"آنوریسم"، اختلالی که گرفتارتان می‌کند

اگر در خانواده‌ سابقه ابتلا به آنوریسم و سکته مغزی دارید حتماً با یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید و حتی از کنار نشانه‌های ساده و شایعی مثل سردرد به راحتی عبور نکنید.

دکتر سید محمود طباطبائی متخصص مغز و اعصاب درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بعضی افراد به صورت مادرزادی اختلالاتی درعروق مغزی دارند که در اصطلاح پزشکی به آن آنوریسم می‌گویند در آنوریسم قسمتی از عروق مغزی به شکل یک حباب از دیواره‌ اصلی رگ بیرون می‌زند و چون ضخامت آن نازک‌تر است بیشتر درخطر پارگی قرار دارد. 

وی ادامه داد: پارگی آنوریسم مغزی که معمولاً به دلیل خون بالا اتفاق می‌افتد یکی از مهم‌ترین علل ایجاد سکته‌های مغزی خونریزی دهنده است. آنوریسم مغزی معمولاً هیچ گونه نشانه‌ای ندارد و تا زمانی که پاره نشود بیمار متوجه این اختلال نمی‌شود. 

طباطبایی تصریح کرد: پارگی آنوریسم به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد و بسته به مکان آنوریسم نشانه‌های آن فرق دارد بیمار ممکن است به طور ناگهانی دچار یک سردرد شدید شود و در صورت بی‌توجهی خیلی زود هوشیاری خود را از دست بدهد. 

وی اذعان داشت: اگر پارگی آنوریسم به سرعت درمان نشود می‌تواند به مرگ مغزی بیانجامد، امروزه متخصصین مغز و اعصاب با انجام معاینات و آزمایشاتی می‌توانند وجود آنوریسم را تشخیص دهند. 

این متخصص در پایان اظهار داشت: اگر تشخیص این اختلال به موقع باشد و در کنار آن به شیوه زندگی سالم و کنترل فشار خون هم توجه شود تا حد زیادی می‌توان از سکته‌های مغزی خونریزی دهنده پیشگیری کرد. 


انتهای پیام/
برچسب ها: آنوریسم ، مغز ، سکته ، سردرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار