وال استریت ژورنال: دولت آمریکا به مذاکرات هسته‌ای با ایران خوشبین است

دولت آمریکا درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای با ایران ابراز خوشبینی کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 قرار است روز سه شنبه (امروز) در وین پایتخت اتریش از سر گرفته شود، دولت اوباما رئیس جمهور آمریکا می گوید متقاعد شده است که می توان با ایران به توافق رسید و مذاکرات هسته‌ای را تا بیستم ژوئیه آینده به نتیجه رساند. ابراز خوشبینی دولت آمریکا درباره به نتیجه رسیدن گفتگوهای هسته‌ای با ایران در حالی است که هنوز موانعی بر سر راه مذاکرات هسته ای وجود دارد. از بیست و چهارم نوامبر سال گذشته میلادی که ایران و گروه پنج بعلاوه یک توافقنامه موقت هسته‌ای را امضاء کردند جلسات و دیدارهای مختلفی بین اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان- موسوم به گروه پنج بعلاوه یک- با ایران برگزار شده است که هدف اصلی این دیدارها فراهم کردن مقدمات لازم برای رسیدن به یک توافقنامه دائم و پایدار در ماه ژوئیه آینده است.

به گفته مقامات ایران و آمریکا، قرار است تدوین پیش نویس مفاد توافقنامه هسته‌ای دائم بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک در ماه مه در وین آغاز شود. گروه پنج بعلاوه یک بیستم ژوئیه آینده را بعنوان روز رسیدن به یک توافقنامه هسته ای دائم و پایدار مشخص کرده است هرچند که اعلام شده است در صورت نیاز می توان به مدت شش ماه دیگر توافقنامه موقت هسته ای را تمدید کرد. 

یکی از مقامات ارشد سیاسی دولت آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران اعلام کرده است کاملا متقاعد شده است که می توان با ایران به توافق رسید هرچند برخی از موضوعات در گفتگوهای هسته ای بسیار سخت و مشکل است. مقامات دولت آمریکا اعلام کرده اند بر اساس چارچوب کاری تعیین شده خود کار تدوین پیش نویس توافقنامه دائم هسته ای با ایران را در ماه مه آینده آغاز خواهند کرد. 

گفتنی است، کارشناسان ارشد ایران و گروه 1+5 هفته گذشته به مدت سه روز در وین تشکیل جلسه دادند و مقدمات مذاکرات هسته ای این هفته را پایه‌ریزی کردند. کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست گروه پنج بعلاوه یک را بر عهده دارد روز گذشته با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد. ظریف در این دیدار گفت رسیدن به یک توافقنامه هسته ای دائم و پایدار با گروه پنج بعلاوه یک امکان پذیر و دست یافتنی است هرچند که مستلزم کار و فعالیت بسیار زیادی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار