بازخوانی پيام‌های نوروزی مقام معظم رهبری/ نوروز 1369 و 1370

امروزه اقدام ملت در تشكيل جمهوری اسلامی ملت‌ها را بيدار كرده و موج اسلام و معنويت را در همه‌ جهان برانگيخته است

مقام معظم رهبری به مناسبت حلول سال نو در تاريخ 1فروردين 1369 فرمودند: امروز اقدام شما در يازده سال پيش، كه به تشكيل جمهورى اسلامى منتهى شد، ملتها را بيدار كرده و موج اسلام و معنويت را در همه‌ جهان برانگيخته است. امروز شما ملت ايران، نتايج حركت عظيم خود را در سطح جهان مشاهده مى‌كنيد و البته نتايج برتر و بالاتر اين حركت و ادامه‌ اين راه را، باز هم در زندگى خود و در سطح جهان شاهد خواهيد بود.

به گزارش حوزه سياسي باشگاه خبرنگاران، به نقل از khamenei.ir، پيام مقام معظم رهبري به مناسبت حلول سال نو در تاريخ 1 فروردين 1369 به شرح زير است:


بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌

يا مقلّب‌القلوب والابصار، يا مدبّراللّيل والنّهار، يا محوّل‌الحول والاحوال، حوّل حالنا الى احسن الحال‌

عيد سعيد نوروز و تحويل سال جديد هجرى شمسى و نزديك شدن به ايام و ليالى مباركه‌ى ماه رمضان را، به همه‌ى شما برادران و خواهران و آحاد ملت ايران و ايرانيانى كه در نقاط ديگر زندگى مى‌كنند و همچنين به همه‌ى مسلمين عالم، تبريك عرض مى‌كنم.

تحويل هر سال جديد شمسى - كه با نوعى تحول در عالم طبيعت مصادف مى‌باشد - فرصتى است تا انسان به تحول درونى و اصلاح امور روحى و معنوى و فكرى و مادّى خود بپردازد. اين دعاى شريفى كه به ما تعليم داده‌اند، تا در آغاز سال بخوانيم، درس همين تحول است. در اين دعا، از خداى متعال درخواست مى‌كنيم كه در حال و وضعيت روحى و نفسانى ما، تحول و دگرگونى مباركى را ايجاد كند. ايجاد تحول كار خداست؛ اما ما موظفيم كه براى اين تحول در درون و در زندگى خود و در جهان، اقدام و تلاش كنيم و همت بگماريم.

همه‌ى بديها و زشتيها در عالم و در متن زندگى، به بديها و زشتيها در انسانها برمى‌گردد. اگر انسانها خوب باشند، زندگى خوب و شيرين است. اگر هواهاى نفسانى و شيطان درونى بر اعمال انسان حاكم نباشد، امور زندگى با روشى كه مورد رضا و پسند رحمان است، تحقق پيدا خواهد كرد و جريان خواهد يافت. اين انسانها هستند كه متن زندگى و واقعيت جهان و عالم را، تلخ و شيطانى و زشت و همراه با رنج و درد و پريشانى مى‌سازند.

هرجا انسانها خوب شدند، زندگى هم خوب خواهد شد. هرجا انسانها در خود تحولى عميق به وجود آوردند، در زندگى آنها هم تحولى عميق به وجود خواهد آمد. اگر مى‌بينيم كه در اين دنياى بزرگ، زشتى و بى‌عدالتى و تبعيض و فقر و تلخى و نشانه‌ها و خصوصيات شيطانى وجود دارد، بايد رد پاى عامل همه را، در وجود انسانها و شيطان درونى آنها بيابيم.

ما مردم ايران، اين فرصت را پيدا كرديم و خداى متعال اين نعمت بزرگ را به ما داد كه زندگى خويش را تحول بدهيم و خودمان را از اسارت طاغوت و حاكميت شيطان، به حاكميت اللَّه و مديريت دين خدا متحول كنيم. خداى متعال، بنده‌يى از صالحان و برگزيدگان و بهترينها را در ميان ما مأمور كرد و برانگيخت، تا با قدرت الهى و با عزم و اراده‌ى رحمانى، ما را به سمت وادى دين هدايت كند، نيروهاى ما را به كار بگيرد، ملت ما را بيدار نمايد، دشمن را به ما بشناساند و دلهايمان را با هم مهربان كند. ما به مدد الهى و به رهبرى آن مرد صالح و بزرگ و برگزيده، اين راه را طى كرديم و بحمداللَّه توانستيم اسلام را در حد ميسور و معقول و در اين فاصله‌ى زمانى، در جامعه‌ى خودمان حاكميت ببخشيم. اين، نعمت بزرگى است. اين راه تا سرمنزل نهايى هنوز امتداد دارد و ما ملت ايران وظيفه داريم كه اين راه را طى كنيم و اين، جز با اراده‌ى الهى و رحمانى و با تحول درونى و دور ريختن رذايل اخلاقى از نفوس خودمان، امكان‌پذير نيست.

چه‌قدر مناسب و بجاست كه با تحول سال و با ورود در آستانه‌ى ماه مبارك رمضان - كه ماه رحمت و مغفرت الهى است - ما هم از كاستيها و كجيها و زشتيها و بديها در درون و وجود خودمان روبرگردانيم؛ يعنى استغفار كنيم. استغفار و توبه، يعنى برگشتن به خدا، يعنى پشت كردن به بديها، يعنى همين ايجاد تحول. «و ان استغفروا ربّكم ثمّ توبوا اليه يمتّعكم متاعا حسنا الى اجل مسمّى و يؤت كلّ ذى فضل فضله»(1). استغفار و برگشتن به خدا و اصلاح درونى در وجود خود ما، موجب خواهد شد كه خداى متعال فضل و رحمت و بركت و قوّت و عزت خود را بيش از پيش بر ما نازل كند. همه‌ى قشرها، چه امثال من و كسانى كه مسؤوليتى دارند - كه ما بيش از ديگران بايد به خودمان برگرديم و در خود تجديدنظر كنيم و حاكميت هوى‌ و هوس را در وجود خويش از بين ببريم - و چه آحاد مردم، به اين برگشت و اصلاح نياز دارند.

آن كسانى كه بايد براى خدا و انقلاب كارى مى‌كردند و نكردند، آن كسانى كه در جهت مخالف راه خدا و راه انقلاب كارى انجام دادند كه بايد انجام نمى‌دادند، بايد آنچه را كه گذشته است، اصلاح كنند و از آنچه كه صادر شده، استغفار نمايند. حتّى كسانى كه در مقابل انقلاب قرار داشتند و قرار دارند، اگرچه اقليت كوچكى هستند، اما آنها هم بندگان خدايند؛ چنانچه هنوز در آنها مايه و بقيه‌يى از وجدان الهى و انسانى باقى است - كه ان‌شاءاللَّه باقى است - در رفتار خود تجديدنظر كنند و راه خدا و اين نظام الهى و قرآنى را با همه‌ى وجود تقويت نمايند.

امروز بركات حركت شما ملت ايران، در دنيا خود را آشكار مى‌كند. امروز اقدام شما در يازده سال پيش، كه به تشكيل جمهورى اسلامى منتهى شد، ملتها را بيدار كرده و موج اسلام و معنويت را در همه‌ى جهان برانگيخته است. امروز شما ملت ايران، نتايج حركت عظيم خود را در سطح جهان مشاهده مى‌كنيد و البته نتايج برتر و بالاتر اين حركت و ادامه‌ى اين راه را، باز هم در زندگى خود و در سطح جهان شاهد خواهيد بود.

ما امسال عيد نوروز را در حالى برگزار مى‌كنيم كه خداى متعال با فقدان بزرگ رهبر عظيم‌الشأنمان، امتحان سختى از ما كرد و دوران سختى را بر ما گذراند. آن فقدان، محنت بزرگى بود. اميدواريم كه خداى متعال، روح آن بزرگمرد را با ارواح مقدسه‌ى انبيا و اوليا محشور كند و او را از ما راضى نمايد و ما را در راه او، مستمر و مستدام بدارد. اميدواريم كه خداوند، نظر لطف و محبت خود را كه در طول اين يازده سال همواره بر اين ملت و بر اين نظام داشته است، باز هم آن را بر ما مستمر بگرداند و ما بتوانيم به كمك خدا و با حركت در راه او و با استغفار و توبه‌ى الى‌اللَّه، متاع حَسَن و قدرت و قوّت و عزت الهى را براى خودمان و براى اين ملت بزرگ و فداكار تأمين كنيم.

در پايان، لازم مى‌دانم كه بار ديگر تبريك صميمانه‌ى خودم را به همه‌ى ملت عزيزمان، مخصوصاً به رزمندگان گرانقدر - كه مرزبانان كشور و ملت ما هستند و حفظ و حراست از عظمت و استقلال ما را برعهده دارند - و همچنين به خانواده‌هاى معظّم شهدا و جانبازان و اسراى عزيزمان عرض بكنم و فضل و رحمت ويژه‌ى الهى را براى آنها طلب نمايم.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته

**دولت و ملت، دست‌دردست و دوش‌به‌دوش، در جهت اهداف عالى انقلاب و كشور به پيش بروند

به گزارش باشگاه خبرنگاران پيام مقام معظم رهبري به مناسبت حلول سال نو در تاريخ 1فروردين 1370 به شرح زير است:

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌

يا مقلّب‌القلوب والابصار، يا مدبّراللّيل والنّهار، يا محوّل‌الحول والاحوال، حوّل حالنا الى احسن‌الحال‌

سال گذشته، سالى پُرماجرا براى امت اسلامى‌

عيد سعيد نوروز را كه امسال با طليعه‌ى ماه مبارك رمضان همراه است، به همه‌ى هم‌ميهنان عزيز، بخصوص به خانواده‌هاى معظم شهداى عزيز، همچنين به جانبازان عزيز و خانواده‌هايشان و به آزادگان عزيزمان، تبريك عرض مى‌كنم. بحمداللَّه خداى متعال بر ما منت نهاد و با بازگشت آزادگان به آغوش خانواده‌هايشان، به ملت عظيم‌الشأن ايران عيدى داد. از خداى متعال متضرعانه درخواست مى‌كنيم كه بقيه‌ى اين عزيزان را كه هنوز در زندانهاى عراق هستند، به سلامت به ميهن برگرداند و دل بقيه‌ى خانواده‌ها را هم با خبر خوشى از عزيزانشان شاد كند و جانبازان عزيز ما را هم به سلامت و عافيت برساند.

نگاه كوتاهى به سال گذشته مى‌كنيم، كه براى امت اسلامى سال بسيار پُرماجرايى بود؛ هم در خليج فارس و منطقه‌ى ما، و هم در بعضى مناطق ديگر، بخصوص براى ملت عراق سال سختى بود. مجموع اين حوادث، اين نتيجه را مى‌دهند كه ملتهاى مسلمان مانند همه‌ى ملتهاى ضعيف جهان سوم، چه‌قدر به استقلال و آزادى احتياج دارند، و به اين كه سرنوشت آنان در سرپنجه‌ى اقتدار قدرتهاى جاه‌طلب و مادّى و كسانى كه جز به منافع خودشان فكر نمى‌كنند، نباشد. البته اين حوادث، حوادث تلخى بود؛ ليكن تجربه‌هاى بزرگى هم براى ملت ما و ديگر ملتهاى اسلامى به جاى گذاشت، كه جا دارد همواره از آن تجربه‌ها استفاده بشود و ما اين درسها را از ياد نبريم و فراموش نكنيم.

حوادث سال گذشته، ميدان تجربه و آزمايشى براى ملت ايران‌

به توفيق پروردگار، در خلال سال گذشته، حقانيت ملت ايران در بسيارى از سخنان و مطالبى كه در طول ده سال گذشته داشت، بر افكار عمومى عالم روشن شد و ملت ايران در چشم مردم دنيا، به آن والايى و عزتى كه شايسته‌ى آن است، دست پيدا كرد.

سال گذشته، براى داخل كشور و ملت عزيز ما هم سال پُرحادثه‌يى بود؛ از جمله، حادثه‌ى بسيار غم‌انگيز زلزله در شمال كشور، و حادثه‌ى سيل در مناطقى مثل سيستان، و حوادث ديگرى از اين قبيل را داشتيم. البته اين حوادث، تلخ و سنگين بود؛ ليكن همين موارد هم ميدان تجربه و آزمايشى براى ملت بود كه بدانند تلاش آنان چه‌قدر كمك كننده، و همكارى آنان با دولت، چه‌قدر شفابخش و التيامبخش است.

در اين حوادث، شما ملت عزيز ما توانستيد با كمكهاى خودتان به دولت و به مردم آسيب‌ديده‌ى كشور، كارى بكنيد كه در طول تاريخ گذشته‌ى ما بى‌سابقه بود. ما زلزله‌هاى بسيارى را ديده‌ايم؛ حوادث طبيعى بسيارى را در گذشته از نزديك شاهد بوده‌ايم؛ حادثه‌يى با عظمتِ زلزله‌يى كه در شمال پيش آمد، بعضاً در گذشته هم اتفاق افتاده بود؛ ليكن هيچ‌وقت نشده بود كه آثار و عوارض آن حوادث تلخ، به اين سرعت به سمت بهبودى پيش برود كه در اين بار اتفاق افتاد. البته كمبودها در آن مناطق زياد است؛ ليكن آنچه كه از پيشرفت امور و كمك به زلزله‌زدگان و آسيب‌ديدگان و تأمين مسكن و غير اينها اتفاق افتاد، به بركت همكارى و همدوشى مردم با دولت و تلاش فراوان ملت و دولت در اين زمينه بود.

بحمداللَّه در سالى كه گذشت، دولت در برنامه‌هاى خود و در سياستهايى كه در پيش گرفته بود، تلاش زيادى را مبذول كرد، كه يقيناً تأثيرات مثبتى را در زندگى مردم داشته و خواهد داشت؛ اگرچه ما راههاى طولانى در پيش داريم و به تلاش و مجاهدت زيادى احتياج داريم. باز هم بايد دولت و ملت، دست‌دردست و دوش‌به‌دوش، در جهت اهداف عالى انقلاب و كشور به پيش بروند و مشكلات را برطرف كنند.
ما صبح روشنى را مشاهده مى‌كنيم‌

نگاهى هم به سال 1370 - اين سالى كه اكنون در طليعه‌ى آن قرار داريم - بكنيم. اميدواريم كه امسال، سال فرخنده و مباركى باشد. از اين كه در طليعه‌ى اين سال، ماه مبارك رمضان آغاز شد و خداى متعال در طليعه و مقدمات اين سال لطف فرمود و نعمت باران را به شكل مطلوبى تقريباً در همه جاى كشور نازل كرد، ما مى‌توانيم آن را به فال نيك بگيريم. اميدواريم كه سال سرسبز و پُرمحصول و سال عزت و عظمت براى ملت ما و سال دلخوشى براى خانواده‌ها و همه‌ى آحاد مردم در هرجا كه هستند، باشد.

ما صبح روشنى را مشاهده مى‌كنيم. احساس مى‌كنيم كه ملت ايران ان‌شاءاللَّه به سمت پيشرفت درحركتند. استقلال، آزادگى و مردانگى اين ملت، شجاعتى كه در همه‌ى صحنه‌ها از خود نشان داد و مى‌دهد، برخوردار بودن او از مسؤولان خوب و دولتمردان مخلص و دلسوز و انقلابى و علاقه‌مند، همه را ناشى از عمق رشد و بالندگى اين ملت عزيز - كه نتيجه‌ى تاريخ پُربار اوست - مى‌دانيم. البته تقواى الهى، پرهيزگارى و خداترسى مردم و حركتشان به سمت اهداف الهى، به آنان كمك خواهد كرد كه اين راه را با سرعت و سهولت بپيمايند و ان‌شاءاللَّه به اهداف عاليه نايل بشوند.

ماه رمضان، ماه دعا و ماه ذخيره كردن تقواست؛ ماهى است كه ما بايد در آن، به بركت عبادت و توجه به پروردگار، قوّت روحى و معنوى پيدا كنيم و با آن قوّت روحى و معنوى، سنگلاخها را بسرعت و سهولت بپيماييم و راهها را بخوبى طى بكنيم.

مردم با هم مهربان باشند و به كمك يكديگر بشتابند

اميدوارم كه ملت ايران با كسب تجربه از گذشته‌ها، برادرى و همكارى و همدلى در ميان يكديگر را قدر بدانند و آن را هرچه بيشتر كنند. مردم با هم مهربان باشند و به كمك يكديگر بشتابند؛ بخصوص در اين ايام به كمك مستمندان بشتابند. كسانى كه دارند و مى‌توانند، حتماً به كسانى كه نادار و محتاج و مستمندند، كمك كنند. اين روح همكارى و هميارى در ميان ملت ما - كه سنت قديمى و دستور عالى اسلام است - چيز بسيار ارزشمندى است؛ آن را حفظ كنيد و بخصوص در ايام عيد و ايام ماه مبارك رمضان، آن را بيشتر اهميت بدهيد. روحيه‌ى مردم‌دوستى، روحيه‌ى ايثار و ازخودگذشتگى، براى ديگران فكر كردن و كار كردن، روحيه‌يى است كه ملت ما را به نتايج و غايات اين حركت خواهد رسانيد.

با دولت و با مسؤولان، همچنان كه تاكنون بوده‌ايد، همدل باشيد و كمك كنيد. همه در يك سنگر قرار داريد و دشمن در مقابل شماست. در سال 70، ان‌شاءاللَّه بايد اين مجاهدت عمومى براى سازندگى كشور، رشد و سرعت بيشترى پيدا كند، تا ما در پايان اين سال شاهد پيشرفتهاى زيادى باشيم، و ان‌شاءاللَّه توفيق و كمك الهى شامل حال همگان باشد.

من مجدداً به همه‌ى ملت ايران، به خانواده‌هاى عزيز، مسؤولان گرانقدر، خانواده‌هاى شهدا، جانبازان، آزادگان، غريبان دور از وطن و ايرانيانى كه در خارج از كشورند، صميمانه تبريك مى‌گويم و توفيق همه‌ى شما را از خداوند متعال مسألت مى‌كنم.

والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته‌

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار