تینگ پراگرس: منطقی است در چارچوب توافق هسته‌ای نهایی اجازه غنی‌سازی به ایران داده شود

پایگاه اینترنتی تینک پراگرس آمریکا نوشت: گروهی از تحلیلگران و کارشناسان اسرائیلی معتقدند منطقی است که در چارچوب توافق هسته‌ای نهایی میان گروه 1+5 با ایران اجازه غنی‌سازی به این کشور در حد محدود داده شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی خبری و تحلیلی "تینک پراگرس" در مقاله ای به قلم "بن آرمبروستر" نوشت: گروهی از کارشناسان اسرائیلی هفته گذشته رئوس آنچه را از دید آنها یک توافق هسته ای نهایی معقول با ایران خواهد بود ترسیم کردند. بر اساس چنین طرحی ایران تا حدودی از ظرفیت غنی سازی برخوردار خواهد بود.

ژنرال "شلومو بروم"  از فرماندهان بازنشسته ارتش اسرائیل در این نشست که هفته گذشته با حمایت مرکز امریکن پراگرس و مولاد برگزار شد گفت: به اعتقاد وی منطقی است که به ایران اجازه داده شود در چارچوب توافق نهایی ، مقداری ظرفیت غنی سازی اورانیوم داشته باشد. 

هلیت بارل، عضو و رئیس سابق شورای صلح و امنیت اسرائیل نیز ضمن موافقت با این دیدگاه گفت گزینه به اصطلاح "غنی سازی صفر" نتیجه محتمل و امکان پذیری نیست.

مئیر جاودانفر هم مدعی شد برای اسرائیلی‌ها بسیار مهم است که در چارچوب توافق نهایی از فعالیت های هسته ای ایران  اطلاع یابیم. 

جاودانفر ادعا کرد: ما خواهان حصول توافقی پایدار هستیم. اگر ما غنی سازی را به طور کامل از ایران حذف کنیم، بعد از پنج سال که تحریم ها لغو شود و همه چیز به حال عادی بازگردد، یک نفر می آید و می گوید آنها ما را از حق خودمان محروم کرده اند و آنگاه آنها دوباره کار را شروع خواهند کرد.

یک مقام ارشد دولت اوباما هفته گذشته گفت گروه پنج به اضافه یک و ایران سرگرم کاری جدی هستند و تدوین پیش نویس توافق نهایی ماه مه آغاز خواهد شد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این مقام گفت: من کاملا متقاعد شده ام که ما می‌توانیم تا پایان ژوئیه توافق را به سرانجام برسانیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقامات ایرانی اخیر گفت مذاکرات کارشناسی اخیر مذاکرات مفیدی بود و درک متقابل را درباره مواضع متفاوت ما ارتقا داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار