قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد:

پاکسازی بیش از 4هزار نقطه آلوده

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در تشریح گزارش عملکرد این ستاد گفت: در سال گذشته 2 هزار و 972 شبکه قاچاق منهدم شدند و همچنین 4 هزار و 626 نقطه آلوده از مواد مخدر پاکسازی شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، دکتر علیرضا، جزینی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری صبح امروز خود در  در تشریح گزارش عملکرد سال 92 و همچنین برنامه‌های سال 93 این ستاد، طبق نظرسنجی ‌های مردمی مبارزه با مواد مخدر اولین نگرانی مردم است بیان داشت: این ستاد در سه حوزه پیشگیری مقابله، دیپلماسی و روابط بین‌آلمللی برنامه‌ها و اهدافی را پیش روی خود قرار داده است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: نخستین رویکردی که پس از حضور دکتر رحمانی فضلی، در این ستاد پیگیری شد موضوع رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است بر این اساس طی ماه های گذشته کرسی‌ها و جلسات مختلفی با صاحبان عرصه مختلف چون ورزشکاران، خبرگزاری‌ها و روسای کانون های مداحلی، هنرمندان، مسئولان کمیته امداد و دیگر خیران برگزار کرد که به انعقاد چندین تفاهم نامه و تدوین فعالیت‌های مختلف در این حوزه منجر شد.
 
وی در خصوص بحث آموزش و پیشیگیری در ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در سال گذشته تفاهم نامه همکاری با نهضت سوادآموزی با هدف تقویت عمومی به منظور جلوگیری از گرایش افراد به استفاده از مواد مخدر در سطح افراد بی‌سواد و کم سواد ، تهیه محتوای آموزشی مناسب به منظور ارتقای سطح‌‌ آگاهی‌های این گونه از جامعه هدف و همچنین آموزش سواد به بی‌سوادان گروه سنی 10 تا 49 ساله و تحکیم آموخته‌های نوسوادان در سطح معتادان مشمول مقررات در مراکز درمان اقامتی میان مدت و بلند مدت و متعاقباً‌ در مراکز خارج از تحت پوشش در استان‌های آذربایجان غربی و تهران و شهرستان‌های استان کردستان و کرمان به صورت پایلوت، 38 دوره آموزشی تربیت کادر متخصص پیشگیری اولیه از اعتیاد صورت گرفت.
 
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه تصریح کرد: این آموزش‌ها با هدف ارتقا دانش و سطح کارشناسان عرصه پیشگیری در دستگاهها در 31 استان کشور با همکاری مراکز مشاوره دانشگاههای وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای 1900 نفر کلاسهای تربیت کادر متخصص برگزار شد.
 
دکتر علیرضا جزینی در ادامه با اشاره به آموزش بیش از 800 هزار نفر از خانواده‌های سالم و در معرض خطر اعتیاد بیان داشت: اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در پنج هزار و 822 مدرسه ابتدایی و متوسطه اول و دوم کشور، اجرای برنامه آموزش مهارتهای مقابله‌ای در 2242 مدرسه اول دولتی کشور، اجرای برنامه پیشگیری در اعتیاد در خوابگاه‌های دانشجویی برای بیش از 20 هزار نفر و همچنین آموزش پیشگیری از اعتیاد در محله‌های شهری و روستایی برای بیش از 9 میلیون نفر در سال 92 در غالب برنامه ای پیشگیری صورت گرفت.

**انهدام 2972 شبکه‌ی قاچاق

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به پاسخگویی به بیش از 153 هزار نفر از طریق خط ملی مشاوره بیان داشت: در سال گذشته در راستای سند جامع پیشگیری طرح مداخلات حمایتی و روانی در سطح مدارس صورت گرفت. همچنین 5 جشنواره‌ی منطقه‌ای دانشجویی برای پیشگیری از اعتیاد، برگزاری جشنواره‌های ورزشی در خراسان جنوبی، غربی و هرمزگان و کرمانشاه و دیگر استان‌های در معرض اعتیاد، برگزاری کار‌گاه‌های پیشگیری از اعتیاد در استان‌های درگیر که با همکاری جمعیت هلال احمر صورت گرفت از دیگر برنامه‌های پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته بود.

وی در ادامه با اشاره به بخش توسعه‌ی مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های غیر دولتی در خصوص فرهنگ سازی مقابله با اعتیاد گفت: در سال گذشته دومین همایش شبکه سازی سمن‌های حوزه کاهش تقاضا با حضور 36 سازمان مردم نهاد از کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، اتریش، لیتوانی، لبنان و قزاقستان برگزار شد که از مهمترین دستاوردهای آن انتقال دبیرخانه ی این شبکه به ایران و انتخاب مدیر عامل آن به جمعیت خیریه‌ی تولدی دوباره اشاره کرد.

دکتر علیرضا جزینی با اشاره به اینکه با مقایسه‌ی آمار‍‌های موجود تعداد سمن‌های فعال در امر مبارزه با مواد مخدر در سال 92 نسبت به سال پیش با رشد 53 درصدی روبرو بوده است افزود: از تعداد هزار و بیست و 8 سمن در سال 91 به هزار و هشتصد و پنجاه و یک سمن افزایش داشته ایم که به تفکیک فعالیت تعداد 75 سمند فرهنگی و پیشگیری، 896 سمن درمان و تعداد 190 سمن در زمینه‌ی کاهش آسیب‌ فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه حوزه‌ی اشتغال زایی و کارآفرینی در زمینه‌ی دوران پس از درمان معتادان یکی از دغدغه‌های اساسی است اظهار داشت: در واقع اشتغال زایی ادامه‌ی اقدامات برای یک فرد پاک شده از اعتیاد است چرا که این فرد برای تامین زندگی به اشتغال نیاز دارد و در غیر این صورت ممکن است دوباره به سمت اعتیاد کشیده شود.

بنابر این بحث اشتغال جهت کارآفرینی یکی از اقدامات مهمی است که در این ستاد پیگیری می‌شود و در سال گذشته زمینه‌ی اشتغال هزار فرد بهبود یافته فراهم شد.

وی به مصوبه‌ی دولت در این خصوص اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه‌ی دولت وزارت تعاون باید 5 درصد از موارد اشتغال زایی خود را به این امر اختصاص دهد و افراد در معرض آسیب را تحت پوشش قرار دهد.

جزینی در ادامه به توافق نامه با سازمان فنی حرفه‌ای اشاره و تصریح کرد: در سال گذشته به 40 هزار نفر از افراد بهبود یافته آموزش‌های فنی حرفه‌ای ارائه شد اما این تنها برای اشتغال کافی نیست. از وزارت کار تقاضای همت و تلاش بیشتر در این زمینه را داریم.

دکتر جزینی با بیان اینکه طبق نیاز سنجی‌های صورت گرفته و نتایج بدست آمده در بازدیدهای دوره‌هی از سمن‌هی فعال در امر مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: با توجه به بروز رسانی اطلاعات مدیران و کارشناسان این مراکز یکی از اصلی ترین دغدغه‌های شناسایی شده بود، حدود 100 کارگاه در جهت بروز رسانی و افزایش آگاهی کارکنان این مراکز فعال و 50 کارگاه دیگر نیز در حال برگزاری است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به افزایش روحیه در بهبود یافتگان از اعتیاد اشاره کرد گفت: به منظور افزایش روحیه در بهبود یافتگان از اعتیاد و ایجاد انگیزه در بشیمارانی که هنوز موفق قطع مصرف مواد مخدر نشده‌اند، و همچنین به منظور اجتماعی تر نمودن مبارزه با مواد همایش بهبود یافتگان در 19 استان کشور برگزار شد.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه‌ی فعالیت‌های درمانی این ستاد در سال گذشته بیان داشت: در سال گذشته 760 هزار نفر از سوی مصرف کنندگان مواد مخدر در بیش از 5 هزار و 952 مرکز درمان و کاهش آسیب پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند که بیش از 84 درصد این خدمات در مراکز درمان و کاهش آسیب کشور از سوی بخش غیر دولتی انجام شد.

وی در ادامه تصریح کرد: از تعداد ذکر شده نزدیک به 403859 نفر در 4891 مرکز تحت پوشش درمان‌های دارویی قرار گرفتند که بیشترین تعداد افراد تحت پوشش در درمان با متادون با پذیرش بیش از 303 هزار نفر بوده است و همچنین 145 هزار و 336 نفر در 800 مرکز اقامتی میان مدت تحت درمان پرهیز مدار قرار گرفتند.

وی در ادامه بیان داشت: تهیه و تدوین سند جامع درمان و حمایت‌های اجتماعی، راه اندازی کارگروه‌های کاهش آسیب، کارگروه درمان و کارگروه حمایت‌های اجتماعی، جمع آوری، نگاه داری و تحت درمان قرار دادن بیش از 20 هزار و 525 نفر از معتادان متجهار در 18 مرکز تهیه و تدوین بسته‌ی اجرایی بیمه خدمات درمان اعتیاد و ارسال آن به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر برنامه‌هایی بود که در سال گذشته در حوزه‌ی درمان صورت گرفت.

دکتر علیرضا جزینی با اشاره به حوزه‌ی کاهش عرضه‌ی مواد مخدر بیان داشت: در سال گذشته 1737 عملیات و درگیری مسلحانه صورت گرفت که به موجب آن 2972 گروه و شبکه و همچنین 400 آشپزخانه‌ی تولید شیشه منهدم شد.

وی در ادامه به کشف یازده میلیون و 700 هزار قرص روان گردان اشاره کرد و اظهار داشت: این رقم نسبت به سال گذشته 36 درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: 573 تن مواد مخدر و روان گردان که نسبت به سال گذشته با افزایش 4 درصدی روبرو بوده و همچنین 826 نوع مواد مخدر کشف شده است که نسبت به سال گذشته رقم قابل توجهی بوده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 17 شهید در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم نظام شده است، افزود: در سال گذشته 276 هزار نفر جرایم مواد مخدری دستگیر شده‌اند.

دکتر علیرضا جزینی به بحث جداسازی زندان‌های معتادان اشاره کرد و گفت: حدود 99 هزار نفر مرتبط با جرایم اعتیاد در زندان‌های کشور هستند که این رقم 45 درصد از زندانیان کشور را شامل می‌شود.

هم اکنون 7 زندان و اردوگاه در سطح کشور درحال ساخت و اتمام است تا زندانیان جرایم اعتیاد از دیگر زندانیان جدا سازی شود.

**مرگ روزانه 10 معتاد در کشور

قائم مقام دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بيان اينکه الگوي مصرف مواد مخدر به صورت تدريجي و در گذر زمان از شکل سنتي به صنعتي تغيير کرده است بيان داشت: اين يک هشدار جدي است و بر اساس آمار سال 90 يک ميليون و25 هزار معتاد در کشور وجود دارد که 52% از آنان شاغل، 64% زير ديپلم،21% ليسانس به بالا،67 دردصد متاهل هستند.

به گفته وي روزانه 10 نفر براساس مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست مي دهند .

**ميزان خطرپذيري دانش آموزان به1درصدافزايش يافت

دکتر عليرضا جزيني با اشاره به اينکه بسياري از دانش آموزان به واسطه امتحان و دغدغه هاي آن به برخي از مواد صنعتي مخدر روي مي آورند، تصريح کرد: 1/1 دصد دانش آموزان قرص اکستازي و همچنين 4 دهم درصد از آنان حداقل يکبار مواد محرک زا چون شيشه را  مصرف کردند.

وي با بيان اينکه خطر ابتلا  پسران به مواد مخدر بيشتر از دختران است، گفت: متاسفانه سيگار بيشترين مصرف کنندگان را دارد و ميزان رشد مصرف مواد صنعتي در ميان دانشجوبان دختر و در  خوابگاه ها و منازل مجردي گزارش بيشتري شده است .

وي با اشاره به برخي از علت هاي اين مسئله تشريح کرد: طبق سوالات و نظر سنجي هاي به عمل آمده از اين گروه ها ، موارد مشخصي چون نا اميدي به آينده ،‌کمبود اعتماد به نفس و عدم برنامه ريزي مناسب براي اوقات فراغت مطرح شد .ستاد مبارزه با مواد مخدر نقش هماهنگ کننده را ايفا مي کند و پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان ، دانشجويان  و مردم  به عهده ي سازمان هاي ذيربط  چون وزارت آموزش و پرورش ، وزارت علوم تحقيقات و فناوري  و شهرداري ها  ساير نهادهاي مرتبط است .

**کشف 85 درصد جهاني ترياک در  عرصه مبارزه با مواد مخدر

وي با بيان اينکه مسئله مواد مخدر يک مسئله جهاني است و نمي توان بدون مشارکت جامعه بين اللملي آن را کنترل نمود به فعاليت هاي اين ستاد در عرصه ديپلماسي و بين الملل  اشاره کرد و گفت: کارنامه بسيار مثبت جمهوري اسلامي ايران در مبارزه جهاني علبيه مواد مخدر( بيش از 85 % کشفيات جهاني ترياک و حدود 30 درصد کشفيات جهاني هروئين )‌اعزام 20 هيئت کارشناسي از ستاد به کشورهاي منطقه ، مجامع بين الملل و سازمان ملل متحد از افتخارات کشور در عرصه هاي بين المللي است .

وي افزود : با حضور در  محافل بين اللملي اهداف مختلفي  چون گسترش ابتکار عمل در نهاد ها ، ساختارها و تنظيمات منطقه اي و بين المللي ؛‌برقراري ارتباط توسعه و ارتقا همکاري هاي دو جانه و چند جانبه در زمينه مبارزه با مواد مخدر ؛ بسترسازي لازم جهت جذب کمک هاي مالي و فني سازمان ها و مجامع منطقه اي و بين المللي دنبال مي شود .

قائم مقام دبير کل ستاد مبارزه با موا مخدر در ادامه نشست به برنامه هاي اين ستاد در سال 93 اشاره کرد و اظهار داشت : اجتماعي کردن مبارزه با مواد مخدر ،‌حمايت اجتماعي از معتادان بهبود يافته و خانواده هاي آنان، کاهش هزينه هاي درمان، جداسازي زندانيان جرايم مواد موخدر از ساير زندانيان از مهمترين برنامه هايي است که در سال 93 اجرا خواهد شد.

وي در ادامه با اشاره به نقش آگاه سازي و فرهنگ سازي در اين خصوص اظهار داشت: تبليغ رسانه هاي ماهواره اي يکي از مهمترين محرک هاي جوانان براي مصرف مواد مخدر صنعتي است که با فرهنگ سازي و آگاه سازي مي توان گام هاي موثري در حوزه مبارزه با مواد مخدر برداشت.

دکتر جزيني در ادامه با اشاره به طرح بيمه معتادان گفت: دولت اعتباري را براي بيمه معتادان به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي داد اما متاسفانه اقدام مناسبي صورت نگرفته است. 30 ميليارد تومان رقم بودجه درنظر گرفته شده در بيمه معتادان است.

وي در پايان با اشاره به کمبود نيروي زن در حوزه مبارزه با موادمخدر، خاطرنشان کرد: ما ظرفيت پذيرش  25 هزار نفر نيروي زن را در حوزه مبارزه با موادمخدر داريم، و مراتب خود را به نيروي انتظامي اعلام کرده ايم.

انتهای پیام/
برچسب ها: نشست ، اهدافی ، رویکردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار