اصفهان/

بهره‌برداری از سامانه تقطیر استحصال اسانس از گیاهان علفی در کاشان

رییس پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان از طراحی و بهره برداری نمونه صنعتی سامانه استحصال اسانس و عرقیات از گیاهان علفی به روش تقطیر با بخار آب در این پژوهشکده خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان از کاشان عبدالرسول حقیر ابراهیم آبادی  گفت: این سامانه با ظرفیت دو تنی در هر دفعه بارگیری گیاه می تواند از انواع گیاهان علفی همچون نعنا، رزماری، اسطوخودوس و غیره طی حداکثر دو ساعت اسانس و عرقیات استحصال کند.

وی،روش کار دستگاه های فعلی استحصال اسانس و عرقیات کشور به روش تقطیر با آب را یادآورشد و افزود: این سامانه قادر است با بهره‌گيري از روش تقطير با بخار آب با بازده بسیار بالا و صرف انرژی بسیار پایین (کمتر از یک بیستم سامانه های فعلی) از طیف وسیعی از گياهان علفی اسانس و عرقیات استحصال كند.

به گفته وی، این سامانه به صورت نیمه قابل حمل طراحی و ساخته شده و استفاده از آن علاوه بر افزایش سرعت عمل و بهبود کیفیت محصول، تاثیر بسزایی در کاهش معضلات و آلودگی های زیست محیطی ناشی از صنعت اسانس و عرقیات کشور با توجه دارد.

رییس در ادامه پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان با تاکید بر اینکه ساخت و بهره برداری از این سامانه گام موثر و مثبتی در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در سال جاری با نامگذاری« فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی» در سال جاری و قدم اساسی در رونق و شکوفایی اقتصاد و رشد و ترقی علمی کشور است.

ابراهیم آبادی از ساخت نمونه بومی خط کامل فرآوری گل محمدی به روش تقطیر در این پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان خبر داد و گفت: این خط تولید در یکی از کارخانه های صنعتی تولید گلاب منطقه کاشان نصب و راه اندازی شده است و در موسم گل محمدی سال ۹۳ مورد بهره برداری رسمی قرار خواهد گرفت.

وی در پایان اظهارداشت: این دستگاه ظرفیت ۵ تن فرآوری گل محمدی در شبانه روز را دارد و می تواند روزانه حدود یک و نیم کیلو اسانس گل محمدی را با کیفیتی مطابق با استاندارد ایزوی موجود برای آن
ISO ()۹۸۴۲تولید کند./س

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.