سومین دور از مذاکرات وین امروز ادامه پیدا می‌کند

سومین دور از مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی در وین به روز دوم کشید. معاون وزیر خارجه ایران گفته است دور بعدی این مذاکرات هم در وین و اواخر اردیبهشت برگزار می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی، نمایندگان ایران و کشورهای ۱+۵ روز سه‌شنبه در وین دیدار و مذاکره کردند.

این مذاکرات که با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، تا عصر سه‌شنبه طول کشید و پس از آن با مذاکرات دوجانبه بین هیئت‌های ایران و آمریکا ادامه پیدا کرد.

قرار است در این مذاکرات زمینه برای تدوین پیش‌نویس توافق‌نامه نهایی ایران و ۱+۵ در اردیبهشت‌ماه فراهم شود.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه که هیئت مذاکره‌کننده ایران را نیز رهبری می‌کند، مذاکرات روز اول از این دور سوم را "مفید و سازنده و در فضایی خوب" توصیف کرده است. به گفته او، "تمایل دو طرف، پیدا کردن زمینه‌های مشترک است."

معاون وزیر خارجه ایران و یکی از مقامات ارشد آمریکایی حاضر در وین گفته‌اند که این مذاکرات، روز چهارشنبه ادامه پیدا می‌کند.

عراقچی همچنین گفته است که در روز دوم این مذاکرات، کمیسیون مشترک ایران و کشورهای ۱+۵ برای "برطرف‌کردن موانع اجرای توافق ژنو" تشکیل می‌شود. به گفته او نمایندگان همه نهادهای ایرانی که به نوعی با اجرای توافق ژنو درگیر هستند، به وین سفر کرده‌اند تا با کارشناسان ۱+۵ برای رفع موانع مذاکره کنند.

ظریف پیش از ورود به کنسولگری ایران در وین برای شام دیشب با کاترین اشتون
در پایان آخرین دور گفتگوهای کارشناسی (مرحله سوم از فاز سوم) که چهاردهم فروردین آغاز شد و دیروز به پایان رسید هم کشورهای غربی و هم ایران از پیشرفت مذاکرات اظهار رضایت کردند.

دوشنبه‌شب هم محمد جواد ظریف در یک شام کاری با کاترین اشتون در وین درباره "چارچوب" از سرگیری گفتگوها و "اهمیت احترام متقابل و موضع برابر" گفت‌وگو کرد.

ظریف روز سه‌شنبه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که این دور از مذاکرات، "احتمالا آخرین دور مرور موضوعات مهم" است و "از دور بعد نگارش مشترک توافق نهایی را آغاز خواهیم کرد که کاری پیچیده، دشوار و کم‌سرعت خواهد بود."

به گفته کارشناسان این دور از گفتگوها چه از نظر سیاسی و چه از نظر فنی حساس‌تر و پیچیده‌تر خواهد بود و پیشرفت مذاکرات نشان خواهد دو طرف چقدر به حل مسئله تمایل دارند.

قرار است در این مذاکرات زمینه برای این‌فراهم شود که توافق موقت و شش‌ماهه ایران و ۱+۵ به یک توافق نهایی و دائمی برسد. این توافق آذرماه سال گذشته حاصل شد و مهلت آن ۲۹ تیر ماه به پایان می‌رسد؛ هر چند طرفین گفته‌اند امکان تمدید آن وجود دارد.

در این باره جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، برای چندمین بار در ماه های گذشته در جلسه‌ای با کمیته روابط خارجی سنا، تلاش کرد دلایل دولت آمریکا برای مذاکره با ایران را توضیح دهد و از این سیاست دفاع کند.

او گفت هرچند نمی خواهد درباره نتیجه مذاکرات خوش‌بینی نشان دهد، اما امیدوار است.

پیش از آغاز مذاکرات، اظهار نظر مقامات ایرانی و غربی با خوش‌بینی همراه بوده است. محمد جواد ظریف گفته است "نشانه‌هایی از تفاهمی که حقوق ملت ایران را محترم بشمارد" وجود دارد. کاترین اشتون هم دور قبلی گفت‌وگوها را "اساسی و مفید" توصیف کرده بود. آمریکا هم درباره موفقیت این دور از مذاکرات خوش‌بین است و یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا که در گفت‌وگوهای کارشناسی شرکت داشته، روز جمعه گفت "کاملا متقاعد شده" که این توافق، حاصل خواهد شد و دو طرف نوشتن پیش‌نویس توافق‌نامه نهایی را در اردیبهشت، ماه می میلادی، آغاز می‌کنند.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار