حداد عادل در نشست ماهانه جام:

از نتایج هدفمندی یارانه ها بسیار تعجب کردم/ آسیب جدی از ناحیه واردات فرهنگی در 20 سال اخیر

عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی با بیان این که ماهواره ها با اباگری حریم خانواده ها را شکستند، گفت: در 20 ساله اخیر کشورمان از ناحیه واردات فرهنگی آسیب جدی دیده است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست ماهانه جام که عصر امروز شنبه 6 اردیبهشت در دفتر این حزب برگزار شد سخنان خود را با خاطره ای از دفتر جامعه اسلامی مهندسین آغاز کرد و اظهار داشت: خودم را در جامعه اسلامی مهندسین غریبه نمی دانیم در سال 79 در سال های اولیه که اعلام نتایج انتخابات مجلس ششم شده بود ما یک اقلیت 50 نفره بودیم و در واقع اصلاح طلبان فرصت قطع و قم نداشتند جلسات ششم را در همین اتاق تشکیل می دادیم که همان مقدمه فراکسیون اقلیت در مجلس ششم شد که 4 سال این فعالیت را ادامه دادیم.
 
حداد عادل در ادامه به آمار مربوط به انصراف از دریافت یارانه ها اشاره کرد و گفت: این آمارها در ذهن ما سوال جدی راایجاد می کند من خیلی از این نتایج تعجب دارم و این نتایج جای تفکر و اهمیت دارد.
 
وی با بیان این که رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ نام گذاری کرده اند افزود: شعار امسال طولانی تر از سال های پیش شده درباره این عنوان صحبت های زیادی شده است.
 
وی ادامه داد: بحث مهندسی فرهنگی یکی از بحث های بسیار مهمی است زیرا مقام معظم رهبری سال های گذشته این عنوان را مطرح کرده بودند در طول این سال ها هیچ وقت در جامعه اسلامی این سوال به وجود نیامده است که مقصود از مهندسی فرهنگی چیست.
 
وی افزود: کلمه مهندسی فرهنگی به خودی خود تعجب برانگیز است کمتر پیدا می شود کسانی که دست اندرکار فرهنگ باشند و فکر مهندسی داشته باشند در میان آنان یک اقلیتی ممکن است باشد تا آن را برمبنای فرهنگ قرار دهد.
 
این نماینده مجلس با بیان این که در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع از سال های پیش جدی گرفته شده است گفت: کارگروهی در این شورا این موضوع را مورد بررسی قرار داده و مطالبی را تحت عنوان مهندسی فرهنگی ارایه داده است و در جلسات طولانی این موضوع مورد بحث قرار گرفته شده و مورد تصویب قرار گرفت.
 
وی افزود: دولت فعلی با نگاه انتقادی به این مصوبه نظر کرده و آقای آشنا ماموریت داشته که نظر عده ای را در این باره بگیرد تا این مصوبات تجدیدنظر شده و مصوبه جدیدی صورت بگیرد.
 
وی افزود: هنوز برای تحقق مهندسی فرهنگی در شورا به وجود نیامده است من همواره سوالم این است که مهندسی فرهنگی به چه معناست و چرا رهبری این کلمه را به کار بردند.
 
وی با بیان این که در مهندسی فرهنگی هر کسی یک وظیفه ای را به عهده دارد تصریح کرد: در این حوزه باید برنامه تعریف شده ای ارایه شود و هر کس وظیفه خود را شناخته و براساس آن عمل نماید.
 
حداد عادل با بیان این که اگر ما بخواهیم در کار فرهنگ مهندسی کنیم چه باید کنیم افزود: باید در ابتدا مطالعات بنیادی درباره مبانی فرهنگی جامعه خود را از لحاظ تاریخی و فکری افزایش دهیم و همین طور از فرهنگ ایران قبل از اسلام اطلاعاتی کسب نماییم و بدانیم که فرهنگ در چه تاریخی با فرهنگ غرب مواجه شده است.

حداد عادل افزود: ما باید بدانیم که نیروهای فعال در عرصه فرهنگ چه کسانی هستند و آسیب ها و کمال مطلوب را در این حوزه بشناسیم و از این آسیب ها و کمال مطلوب ها فهرستی را ارایه دهیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که دستگاه های مسئول و نهادهای فرهنگی موثر و فعالی در جامعه وجود دارند اظهار داشت: روحانیت یکی از این نهادهاست که خودش به تنهایی به بخش های مرجعیت، حوزه علمیه، ائمه جماعات تقسیم می شود سپس صدا و سیما نیز خودش با انواع شبکه ها و برنامه های کودک و نوجوان یکی دیگر از نهادهای فرهنگی است.
 
حداد عادل با بیان این که آموزش و پرورش، خانواده، وزارت ارشاد، آموزش عالی، سایر نهادهای فرهنگی جامعه را تشکیل می دهد گفت: رفتار روسای قوا از جمله نمایندگان، وزرا و رهبری نیز به عنوان عامل فرهنگی هستند و این تعدد و تنوع عوامل دخیلی در فرهنگ جامعه می باشند.
 
وی تصریح کرد: مراد رهبری از مهندسی فرهنگی این است که افرادی که دور میز شورای عالی انقلاب نشسته اند باید با محوریت رئیس جمهور همه باید به نحوی در کار فرهنگ کار کنند که کارشان هم افزایی داشته باشد و هر عنصری باید مشخص شود که در نقشه قانون فرهنگی وظیفه اش چیست و کار را باید از دست چه کسی تحویل بگیرد و به سرانجام برساند.
 
حداد عادل با بیان این که باید آموزش و پرورش با تلویزیون هماهنگ باشد گفت: اگر این دو نهاد با یکدیگر هم افزایی داشته باشند و همگی به یک هدف مشخصی معطوف شوند می توانند نتایج بهتری را کسب کنند.
 
وی با بیان این که تربیت بدنی نیز یکی دیگر از نهادهایی است که متاسفانه در آن فرهنگ نهادینه نشده است گفت: تدبیر و مدیریت در راستای فرهنگ می تواند این سازمان را به سمت فرهنگی مشخص هدایت کند.
 
وی افزود: مهندسی فرهنگی چیزی نیست که در تاریخ دنیا اتفاق نیفتاده باشد هر وقت فرهنگ جامعه ای تغییر یابد قطعا بدانید که در آن جامعه کار حساب شده فرهنگی انجام شده است.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در زمان قبل از انقلاب انجمن ایران آمریکا در سال 57 روبه روی دانشگاه تهران کتابخانه ای را تاسیس کرده بود گفت: برای دانشجوها در این کتابخانه کتابهای خارجی و دم دست فراهم بود و چرخه فعالیت در این کتابخانه به راحتی انجام می گرفت. 25 سال تمام مجله فرهنگی را به وجود آوردند و مهندسی فرهنگی با ابزارهایشان هماهنگ شد امروزه باید برای گسترش فرهنگ اسلامی در کشور مهندسی کنیم متاسفانه فعالیت های فرهنگی ما نظام مند نیست ما در حال حاضر در مرحله تصور فرهنگی گیر کرده ایم و مقصود رهبری از مهندسی فرهنگی را تشریح نکردیم.
 
حداد عادل با بیان این که یکی از سرمایه های فرهنگی ما زبان فارسی است تصریح کرد: فرهنگستان یک دستگاه علمی با یک شوراست و با استادان تراز اول زبان فارسی فعالیت می کند در حال حاضر بنده بیشترین وقت را صرف صدا و سیما کردم متاسفانه کلمه وقت در گزارش های ورزشی جایش را به تایم داده ما در عرض 20 سال گذشته بیش از 45هزار کلمه معادل فارسی برای اصلاحات علمی و فرهنگی زبان انگلیسی وضع کرده ایم.
 
وی با بیان این که انقلاب فرهنگی در سال 59 به وجود آمد افزود: از روز اول مسئله فرهنگ در سخنان امام آمده بود.
 
وی در راستای ثبت نام هدفمندی یارانه ها نیز گفت: من در این مورد فرمی پر نکرده ام متاسفانه دولت گذشته گفته بود که همه باید یارانه بگیرند اما بنده مستحق این همه پول نیستم.
 
حداد عادل با بیان این که مشکلات اقتصادی قطعا به مفاسد و آسیب های فرهنگی منجر می شود تصریح کرد: ما نباید از ارتباط اقتصاد و فرهنگ غافل بمانیم زیرا در کنار فقر، فساد، فحشا و طلاق رخ خواهد داد و خرابی اقتصاد به فرهنگ لطمه خواهد زد.  
 
این نماینده مجلس با بیان این که ما از ناحیه واردات فرهنگی در این 20 ساله اخیر آسیب دیده ایم افزود: شبکه های ماهواره ای با اباگری و شکستن حریم ها در خانواده ها بعضی از مسایل را عادی سازی و مباح می دانند و این یکی از هرزه هایی است که آب مسموم را وارد رودخانه سالم اسلام کرد و در کنار آن فیسبوک، تیوتر و در کنار آن چند میلیون وب گاه ضد اخلاقی دیگر قرار دارد که می تواند آسیب جدی بر فرهنگ ما وارد کند.  
 
وی افزود: در این راستا باید مدیر جهادی شم فرهنگی داشته باشد تا بتواند از عهده کار برآید.
 

حدادعادل در پاسخ به این پرسش که شما در ابتدای سخنان خود گفته بودید اصلاح‌طلبان در مجلس ششم هنوز به قلع و قمع اصولگرایان نپرداخته بودند. آیا خودتان در مجلس اصول‌گرایان اصلاح‌طلبان را قلع و قمع نکردید؟ اظهار داشت: خیر، این‌طور نیست. من وقتی رئیس مجلس هفتم بودم با اصلاح‌طلبان چه رفتاری داشتم و اصلاح‌طلبان با خود من چه رفتاری داشتند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی اعتبارنامه پسر علیخانی مطرح بود کمیسیون تحقیق اعتبار را رد کرد و به صحن فرستاد تا پسر علیخانی از مجلس برود، اما در آن زمان من رئیس مجلس بودم و دو ساعت همین دوستان اصول‌گرا به من بد می‌گفتند، اما من گفتم این اقدام خلاف آئین‌نامه است.

"آقای علیخانی هم سلیقه سیاسی من نیست، اما در آن مقطع گفتم ما باید به قسم خود عمل کنیم. مگر شماها نبودید که می‌خواستید اعتبارنامه من را در مجلس ششم رد کنید، اما با این حال من ایستادم و اعتبارنامه هم تصویب شد."

رئیس فراکسیون اصول‌گرایان مجلس با بیان اینکه ما سعی کردیم ظلمی نکنیم، اظهار داشت: اینکه آنها در مجالس هفتم، هشتم و نهم رای نیاوردند ربطی به ما ندارد. به عملکرد خودشان در بیرون مربوط می‌شود. ما سعی کردیم همچون مجلس ششم که در اقلیت حضور داشتیم و نجیب ظاهر شدیم نجابت خود را در زمانی که اکثریت را در دست گرفتیم از دست ندهیم.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان این نشست خاطر نشان کرد: عده ای گفته اند که اصلاح طلبان امکان ورود به انتخابات مجلس آینده را دارند اما بنده می دانم که این مسئله قابل پیش بینی نیست همان طور که در هدفمندی یارانه ها آن چیزی را که پیش بینی کرده بودیم برعکس آن اتفاق افتاد.

انتهای پیام /
برچسب ها: احزاب ، شورا ، عالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار