وال‌استریت ژورنال:

ایران تحت توافق موقت ژنو قادر به دریافت بخش اعظم درآمدهای نفتی خود نیست

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: تحت توافق موقت ژنو در ماه نوامبر، ایران قادر به دریافت بسیاری از درآمدهای نفتی خود از طرفین معامله نیست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نوشت: تحت توافق موقت ژنو، ایران قادر به دریافت بسیاری از درآمدهای نفتی خود از طرفین معامله نیست.

این روزنامه افزود: علت این امر هراس بانک‌ها از نقض تحریم‌های آمریکا، به خصوص که نتیجه گفتگوها درباره توافقنامه هسته ای نهایی همچنان نامشخص است. اگر نهادهای مالی تحریمها را زیر پا بگذارند ممکن است از سیستم بانکی آمریکا که معاملات دلاری را کلر می کند کنار گذاشته یا با جریمه های سنگین روبرو شوند.

این روزنامه چاپ آمریکا در مقاله ای به قلم "لورنس نورمن"، "نور ملص" و "بنوا فوکان" در پایگاه اینترنتی خود نوشت: ایران نتوانسته است بخش اعظم درآمدهای نفتی را که قرار بود بر اساس توافقنامه موقت هسته ای ماه نوامبر دریافت کند برداشت کند. این مسئله مشکلی احتمالی برای تلاشها برای پایان دادن به رویارویی یک دهه ای بر سر بلندپروازیهای هسته ای تهران است.

این مشکلات در مصاحبه هایی با حدود دوازده مسئول و دیپلمات غربی و ایرانی، بانکدار و وکیل مطلع از این مسئله تشریح شده است.

به نوشته این روزنامه، برآورد شده است صد میلیارد دلار بهای صادرات نفت ایران در پیروی از تحریمهای بانکی آمریکا، در حسابهایی در کشورهای وارد کننده حبس شده است. قرار بود فقط 4.2 میلیارد دلار بر اساس توافقنامه موقت به طور تدریجی آزاد شود.

به نوشته این روزنامه، ناتوانی ایران در برداشت این وجوه می تواند اعتمادسازی بین تهران و شش قدرت جهانی را که با آنها مذاکره می کند تضعیف کند. این مسئله همچنین می تواند به نمایش گذاشتن فواید توافقنامه موقت هسته‌ای را خنثی کند. 

از زمان دستیابی به توافقنامه موقت در ماه نوامبر، اقتصاد ایران باثبات تر شده و درآمد نفتی این کشور افزایش یافته است.

دیپلماتها گفتند آمریکا و دیگر کشورهای غربی در تلاش برای تسریع آزادی این وجوه وارد عمل شده و به آرامی تلاش کرده اند بانکها و سازمانهای تنظیم کننده بین المللی را به کمک به ایران برای دستیابی به این درآمدها تشویق کنند. اما این تلاشها تا حدودی موفقیت آمیز بوده است.

در سوم فوریه، اولین پرداخت از درآمدهای نفتی رفع توقیف شده به مبلغ پانصد و پنجاه میلیون دلار از بانکی ژاپنی به "بانک دو کومرس اِ دو پلاسمان" (بانک تجارت و سرمایه گذاری) یا بی سی پی در سوئیس انتقال یافت.

یک مسئول ارشد آمریکایی تایید کرد که سه بخش به ارزش 1.55 میلیارد دلار آزاد شده است. این به این معنی است که آمریکا به طور قانونی به بانکهایی که این پول را در اختیار دارند اطلاع داده است این پول دیگر در معرض تحریمها نیست. آمریکا قصد دارد از روز چهارشنبه یک میلیارد دلار دیگر را طی پنج روز رفع توقیف کند. 

یک مسئول ارشد گفت آمریکا برای کاهش نگرانیها نامه هایی به تعدادی از بانکها فرستاده و اعمال تحریمهای آمریکا را در شرایط مختلف توضیح داده است. مسئولان آمریکایی، اروپایی و ایرانی نیز در هفته های اخیر گفتگوهای منظمی درباره این مشکل داشته اند.

"فرهاد علوی" وکیل گروه حقوقی آکریویس در واشنگتن گفت بانکها همچنین با موانع عملی در کمک به ایران برای برداشت این پول مواجه هستند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار