تبریز/

منطقه نمونه گردشگري اسب فروشان از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان‌شرقی

در طول دامنه‌هاي سرسبز بزقوش چشمه‌ها و آبگرم‌هاي متعددي وجود دارد که يكي از اين آبگرم‌ها "آبگرم اسب فروشان" مي‌باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، اسم اين آبگرم از نام روستايي كه در پايين دست چشمه به همين نام قرار دارد گرفته شده است .

آبگرم اسب‌فروشان با توجه به موقعيت زيباي طبيعي و اثر درماني آن از ديرباز مورد توجه اهالي منطقه واقع شده است بطوريكه در دوره وليعهدي عباس ميرزا، حاكم منطقه دستور ساماندهي آبگرم را صادر مي‌كند.

پيرو اين دستور بر چشمه آبگرم بنايي به سبك بناهاي دوره قاجار كه متشكل از طاقهاي گنبدي شكل با مصالح آجر و ملات آهك بوده احداث مي‌نمايند. متاسفانه، اين طاق نماهاي زيبا و تاريخي طي سال‌هاي اخير در توسعه استخرها تخريب و از بين رفته‌اند.

در حال حاضر تنها نمونه‌هايي از بناي اصلي مابين دو استخر بجا مانده است.

منطقه نمونه گردشگري اسب‌فروشان در 22 كيلومتري جنوب سراب واقع گرديده و طول مسير از مركز شهرستان تا آبگرم آسفالته مي‌باشد.

در اين محدوده دو استخر مجزاي مردانه و زنانه به ابعاد 4×8 متر بصورت بهداشتي احداث گرديده است. همچنين جهت توسعه صنعت گردشگري در منطقه و رفاه حال مسافرين محترم زيرساخت‌هاي گردشگري احداث گرديده و به مرور در حال تكميل و تجهيز مي‌باشد.

دبي آب چشمه بين 5 تا 15 ليتر بر ثانيه مي‌باشد و مظهر چشمه آتشفشاني، درجه حرارت آن بين 35 تا 75 درجه سانتيگراد در نوسان بوده و چشمه در رديف آب‌هاي سولفات سديك قرار مي‌گيرد.

از پايين دست آبگرم اسب فروشان، چشمه آب سردي كه آبش بسيار گوارا و اشتها آور است جاري مي‌باشد.

آب چشمه به دليل گذر از روي ماسه و شن تلالويي طلايي دارد و به همين دليل نزد اهالي محلي به "قزل بلاغ" يعني چشمه طلايي معروف است./س
 
 
برچسب ها: منطقه ، نمونه ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شادمهر
۱۳:۱۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
الان تو آبگرم اسبفروشان هستیم
واقعا جای توریستی هستش
خیلی زیباست. جاتون خالی