کواکبیان در نشست خبری:

قطعا با نظر حزب در انتخابات مجلس حضور پیدا می‌کنم/ امکان حضور افرادی قوی‌تر از عارف برای سرلیستی وجود دارد

دبیر کل حزب مردم سالاری از تلاش این حزب برای تشکیل فراکسیونی به این نام در مجلس دهم خبر داد و تصریح کرد: حزب مردم سالاری برنامه‌های جدیدی را برای ورود به انتخابات مجلس دهم دارد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران "مصطفی کواکبیان" در اولین نشست خبری حزب مردم سالاری در سال جدید (1393) که صبح امروز - شنبه 23 فروردین‌ماه - در دفتر این حزب برگزار شد، درباره اقدامات و اصلاحیه‌های حزب متبوعش در پیش‌نویس قانون احزاب اظهار داشت: در پیش‌نویس مذکور هیچ تعریفی از جرم سیاسی نشده چرا که احزاب باید تکلیف خود را در این زمینه بدانند.
 
وی افزود: برای احزابی که مرتکب تخلف شده‌اند هیچ حقی در کمیسیون ماده 10 احزاب پیش‌بینی نشده است و هم چنین در مورد تکلیف دارایی احزاب منحل شده براساس ماده 20 این پیش نویس هیچ ضوابطی مشخص نیست.
 
دبیر کل حزب مردم سالاری بیان داشت: فعالیت برخی افراد با در دست داشتن باندها و گروه‌ها بدون داشتن حزب یکی دیگر از مواردی است که باید در پیش‌نویس قانون احزاب اصلاح شود به عنوان مثال دیدارهای رئیس جمهور سابق با وزرا و انجام کارهای تشکیلاتی از جمله مواردی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد که کسانی که به شکل غیررسمی فعالیت حزبی دارند آیا برای آن‌ها فکری می‌شود یا خیر؟

*ضرورت بررسی برخی فعالیت‌ها از قبیل استفاده از امکانات دولتی
 
کواکبیان اضافه کرد: استفاده از امکانات دولتی از سوی برخی از باندها و گروه‌ها یکی دیگر از مواردی است که حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد تا از برخی از عناصر خودسر، گروه‌های فشار و افراد بی‌مسئولیت که مانع فعالیت غیرقانونی احزاب می‌شوند با آن‌ها برخورد شود.
 
وی افزود: در زمینه اصلاح پیش‌نویس قانون احزاب در کنگره 12 حزب مردم سالاری به نتایجی رسیدیم که آن را به وزارت کشور ارسال کردیم و البته پیگیری‌های لازم را درباره راه اندازی مجدد خانه احزاب بعد از تشکیل کنگره داشته‌ایم، اما تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.
 
دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان این که مسئولیت بخشی از موانع برعهده وزارت کشور و بخشی دیگر به فعالیت احزاب برمی‌گردد، گفت: وزارت کشور به عنوان متولی فعالیت احزاب در کشور در این زمینه اراده جدی‌تری باید از خود داشته باشد.
 
کواکبیان به برنامه‌های حزب متبوعش در سال 93 اشاره و تصریح کرد: برگزاری همایش فصلی، اردوی تابستانی، برگزاری کنگره حزبی و مراسم افطاری از جمله برنامه‌هایی است که قطعا مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
 
وی گفت: پیش‌بینی دو همایش در 19 تیر ماه و 5 آذر ماه امسال درباره مباحث مختلف سیاسی کشور و هم چنین برنامه‌های مربوط به ورود اصلاح طلبان به انتخابات مجلس دهم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

*تلاش حزب مردم سالاری جهت تشکیل فراکسیون این حزب در مجلس دهم
 
دبیر کل حزب مردم سالاری از تلاش حزب مردم سالاری برای تشکیل فراکسیونی به این نام در مجلس دهم خبر داد و تصریح کرد: حزب مردم سالاری برنامه‌های جدیدی را برای ورود به انتخابات مجلس دهم دارد تا بتواند از این طریق به تشکیل فراکسیونی در مجلس دهم بیاندیشد.
 
کواکبیان افزود: برگزاری 8 همایش مختلف از مناطق هشت گانه کشور و 31 همایش در استان‌های مختلف از دیگر برنامه‌هایی است که مورد پیگیری قرار می‌گیرد تا بتوانیم پس از برگزاری همایش‌های مناطق 8 گانه افرادی را برای همایش‌های استانی انتخاب کنیم و این مسئله از ابتدای اردیبهشت ماه تا اواخر اسفند ماه هر هفته برگزار می‌شود.
 
وی گفت: در مجالس نه گانه شورای اسلامی فراکسیون‌هایی با جنبه‌های ائتلافی و جناحی وجود داشته و ما می‌خواهیم برای مجلس دهم فراکسیون حزب مردم سالاری را تشکیل دهیم.
 
دبیر کل حزب مردم سالاری به تلاش‌ها و برنامه‌های حزب مردم سالاری در طول انتخابات اشاره کرد و افزود: در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم حزب مردم سالاری از ابتدای امر در عرصه سیاسی حضور داشته و برنامه‌ریزیی‌هایی را جهت حضور برای انتخابات داشته‌ایم.

*به دنبال ائتلاف اصلاح طلب‌ها با یکدیگر هستیم
 
کواکبیان تصریح کرد: ما به دنبال ائتلاف اصلاح طلب‌ها با یکدیگر هستیم اما شرایط در حال حاضر اقتضا می‌کند که مباحث حزبی را دنبال کنیم و قطعا برای انتخابات مجلس دهم برای تمامی حوزه‌ها برنامه‌ریزی‌هایی را خواهیم داشت.
 
وی خاطر نشان کرد: در کنگره دوازدهم طرحی به نام طرح امام(ره) که خلاصه ائتلاف ملی اصلاح طلب‌های مقتدر است را به تصویر رسانیده‌ایم که در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات مجلس دهم در اسفند ماه 94 مورد پیگیری قرار خواهیم داد.

*نگاه دبیر کل مردم سالاری به ویژگی‌های یک نماینده

دبیر کل حزب مردم سالاری به ویژگی‌های لازم جهت انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: تخصص و کارآمدی، تعهد به انقلاب و نظام، شجاعت و قاطعیت بر سر منافع مردم، پاکدستی و عدم آلودگی به ویژه خواری و رانت خواری و داشتن تفکری ملی به جای اندیشه شهرگرایی از جمله ویژگی‌هایی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید دارا باشند که تمامی این موارد را از افرادی که معتقد به اندیشه اصلاح طلبی و تفکر تحول خواهی در وضعیت موجود هستند، پیگیری می‌کنیم.

*مجلس خانه تکانی جدی باید داشته باشد

کواکبیان با تاکید بر اینکه مجلس خانه تکانی جدی باید داشته باشد، گفت: اصولگرایان سه دوره پیاپی در مجلس شورای اسلامی حاکم بودند و اکنون باید با استراحت فضا را به اصلاح طلبان معتقد به نظام، امام(ره) و رهبری بدهند.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از نمایندگان مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: انجام مذاکرات هسته‌ای زیر نظر مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد اما به طور مرتب برخی از نمایندگان درباره چگونگی مذاکرات پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند و یا با دادن کارت زرد به وزرای دولت بحث‌های جناحی و خطی پیش می‌آید.

* احزاب نقش دولت را ندارند/ بنا به نظر حزب در انتخابات شرکت می‌کنم

دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به تبعات و پیامدهای ورود زودهنگام برخی از احزاب سیاسی به انتخابات به عنوان مانعی برای پیشرفت در جامعه گفت: احزاب نقش دولت را ندارند این دولت است که نباید عملکرد این چنینی داشته باشد و ما به عنوان حزب در حال اعلام برنامه‌های یک ساله خود هستیم.

کواکبیان با اشاره به ارائه لیست و فهرست انتخاباتی گروه‌های سیاسی جهت حضور در انتخابات مجلس گفت: اواسط سال 94 این مسئله مورد بررسی قرار می‌گیرد درباره انتخاب حوزه انتخابیه‌ام جهت حضور در انتخابات مجلس دهم باید بگویم من باید در ابتدای امر ببینیم که اصلا در انتخابات شرکت خواهم کرد یا خیر اما برای مجلس دهم بنا را بر فعالیت جدی حزبی قرار داده‌ایم و اگر بنا باشد با نظر حزبی جهت ورود به انتخابات فعالیت داشته باشم، قطعا حضور پیدا می‌کنم.

وی درباره شعار حزب مردم سالاری برای انتخابات آینده گفت: این مسئله باید در دفتر سیاسی حزب به صورت جدی مطرح و مصوب شود اما قطعا در مورد روابط خارجی و اقتصاد کشور شعارهایی از جمله مبارزه با مفاسد مالی را در دستور کار داریم.

*برخی مسائل مربوط به فساد مالی از سوی مجلس مورد پیگیری قرار گیرد

دبیر کل حزب مردم سالاری تصریح کرد: بخشی از رسیدگی‌ها و سازو کارها درباره مسائل مربوط به فساد مالی باید از سوی مجلس مورد پیگیری قرار گیرد و داشتن چنین پرونده‌هایی زیبنده نظام ما نیست و قطعا باید مجلسی شجاع و کارآمد را در مقابله با فسادهای مالی داشته باشیم.

*اصلاح‌طلبان، نمی‌خواهند اصلاحات فرانظامی داشته باشند

کواکبیان درباره گفتمان مردم سالاری و پیگیری‌ها برای تحقق آن گفتمان از سوی حزب خاطر نشان کرد: اصلاح‌طلبی یکی از ضروری‌ترین موضوعاتی است که باید در کشور صورت بگیرد و اگر مفهوم اصلاح طلبی را به سامان دادن امور نابه سامان ببینیم قطعا چنین اموری وجود دارد و ما هیچ گاه نمی‌خواهیم اصلاحات فرانظامی داشته باشیم.

دبیر کل حزب مردم سالاری به نقش شورای نگهبان در انتخابات اشاره و افزود: در انتخابات 92 این گلایه را داشتم که چگونه سعید جلیلی مدیر و مدبر می‌شود اما من نه. اما آن‌ها گفتند که براساس رای گیری شما احراز صلاحیت نشدید و این را باید بگویم که در انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت در مورد کاندیداها وجود دارد نه احراز صلاحیت که در صورت رد اصلاح طلبان به عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس آن‌ها حتما باید دلیل بیاورند و بعید است که کسی بدون دلیل رد صلاحیت شود که در این صورت باید موضع بگیریم.

*دولت در انتخابات مجلس هیچ دخالتی ندارد

کواکبیان به ائتلاف احتمالی میان اصلاح طلبان و اعتدالگرایان طرفدار دولت اشاره و تصریح کرد: دولت در انتخابات مجلس هیچ دخالتی ندارد و ممکن است احزاب طرفدار دولت وارد انتخابات شوند که بهتر است دولت با ظرفیت سازی جهت افزایش مشارکت مردمی با سلامت کامل تلاش کند اما مسئله ائتلاف با اعتدالگرایان مورد بررسی قرار گیرد.

* انتخاب سر لیست از هم اکنون اقدامی صحیح نیست/ امکان وجود افرادی قوی‌تر از عارف وجود دارد

وی به محوریت احتمالی عارف و سرلیستی وی در انتخابات مجلس دهم اشاره و افزود: انتخاب سر لیست از هم اکنون اقدامی صحیح نیست و ممکن است در آینده افرادی قوی‌تر از وی جهت سرلیستی برای انتخابات مجلس وجود داشته باشد لذا ما باید با فعالیت گسترده در سراسر کشور بتوانیم در جهت مثبت گام برداریم و آقای عارف هم از طریق تشکیل حزب و ستادهای فعالش به فعالیت انتخاباتی بپردازد.

*این دولت مدعی مدل فراجناحی اعتدال است/ به دولت یازدهم جهت تحقق برنامه‌هایش کمک کنیم

دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به اظهارات اخیر کرباسچی درباره این که اصلاح طلبان به پای شکست‌های دولت یازدهم نخواهند ایستاد، خاطر نشان کرد: این دولت مدعی مدل فراجناحی اعتدال است و کسانی که در این دولت مشغول فعالیتند پای مسئولیت‌های خود خواهند ایستاد و ما در حال حاضر به دولت یازدهم جهت تحقق برنامه‌هایش کمک کنیم تا اشتباهات و وضعیت دولت‌های نهم و دهم تکرار نشود چرا که از نوع زمامداری امثال احمدی‌نژاد به اندازه کافی ضرر دیده‌ایم و در صورت وجود انتقادهای مختلف از طریق ارگان حزب مردم سالاری مواضع خود را بیان خواهیم کرد.

کواکبیان در پاسخ به سوالی درباره عوامل حضور و شرکت حداکثری مردم در انتخابات گفت: عوامل متعددی در افزایش مشارکت سیاسی مردم در انتخابات وجود دارد که بخشی از این عوامل مربوط به ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات است و پیش‌بینی نمی‌شود که آن عوامل چیست ولی قطعا این که ما از احزاب مختلف و جریان‌های مختلف نماینده داشته باشیم، مورد استقبال مردم خواهد بود و مردم نباید با گزینه‌های محدودی برای انتخاب کردن مواجه شوند لذا برخورد قانونی با کسانی که ثبت نام می‌کنند زمینه مشارکت مردم را فراهم می‌کند.

* اشخاصی می‌توانند از لیست‌های انتخاباتی حمایت کنند که احزاب داشته باشند

وی گفت: اگر احمدی‌نژاد حزب تشکیل دهد می‌تواند از طریق حزب وارد شود وی به اندازه کافی در توده های محروم کشور اثرات نامطلوبی از خود برجای گذاشته و نمی‌شود گفت که نام و شعار وی جذابیتی برای مردم داشته باشد و اساسا تحت عنوان طرفداران دولت قبلی خیلی نباید اجازه چنین فضاهایی داده شود.

دبیر کل حزب مردم سالاری تاکید کرد: اشخاصی می‌توانند از لیست‌های انتخاباتی حمایت کنند که احزاب داشته باشند و باید به سمتی رفت که احزاب فعال شوند و احمدی‌نژاد باید مرد و مردانه حزب تشکیل دهد و فعالیت کند و ما هم از وی استقبال می‌کنیم.

*اگر حزب احمدی‌نژاد تشکیل شود یک حزب خاصی است

کواکبیان با بیان این که در 8 سال گذشته اصولگراها از احمدی‌نژاد حمایت کردند، گفت: امروزه همان افراد از احمدی‌نژاد حمایت نمی‌کنند و می‌گویند که از نوع مدیریت وی جدا هستیم در این راستا اگر حزبی مطرح باشد شخصا به پای آن حزب مسئولیت‌ها را مد نظر قرار می‌دهیم، اگر حزب احمدی‌نژاد تشکیل شود یک حزب خاصی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه به دنبال قطعنامه پارلمان اروپا نمایندگان مجلس به این مسئله پرداختند با توجه به این که این قطع نامه وجاهت قانونی ندارد ارزیابی شما از این مسئله چیست؟ گفت: اخیرا پارلمان انگلیس قطعنامه‌ای علیه ما در بحث حقوق بشر صادر کرده و در این قطعنامه استانداردهای دمکراتیک برای ما قابل قبول است اما بعضی از مسائل آن قطعنامه جنبه ایدئولوژیک و ارزشی دارد به عنوان مثال در اروپا همجنس بازی آزاد است اما نمی‌توانند آن را در همه کشورها اجرایی کنند و این بسیار سخیف است که این مطالب آورده شده است.

*برخی مسائل موجود در قطعنامه پارلمان اروپا قابل گفتگو است

دبیر کل مردم سالاری مردم سالاری افزود: بعضی از مسائل قابل گفتگوست زیرا آنان درخواست راه اندازی دفتر در ایران داشته‌اند که باید بررسی شود آن‌ها درخواست ملاقات با اپوزسیون داشتند چرا می‌خواهند این ملاقات‌ها را مخفیانه داشته باشیم اگر درخواست رسمی دهند زمینه ملاقات فراهم می‌شود. در سفر اخیر اشتون به ایران کار بسیار خوبی نبود که بدون اطلاع وزارت خارجه و رسانه‌های دیگر جشن‌هایی برپا کردند و این مسائل ضد ارزش کشور ماست.

کواکبیان اضافه کرد: در نحوه مواجهه با آن وزارت خارجه به اندازه کافی اقدامش مناسب بوده است، سخنگو و وزیر امور خارجه این نهاد موضع گرفتند و اساسا این مسایل تاثیری در روند مذاکرات ندارد و در قد و قواره پارلمان اروپا نیست.

*قطعنامه پارلمان اروپا روابط را دچار خدشه می‌کند

وی ادامه داد: افکار عمومی، NGOها، احزاب و مطبوعات می‌توانند در برابر این قطعنامه موضع گرفته و آن را محکوم کنند ولی نهادهای قانونی باید حواسشان جمع باشد اینکه اخیرا نمایندگان این قطعنامه را محکوم کردند کار خوبی بود صد نفر از نمایندگان طرحی را به هیئت رئیسه دادند که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد زیرا شاید سناریوی کشورهای 1+5 این باشد که وضعیت مذاکرات به سمتی برود که نیمه‌کاره تعطیل شود بنابراین باید توجه ویژه‌ای به این مسئله شده و منافع ملی باید مورد توجه قرار بگیرد اگر کشورهای اروپایی به دنبال توسعه روابط‌ هستند این قطعنامه‌ها روابط را مخدوش خواهد کرد.

*همه مسائل را نباید به بحث‌های هسته‌ای گره زد/ اگر مشکلات اقتصادی حل نشود بعضی از مسائل حل نشده می‌ماند

دبیرکل حزب مردم سالاری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه دولت وقتش را صرف مسائل سیاست خارجی گذاشته و گره زدن همه مسائل به موضوع هسته‌ای جای بحث دارد در این راستا چه آثار سوئی برای دولت در آینده دارد؟ گفت: برای حل مشکلات اقتصادی کشور همه مسائل را نباید به بحث‌های هسته‌ای گره زد البته اگر گشایشی ایجاد شود و تحریم‌ها برداشته شود بهتر می‌توانیم در بحث هسته‌ای به نتایج برسیم اما اگر مشکلات اقتصادی حل نشود بعضی از مسائل حل نشده می‌ماند ما اگر از جنبه‌های اقتصاد ملی غافل شویم بعد از مدتی مردم را ناامید کرده و باعث می‌شود که امیدهایی که برخواسته از دولت یازدهم است از دست برود و دولت ناکارآمدی خود را بیشتر از قبل بروز خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا حزب مردم‌سالاری با مراجع و آیات عظام برنامه‌ای برای ملاقات دارد و برای پیشرفت برنامه‌هایش فعالیت‌هایی کرده است؟ گفت: این حزب در سه مقطع دیدارهایی را با مراجع تقلید داشته که آخرین موردش اسفند سال 92 بود که خدمت آیات علما و مراجع قم رسیدیم و درباره ارتباط با نمایندگان ولی فقیه مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها دبیران ما گزارش داده‌اند که روابط خوبی صورت گرفته و ارتباط وسیعی میان بدنه حزب و ائمه جماعات وجود دارد و سعی می‌کنیم این ارتباط بیشتر از پیش شود.

* دولت هرگز به صورت اجباری به دنبال حذف یارانه‌بگیران نیست

کواکبیان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه به دنبال مطرح کردن بحث یارانه از سوی دولت احمدی‌نژاد و محبوبیت وی، بدنه اجتماعی دولت فعلی ریزش نخواهد داشت؟ گفت: دولت در حال حاضر هرگز به صورت اجباری به دنبال حذف یارانه‌بگیران نیست و حساب‌های شخصی افراد را نمی‌خواهد بررسی کند، مردم داوطلبانه خودشان باید منصرف شوند، دولت توجه دارد که به صورت اجباری از مردم یارانه نگیرد تا متهم نشود. در حال حاضر 48 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی مجلس برای بحث درآمدهای ناشی از هدفمندی است که این مقدار باید بین مردم توزیع شود و درآمد حاصل از آن باید صرف مسائل مهمی از جمله بهداشت و حمل و نقل شود که خودش به مردم کمک خواهد کرد.

دبیرکل حزب مردم سالاری خاطر نشان کرد: اگر مردم نیازمند نیستند داوطلبانه انصراف دهند، مسئولین نیز باید گزارش کار دهند که در چه اموری این یارانه‌ها هزینه خواهد شد. دولت قبلی برای تامین هدفمندی یارانه‌ها بی‌انضباطی مالی داشت اما دولت یازدهم از لحاظ قانونمداری در امور مالی خوب عمل کرده و لایحه بودجه را در موعد قانونی دراختیار مجلس گذاشت و تفاهم خوبی بین دولت و مجلس صورت گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار