دهند که از قبل نیز وجود داشتند؛ زمانی جریان های تکفیری بوجود آمدند که از بین بردن آنها به سادگی امکان پذیر نیست اما هم سرویس های اطلاعاتی غربی و هم برخی کشورهای منطقه از روی هوسرانی و بدفکری از جریان های تکفیری حمایت کردند که این یک آفت است.

لاریجانی ادامه داد: جریان های تکفیری و افراطی در سوریه، پاکستان، افغانستان، عراق و در سایر کشورهای منطقه حضور دارند؛ این مشکل که در منطقه بوجود آمده است فراگیر است که هم به حیثیت مسلمانان لطمه می زند و هم انرژی مسلمانان به جای مقابله با  استکبار وصهیونیست صرف این مسائل و کشمکش های درونی می شود اما فکر می کنم این طوفان ها موقتی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه در مجموع در حوزه منطقه ای ایران یک قطب تأثیرگذار است افزود: غربی ها نیز به این موضوع اذعان دارند البته باید مراقب بود و باید توجه داشت تا حقایق به نحوی گفته شود تا دیگران از آن سوء استفاده نکنند.

تحریم ها تأثیر زیادی در مشکلات اقتصادی نداشت/رشد نقدینگی بخش اعظم مشکلات اقتصادی

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش به مسائل اقتصادی اشاره کرد و افزود: موضوعات اقتصادی هم نکات مثبت دارد و هم نکات منفی؛ یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد اقتصاد است که تحریم ها باعث ایجاد بخشی از این مشکلات شد؛ اگر تحریم ها نبود باز هم تا حد زیادی این شرایط را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی به مدیریت و اجرا بر می گردد افزود: تورم به خاطر تحریم ها نیست بلکه بخش اعظم آن به دلیل  رشد نقدینگی در کشور است این میزان از 65 هزار میلیارد تومان طی چند سال گذشته در حال حاضر به حدود 500 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: به جای اینکه تولید محور باشد مسائل دیگر محور شد؛ اگر تولید، صنعت و کشاورزی محور اقتصاد کشور نباشد شاهد بیکاری هستیم به دلیل اینکه تقاضا وجود دارد اما تولیدی وجود ندارد.

لاریجانی افزود: بسیاری از کارخانجات در آستانه تعطیلی هستند این در حالی است که تقاضا از سوی مصرف کنندگان همچنان وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به درآمدهای نفتی کشور طی سال های اخیر ادامه داد: در این چند سال گذشته حدود 700 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که می توانست برای تولید و اشتغال کشور هزینه شود.

وی افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند برای این است که مسئولان کشور توجه خود را در تولید متمرکز کنند لذا اگر تولید محور نباشد نمی توانیم با بیکاری وگرانی مقابله کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در زمانی رهبر معظم انقلاب تأکید کردندکه باید در تولید گندم خودکفا شویم که عده ای مخالف این امر بودند؛ در آن زمان به خودکفایی رسیدیم و فکر می کنم حدود 12 میلیون تن در کشور تولید شد.

لاریجانی افزود: ممکن است در همه محصولات خودکفا نشویم اما باید در تولید محصولات استراتژیک خودکفا شویم؛ گاهی بی توجهی به تولید کننده این مشکلات را ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه نمی توانیم با سیاست های نادرست به تولیدکنندگان فشار وارد کنیم تصریح کرد: مشکل ما در واردات و عدم توجه به تولید کشور است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر اینکه ما کشور ثروتمندی هستیم و نیروهای متخصص زیادی در کشور داریم افزود: این در حالی است که بسیاری از آنها شغل ندارند؛ اگر تولید در کشور رونق یابد اشتغال ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه پیام اقتصاد مقاومتی، ایجاد رونق در تولید داخل است افزود: تولید باید به دست مردم رونق یابد البته مشکلاتی مانند تسهیلات و وام در این راستا وجود دارد اما قبل از آن اراده و انگیزه برای سرمایه گذاری باید وجود داشته باشد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه حدود 3 میلیون کارمند در ادارات دولتی داریم افزود: نتیجه این میزان کارمند این است که هر چه درآمد نفتی داریم باید برای پرداخت حقوق کارمندان هزینه شود.

وی افزود: برای سال جاری 100 هزار میلیارد تومان برای بودجه جاری تخصیص یافت که به وزارتخانه ها اختصاص می یابد و تنها 10 هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی هزینه شد این تخصیص بودجه باید برعکس شود چون سهم وزارتخانه ها بسیار زیاد است و باید نفت بفروشیم و کارمند استخدام کنیم این در حالی است که وزارتخانه ها باید کوچک و چابک شوند.

لاریجانی تأکید کرد: مردم باید تولید کننده باشند و دولت فقط وظیفه نظارت دارد؛ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز در این راستا بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه سخنانش را به پاسخ به سؤال برخی از ائمه جمعه اختصاص داد و در پاسخ به سؤال یکی از آنها مبنی بر اینکه چرا مجلس اخیرا به صورت مداوم از وزرا سؤال می کند افزود: نمایندگان مردم اگر اشکالی در کار می بینند باید نسبت به سؤال از وزرا اقدام کنند؛ این باعث پایداری است اما نباید از سؤال سوء استفاده کرد.

وی ادامه داد: اینکه نمایندگان شما بتوانند از وزرا سؤال کنند عین مردمسالاری است و نباید گفت که وقت وزرا گرفته می شود؛ وزرا باید علاوه بر اینکه وظایف خود را انجام می دهند بخشی از وقت خود را صرف پاسخ به سؤال نمایندگان کنند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤال یکی دیگر از ائمه جمعه مبنی بر اینکه جایگاه مسائل فرهنگی، اهانت برخی مطبوعات به مقدسات، مقابله با بدحجابی و دفاع از فرهنگ اسلامی در مجلس به چه شکل است افزود: مجلس در مذاکرات خود نسبت به مسائل فرهنگی حساس است و درباره آن بحث های زیادی می شود؛ نگرانی هایی که شما دارید عمدتا در مسائل فرهنگی است که البته مورد بحث است.

وی ادامه داد: هر موضوعی باید در زمان خودش مورد بحث و بررسی قرار گیرد لذا موضوع ا قتصاد و گرانی مسئله بی ارزشی نیست و باید به تولید و اقتصاد توجه ویژه ای کرد چون بسیاری از اشکالات اجتماعی ریشه در اقتصاد دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب سیاست هایی را در بخش های مختلف به خوبی ابلاغ کردند که بسیاری از آنها تبدیل به قانون شده است و باید اجرا شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: حساسیت سیاست خارجی، فرهنگ و اسلام واقعا درست است لکن بدانیم ضعف مهم کشور ما در اقتصاد و تولید است.

وی تأکید کرد: باید به همه موارد توجه کرد اما نقص عمده ما در بخش اقتصاد است؛ دولتمردان، مجلس و همه دستگاه ها بایددر این زمینه همت کنند.

لاریجانی افزود: در بودجه امکاناتی برای بانک ها و دولت تا جای امکان فراهم شده همچنین در بخش فرهنگ تا حدی که امکان داشت گام هایی برای کمک به حوزه های علمیه، مراکز پژوهش اسلامی برداشته شد اما کفایت نمی کند.

وی ادامه داد: همچنین مطابق با ا ستانداردهایی هزینه های آب، برق و گاز مساجد و حسینیه ها را رایگان کردیم.

لاریجانی با بیان اینکه در روند بررسی بودجه تلاش کردیم بودجه بخش دفاعی را تقویت کنیم ادامه داد: کشاورزی وآبیاری تحت فشار نیز در شرایط کمبود منابع آبی مورد توجه قرار گرفت به طوری که تسهیلات لازم در این زمینه فراهم شود.

وی همچنین گفت: 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی برای کشاورزی و 10 درصد دیگر نیز برای بخش صنعت اختصاص یافت؛ و در حوزه تحقق سیاست اقتصاد مقاومتیتا جایی که امکان داشت تلاش کردیم در بودجه سال آینده به آن توجه شود.

لاریجانی همچنین درباره سؤال یکی از ائمه جمعه در حوزه سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنانی گفتند در برابر مذاکره با آمریکا بدبین هستیم.

وی با اشاره به اینکه درباره مذاکرات هسته ای پایبند هستیم افزود: علیرغم اینکه ایران به دنبال مذاکرات است اما مذاکرات جایگاه خود را دارد؛ البته در اینکه مذاکرات می توانست مفیدتر باشد شکی نیست اما نمی توان آن را نقض کرد.

لاریجانی ا فزود: در حال حاضر مذاکرات موقتی است و توافقات نیز به صورت شش ماهه ا ست که می تواند تا شش ماه دیگر نیز تمدید شود؛ مهم گام نهایی است که باید به آن دقت نظر داشت که هم نیازهای کشور تأمین شود و  هم از فناوری هسته ای صیانت کنیم.

وی همچنین درباره درخواست یکی از ائمه جمعه مبنی بر مشکل سربازی آنها گفت: این موضوع را پیگیری می کنیم تا در صورت امکان دوران خدمت سربازی خود را در مساجد بگذرانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موضوع گسترش جمعیت که محور سؤال یکی از ائمه جمعه بود گفت: موضوع توسعه جمعیت در مجلس مطرح است و کار آن در کمیسیون فرهنگی مجلس به اتمام رسیده که البته به دلیل اینکه این طرح مغایر اصل 75 قانون اساسی است و شورای نگهبان قانون اساسی به آن ایراد می گیرد باید با دولت صحبت کنیم و بعد از اصلاحات مختصر لایحه آن از سوی دولت به مجلس ارائه شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۴۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۲
امریکا و اسراییل حیله و نقشه شوم انها برای از بین بردن نقاط قوت ایران و ملتهای دیگر هست. ببینید امروز بر سر فلسطین و سوریه و اوکراین و غیره...چه بلایی اورده اند ،مرگ بر نیرنگ شان.
آخرین اخبار