کشف عواطف انسانی در فیل‌ها

مطالعات نشان می‌دهند فیل‌های عظیم الجثه می‌دانند چطور یکدیگر را آرام کنند. وقتی یکی از آن‌ها مضطرب می‌شود دیگر فیل‌ها می‌توانند حس کنند و اغلب با تماس فیزیکی یا ایجاد صدا فیل مضطرب را آرام می‌کنند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، محققان موسسه بین المللی Think Elephants و دانشگاه اموری ۲۶ فیل را بیش از یک سال در یک کمپ حفاظت از فیل‌ها در شمال تایلند نگه داشتند. آن‌ها برای انجام تحقیقات خود هیچ اقدامی جهت ایجاد استرس در فیل‌ها انجام ندادند و هر بار منتظر وقوع رویدادی طبیعی (مثلا یک صدای ناگهانی) که باعث استرس فیل‌ها می‌شد، می‌شدند و نتیجه را بررسی می‌کردند. 

این بررسی‌ها نشان داد، فیل‌ها در لحظات استرس زا دلسوزی و ترحم بیشتری نسبت به زمان‌های دیگر از خود نشان می‌دهند. 

محققان دریافتند، یک فیل می‌تواند اضطراب فیل‌های دیگر را حس کند و غلب با تماس فیزیکی- زدن خرطوم‌ها به هم- و ایجاد صدا سعی می‌کند فیل مضطرب را آرام کند. 

جوشوا پلوتنیک، سرپرست گروه محققان می‌گوید: این تماس خرطومی می‌تواند به معنای فرستادن سیگنالی مانند «من اینجا هستم که کمکت کنم» باشد. 

وی در خصوص صدایی که فیل‌ها در این شرایط ایجاد می‌کنند، گفت: من هرگز چنین صدایی را از فیلی که تنها باشد نشنیده‌ام. شاید این صدا معادل «هیس، همه چیز روبه راهه» باشد، درست مانند صدایی که یک انسان برای اطمینان بخشیدن به یک کودک به کار می‌برد. 

یکی دیگر محققان این مطالعات معتقد است با توجه به گروه اجتماعی محکمی که فیل‌ها دارند، اصلا جای تعجب ندارد که نسبت به یکدیگر نگران شده و واکنش نشان می‌دهند.


انتهای پیام/
برچسب ها: فیل ، استرس ، صدا ، عواطف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.