سخنگوی کاخ سفید:

انتظار داریم همه کشورها به تعهدات خود براساس رژیم تحریم‌ها علیه ایران عمل کنند

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران، به سوالات آنها درباره ایران پاسخ گفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز:"جی کارنی" شامگاه گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد:"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه آینده با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل در مورد روند مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین و به ویژه پیرامون مذاکرات غرب با ایران گفتگو خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در جریان دیدار رئیس جمهور آمریکا با نخست وزیر اسرائیل اولویت‌های منطقه ای طرفین مورد بررسی قرار خواهد گرفت اظهار داشت:سفر "نتانیاهو" به آمریکا نشان از رابطه عمیق و دائمی بین ایالات متحده آمریکا و اسرائیل و همچنین مشورت‌های واشنگتن و تل آویو درخصوص مسائل امنیتی دارد. 

یکی از خبرنگاران به "جی کارنی" سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت: می خواهم درباره تحریم‌های ایران از شما سوال کنم. رئیس جمهور اوایل این ماه گفت آمریکا به شدت با کشورهایی که تحریم ها را دور می زنند، برخورد خواهد کرد و نگرانی هایی در کنگره درباره چین وجود دارد. اطلاعات دولتی چین نشان می دهد واردات آنها از نفت خام ایران از ماه نوامبر 29 درصد افزایش یافته و واردات هند نیز به همین شکل افزایش یافته است. آیا درباره این تعاملات نگرانی وجود دارد؟

کارنی پاسخ داد: آنچه من می‌توانم به شما بگویم این است که چنانچه من متوجه می‌شوم، روش اندازه گیری در اینجا بر اساس یک دوره زمانی شش ماهه و در خصوص حفظ سطح واردات است و این سطح می تواند در هر ماه مشخصی نوسان داشته باشد. ما مشخصا این موضوع را از نزدیک دنبال می کنیم و انتظار داریم همه کشورها به تعهدات خود براساس رژیم تحریم ها عمل کنند. اما من درباره سطوح صادرات در یک ماه محتاطانه برخورد می کنم، چنانچه من متوجه شده ام، این موضوع باید در یک دوره زمانی طولانی تر ارزیابی شود.

خبرنگار دیگری درباره مذاکرات هسته ای ایران سوال کرد و گفت درباره وضعیت مذاکرات درخصوص برنامه هسته ای ایران امروز به مجلس نمایندگان و سنا گزارش داده می شود، ‌آیا شما می‌توانید در اینباره ما را از اطلاعات غیرمحرمانه موجود مطلع کنید؟

کارنی پاسخ داد: من اطلاعاتی بیش از آنچه مطرح شده است، ندارم؛ اطلاعاتی مبنی بر اینکه ما مشخصا در دوره زمانی قرار داریم که در آن پنج بعلاوه یک این فرض را بررسی می کند که ایران اکنون آمادگی دارد به شیوه ای با جامعه بین المللی مواجه شود که متعهد بودن آن را به تعهدات بین المللی اش نشان دهد. 

خبرنگار پرسید: آیا این گزارش‌ها به این علت به کنگره ارائه شده است که شما فکر می‌کنید پیشرفتی صورت گرفته است؟ آیا این اطلاعات به کنگره داده شده است تا آن دسته اعضای کنگره را که می‌خواهند تحریم های ایران را تشدید کنند، خاموش کند؟

کارنی گفت: نه، این گزارش داده شده است زیرا این وظیفه دولت است که به شکل منظم درباره موضوعاتی این چنین، به کنگره گزارش دهد. این یک روند همیشگی است و کاملا به جا است که دولت در اینباره به کنگره گزارش دهد.

یکی از خبرنگاران درباره اقدام جان کری وزیر خارجه آمریکا در تعیین چارچوب زمانی برای مسئله اسرائیل- فلسطینیان صحبت کرد و گفت آیا عاقلانه تر نیست که نخست مسئله هسته ای ایران حل شود بعد چارچوب زمانی برای مسئله اسرائیل و فلسطینیان تعیین شود؟

جی کارنی گفت: من فکر می کنم هر دو اینها موضوعاتی مهم هستند و نباید به تاخیر بیفتند. واقعیت این است که همانطور که ما مکرر گفته ایم، پس از اجماع بین المللی که از زمان شروع به کار رئیس جمهور و اقدام او در دنبال کردن رویکرد خود درباره ایران، شکل گرفت، شدیدترین رژیم تحریمی که تا کنون وجود داشته است، علیه ایران وضع شد و این امر موجب شد ایران رویکرد خود را تغییر دهد و با مذاکرات توافق کند و بپذیرد که به طرح مشترک اقدام بپیوندد که ایران را به شکلی شفاف و قابل تایید ملزم می سازد گام هایی برای متوقف کردن بخش هایی از برنامه خود و به عقب راندن بخش هایی دیگر بردارد. همه اینها مادامی صورت می گیرد که ما به تلاش خود با پنج بعلاوه یک برای ارزیابی این مسئله ادامه می‌دهیم که آیا ایران می‌تواند گام‌های ضروری را بردارد. این کاری مهم است. به همین اندازه، کاری که درباره چارچوب زمانی و مذاکرات صلح خاورمیانه صورت می گیرد، مهم است و روند هر دو کار ادامه دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار