تلاش برای ارعاب روسیه با تحریم و مانور نظامی

تحریم و مانورهای نظامی ابزاری هستند که برای ارعاب روسیه به کار گرفته می شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه اینترنتی روسی نیزاویسیمایا گازیه تا با اشاره به این موضوع که کشورهای گروه هفت خواستار توقف حمایت روسیه از همه پرسی کریمه شده و هشدار داده اند این همه پرسی امکان حل و فصل بحران اوکراین را از راه دیپلماتیک محدود می کند و چراغ سبزی برای اعمال تحریمهای جدید و سخت خواهد بود، چنین می نویسد: ولی محافل اقتصادی مخالف کاهش همکاری با روسیه هستند.
 
تحریمهای غرب علیه روسیه فعلا جنبه محدودی دارد که هم با منافع اقتصادی برخی کشورها و هم با امید به یافتن راه حل مصالحه آمیز مرتبط است. همانطورکه در بیانیه گروه هفت تاکید شده اگر روسیه کریمه را به خاک خود ملحق کند تحریمها تشدید می شوند و اگر تحرکات آن در خارج از شبه جزیره یعنی در جنوب شرقی اوکراین ادامه یابد کاملا تشدید خواهند شد.  جان برنان مدیر سی.آی.ای این سناریو را منتفی نمی داند. 

وی روز سه شنبه طی سخنانی در شورای روابط بین الملل در شرح اوضاع پیرامون اوکراین به این پرسش که آیا پوتین امکان پیشروی به سوی شرق اوکراین را دارد؟ پاسخ منفی داد و اظهار داشت  وی درحال ارزیابی گامهای بعدی است.  بر اساس این گزارش آمریکا با برگزاری تمرینات هوایی در لهستان و سواحل رومانی و بلغارستان در دریای سیاه به اقدامات روسیه واکنش نشان داده است. این مانور مدتها پیش از آغاز بحران اوکراین برنامه ریزی شده بود ولی به مراتب از آن چه پیش بینی می شد گسترده تر است. 

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز سه شنبه در خصوص مانورهای مشترک آمریکا با این کشورها و واکنش روسیه اظهار داشت مشخص است که واشنگتن بر حجم کمکهای خود به این کشورها افزوده و این بخشی از تلاشها برای همکاری با شرکا و متحدان با این هدف است که مداخله نظامی روسیه در اوکراین به منزله نقض قوانین بین المللی خواهد بود. 

البته همانطور که جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده آمریکا قصد ندارد بعد از برگزاری همه پرسی در کریمه همه پنجره ها را به روی دیپلماسی ببندد و معتقد است بررسی آینده شبه جزیره باید طی گفت و گو با دولت اوکراین صورت گیرد. واشنگتن از دیپلماسی حمایت می کند ولی هرچه این روند ادامه پیدا کند روند دیپلماتیک را پیچیده تر خواهد کرد. 

به گفته وی جان کری طی گفت و گوی تلفنی با سرگی لاورف تاکید کرده آمریکا به منافع روسیه احترام می گذارد البته اگر تامین آنها با توسل به زور صورت نگیرد و معتقد است ادامه تشنج اوضاع روند دیپلماتیک را دشوار می کند. دو طرف بر ادامه رایزنی های فشرده در مورد مشکل اوکراین تاکید کرده اند. 

همزمان مجلس نمایندگان کنگره با اکثریت آراء قطعنامه ای تصویب کرده که نقض حاکمیت اوکراین را توسط نظامیان روسی محکوم می کند و خواهان استقرار ناظران بین المللی درکریمه و سایر مناطق اوکراین است. 

سنا همچنین قصد داشت قطعنامه ای تصویب کند که از باراک اوباما بخواهد تحریمهای اقتصادی علیه روسیه به اجرا بگذارد. علاوه بر این سناتورها خواستارحذف روسیه ازگروه جی-هشت شده و به فیفا توصیه کرده اند تصمیم برگزاری جام جهانی فوتبال سال دو هزار هیجده را در روسیه مورد بازبینی قرار دهد.  مهمترین مساله حال حاضر این است که ایا آمریکا باید پیش از همه پرسی روز یکشنبه کریمه اقدام کند و جلو برگزاری آن را بگیرد یا باید درانتظار اقدامات مسکو بماند؟ 

علت پیچیده تر شدن این مساله این است که مقامات دولت آمریکا نتوانسته اند در مورد شدت تحریمها به اتفاق نظر دست یابند. ویکتوریا نولاند دستیار وزیرخارجه و جفری پایات سفیر آمریکا در اوکراین از طرفداران تدابیر شدید علیه مسکو هستند درحالی که جک پیو وزیر دارایی، مایکل فرومان نماینده تجاری آمریکا و کارولین اتکینسون مشاور رئیس جمهور در روابط اقتصادی بین المللی مخالف این تدابیرند. 

به این ترتیب مسولان اقتصادی نگران شدید بودن تدابیری هستند که به عقیده آنها می توانند نارضایتی متحدان آمریکا را در بر داشته باشند و زمینه اقدامات متقابل را فراهم سازند. علاوه براین کاخ سفید تحت تاثیر غولهای تجاری قرار دارد که مایل به از دست دادن مواضع خود در بازارهای روسیه نیستند. به عنوان نمونه شرکت بوئینگ صدها هواپیما به روسیه فروخته و خواهد فروخت و قصد دارد طی بیست ساله آینده معامله هایی به ارزش یکصد و چهل میلیارد دلار با کشورهای شوروی سابق انجام دهد. 

این شرکت یک مرکز طراحی در روسیه دارد و مایل است پایگاه تولیدی و آموزشی در آن ایجاد کند. علاوه بر این سی و پنج درصد تیتانیوم مصرفی آن را روسیه تامین می کند. به نوشته روزنامه ولی اتحادیه اروپا در مورد تحریم روسیه تصمیم گیری کرده و به گفته دونالد توسک نخست وزیر لهستان آن را از دوشنبه آینده عملی خواهد کرد. 

علاوه بر توقف گفت و گوهای مربوط به تسهیل روادید و توافقنامه مشارکت تحریمها مسدود کردن دارایی ها و لغو روادید مقامات روسی مرتبط با حوادث اوکراین را پیش بینی می کنند. لیست سیاه این افراد با شرکت نمایندگان آمریکا، کانادا، ژاپن و ترکیه در لندن تنظیم شده و بر اساس گزارشها تعداد آنها به جای سه رقمی دو رقمی است. 

ولی مقامات انگلیس قصد ندارند املاک و حسابهای بانکی روسها را تحریم کنند. این موضع دولت انگلیس انتقاد جان مک کین سناتور جمهوریخواه آمریکا را به همراه داشته که تاکید کرده تحریمها به تعداد بسیار زیادی از الیگارشهای روسی ضربه می زنند. آنها میلیاردرهایی هستند که پولهای کلانی را به لطف روابط خود با ولادیمیر پوتین به جیب زده اند و باعث نگرانی است که لندن نمی خواهد محدودیتهایی علیه آنها اعمال کند.


انتهای پیام / 
برچسب ها: تلاش ، ارعاب ، روسیه ، مانور ، نظامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار