سفیر ونزوئلا در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

دیدار روسای جمهوری ایران و ونزوئلا در سال 93/ رهبر ایران از اقدامات غربی‌ها آگاه است/انتخابات ریاست جمهوری ایران یک مردم‌سالاری به تمام معنا بود

بررسی روابط ایران و ونزوئلا، نقش آمریکا در بحران اخیر این کشور و موضع ونزوئلا نسبت به پرونده هسته‌ای کشورمان و بحران سوریه از جمله موارد مطروحه با آمن‌هوتپ سامبرانو سفیر ونزوئلا در کشورمان بود.

"آمن‌هوتپ سامبرانو" سفیر ونزوئلا در کشورمان در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ به بیان نقش آمریکا در ناآرامی‌های اخیر کشورش و نقش ایالات متحده در کودتای سال ۲۰۰۲ علیه هوگو چاوز و سطح همکاری‌های ایران و ونزوئلا و موضع ونزوئلا نسبت به موضوع هسته‌ای کشورمان و نقش ایران در حل بحران سوریه پرداخت.

باشگاه خبرنگاران:
نقش مردم در انقلاب ونزوئلا چگونه بوده است؟

سامبرانو: بدون شک مهم‌ترین رکن انقلاب ونزوئلا حضور مردم در زمینه مدنی و نظامی بود که باعث شد انقلاب تا به امروز ادامه پیدا کند و به اهداف خود نزدیک شود. ملت ونزوئلا از شناخت سیاسی بالایی برخوردار بوده و ملتی است که از قدرت تاریخی برخوردار بوده و ملتی است که مطالعه می‌کند و نظر می‌دهد و با سایر کشور‌ها همکاری و دوستی نزدیکی دارد و از این جهت می‌تواند اهداف خود را پیش ببرد‌‌ همان‌طور که "هوگو چاوز" اعلام کرد قدرت در ونزوئلا در دست مردم است و مردم با قدرتی که در اختیارشان قرار گرفته همه ماموریت‌های خود را که در طول تاریخ "انقلاب بولیواری ونزوئلا" داشته‌اند به پیش برده‌اند.

ملت ونزوئلا امروز هم در حال نبرد است و هم‌اکنون بخش‌های کوچکی از "راستگرایان فاشیست" در ونزوئلا به‌دنبال برهم زدن نظم عمومی و اخلال در قانون هستند اما مردم با پیشینه و‌ شناختی که دارند در حال نبرد هستند تا این عناصر را سر جای خود بنشانند و بار دیگر ثبات و آرامش را به ونزوئلا بازگردانند‌‌ همان‌طور که هوگو چاوز بیان کرده بود مردم با انقلاب ونزوئلا وارد قدرت شدند و هرگز قدرت را ترک نخواهند کرد.

انقلاب ونزوئلا متکی به مردم بوده و بدون مردم این انقلاب معنایی نخواهد داشت. ملت ونزوئلا ملت بزرگی بوده و ملتی است که از لحاظ سیاسی و اجتماعی و مدنی به بلوغ زیادی رسیده البته ملت ما شناخت تاریخی نسبت به مسائل دارد و با عظمت، بزرگی و فرهنگ خود راه انقلاب را ادامه می‌دهد و هرگز از اهداف انقلاب دست نمی‌کشد.

باشگاه خبرنگاران: کودتاچیان به‌دنبال تحقق چه اهدافی هستند؟

سامبرانو: گروه‌های "کودتاچی" کاملا مطلع هستند که از طریق "دموکراسی" و صندوق رای نمی‌توانند به قدرت برسند چرا که مردم در این سال‌ها همیشه در کنار "هوگو چاوز" و "نیکلاس مادورو" رئیس جمهوری کنونی بوده‌اند اما گروه‌های "کودتاچی" به‌دنبال این هستند که از طریق زور و خشونت به قدرت برسند.

گروه‌های کودتاچی به دنبال این بودند که با ایجاد خشونت و آشوب در بین مردم در واقع مردم را در برابر مردم قرار دهند که به اهداف خود نرسیدند و دوباره در روزهای اخیر، صلح، آرامش و ثبات به ونزوئلا بازگشته و نیکلاس مادورو چند روز پیش فراخوانی به گروه‌های "اپوزسیون" داده بود برای اینکه به گفتگو روی بیاورند که این جلسه گفتگو برگزار شده و پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های آینده با حضور نمایندگان دیگر کشورهای آمریکای لاتین و همچنین نمایندگان مذهبی کلیسا‌ها این قائله به پایان برسد البته کلیه اتفاقات رخ داده نشان می‌دهد تنها بازنده اصلی، ایالات متحده آمریکا است.

در واقع گروه‌های مخالف می‌خواهند وانمود کنند که دولت ونزوئلا در حال سرکوب مردم است و به حقوق مردم احترام نمی‌گذارد در این دو ماه ۴۱ نفر بر اثر آشوب‌های خیابانی کشته شدند که خود مخالفان باعث کشته شدن آن‌ها شده‌اند اما دولت همواره در این دو ماه در راهپیمایی‌ها و تظاهرات سعی کرده امنیت مردم را حفظ کند منتها آن چیزی که در رسانه‌های گروهی برخی از کشور‌ها عنوان می‌شود نشان دادن واقعیت به شکلی دیگر است.

باشگاه خبرنگاران: با توجه به اینکه نقش اصلی کودتا ۲۰۰۲ علیه چاوز را آمریکا ایفا نمود هم‌اکنون سطح روابط ونزوئلا با آمریکا چگونه است؟

سامبرانو: ونزوئلا کشوری مستقل بوده و به هیچ کشوری از جمله آمریکا اجازه دخالت در امور داخلی‌اش را نمی‌دهد ما در این دو ماه بیانیه‌های بسیاری علیه دولت آمریکا منتشر کردیم و از دولت ایالات متحده خواستیم که به ملت ونزوئلا احترام بگذارد و صلح و امنیت را مورد احترام قرار دهد.

کلیه اقداماتی که آمریکا در ونزوئلا انجام داده باعث شده که سازمان کشورهای آمریکای لاتین "(اوناسور)" در جلسات خود به آن اشاره کند و این نشان می‌دهد که تلاش‌های آمریکا بر ضد دولت ونزوئلا بر همگان آشکار شده است.

ما به‌عنوان دولت ونزوئلا هرگز نمی‌توانیم آمریکایی‌ها را متقاعد کنیم که از مسیری که دنبال می‌کنند، عقب نشینی کنند و آمریکا هم نمی‌تواند دولت ما را متقاعد کند تا راهی که می‌رویم را برگردیم بنابراین روابط ما با کشورهای دنیا به‌ویژه آمریکا برپایه احترام دوجانبه است‌‌ همان‌طور که رئیس جمهوری ما گفته قدرت انقلابی مردم ما زنده است و مردم باید مورد احترام قرار بگیرند و استقلال و حقوق اولیه آن‌ها باید مورد احترام باشد چون مردم همواره از انقلاب خود دفاع کرده‌اند و در ۱۵ سالی که از انقلاب گذشته ۱۹ انتخابات در ونزوئلا برگزار شد، که از این تعداد ۱۸ انتخابات را چاوز و طرفدارانش برنده شدند.

در آخرین انتخاباتی که چاوز زنده بود وی برنده شد و پس از آن در انتخابات استانی که در ۲۳ استان برگزار شد، چاویست‌ها در ۲۰ استان برنده شدند و در تاریخ ۱۴ آوریل پس از مرگ چاوز، نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و در ۱۸ دسامبر سال جاری در انتخابات شهرداری‌ها که در ۳۳۵ شهر برگزار شد، چاویست‌ها در ۲۵۰ شهر یعنی بیش از ۶۰% برنده شدند و این پیروزی‌ها نشان می‌دهد که مردم همچنان به انقلابشان پایبند هستند و آمریکا باید این موضوع را در نظر داشته باشد و به نظر مردم احترام بگذارد.

در این چند سال همه موانع را با پیروزی پشت سر گذاشته‌ایم از جمله کودتای سال ۲۰۰۲ و اعتصاب‌های عمومی که در کشور انجام شد و همچنین کودتاهای رسانه‌ای که در کشور شکل گرفت را با موفقیت پشت سر گذاشتیم.

باشگاه خبرنگاران: با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید روابط ایران و ونزوئلا هم‌اکنون در چه سطحی است؟

سامبرانو: نشانه‌هایی از حسن نیت دو دولت برای حفظ روابط خوب دیده شده و نیکلاس مادورو رئیس جمهوری کشورمان، رئیس مجلس ونزوئلا را برای مراسم تحلیف آقای روحانی به ایران فرستاد.

در این مدت کوتاهی که آقای روحانی به قدرت رسیدند سه معاون وزیر ونزوئلایی به ایران سفر کردند و افرادی هم از ایران از جمله آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ونزوئلا سفر کردند و دو ماه پیش آقای تخت روانچی به ونزوئلا آمدند و با نیکلاس مادورو دیدار کردند و همچنین "«الیاس خوزه خاوا میلانو»" وزیر خارجه ونزوئلا در دو فرصت قصد سفر به ایران را داشتند که با اتفاقات و ناآرامی‌هایی که در ونزوئلا افتاد سفرشان لغو شد و در اوایل خردادماه به ایران می‌آیند.

روابط خوب با آقایان ظریف و روحانی ادامه دارد و هم‌اکنون روابط ایران و ونزوئلا چه در سطح سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی بسیار خوب است.

سفارتخانه‌های دوکشور همکاری‌های خوبی با هم دارند و ایران امکانات مطلوبی به ما به‌عنوان سفارت ونزوئلا داده و ما در حال تدوین برنامه‌هایی هستیم البته در این زمینه با وجود اعمال نفوذ و مانع تراشی‌هایی که از سوی غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی‌ها برای جلوگیری از بهبود روابط دو کشور می‌شود روابط ایران و ونزوئلا در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

زمانی که در ماه فوریه ناآرامی‌ها و شورش‌های خیابانی ضد مادورو آغاز شد ایران از نخستین کشورهایی بود که حمایت قاطع خود را از رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا اعلام کرد به همین خاطر روابط ما هنوز بسیار خوب است.

باشگاه خبرنگاران: آیا در آینده مقامی از ونزوئلا به ایران سفر می‌کند؟

سامبرانو: بله، تقریبا یک ماه پیش معاون وزیر خارجه ونزوئلا به ایران سفر کرد و همان‌طور که گفتم وزیر خارجه کشور ما در اوایل خرداد به ایران می‌آید و بدون هیچ شک و شبهه‌ای امسال سالی است که روسای جمهوری دو کشور با یکدیگر دیدار می‌کنند که باید تاریخ و مکان دیدار را دو کشور مشخص کنند.

دو کشور از ساز و کاری به نام کمیسیون مشترک ایران و ونزوئلا که هر سال یک بار تشکیل جلسه می‌دهد برخوردارند که این گونه ملاقات‌ها و سفر‌ها را برنامه‌ریزی می‌کند.

ایران و ونزوئلا به‌ عنوان اعضای مهم "جنش عدم تعهد" باید با هم روابط مطلوبی داشته باشند تا این جنبش را پیش ببرند البته دو کشور از اعضای مهم "اوپک" هستند و باید در راستای پیشبرد اهداف کشورهای صادر کننده نفت از همکاری و همیاری خوبی برخوردار باشند چرا که دو کشور از کشورهای مهم برای نزدیکی هر چه بیشتر ملت‌های خاورمیانه و آمریکای لاتین هستند و دو کشور برای نزدیکی دولت‌ها و ملت‌ها باید با یکدیگر روابط خود را در سطح عالی ادامه دهند البته یکی از دستورات قاطع هوگو چاوز برقراری روابط دوستانه با ایران، روسیه و چین بود.

باشگاه خبرنگاران: سطح مبادلات تجاری ایران و ونزوئلا در چه حدی است؟

سامبرانو: رقم دقیقش را الان نمی‌توانم عرض کنم اما در آخرین کمیسیون مشترکی که داشتیم در ساخت بیش از ۵۰ پروژه اقتصادی مشترک با یکدیگر به توافق رسیدیم البته در ونزوئلا هم‌اکنون خودروهای ایرانی از سایپا و ایران خودرو و همچنین تراکتورهای ساخت ایران به فروش می‌رسد همچنین کمک‌هایی در بخش کشاورزی از سوی ایران به ونزوئلا می‌شود و طی روزهای آینده یک کارخانه سیمان در ونزوئلا افتتاح خواهد شد که از سوی ایران ساخته شده و ده‌ها هزار واحد مسکونی از طرف شرکت‌های ایرانی مثل کیسون و ایران هوس IRAN HOUSE در ونزوئلا یا ساخته شده و یا در حال ساخت است که نشان دهنده بخش قابل توجهی از مبادلات تجاری بین دو کشور است اما بیش از همه به دنبال بهره‌گیری از تجربیات، تکنولوژی و فناوری‌های ایران هستیم.

برای اینکه به‌دنبال کشورهای سلطه‌طلب غربی نباشیم ترجیح می‌دهیم از تکنولوژی‌های ایران استفاده کنیم و در حال تدوین و مطالعه پروژه‌های جدید هستیم و سفارت ونزوئلا آمادگی دارد در این زمینه اقداماتی را انجام دهد و آماده‌ایم با شرکت‌های مهم ایرانی روابط خود را گسترش دهیم البته این امر به بهبود روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور کمک خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران: موضع ونزوئلا نسبت به مسئله هسته‌ای ایران چیست؟

سامبرانو: همواره از موضع ایران دفاع کرده‌ایم و از گفتگوهایی که بین ایران و ۱+۵ شده حمایت می‌کنیم و از غربیان می‌خواهیم واقعیت‌های ایران را وارونه جلوه ندهند و ترس اینکه ایران در حال دستیابی به چیزی است که در واقع به‌دنبال دستیابی به آن نیست را اشاعه ندهند و به حقوق ایران احترام بگذارند البته کشورهای غربی عملشان شفاف نیست چون اقدامات خصمانه‌ای که در عراق، لیبی و سوریه انجام داده‌اند نشان‌دهنده این امر است اما خوشبختانه درباره ایران به گفتگو روی آوردند اما باید همواره به این سیاست‌های دو گانه غربی‌ها توجه داشته باشیم.

آخرین بیانات رهبر ایران نشان می‌دهد که ایشان از این موضوع آگاه هستند و می‌دانند که در چه نقطه‌ای قرار گرفتند و می‌دانند که مذاکرات به چه صورت پیش می‌رود و پیامدهای آن به چه صورت خواهد بود.

از این موضوع خرسندیم که غربی‌ها و آمریکایی‌ها دیگر به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستند و می‌دانند که مردم ایران با حضور بیش از ۷۱% در انتخابات ریاست جمهوری، آقای روحانی را برای این سمت انتخاب کردند و این مایه خرسندی است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران یک مردم‌سالاری به تمام معنا بود و مردم ایران مستقل هستند و توانایی تعیین سرنوشت خود را دارند و باید به انتخابشان احترام گذاشته شود و ونزوئلا امیدوار است مذاکرات ایران و 1+5 با احترام به حقوق ملت ایران ادامه پیدا کند.

باشگاه خبرنگاران: نقش ایران در حل بحران سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سامبرانو: ایران تاکنون نقش بسیار حیاتی در این زمینه ایفا کرده و کشورهای مختلف را فراخوانده تا درباره حل بحران سوریه به روش سیاسی به مذاکره و بحث بپردازند.

ایران کشورهای حامی تروریسم و کشورهایی که با فرستادن مزدور به‌دنبال راه‌ انداختن جنگ داخلی در سوریه هستند را با قاطعیت محکوم کرده و همه تلاش‌هایی که ایران برای نجات مردم بی‌دفاع سوریه انجام داده توسط ونزوئلا همواره به رسمیت شناخته شده به همین خاطر از اقدامات ایران درباره حل بحران سوریه حمایت می‌کنیم.

یکی از اشتباهات بزرگ غرب سعی و تلاش برای سرنگون کردن دولت سوریه بود که خوشبختانه نتوانستند به این هدف شومشان دست پیدا کنند و این پیروزی در درجه اول پیروزی مردم سوریه است اما کشورهایی مثل ایران، روسیه و چین می‌توانند بخش مهمی از این پیروزی را به خود نسبت دهند.

باشگاه خبرنگاران:
از اینکه وقت خود را برای پاسخگویی به سوالات ما اختصاص دادید بسیار متشکریم و امیدواریم هر چه زودتر آرامش به کشور بازگردد و شاهد توفیق روزافزون ونزوئلا در صحنه‌های مهم بین‌المللی باشیم.

گفتگو از محمد امیرحسینی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار