آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

رییس جمهور در مقابل یاوه گویی‌های اوباما محکم بر دهان وی بکوبد/ مردم ما مسئولان شجاع و باغیرت را از عمق جان دوست دارند

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه وقتی رئیس جمهور آمریکا "دری وری" می‌گوید رئیس‌جمهور ما محکم بر دهان او بکوبد، گفت: نکند منطق آقایان این باشد که جواب بدی را باید با خوبی داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "آیت‌الله سیداحمد خاتمی" امام جمعه موقت تهران درخطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به فوت حضرت آیت‌الله ملکوتی اظهار داشت: حضرت‌ آیت‌الله ملکوتی امام جمعه سابق تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی بود که باید به مردم آن سامان تسلیت گفت.

وی افزود: پیرمردی که نود سال با کوله‌باری از اعمال صالح به دیدار خدا رفت، اولا مولای به معنای دقیق کلمه بود یعنی هم در فقه مجتهد بود هم در اصول و هم در فلسفه، تحصیل کرده قم، نجف و دنیای اطلاعات در عرصه تاریخ بود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: در عرصه سیاسی و مبارزاتی، در دوره مهنت، دوره غربت انقلاب ایشان از اعضای فعال جامعه مدرسین و این افتخار برای او است که در اوج قدرت شاه جامعه مهندسین بیانیه خلع شاه از حکومت را دادند و او اول کسی بود که این بیانیه را امضا کرد.

آیت‌الله خاتمی گفت: تا آخر عمرش ولایت فقیه را باور داشت، هم ارادتمند امام(ره) بود و هم ارادتمند مقام معظم رهبری.

وی افزود: مقام معظم رهبری پیام بسیار گویایی در رابطه با این عالم بزرگوار صادر کردند که امیدواریم در تشیع جنازه ایشان تجلیل شایسته‌ای به عمل آید و از این عالم بزرگ حق‌شناسی شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار داشت: دیشب مراسم بیستمین سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی گلپایگانی در قم برپا شد، جدا شخصیت قابل تجلیل و تکریمی هستند، در عرصه‌های مختلف، در دوره 15 ساله تبعید امام و در دوره غربت انقلاب گاه تنها فریاد اعتراضی که در ایران برمی‌خواست فتوای این فقیه مرجع بود.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه حق عظیمی مرحوم گلپایگانی دارند، نظم و سامان امروزی حوزه قطعا مدیون این فقیه بزرگ است، در عرصه زعامت حوزه نقش والایی داشتند، انشالله حشرشان با اولیای دین باشد.

وی افزود: در این هفته مقام معظم رهبری دو صحبت داشتند با رهنمودهای بسیار، یکی درعرصه بانوان و شخصیت بانوان و دیگری با مداحان، ذاکران و ستایشگران اهل بیت، هر دو صحبت از مطالب کلیدی مشحون بود، امیدواریم که مراکزی که مربوط به بانوان است و مداحان محترم این رهنمودها را عملی کنند.

*نقل خاطرات کارتر در دوره ریاست جمهوری‌اش از زبان خطیب موقت نماز جمعه تهران

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به سالگرد شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس گفت: امروز سالگرد شکست حمله نظامی آمریکا به صحرای طبس است، کارتر در خاطراتش دارد که من در دوره ریاست جمهوریم سه بار گریه کردم، یک بار زمانی که دانشجویان مسلمان سفارتخانه (جاسوس‌خانه) ما در تهران گرفتند که آن زمان بر آبروی برباد رفته آمریکا گریه کردند.
 
آیت‌الله خاتمی ادامه داد: دومین بار که گریه کردم آن گاه بود که امام راحل فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند کند و آمریکا شیطان بزرگ است، سومین بار نیز زمانیکه به طور کاملا سری 6 ماه برای نجات گروگان‌ها تلاش کردند اما خبر دادند هواپیمای اول سقوط کرده و هواپیمای دوم هم سوخته است، که در این زمان یا خودش یا تحلیل‌گر صحبت‌هایش می‌گوید که گویی ریگ‌های بیابان سربازان خدا شده بودند.این چنین است ملتی که با خدا باشد خداوند عنایت می‌کند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: قرآن خودبزرگ‌بینی را از ویژگی‌های همه طغیان‌گران می‌داند؛ فراعنه تاریخ و مستکبران همواره خود را آقا بالا سر همه جا و همه کس می‌دانند.
 
آیت‌الله خاتمی افزود: نمونه بارز این موضوع عملکرد دولت جبار آمریکاست، ببینید دراوکراین چه کار می‌کنند، دراوکراین چه خبر است، شما چه کاره‌اید که در امور مردم اوکراین دخالت می‌کنید، معاونشان به اوکراین می‌رود و بعد از چند ساعت مردم اوکراین به خاک و خون کشیده می‌شوند، معنای این حرف چیست؟ ابر جنگ بر آن مناطق سایه‌افکن شده است، اسم این یعنی خلق و خوی تجاوزگری.
 
وی اظهارداشت: افغانستان و عراق و ایران صدها فرسخ با آمریکا فاصله دارند، از آن طرف دنیا در افغانستان و عراق دخالت می‌کنند و علیه ایران توطئه می‌کنند.

*راز تسخیر لانه جاسوسی تثبیت انقلاب بود

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران، نظام به تعبیر آنها کاملا دموکراتیک و مردمی است، گفت: مردم آمدند پای صندوق‌های رای و با بیش از 98 درصد آرا نظام دلخواهشان را انتخاب کردند ولی از روز اول تا الان لحظه‌ای از توطئه علیه ایران اسلامی باز نایستادند، راز تسخیر لانه جاسوسی هم همین بود، دانشجویان مسلمان دیدند تا این لانه جاسوسی باز باشد انقلاب تثبیت نمی‌شود لذا آمدن لانه را تسخیر کردند و جاسوسان را گرفتند و 444 روز گلوی آمریکا را فشردند.
 
آیت‌الله خاتمی با تاکید براینکه امام(ره) این صحنه را مدیریت کرد، خاطرنشان ساخت: امام(ره) این اتفاق را انقلاب دوم نامید، اگر کشورهایی که انقلاب کرده بودند مانند مصر این تجربه ما را عملی می‌کردند، امروز گرفتار این اوضاع نبودند. 

* مسئولان آمریکایی از کارتر تا اوباما توانایی براندازی نظام اسلامی را نداشتند
 
وی در ادامه اظهار داشت: مسئولان آمریکایی از کارتر تا اوباما همه‌ دنبال براندازی نظام اسلامی بودند، اگر کاری نکردند نه اینکه نخواستند دلیلش این بود که نتوانستند،‌ مدام زهر می‌ریزند.  
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد:‌ پس از توافقنامه قرار بود اینها مثل بچه آدم حرف بزنند ولی دیدیم حداقل سه تحریم پس از توافقنامه و 15 بار تهدید نظامی در کلام آنها بود.  
 
آیت‌الله خاتمی افزود:‌ اخیرا در آمریکا آمده‌اند ساختمان بنیاد علوی که هیچ ارتباطی به دولت ندارد و تشکیلاتی کاملا مردمی است را مصادره کردند و کاخ سفید هم با این موضوع موافقت کرده است که درآمد فروختن این بنیاد خرج بازماندگان حوادثی شود که به تعبیرشان، ایران در آن نقش داشته است.

وی با بیان اینکه کار آنها کاری کاملا غیرقانونی است، اظهار داشت:‌ این کار هیچ وجاهت قانونی ندارد و براساس دروغ صورت گرفته، ما خودمان قربانی ترور هستیم و شما ما را متهم به تروریسم می‌کنید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطرنشان ساخت:‌ اگر دنیا می‌خواهد یک دولت حامی تروریسم در دنیا پیدا کند در خط مقدم ر‍ژیم جنایتکار امریکا قرار دارد.

*تیم مذاکره کننده در مجلس مذاکره خود را مقابل دشمنی کینه‌توز و کاملا غیرقابل اعتماد فرض کند

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: مسئولان مذاکره‌کننده ما زمانی که وارد مجلس مذاکره می‌شوند و با طرف آمریکایی مواجه می‌شوند باید با این نگاه وارد شوند که با دشمنی کینه‌توز و کاملا غیرقابل اعتماد طرف هستند.

*رییس جمهور در مقابل یاوه گویی‌های اوباما محکم بر دهان وی بکوبد

وی گفت: الحمدالله بارها مسئولان مذاکره‌کننده این موضوع را گفته‌اند، آنچنان که در عرصه مذاکرات سیاسی هم‌آوردی می‌کنید در عرصه اظهارنظرهای سیاسی نیز وقتی رئیس جمهور آمریکا "دری وری" می‌گوید رئیس‌جمهور ما محکم بر دهان او بکوبد.

*جواب کلوخ‌انداز، سنگ است/ مردم ما مسئولان شجاع،‌ با حماسه و با غیرت را از عمق جان دوست می‌دارند

وی اظهار داشت:‌ در عرصه سیاسی،‌ فضای مجازی هم ‌هم‌آوردی کنید، نکند منطق آقایان این باشد که جواب بدی را باید با خوبی داد، این مسئله برای خودی‌ها صدق می‌کند. اما با دشمنانتان راه را مولی علی (ع) نشان داده است و جواب کلوخ‌انداز، سنگ است؛ سنگ را از همانجا که آمده پرتاب کنید و به دهان آنها بزنید، آنها قدرتی نیستند و این با این عملکرد در نزد ملت نیز محبوب می‌شوید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: مردم ما مسئولان شجاع،‌ با حماسه و باغیرت را از عمق جان دوست می‌دارند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد:‌ نکته دیگر این است که یک عده تفکری را دارند و بر آن می‌دمند که اگر این مذاکرات شکست بخورد نظام آسیب می‌بیند؛ بدون آمریکا نمی‌توان زندگی کرد و اگر رابطه با آمریکا برقرار شد ایران گل و بلبل می‌شود و رابطه با آمریکا حلال همه مشکلات است، والله همه این‌ها دروغ است.

*نظام ما نظام محکمی است/ ملت ما ملتی مقتدر است

وی تاکید کرد:‌ نظام ما نظام محکمی است، ملت ما ملتی مقتدر است،‌ شما مردم هشت سال تمام با همین دول استکباری که امروز با شما در قالب 1+5 می‌جنگند،‌ جنگیدید و مقاومت کردید؛ شما همان ملت هستید و قطعا پیروزید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه این موضوع سه شرط دارد، اظهار داشت: شرط اول آنکه با خدا مانوس باشید، ‌به استقبال فرصت‌های معنوی بروید و برای رسیدن به ماه رجب،‌ شعبان و رمضان فرصت‌شماری کنید.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: ماه رمضان فرصت معنوی اعتکاف است،‌ اگر با خدا رفیق بودید، خدا هم کمک می‌کند، قرآن می‌گوید شما با خدا باشید،‌ خدا نقشه دشمنان را بر‌آب می‌کند،‌ با خدا باشید تردید نکنید که پیروزید.

وی دومین شرط پیروزی را صبر خواند و گفت: دومین عنصر،‌ صبر است، بی‌حوصلگی یعنی چه؟ بعضی‌ها می‌گویند تا کی باید بگوییم مرگ بر آمریکا، آیا تابحال شده که بگوییم تا کی باید نماز خوانده و روزه بگیریم، تا دشمن هست جهاد هست و عنصر سوم تقوا است،‌ در عرصه‌های مختلف باید خدامدارانه عمل کنیم که نمونه این نیز همین است که امروز دنیا شاهد بود،‌ هیچ مسئولی از توطئه آمریکا خبر نداشت اما خداوند کمک کرد.

**پرچم دین نماز است/ باید حقوق مردم رعایت شود و اقامه نماز نیز به ادا شدن حق مردم کمک می‌کند

خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه عبادی سیاسی این هفته تهران نیز علیم بودن را یکی از صفات الهی برشمرد و گفت: خداوند 162 بار در قرآن با صفت علیم خوانده شده است، ما در هر حال در محضر خدا هستیم و هر رفتاری که داشته باشیم او می‌بیند و حساب فردای ما نیز با اوست.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه تاکنون در خصوص سبک زندگی دینی ولزوم اصل اشداء علی‌الکفار و رحما بینهم، در عرصه‌های مختلف بحث کرده‌ایم، ادامه داد: جامعه دینی جامعه معنویت است و جامعه نبوی در واقع جامعه‌ای است که با نماز عجین شده باشد.

وی با بیان اینکه در رابطه با نماز مطالب زیادی شنیدیم و کتاب‌های خوبی هم در این رابطه نوشته شده است، اظهار داشت: از جمله این کتاب‌ها دو جلد کتابی است که اخیرا به زبان فارسی و عربی توسط محمدی ری‌شهری نوشته شده که کتاب‌های نافعی است، ستاد اقامه نماز هم در این رابطه خدمات شایان و قابل تقدیری صورت داده که همین جا از رئیس این ستاد تشکر می‌کنم، به خصوص پیام‌هایی که مقام معظم رهبری به همایش‌های ستاد اقامه نماز دادند که اگر جمع‌آوری و دسته‌بندی شود بهترین منشور برای گسترش فرهنگ نماز درجامعه است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در ادامه به بیان جایگاه نماز در زندگی مسلمانان پرداخت و خاطرنشان کرد: اولا نماز به معنای حضور خدا در زندگی است و کسی که اهل نماز است خدا از زندگی او غایب نیست؛ هویت اشخاص را می‌توان با نماز شناخت و در عین حال چهره دین با نمازنشان دادهمی‌شود.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه پرچم دین نماز است، گفت: اگر می‌خواهید ببینید شهر، شهرستان یا کشوری دین‌داریشان چگونه است باید ببینید رفتارشان با نماز چطور است، پرچم نماد هویت یک کشور است و هویت دینی افراد را نیز با نماز می‌توان شناخت.

وی با بیان اینکه انسان‌ها را با چهره‌شان می‌توان شناخت، گفت: چهره دین هم با نماز نشان داده می‌شود همان گونه که پیغمبر اکرم(ص) فرمود چهره دین شما نماز است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران غذای لذیذ جان را نماز دانست و با بیان این نکته که ساختمان محکم شالوده محکم هم می‌خواهد، تصریح کرد: شالوده دین نماز است و در واقع دین بی‌نماز یک کالبد بی‌روح محسوب می‌شود. از این رو حرمت نگه داشتن و صحیح خواندن نماز بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ نماز را باید از خانه شروع کرد به نقش نماز در عرصه حکومتی پرداخت و اظهار داشت: یکی از تفاوت‌های حکومت دینی و غیردینی این است که در حکومت دینی حاکمان به فکر معنویت زیرمجموعه خود باشند، مسئولان ما اگر می‌خواهند محیط کار سالم شود فضای معنوی آنها را دراین عرصه کمک می‌کند.

آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه نباید از وقت نماز سوءاستفاده کرد و به بهانه آن یک ساعت کار را تعطیل کرد، گفت: باید حقوق مردم رعایت شود و اقامه نماز نیزبه ادا شدن حق مردم کمک می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سابق ، تبریز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
-
عباس احمدي
۰۹:۵۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
ما معلمان طرفدار كسي هستيم كه طرف دار نظام باشد
Italy
کارگر
۰۸:۴۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
درود بر سرباز دین و میهن.
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا میرکیانی
۰۷:۱۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
ما برای شهادت در راه اسلام لحظه شماری میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۲:۳۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
بفرموده امام کبیر و بنیانگذار جمهوری اسلامی امریکا هیچ غلطی نمی تواندبکند ،لبیک یا امام خامنه ای و مرگ بر امریکا و اسراییل تروریست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
ما مردم ایران به فرموده رهبر معظم انقلاب تا آخر ایستاده ایم.
Iran (Islamic Republic of)
ارمان
۲۱:۱۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
جانم فدای رهبر/ امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.نظام ما پیرو ولایت علی(ع)است وهرگز از ان دست نخواهد کشید.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۷:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
به کوری چشم دشمنان اسلام تا آخر ایستاده ایم
Netherlands
علی
۱۷:۱۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
مردم ما مسئولان شجاع و باغیرت را از عمق جان دوست دارند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۵۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
جانم فدای اسلام .رهبرم اگر اجازه بدهند
ما بسیجیان آماده ایم تا جوری به دهن آمریکا ضربه بزنیم که نفهمن چه طوری خوردند
تا از این غلط های اضافی نکنند
وای به حال شما آمریکایی ها اگر رهبرم اجازه بدهد ......
دمار از روزگارتان در می آوریم که دیگه از این غلط های بزرگ بزرگ نکنید
آخرین اخبار