گزارش؛

آمریکا چه خوابی برای روسیه و اوکراین دیده است؟/ "سناریوی اوکراین" به کجا ختم می‌شود؟

دولت آمریکا و رسانه‌های وابسته به آن نهایت تلاش خود را برای القای این موضوع که روسیه یه اهرم منفی و عنصر نامطلوب در زمینه بحران کنونی اوکراین است،‌ انجام می‌دهند، و در پس ماجرا خواب‌هایی برای این کشور دیده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "ويتالى چوركين"، نماينده دايم روسيه در سازمان ملل متحد، ايالات متحد را در قبال بحران اوكراين مقصر دانسته و مى گويد آمريكا به منظور تغيير رژيم در اوكراين 5 ميليارد دلار سرمايه گذارى كرده و به همين خاطر موضعى افراطى‌تر نسبت به متحدان اروپايى اش اتخاذ كرده است.   


چوركين می‌گوید: به نظر اين آمريكايى ها بودند كه براى پيش بردن افراطى ترين سناريو تلاش مى كردند. آنها خواستار هيچگونه تعاملى ميان ويكتور يانكوويچ (رييس جمهور بركنار شده اوكراين) و مخالفان وى نبودند. و به گمان من، آنها به اين نتيجه رسيدند كه ديگر زمان بهره بردارى از پنج ميليارد دلار پول خرج شده و تغيير رژيم در اوكراين فرا رسيده كه سرانجام به هدف خود نيز دست يافتند.  

"ويكتوريا نولاند"، دستيار وزارت خارجه ايالات متحد در امور اروپا و اوراسيا،  روز دوشنبه به شبكه خبرى سى ان ان گفت كه از زمان فروپاشى اتحاد جماهير شوروى، واشنگتن براى حمايت از دموكراسى در اوكراين  حدود ٥ ميليارد دلار سرمايه گذارى كرده است.  اما چوركين نسبت به ادعاى نولاند ترديد داشته و  مى گويد هر شخص عاقلى مى داند كه اين سرمايه گذارى در رسيدن به اهدافش موفق نبوده است.

وى در ادامه سخنان خود می‌گوید: آمریکا در مساله اوکراین تلاش بسیار گسترده ای داشت و در مقایسه با کشورهای اروپایی موضع تندروانه ترى را  نسبت به این مساله در پيش گرفت.

چوركين همچنین با رد امکان عملیات صلح بانی سازمان ملل در اوکراین گفت: با توجه به وسعت زياد اوکراین، اجرای عملیات صلح بانی سازمان ملل در این کشور غيرواقع‌بينانه است. 

وی افزود: حضور سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین کفایت می کند و هیات این سازمان می تواند بر اوضاع این کشور نظارت داشته باشد.

چورکین گفت: سران اوکراین باید این واقعیت را بپذیرند که باید توافقنامه ژنو را اجرا کنند و اقدامات لازم برای خلع سلاح شبه نظامیان افراط گرا و اصلاح قانون اساسی را به عمل آورند.


نماينده روسيه در سازمان ملل متحد گفت: عليرغم تمام ماجراجويى هاى آمريكا، آنها متقاعد شده اند كه صلح در اوكراين بسيار شكننده بوده و بحران ها و نا آرامى هاى بسيارى را در گوشه كنار جهان به وجود آورده است. فكر نمى كنم آنها علاقه اى به شكل گيرى بحرانى تازه تر داشته باشند كه برايشان عواقبى نامشخص در پى آورد. 

به گفته وى اتحاديه اروپا به اين نتيجه رسيده است كه ظهور نيروهاى راست افراطى در اوكراين خطرى قابل توجه را در پى خواهد داشت.  

دخالت پنهان امريكا در اوكراين در ماه‌ هاى اخير و به ويژه پس از بحران الحاق شبه جزيره كريمه به روسيه افزايش يافته و مقامات كاخ سفيد را به اين نتيجه رسانده است كه بايد براى مقابله با نفوذ روسيه در اين كشور اقدامات عملى و سازنده‌ اى را در پيش گيرند. مقامات واشنگتن با مداخلات همه جانبه خود در تحميل و شكل دادن يك دولت جديد در اوكراين براى خود نقشى قائل هستند. امريكا همواره تلاش كرده تا با كمك مالي به مخالفان در جمهورى هاى سابق شوروى بتواند با ايجاد انقلاب هاى رنگى و مخملين و با هدف ايجاد دولتى غربگرا كفه موازنه را در رقابت با مسكو به نفع خود تغيير دهد. مداخله در انقلاب رز گرجستان و اكنون اوكراين نشان مى دهد كه رقابت با مسكو تاچه حد در معادلات بين‌المللى براي مقامات آمريكايى اهميت دارد.

در ماه مارس گذشته، جمهورى كريمه با برگزارى همه پرسى از اوكراين جدا شد و به روسيه پيوست. اين عمل الهام بخش استقلال طلبان در ديگر بخش هاى اوكراين بود و آنها با اشغال ساختمان هاى دولتى در دونتسك و ديگر مناطق جنوب شرقى اوكراين خواستار برگزارى همه پرسى شدند. 

با وجود شكست عمليات نظامى كيف عليه معترضان، به دليل رسيدن افراط گرايان مسلح به شرق اوكراين و تحريك مخالفان، اين كشور همچنان در بحران قرار دارد.  



****  حضور نیروهای آمریکایی در کنار نیروهای اوکراینی
وزارت خارجه روسیه با هشدار درباره جنگ داخلی در اوکراین از حضور کارشناسان نظامی آمریکا در کنار نیروهای ویژه اوکراین در شهرهای شرقی این کشور خبر داد.

به گزارش شبكه خبرى سى ان ان، چندى پيش و در ادامه تنش های بین آمریکا و غرب با روسیه، کشتی جنگی یو اس اس دانلد کوک وارد آب های دریای سیاه شده است. این شبکه علت حضور ناو آمریکایی را نمایش حمایت آمریکا از متحدانش در اروپای شرقی در قبال تجمع نیروهای روسیه در پشت مرزهای اوکراین خواند. این اقدام آمریکا پيش از نشست نمایندگان سیاسی ناتو  صورت گرفت. قرار بود در این نشست نمایندگان ناتو به بررسی اقدامات نظامی بیشتر در قبال روسیه بپردازند.

همچنین در پی اقدام دولت اوکراین در اعزام نیرو به شهرهای شرقی این کشور و دستگیری شماری از طرفداران روسیه، شبکه فرانسه ٢٤ از هشدار روسیه به اوکراین خبر داد. وزارت خارجه روسیه با متهم کردن پیمانکاران نظامی آمریکا به همراهى نیروهای اوکراینى در سرکوب روس تبارهای شرق اوکراین از کی یف خواست تا از توسل به زور در این مناطق خودداری كند.

روسیه همچنین درباره وقوع جنگ داخلی در اوکراین در صورت خشونت علیه روس ها در این کشور هشدار داد.

گزارش ها از اعزام نیروهای ویژه اوکراین به شهرهای شرقی حکایت دارند که وزارت خارجه روسیه آن را نشانه های آماده شدن اوکراین برای سرکوب روس تبارهای این مناطق خوانده است.

شایان ذکر است مسکو  دولت جدید اوکراین را نامشروع می داند و آن را به رسمیت نمی شناسد.
 
درحاليكه غرب و روسيه براى پايان دادن به درگيرى ها در اوكراين توافق كرده اند اما سفر متعدد مقامات امريكايى به اوكراين نشان دهنده تلاش واشنگتن براى به به عهده گرفتن نقشى فعال‌ تر در اين كشور است. اكنون تشديد تنش ميان و غرب و روسيه سبب شده تا اين حضور بيش از پيش قابل توجيه باشد.

در همين رابطه، جو بايدن، معاون رييس جمهور امريكا، در ديدار با مقامات دولت موقت اوكراين، حمايت همه جانبه كشورش از كى يف را وعده داده است. بايدن به رهبران سياسى اوكراين گفت كه واشنگتن در مقابل تهديدات از اوكراين حمايت كرده و از آنها خواست تا فساد دولتى را ريشه كن كنند. به گزارش خبرگزاري رويترز، جو بايدن طى ديدارهايى خصوصى با اولكساندر تورچينف، رئيس‌جمهور موقت، و همچنين آرسنى ياتسنيوك، نخست وزير اوكراين گفت‌ و گو كرد. وي همچنين قصد دارد با فعالان دموكراسى نيز ديدار كند.


بايدن همچنين خطاب به قانونگذاران پارلمان اوكراين گفت كه يكى از اولويت‌ هاى ايالت متحد كمك به اوكراين براى مستقل شدن از انرژى روسيه است. وى خطاب به پارلمان اوكراين افزود: شما بايد با فسادى كه سيستم اوكراين را در برگرفته است مقابله كنيد.


****  نظر كشورهاى منطقه درباره بحران اوكراين
به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، واتسلاو کلاوس، رئیس‌جمهوری سابق جمهورى چک، معتقد است که کشورهای غربی و آمریکا، اوکراین را به سمت یک مناقشه غیرقابل حل سوق داده‌اند، در حالیکه اوکراین باید خود راه توسعه کشور را تعیین کند.

کلاوس گفت: نه روسیه و نه ولادیمیر پوتین عامل بروز اعتراضات کی‌ یف نبودند. این آمریکا و کشورهای و متحدانش بودند که باعث تحریک نیروهای ضد دولتی و ایجاد تحولات سیاسی اخیر در اوکراین شدند. در حالیكه اوکراین کشوری پیچیده است و خود باید راه آینده خویش را مشخص کند.

به عقیده رئیس‌جمهوری سابق چک، راه حل بحران کنونی در اوکراین فقط عدم هر نوع دخالت غرب در امور داخلی این کشور است. به گفته وی، اکنون مردم اوکراین باید تصمیم بگیرند که چگونه می‌خواهند زندگی کنند.

کلاوس ضمن انتقاد از مواضع آمریکا و اتحادیه اروپادر كمك مالی به مقامات جدید کی‌ یف گفت: جو بایدن، معاون ريیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته در سفر به اوکراین وعده کمک ٥٠ میلیون دلاری به دولت اوکراین را  داده است. این مبلغ بسیار زیادی است، ولی با این وجود گمان نمی‌کنم پول بتواند کمکی به حل مشکلات در اوکراین کند.


****  اهمیت اوكراين براى بلوک شرق و غرب
اوکراین مهمترین کشور اروپای شرقی در ابعاد جغرافیای سیاسی و اقتصادی برای اتحادیه اروپاست. اهمیت ژئوپلیتیکی اوکراین به عنوان دومین کشور بزرگ اروپایی واقع در سواحل شرقی و غربی دریای سیاه تا بدانجاست که برژینسکی از آن کشور به عنوان ترن سیاست منطقه ای پس از گسترش اتحادیه اروپا یاد می‌کند. به لحاظ اقتصادی نیز اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری اوکراین به شمار می‌ آید و این کشور محل ترانزیت ٨٠ درصد گاز طبیعی و ٧٥ درصد نفت خام وارداتی اتحادیه اروپا از روسیه است. ویژگی هایی از این دست اوکراین را به کشوری ذاتاً بین‌المللی تبدیل کرده است. از همین رو، اوکراین را باید محل تلاقی منافع قدرت های بزرگ منطقه ای و فرامنطقه ای نظیر روسیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحد آمریکا نامید. در حقیقت، همان گونه که از میان رفتن نفوذ روسیه در این کشور موجب کمرنگ شدن هویت اروپایی روسیه می‌شود، عدم گرایش کی‌ یف به سمت ساختارهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی غربی نیز سبب مسدود شدن نفوذ ایالات متحد آمریکا و اتحادیه اروپا در منطقه اروپای شرقی می‌شود.



**** روابط تجاری اتحاديه اروپا و اوکراین
همان گونه که کی‌‌یف به واسطه ترانزیت ٨٠ درصد گاز طبیعی و ٧٥ درصد نفت خام صادراتی روسیه به اتحادیه اروپا، اعتباری استراتژیک برای بروکسل دارد، اتحادیه اروپا نیز به عنوان بزرگترین شریک تجاری و سرمایه‌ گذار خارجی در اوکراین، از نقش و جایگاهی اساسی در اقتصاد این کشور برخوردار است. در حقیقت، با ورود ١٠ عضو جدید به خانواده اتحادیه اروپا در سال ٢٠٠٤ و دو عضو دیگر در ژانویه ٢٠٠٧ميلادى، اتحادیه اروپا به بزرگترین شریک تجاری اوکراین تبدیل شده است. تجارت با اين اتحادیه ، تقریباً یک سوم صادرات و واردات اوکراین در سال ٢٠٠٥ را تشکیل داده است، مناسباتی که گردش تجاری آن به رقمی برابر با ٢٠ میلیارد یورو رسید. به بیان دیگر، اتحادیه اروپا پس از گسترش، ٣٢ درصد از مجموع تجارت خارجی اوکراین و اوکراین نیز ١ درصد از تجارت خارجی اتحادیه اروپا را از آن خود کرده‌اند. در سال ٢٠٠٥ ميلادى، واردات اتحادیه اروپا از اوکراین ٧ میلیارد یورو و صادراتش به آن کشور ١٣ میلیارد یورو بوده است.


علاوه بر این، اتحادیه اروپا ٤٠ درصد از سرمایه گذاری خارجی در اوکراین را از آن خود کرده است. اهمیت این مسئله از آن روست که کشورهای آمریکا، قبرس و روسیه  فاصله ای بسیار زياد با اتحادیه اروپا در عرصه سرمایه گذاری خارجی در اوکراین دارند. همچنین اتحادیه اروپا در دسامبر ٢٠٠٥ ميلادى، وضعیت اقتصاد بازار در اوکراین را به رسمیت شناخته و به این کشور وعده داده است که همزمان با عضویت اوکراین در سازمان تجارت جهانی (WTO)، گفتگو با مقامات کی‌ یف را در مورد تشکیل منطقه آزاد تجاری آغاز کند.

****  عملیات براندازی و توطئه " سیا در شرق اوکراین  
اكنون سیا درصدد اجرای عملیات بزرگ "توطئه و براندازی" در شرق اوکراین است و در همین راستا با فرافكنی‌های رسانه‌ای در تلاش برای تحقق این استراتژی است.

 چندی پیش عکس‌هایی از "نیروهای ویژه" ریش دار روسیه در اسلاوینسک و كراماتورسك (اوکراین) توسط رسانه‌های بزرگ و سفیر اوکراین در دفتر مركزی سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در شهر وین ارائه شد . عملیات توطئه و براندازی دقیقا با بازدید مدیر سیا جان برنان از کیف که برای مشاوره اطلاعاتی به حکومت نظامی غیر منتخب كه در حال حاضر اداره كشور را بر عهده دارد ، همراه بوده است.

این ایده که یک سرباز وظیفه روسیه فعال در نیروهای ویژه ریش بلند دارد ، خنده دار است. هیچ یك از رسانه های غربی به این موضوع اشاره نكرده است كه داشتن ریش بلند برای تکاورهای نیروهای ویژه واقعی ، یک تابو سخت است چرا که با ساختار كاری و عملیاتی این حرفه حساس تناسبی ندارد. طبق قوانین نظامی روسیه ، داشتن موهای بلند از هر نوع، برای نیروهای ویژه مجاز نیست مگر با لباس مبدل آنهم برای ماموریت‌های خاص تعریف شده ، مانند نیروهای ویژه ریش دار ایالات متحده که پس از حملات یازده سپتامبر وارد افغانستان شدند تا با نیروهای چریکی مختلف ضد طالبان مشابهت بصری داشته باشند. نیروهای ویژه ایالات متحده مجاز به گذاشتن ریش و بلند كردن موهای خود بودند ، چون که حضور در مناطق قبیله‌ای بدون مو و ریش بلند توجه مردم را به حضور نیروهای اتباع خارجی بیشتر از پیش جلب می‌كرد. با این حال، آسیب پذیری‌های بالقوه بابت داشتن مو و ریش بلند برای نیروهای ویژه ، نیروی دریایی و نیروهای ویژه آمریكا و گروه آلفا روسیه موجب تدوین قوانین سختگیرانه‌ای برای داشتن هر گونه موی بلند در میان نیروهای وظیفه و پرسنل نظامی - به جز در شرایط غیر معمول مانند افغانستان -  شده است .


کماندوی مرموز و ریش دار روسیه در اوکراین و گرجستان یکی دیگر از "عملیات توطئه" است که به وضوح توسط دولت دست نشانده اوكراین و تحت الحمایت سیا مدیریت می‌شده است و در سازمان همكاری و امنیت اروپا در وین نیز بر روی آن مانور زیادی داده شد. 

اگر ارتش روسیه ، نیروهای ویژه موی بلند و ریش دار خود را در اوکراین یا گرجستان مستقر كرده است ، قطعا به آنها اجازه پوشیدن یونیفرم های ارتش روسیه را به این نظامیان نمی‌داد . نیروهای ریش دار ایالات متحده اعزامی به افغانستان ، كه با لباس‌های محلی و با اسب در بین جمعیت ظاهر می‌شدند ، قطعا براساس طرح و دستور مقامات امنیتی آمریكا به اجرا درآمده است. 

در مورد کماندوی روسی ریش‌دار که به احتمال زیاد یك عکس فتوشاپ بیش نیست ، مقامات روسیه اجازه تردد با این لباس نظامی را در بین جمعیت اوكراین قطعا نمی‌دادند .

علاوه بر این عکس‌ها - كه در اختیار سازمان همكاری و امنیت اروپا و رسانه های غربی قرار گرفته است - کماندوی روسیه ماسك به صورت زده در کریمه و اسلاوینسک نیز بارها در رسانه‌ها مطرح شده است . تمام این تجهیزات را می‌توان از اینترنت با 4.99 دلار خرید !.

تمام این تبلیغات رسانه‌ای ، جزء عملیات توطئه سیا است كه از آن به "عملیات توطئه و براندازی براندازی 1985 " نام می‌برند . كتاب راهنمای ژانویه 1985 سازمان سیا ، با عنوان "نشانه‌های بی ثباتی سیاسی در کشورهای کلیدی" ، شاخص‌های کمی ، در مورد چگونگی استفاده ابزاری از گروه مخالفان و اجرای "برنامه توطئه" برای سرنگونی رژیم های معارض با آمریكا را ، تبیین می كند. کتابچه راهنمای توسط ریاست سازمان سیا تهیه شده است. 

ویلیام کیسی، استاد توطئه‌های جنایی مانند ایران کنترا و عملیات "اکتبر سورپرایز" - در سال1980  مدیر سیا بود.  

واضح است که سازمان سیا از عملیات توطئه و براندازی در اوکراین برای کمک به جناح کودتا كننده ، که در کیف به قدرت رسیده است ، نهایت استفاده را می‌كند. 

در میان عملیات‌های بی ثبات كننده ( ذکر شده ) در کتابچه راهنمای سیا "تظاهرات و شورش" از اهمیت ویژه‍ای برخوردار است. سازمان سیا اهمیت زیادی به "تظاهرات" قائل است و اهمیت آن از هزینه شدن پول‌های هنگفت توسط ایالات متحده آمریکا در راه اندازی تظاهرات در کیف قابل لمس است. 

براساس محتوای مندرج در كتاب سیا ، تظاهرات زمانی که به تدریج در اندازه و شدت افزایش می‌یابند ، و به دیگر شهرها نیز كشیده می‌شوند ، و با افزایش تعداد روزهای تظاهرات و متعاقبا سرکوب دولتی تظاهرات همراه می‌گردد ، در بی ثبات كردن اعتبارها موفق عمل می كنند .  



کتابچه راهنمای سیا بر نقش رسانه‌ها - انتقادی یا حمایتی - یك نقش كلیدی را قائل شده است. 

در کیف و غرب اوکراین ، رسانه‌ها بر حمایت از تظاهرات علیه دولت ویکتور یانوکوویچ بسیج شدند. با این حال، در شرق و جنوب اوکراین، رسانه های غربی از تظاهرات طرفدار روسیه یك نقش انتقادی را اتخاذ كرده‌اند .

سیا اختصاص بیشتر یا کمتر رسانه‌ها به پوشش تظاهرات را در روند بی ثبات کردن دولت‌ها ، حیاتی می‌داند. 

در شرق و غرب اوکراین، رسانه های غربی به تظاهرات طرفدار روسیه (عامدانه) كمتر توجه داشته‌اند .

سیا همچنین بر برجسته ساختن موضوع همراهی نیروهای امنیتی با تظاهر کنندگان علاقه خاصی داشت . عكس این رفتار در قبال طرفداران روسیه نیز از سوی سیا كاملا مشهود بوده است.

 هنگامی که عناصر نیروهای نظامی و امنیتی اوكراین اتحاد با فدرالیست های طرفدار روسیه در شرق اوکراین را آغاز كردند ، رسانه های غربی براساس "تئوری های توطئه" به سانسور و انتقاد از آن پرداختند . 

در عملیات توطئه و براندازی ، حفظ كنترل كامل بر كشور هدف از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 سازمان سیا به دنبال حفظ كنترل كامل و ملی كشورهای هدف است ، كتاب راهنمای سیا نیز بر این موضوع تاكید دارد كه برای قدرت مرکزی ، حصول اطمینان از عدم انفعال قدرت های خارج از پایتخت (وابسته به دولت) اهمیت ویژه ای دارد چرا كه اجرای دستورات برای مقامات محلی به "انجام خدمات، مانند جمع آوری مالیات" برای تعاملات آینده بسیار اهمیت دارند.

 از سوی دیگر، هنگامی که سازمان سیا به دنبال شکست یا ایجاد اخلال در یک کشور هدف اهتمام دارد ، ترغیب مخالفان علیه حکومت مرکزی برای تغییر "وضعیت سیاسی یا اجتماعی" گروه ها از طریق تسریع عدم تحمل مذهبی و یا سرکوب ، استفاده از زبان و فرهنگ اقلیت را در دستور كار قرار می‌دهد. 


در پایان اینكه....اكنون دولت مورد حمایت سیا در کیف دقیقا همان چیزی را كه سیا برای اوكراین تجویز می‌كند ، انجام می‌دهد. دامن زدن به درگیری رهبران کلیسای ارتدوکس در مقابل ارتدوکس روسیه ، بخشی از طرح بازی براندازی سیا در اوكراین است.یكی دیگر از اهرم های کلیدی در بی ثباتی کشورهای هدف استفاده (سیا) از «اقدامات ریاضت اقتصادی تحمیلی صندوق بین المللی پول » است. 

استفاده اهرمی از صندوق بین المللی پول برای فشار آوردن به دولت یانوکوویچ ، فاكتور مهمی در سرنگونی دولت او بود چرا كه با افزایش قیمت غذا، انرژی، و دیگر مایحتاجات ، طبقه متوسط اوکراین را برای حمایت از رهبران کودتا ترغیب كردند .
صندوق بین المللی پول، یک سازمان فاسد ، از دولت یانوکوویچ توقف فساد دولتی را خواستار شده بود .

این یکی از نقاط فشار بود كه توسط رهبران کودتا برای تضعیف حمایت از دولت منتخب دموکراتیک استفاده شد.  
کتابچه راهنمای سیا بر اهمیت از بین بردن نمادهای رژیم و جایگزین کردن آن با «نمادهای ملی گرایی محبوب» اصرار داشت.

 تخریب مجسمه بزرگداشت قهرمانان جنگ روسیه و اتحاد جماهیر شوروی توسط ملی گرایان اوکراین و جایگزین کردن آن با مجسمه رهبران نازی اوکراین مانند استپان باندرا همه بخشی از دستوركار سیا در بی ثبات کردن دولت ها و ملت ها می‌باشد.

صدمه زدن به اعتبار یک رهبر حاکم با كمك مردم نیز بخشی از طرح بازی سیا در اوكراین بوده است. 



براساس كتابچه راهنمای سیا ، گسترش داستان های ساختگی در مورد رهبر كشور هدف به عنوان یک روش کلیدی در تضعیف کنترل رهبر آن كشور ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

کتابچه راهنمای سیا در به تصویر كشیدن رهبران مخالفان به عنوان «رهبران میانه رو» تاكید دارد. این استراتژی با حمایت سیا از اعضای نئو فاشیستی حزب سووبودا از اوله تیانیبوك و نئونازی های راست به اجرا درآمده است. یکی دیگر از عواملی كه سیا در تضعیف رهبر كشور هدف استفاده می‌كند ، ترغیب و بسیج رسانه ها برای كوبیدن رهبر كشور هدف از طریق انتشار جوک ها و فرم های دیگر از طنزهای انتقادی است .

گزارش از مغانی و حسینی

منابع:

http://www.strategic-culture.org/news/2014/04/24/the-cia-photoshopping-a-crisis-into-a-war.html
http://rt.com/news/154112-churkin-ukraine-eu-us/

http://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine–European_Union_relations

http://money.cnn.com/2014/03/02/news/economy/ukraine-economy/

http://www.euronews.com/2014/01/29/us-wants-to-play-more-active-role-in-ukraine/


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار