وزیر نیرو:

قیمت حاملهای" انرژی" باید اصلاح شود

یارانه ای بودن قیمت انرژی موجب شده است که مصرف کنندگان به فکر تحقق اهداف و راهبردهای تدوین شده در زمینه انرژی نباشند.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا حمید چیت چیان، وزیر نیرو در "سومین سمپوزیوم بین المللی انرژی ایران ١٤٠٤" با بیان  این مطلب از نحوه  یارانه ای کرن قیمت حاملهای انرژی  انتقاد کرد و گفت: در سال نخست پس از هدفمندی یارانه ها مصرف برق در بخشهای مختلف  کاهش پیدا کرد اما ٢ سال بعد از هدفمند شدن یارانه ها مصرف  برق به میزان قبل از آن رسید.

وی افزایش قیمت حاملهای انرژی را از جمله راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور عنوان کرد و گفت: ما قائل به ایجاد شوک در جامعه نیستیم ولی مادام که قیمت انرژی با نرخ تورمی اصلاح نشود قادر به ساماندهی در کشور نخواهیم بود.

وزیر نیرو بر ضرورت توجه به دستاوردهای اسناد راهبردی در حوزه انرژی اشاره کرد و افزود:  در این زمینه تنها به دو شاخص اشاره می کنم: شاخص نخست شدت مصرف سرانه انرژی است. در سال ١٣٩٠ به ازای هر نفر ایرانی ١,٩٣ تن معادل نفت خام انرژی مصرف شده است که این میزان ٥ برابر کشورهای هند و پاکستان، دو برابر چین و ترکیه و ٦٨ درصد بیشتر از متوسط مصرف سرانه انرژی در جهان است.

وی با تاکید بر این که با توجه به سطح رفاه و برخورداری جامعه این میزان مصرف بسیار بالاست، یادآور شد: در کشورهایی مانند ژاپن و کره که دارای سرانه چندین برابر ایران هستند مصرف انرژی آنها ٢٦ درصد بیشتر از ایران است.

چیت چیان شاخص دوم را شدت انرژی کشور دانست و ادامه داد: در سال ١٣٩٠ شدت مصرف در کشور ٦١٩,٥ تن معادل نفت خام بود که این میزان ٩ برابر کشورهای ژاپن و نروژ است. علاوه بر این ٥ برابر کشور ترکیه، ٣ برابر عربستان و ٤ برابر متوسط دنیاست.

چیت چیان با تاکید بر این که براساس آمارهای موجود شدت مصرف انرژی هیچ کشوری بالاتر از ایران نیست، خاطرنشان کرد: وضع این دو شاخص نشان دهنده نابسامانی وضع مصرف انرژی در کشور است.

وی شفافیت و وضوح مالی میان بنگاهها را از زمینه های بهینه سازی مصرف انرژی ذکر کرد و ادامه داد: در دهه ٧٠ باوجود پرداخت یارانه انرژی قیمت حاملهای انرژی به ترتیب افزایش یافت که در این سال شرکتهای برق به شکوفایی نسبی رسیدند ولی در سال ٨٣ تثبیت قیمت انرژی موجب شد که شکوفایی در این سال ایجاد نشود.
برچسب ها: حامل ، انرژی ، راهبرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار