جلالی در گفتگوی ویژه خبری:

"اقتصاد مقاومتی" مقدمه‌ای برای رسیدن به حماسه اقتصادی است/ در اجرای برنامه‌های اقتصادی شتابزده عمل نکنیم + فیلم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری مهمترین برنامه‌های مجلس را برای تحقق اقتصاد مقاومتی تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ مهم‌ترین برنامه‌های مجلس برای تحقق اقتصاد مقاومتی شب گذشته(۱۱ اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "کاظم جلالی" رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
جلالی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه در شرایط کنونی مهم‌ترین الزامات برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور چیست گفت: باید در راستای رسیدن به اقتصاد مقاومتی گام‌های اساسی برداشته شود، به گونه‌ای که باید مقدمات کار را به خوبی فراهم کنیم.  
 
وی با اشاره به اینکه مخاطب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی همه ملت ایران هستند، افزود: در راستای رسیدن به این سیاست‌ها، قوای سه گانه در حاکمیت نقش پیشتازی را ایفا می‌کنند.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه باید این سیاست‌ها را به شکل جدی دنبال کنیم، اظهار داشت: باید وضعیت اقتصادی را مورد‌آسیب‌شناسی جدی قرار دهیم، این در حالی است که در شرایط عادی نیز موظف به آسیب‌شناسی وضعیت اقتصادی کشور بودیم.  
 
جلالی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به دنبال جلوگیری از تهدید‌هاست، گفت: این سیاست‌ها ما را ملزم می‌کند تا وضعیت اقتصادی کشور را مورد ارزیابی قرار دهیم.  
 
**بخشی از اقتصاد مقاومتی برگرفته از اصول اساسی قانون اساسی است
 
وی تصریح کرد: برخی از مطالبی که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مطرح شده است، برگرفته از اصول اساسی قانون اساسی و آرمان‌های انقلاب است.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه بحث اقتصاد بدون نفت از ابتدای انقلاب از زمان امام خمینی(ره) و سپس مقام معظم رهبری مطرح بود، افزود: دولت و مجلس بایستی در این راستا اقدامات خوبی را انجام دهند.  
 
**باید فهم مشترکی از مسائل اقتصادی وجود داشته باشد
 
جلالی با تاکید بر اینکه باید به فهم مشترکی درباره اقتصاد و مسائل کشور دست یابیم، اظهار داشت: باید خصوصی سازی وارد اقتصاد کشور شود، همانطور که سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به این موضوع تاکید داشته است.  
 
وی با اشاره به اینکه آیا سیاست‌های پولی و بانکی در راستای تقویت اقتصاد کشور به خوبی عمل کرده‌اند، گفت: آیا مؤسسات پولی، بانکی راه خود را رفته‌اند، پس باید نگاه ویژه‌ای را به بخش خصوصی و پولی و بانکی کشور داشته باشیم.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه باید به سمت تقویت اقتصاد کشور که همانا بخش خصوصی، تولید و اشتغال است حرکت کنیم، ادامه داد: جای این سوال مطرح است که آیا نظام بودجه ریزی کشور کارآمد است یا خیر، باید گفت به نظر می‌رسد اینگونه نیست، زیرا بخشی از دولت و مجلس با یک ماده واحده و یکسری از تبصره‌ها درگیر می‌شوند.  
 
جلالی با اشاره به اینکه باید سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را به خوبی اجرایی کنیم گفت: در رویکرد سیاسی باید گفتمان امروز کشور به گفتمان تحقق سیاسیات اقتصاد مقاومتی تبدیل شود.  
 
وی با بیان اینکه نباید وارد دعواهای سیاسی شویم، تصریح کرد: اداره کشور نیازمند تشکیل یک تیم کارآمد است، به گونه‌ای که باید به شکل تیمی با یکدیگر فعالیت‌هایمان را آغاز کنیم.  
 
**گفتمان کشور باید به سمت اقتصاد مقاومتی سوق یابد
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه نباید یکدیگر را تخطئه کنیم اظهار داشت: باید گفتمان کشور به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی پیش برود.  
 
جلالی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی بخشی از زندگی امروز قوای مقننه، مجریه، قضاییه، بخش خصوصی، نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و نیمه دولتی نیست، بلکه باید همه زندگی این سازمان‌ها و ارگان‌ها باشد.  
 
وی با اشاره به اینکه باید در عرصه سیاست گام‌های اساسی برداشته شود گفت: نباید گفتمان‌مان را به سمت خشونت، نزاع و دعوا پیش ببریم.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: در حوزه سیاست خارجی باید گفتمان خود را در راستای اقتصاد مقاومتی تنظیم کنیم، به گونه‌ای که باید تعریف مشخصی از رابطه خود با جهان خارج داشته باشیم.  
 
جلالی با اشاره به اینکه در عرصه فرهنگی سالیان سال است که شعارهای متعددی همچون وجدان کاری، انضباط اجتماعی، پرکاری و قانونمداری مطرح شده است، تصریح کرد: گفتمان قوه قضائیه باید منطبق با سیاست اقتصاد مقاومتی باشد، زیرا قوه قضائیه اصلی‌ترین مسئول نظارت بر حسن اجرای قانون و پیشگیری از وقوع جرم در جامعه به حساب می‌آید.  
 
وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی دارای مسئولیت‌های بسیار مهمی است گفت: باید اعتماد بخش خصوصی را جلب کرد، زیرا بخش خصوصی نسبت به مجموعه اقتصادی کشور اعتماد ندارد.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بخش خصوصی امروزه بالغ و توانمند شده است، افزود: براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴، باید امور را به مردم واگذار کرد.  
 
جلالی با اشاره به اینکه نباید سیاست‌های آنی و خلق‌الساعه باشند، گفت: مقررات و قوانین کشور نباید به سرعت تغییر پیدا کند.  
 
**در اجرای برنامه‌های اقتصادی شتابزده عمل نکنیم
 

وی با تاکید بر اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی باید مراقب بود تا دچار شتاب و تعجیل نشویم، افزود: امروزه حجم نقدینگی کشور بسیار بالاست به گونه‌ای که باید این نقدینگی در اقتصاد مقاومتی به سمت تولید هدایت شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مجلس چه اقداماتی را در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی انجام داده است، گفت: مقام معظم رهبری روز چهارشنبه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند، به گونه‌ای که در روز پنجشنبه رئیس مجلس این موضوع را به ما امر کردند و در ‌‌نهایت در روز شنبه جلسه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شد.  
 
جلالی با اشاره به تشکیل دبیرخانه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: این دبیرخانه موظف است تا کار‌ها و اقدامات اساسی را انجام دهد.  
 
وی با اشاره به اینکه از هفته گذشته تاکنون جلسات متعددی را در خصوص سیاست اقتصاد مقاومتی برگزار کرده‌ایم، افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس باید خدمات خود را به نمایندگان و مجموعه دستگاه‌های قانونگذاری ارائه کند به گونه‌ای که اولین گزارش خود را به ریاست مجلس ارائه داده‌ایم، به گونه‌ای که در این گزارش بندهای مختلفی را پیرامون فرامین رهبری دسته بندی کرده‌ایم.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه پیش نیازهای کار را خدمت رئیس مجلس طی نامه‌ای ارسال کرده‌ایم، اظهار داشت: باید ساز و کارهای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی را به درستی تعریف و تبیین کنیم.  
 
جلالی با بیان اینکه تا آخر اسفند خطوط اصلی اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی مشخص خواهد شد، ادامه داد: انشاءالله در فروردین ماه جلسه‌ای را با حضور رئیس مجلس، روسای کمیسیون‌های تخصصی و هیئت رئیسه برگزار خواهیم کرد به گونه‌ای که در آنجا نقشه راه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ارائه خواهیم داد.  
 
وی با بیان اینکه برخی از بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی نیازمند قانونگذاری است گفت: برخی از بند‌ها نیازمند لغو قوانین مزاحم و دست و پا گیر است.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه ۱۰۷ سال از عمر دستگاه قانونگذاری کشور می‌گذرد، گفت: دستگاه تقنین یکی از پرکار‌ترین دستگاه‌های کشور به حساب می‌آید، به گونه‌ای که پس از انقلاب اسلامی جلسات متعددی برگزار شده است.  
 
جلالی با اشاره به اینکه تمامی قوانین وضع شده نمی‌توانند رافع مشکلات موجود باشد، اظهار داشت: باید به ملاحظه قوانین بپردازیم و ببینیم که کدامیک از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیازمند قانونگذاری هستند.  
 
وی با اشاره به اینکه باید به شناسایی قوانین زائد و مانع بپردازیم، ادامه داد: همه کمیسیون‌های مجلس درگیر بحث اقتصاد مقاومتی شده‌اند.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه برخی از بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی نیازمند اعمال نظارت بیشتر است، گفت: باید جلسات مشترکی میان دولت و مجلس برای رسیدن به اهداف مورد نظر برگزار شود.  
 
جلالی با بیان اینکه باید میان مجلس و دولت همکاری وسیعی صورت گیرد، بیان کرد: دولت باید در این امر کمک رسان مجلس باشد.  
 
وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس تنها دستگاه کار‌شناسی مجلس به سحاب می‌آید، خاطرنشان ساخت: دولت دارای دستگاه بزرگ و عریض و طویلی است که از قابلیت‌های بسیار وسیعی برخوردار است.  
 
**باید وحدت و همگرایی میان قوا وجود داشته باشد
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: وحدت و همگرایی باید میان قوا برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد.  
 
جلالی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مجلس چه ساز و کارهای عملیاتی را برای تعامل و همگرایی بیشتر با سایر قوا در نظر گرفته است، افزود: همگرایی نباید تنها در لبخند زدن و تعریف کردن یکدیگر باشد، بلکه باید همکاری عملیاتی میان مسئولین وجود داشته باشد.  
 
وی با اشاره به اینکه دولت و مجلس باید اولویت‌های خود را تعیین کنند اظهار داشت: اگر همکاری براساس کار صورت گیرد، سبب دوام امور خواهد شد.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: دولت از شانس بسیار خوبی برخوردار است، زیرا در اول راه سهم مشترکی برای مسائل و مشکلات کشور میان دولت و مجلس به وجود آمده است.  
 
جلالی با بیان اینکه باید در مسیر تعامل حرکت کنیم، افزود: بسیاری از مشکلات کشور به نظام پولی و بانکی بر می‌گردد، به گونه‌ای که باید دولت و مجلس در این راستا اقدامات خوبی را انجام دهند، پس باید دست به دست هم داد و در راستای حل مشکلات اصلی کشور قدم بگذاریم.  
 
**باید نظام بودجه ریزی اصلاح شود

 
وی با اشاره به اینکه باید نظام بودجه ریزی کشور مورد اصلاح قرار بگیرد، گفت: باید کارگروه مشترکی میان مجلس و دولت برای برطرف کردن مسائل و مشکلات نظام و بودجه ریزی تشکیل شود.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه دولت و مجلس نباید به دنبال عوام گرایی باشند، خاطرنشان ساخت: متاسفانه در بخش‌هایی از اقتصاد کشور عوام گرایی وجود دارد، این در حالی است که باید به شکل واقعی و براساس مصلحت عمل کنیم.  
 
جلالی با اشاره به اینکه باید کارگروه مشترکی میان مجلس و دولت به صورت مستمر تشکیل شود، خاطرنشان ساخت: در مرکز پژوهش‌ها برای تشکیل این کارگروه درخواست‌های متعددی صورت گرفت تا مسائل اصلی کشور مورد حل و فصل قرار بگیرد.  
 
وی با بیان اینکه همگرایی باید براساس کار و تلاش صورت گیرد، ادامه داد: اگر همگرایی وجود داشته باشد، در این صورت می‌توانیم به خوبی در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی تا چه حد به اقتصاد بدون نفت کمک خواهد کرد، گفت: نباید به خام فروشی نفت بپردازیم، زیرا این مسئله به شدت مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.  
 
جلالی با اشاره به اینکه باید از نفت و گاز به خوبی استفاده کنیم افزود: در بحث مالیات باید تلاش‌های بسیار خوبی میان مجلس و دولت صورت گیرد.  
 
وی با اشاره به اینکه مجلس مشغول بررسی لایحه دولت است، گفت: امیدوارم در این بخش گامهای اساسی برداشته شود.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه باید به قابلیت‌های درونی اقتصاد کشور توجه کنیم، اظهار داشت: متاسفانه شاکله حکومت براساس نفت تشکیل شده است.  
 
جلالی با اشاره به اینکه باید در حوزه کشاورزی به خودکفایی برسیم، افزود: متاسفانه در بخش کشاورزی اقدامات خوبی صورت نگرفته است.  
 
وی با اشاره به اینکه باید قیمت گندم را افزایش دهیم، تا دیگر دستانمان را برای خرید گندم دراز نکنیم، خاطرنشان کرد: حدود ۱۲۰هزار میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، پس باید گفت بخش زیادی از آب در حال از بین رفتن است.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه بخشی از آب از مرز‌ها خارج می‌شود، افزود: باید اقدام به مهار آب کرد.  
 
جلالی با بیان اینکه میزان زمین زراعتی کشاورزان ۳۸ میلیون هکتار است، اظهار داشت: از این میزان حدود ۱۸ میلیون هکتار را کشاورزان استفاده می‌کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه باید راندمان استفاده از آب را افزایش دهیم گفت: باید بتوانیم راندمان آب را به جای ۳۰ درصد به ۶۰ درصد برسانیم.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه باید محصولات باغی و کشاورزی را ۱۰۰ درصد در بخش آبی افزایش دهیم، گفت: باید راندمان بهره‌وری از آب را بالا ببریم.  
 
جلالی با بیان اینکه نباید مسائل اصلی کشور را فرعی و مسائل فرعی را اصلی کرد، افزود: متاسفانه در این مسیر قرار گرفته‌ایم و از کارهای اصلی غافل شده‌ایم.  
 
وی با اشاره به اینکه باید کشاورز و کشاورزی را مورد تقویت قرار دهیم، اظهارداشت: باید آب‌ها را به سمت زمین‌های کشاورزی سوق دهیم.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه باید به سمت صادرات محصولات غیر نفتی حرکت کنیم، گفت: باید تولیدات داخلی را مورد تقویت قرار دهیم.  
 
جلالی با اشاره به اینکه تولیدات داخلی شامل صنعت، معدن و کشاورزی می‌شود ادامه داد: باید از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم و تهدیدات را به فرصت مبدل سازیم، زیرا در کشور ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار خوبی از فرصت وجود دارد.  
 
وی با اشاره به اینکه باید دست به دست هم دهیم گفت: باید اقتصاد کشور در شرایط موجود نجات دهیم.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست، تصریح کرد: باید از شرایط موجود برای شکوفایی اقتصاد کمک بگیریم.  
 
** اقتصاد مقاومتی مقدمه‌ای برای حماسه اقتصادی است
 
جلالی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی مقدمه‌ای برای رسیدن به حماسه اقتصادی است، گفت: باید تولیدات ملی مورد حمایت قرار بگیرد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مجلس چه برنامه‌ای برای حمایت از تولید دارد، گفت: باید ذهنیت‌ها را به سمت تولید ملی سوق دهیم، این در حالی است که در مرحله اول هدفمند شدن یارانه‌ها متاسفانه در زمینه تولید تخلف صورت گرفت.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه دولت در طول چند سال هدفمندی یارانه‌ها ۹۰ هزار میلیارد تومان از افزایش قیمت‌ها درآمد کسب کرد گفت: ۱۳۰ هزار میلیارد تومان پول به مردم توزیع شد.  
 
جلالی افزود: باید ۴۵ هزار میلیارد تومان به خانوار‌ها تعلق می‌گرفت تا مابقی ۹۰ هزار میلیارد تومان سهم بخش تولید می‌شد.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: باید اقتصاد مبتنی بر تولید را تقویت کنیم.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصاد ، مقاومتی ، حماسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار