استان ایلام در غرب دامنه سلسله جبال زاگرس قرار گرفته و از جنوب با استان خوزستان، از شرق با استان لرستان، از شمال با استان کرمانشاه و ار سمت غرب با کشور عراق همجوار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ مهمترین سوغاتی و صنایع دستى استان ایلام که به دست هنرمندانه زنان و دختران ایلامى مخصوصا در نواحى ایلام، دره شهر، سیروان، چرداول و ایوان تولید می‌شود فرش کرک و ابریشم و گلیم منحصر بفرد گل برجسته است که نقش و نگارهاى آن از طبیعت و تاریخ و فرهنگ این منطقه الهام گرفته است.

این استان دارای سوغات فراوانی در بخشهای مختلف است که شیرینی خوشمزه بژی برساق مهمترین آن است.
 
استان ایلام از گذشته تاکنون با داشتن خوراکی های محلی و صنایع دستی که زاییده هنر دست زنان و مردان این مرز و بوم است مشهور بوده است. 

بژی برساق هنر دستان زنان ایلامی است که متاسفانه تاکنون در کشور به خوبی معرفی نشده است و به عنوان سوغات استان در کشور شناخته شده نیست.
اما باید گفت این شیرینی محلی که از آرد، شیر، رازیانه، زیره و تخم و مرغ و روغن محلی درست می شود خاص مردم استان است و در منطقه دیگر نمونه آن یافت نمی شود.

بژی برساق در حال حاضر کمتر به صورت بسته بندی های مختلف در سطح استان عرضه می شود که نیازمند فروشگاه های بزرگ برای عرضه این سوغات به دست مسافران و گردشگران است.

علاوه بر بژی برساق روغن محلی و عسل کوهی دو سوغات دیگر استان هستد که به دلیل شرایط آب و هوایی استان از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
به گردشگران و مسافران استان توصیه می شود که حتما اگر وارد استان ایلام شدند از این سوغات محلی استان استفاده کنند چراکه از کیفیت بالا و مزه بی نظیری برخوردار هستند.

علاوه بر خوراکی ها، صنایع دستی یکی از مهمترین سوغات استان ایلام است که سرآمد این سوغات گلیم نقش برجسته ایلام است.
در حال حاضر زنان و مردان استان ایلام هنرهای بسیار زییایی خلق می کنند که در راس آنها گلیم نقش برجسته و فرش دستبافت قرار دارد.

این استان از گذشته تاکنون جایگاه صنایع دستی متعددی بوده است و در حال حاضر اکثر هنرهای دستی در این استان جریان دارند.
گلیم نقش برجسته مهمترین صنعت صنایع دستی استان ایلام به شمار می رود که از نقش و کیفیت بالایی برخوردار است و مسافران و گردشگران می توانند از آن به عنوان سوغات استان خریداری کنند.

از دیگر سوغاتی های استان ایلام می توان روغن حیوانی و کره محلی با طعم بسیار لذیذ، عسل کوهی و ناب مناطق سورگه و شلم، کشک، کنجدو گردو ،ترخینه، که با توجه به مواد به کار رفته در آن درمان بسیار خوبی برای سرما خوردگی است،سقز محلی (شیره درخت بنه) که به وفور در کوه ها ی استان وجود دارد،شیرینی شیرینی کله کنجی، شیرینی کاک حلوای بگل (ترکیبی از پودر کشک و خرماو روغن محلی)،کله کنجی، گمکه، جاجیم، نمد، سیاه چادر.
از دیگر صنایع دستى دیگر استان جاجیم بافى، نمد مالى، گیوه بافى، فرنجى مالى، قتره بافى، صنایع چوبى نیز از جمله ملزومات ورزشى و خانگى است که بدست هنرمندان ایلامى‌ها ساخته می‌شود./س
 
 
 
 

 
برچسب ها: سوغات ، استان ، ایلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.