تسلیت "اردوغان" به نوادگان ارامنه کشته شده در سال 1915

نخست وزیر ترکیه در سخنانی از طرف این کشور کشته شدن ارامنه‌ در سال 1915 را به نوادگان این افراد تسلیت گفت.

در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی:رجب طيب اردوغان روز سه شنبه در سخنانی از طرف کشورش به نوادگان ارامنه کشته شده در سال 1915 در کشتاری که هدف از آن ،‌ از بین بردن اين جمعيت در زمان امپراتوری عثمانی بود ، تسليت گفت.

نخست وزير ترکيه در بيانيه‌ای براي نخستين بار چنين علني در خصوص اين حادثه که بين سال های 1915 و 1917 در آخرين سال‌های امپراتوري عثماني به وقوع پيوست و شمار زيادی از کشورها و نه ترکيه آن را به عنوان نسل کشي به رسميت شناخته‌اند ، اظهار نظر کرد.

او در بیانیه‌ای که به ۹ زبان هم ترجمه شده بود از مصائب کشتارها ارامنه در خلال دوران جنگ جهانی اول به عنوان "درد مشترک" میان ترکیه و ارمنستان یاد کرد.

با وجود این، وی در این بیانیه از واژه" نسل‌کشی" برای آن کشتارهای جمعی استفاده نکرده است.

ترکیه معتقد است که بسیاری از آن کشتارها در خلال درگیری‌ها میان دو کشور و اقوام ترک و ارامنه روی داده و از این رو، اقوام ترک هم قربانیان زیادی در جریان آن وقایع داده‌اند.

اردوغان در این بیانیه گفته با وجود تلخی آن وقایع، دولت ارمنستان نباید از این موضوع به عنوان بهانه‌‎ای برای خصومت با ترکیه استفاده کند و آن را به دستاویزی سیاسی برای تعارض میان دو کشور تبدیل کند.

این نخستین بار است که یک رهبر ترکیه مراتب تاسف و همدردی خود را با قربانیان کشتارهای ارامنه در جریان جنگ جهانی اول اعلام می‌کند.

ارمنستان هنوز به این اقدام دولت ترکیه پاسخ نداده است. این کشور خود را آماده برگزاری مراسم یکصدمین سالگرد این کشتارها می‌کند که قرار است سال آینده به صورت گسترده در ایروان برگزار شود.

به همین علت، مراسم نود و نهمین سالگرد این وقایع که قرار است فردا (۲۴ آوریل) در ارمنستان برگزار شود می‌تواند سرآغاز دور جدیدی از تنش‌ها میان این کشور و ترکیه در یکسال آینده قلمداد شود.

تابستان سال گذشته و در جریان جلسه‌ای که مقام‌های ارمنستان به منظور تدارک مراسم یکصدمین سالگرد این وقایع برگزار کرده بودند، دادستان کل این کشور رسما خواستار بازگرداندن سرزمین‌هایی شد که به گفته او در جریان جنگ جهانی اول دولت عثمانی تصرف کرده است و همزمان خواستار پرداخت غرامت به بازماندگان آن کشتارها شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار