واشنگتن پست :

مقامات غربی از حصول توافق جامع با تهران اطمینان حاصل کرده اند

روزنامه "‌واشنگتن پست " در مقاله ای نوشت :‌ مقامات دولتی آمریکا کاملا متقاعد شده اند که تحقق توافق نهایی و جامع با ایران بر سر برنامه هسته ای آن امکان پذیر است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت : یکی از مقامات دولتی آمریکا درباره روند مذاکرات اظهار داشته است : اختلافات مهم و حساسی میان نمایندگان کشورهای غربی با ایران همچان باقی مانده است اما از نخستین روزهای سال 2014 تاکنون مسیری رو به جلو در این گفتگوها وجودداشته است . 

تهیه توافقی موقت در ماه می 2013 یکی از نشانه های این گفتگوهای خوب بوده است . پس از آن هر دو طرف تلاش می کنند تا پیش از اتمام مهلت شش ماهه برای پایان توافق موقت به پیش نویس توافق جامع و نهایی دست یابند . 

این مقام آمریکایی می افزاید : من کاملا مطمئنم که ما قادریم پیش از پایان موعد مقرر ( 20 جولای ) به توافق جامع دست یابیم . اما این موضوع نیز اهمیت دارد که دو طرف شهامت این را داشته باشند که موارد کلامی و موردبحث را بطور مکتوب ثبت نمایند . ایران باید انتخاب هایی حساس و مهم را انجام دهد . 

در این مذاکرات 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه نماینده ای از اتحادیه اروپا  به مذاکره با نمایندگان ایرانی می پردازند تا در نهایت بتوانند اختلافاتی را که یک دهه میان آنها بر سر برنامه هسته ای تهران وجود داشته را مرتفع کنند . 

واشنگتن پست در ادامه می نویسد : در ماه نوامبر احزاب سیاسی در آمریکا به توافق رسیدند که باید مذاکرات هسته ای با ایران از سرگرفته شود تا علاوه بر تعیین نقطه عطف برنامه های هسته ای تهران ،‌ از عدم تصمیم دولت این کشور برای استفاده نظامی از انرژی هسته ای اطمینان حاصل گردد . در عوض غرب نیز تحریم های اقتصادی علیه "‌جمهوری اسلامی"‌ را رفع می کند . 

در مذاکرات پیشین هر دو طرف برای نشان دادن حسن نیت خود اقداماتی انجام دادند . از جمله اینکه ایران بخشی از فعالیت در نیروگاه های خود را کاهش داد و کشورهای غربی نیز تحریم های ضدایرانی را بطور موقت _‌به مدت شش ماه _ به حالت تعلیق درآورد . 

محمد جواد ظریف ،‌مذاکره کننده ارشد هیئت ایرانی و وندی شرمن ،‌ نماینده آمریکا در مذاکرات از پیشرفت و جدیت هر دو طرف برای تحقق توافق جامع تقدیر کرده اند . 

در ادامه این مقاله آمده است :‌ با اینکه گفتگوها پشت درهای بسته انجام می گیرد اما برخی خبرها از روند خوب و مطلوب آن حکایت دارد . بیشترین اختلافات بر سر فعالیت نیروگاه آب سنگین اراک می باشد که غرب معتقد است فعالیت آن تنها برای تولید سلاح اتمی کاربرد دارد اما ایران اظهار کرده که هیچیک از نیروگاه ها در کشور برای اهداف نظامی استفاده نمی شود و اهداف صلح آمیز را دنبال می کنند . 

علیرغم اینکه گزارشات سازمان بین المللی انرژی اتمی (IAEA) همگی نشان دهنده فعالیت صلح آمیز هسته ای در ایران است اما برخی از سیاست مداران تندرو در آمریکا مدعی هستند که " ایران " غیرقابل اطمینان است و نباید به صحبت های مقامات آن اعتماد کرد . 

این مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات هسته ای که نخواست نامش فاش شود همچنین تصریح کرد : دو طرف کاملا صریح و مستقیم با یکدیگر سخن می کنیم . هیچگونه رمز و رازی در گفتگوها وجود ندارد . ما بر آنچه در اتاق مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد تمرکز کرده ایم نه بر آنچه در خارج از آن عنوان می شود . 

وی افزود : ما می دانیم مناطق مورد توافق دو طرف کجاست . می دانیم اختلافات بر سر چه موضوعاتی است که باید رفع شود . هر دو طرف به یکدیگر این فرصت را می دهیم که فضای مناسب برای حمایت از خود داشته باشند . 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار