پايگاه بولتن دانشمندان اتمي :

برنامه موشک‌های بالستیک باید از مذاکرات هسته‌ای ایران حذف شود

پایگاه اینترنتی "دِ بولتن دات اورگ" می‌نویسد: اگر دامنه برنامه موشکی ایران واقعا مایه نگرانی آمریکا باشد باید به شیوه ای دقیق و متوازن و با احترام به نیازهای دفاعی مشروع ایران مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی "دِ بولتن دات اورگ" در گزارشی به قلم "منصور سلسبیلی" با عنوان «برنامه موشکی ایران باید از مذاکرات هسته ای ایران حذف شود»، نوشت: در چند دور اخیر مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهان - گروه پنج بعلاوه یک - ، مناقشه بر سر برنامه موشک های بالستیک ایران شدت یافته است زیرا دو طرف درباره این موضوع که آیا برنامه موشکی ایران باید شامل مذاکرات هسته‌ای شود یا خیر، اختلاف نظر دارند.

"جی کارنی" مشاور مطبوعاتی کاخ سفید در ماه فوریه اعلام کرد ایرانی ها "باید به موضوعات مربوط به برنامه موشک‌های بالستیک خود بپردازند"، اما عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران این موضوع را رد کرد و گفت تهران درباره موضوعی غیر از موضوعات هسته ای مذاکره نخواهد کرد. 

این گزارش می‌افزاید: باید به این موضوع با احتیاط و در موقع مناسب پرداخت. اگر آنها در تلاش برای پیشبرد خواسته‌های خود بدون توجه به نگرانی‌های ایران باشند ممکن است مذاکرات هسته ای به خطر بیفتد.

توافق نامه موقت که در ماه نوامبر 2013 بین ایران و گروه پنج به علاوه یک - شامل آمریکا، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان - امضا شد فصل جدیدی در روابط بین تهران و جامعه بین المللی گشود که در مقایسه با هشت سال پیش بسیار متفاوت است. تغییر شکل به سوی همکاری های دوستانه، بکارگیری دیپلماسی و حل و فصل مشکلات نمی‌تواند تنها با برگزاری چند دور مذاکره حاصل شود. اگر دو طرف سیاست های کاملا سنجیده ای را در پیش گیرند، دگرگونی تدریجی روابط امکان پذیر خواهد بود. 

پایگاه اینترنتی "دِ بولتن دات اورگ" در پایان می‌نویسد: اگر دامنه برنامه موشکی ایران واقعا مایه نگرانی آمریکا باشد باید به شیوه ای دقیق و متوازن و با احترام به نیازهای دفاعی مشروع ایران مورد بررسی قرار گیرد. برای اتخاذ چنین رویکردی به منظور حل و فصل این اختلافات زمان لازم است و حتی اتخاذ سیاست‌های سازنده مستلزم زمان بیشتری خواهد بود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار