حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی:

تغییر مسئولیت "اسماعیلی" ارتقاء محسوب می‌شود/ عده‌ای بازرسی ساده اوین را تبدیل به جنجال کردند

معاون اول قوه قضاییه گفت: همزمانی جابه جایی اسماعیلی با درگیری یکی از بندهای زندان، موجب شد تا رسانه‌های بیگانه و برخی فتنه گران بر این جریان قانونی و قانونمند جنجال آفرینی کنند و این در حالی است که تغییر مسئولیت وی به سمت جدید ارتقاء محسوب می‌شود.

 به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین "سید ابراهیم رئیسی" معاون اول قوه قضاییه در مراسم تودیع معارفه رئیس کل دادگستری استان تهران که صبح امروز هفتم اردیبهشت ماه در مجتمع قضایی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار داشت: آن چه در این مدت از جناب آقای آوایی سراغ داریم خلوص، حق خواهی و عدالت محوری بوده است و این جلسه به مناسبت تقدیر از وی برگزار شده است.  
 
وی ادامه داد: آغاز مدیریت جدید را به آقای اسماعیلی تبریک می‌گوییم البته مدت‌ها پیش بحث جابه جایی وی مطرح بود و بر روی این مسئله بررسی می‌شد که کدام گزینه می‌تواند سکاندار مهمترین بخش دادرسی در کشور باشد.
 
معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: دادگستری تهران به عنوان مهمترین بخش دادرسی، رسیدگی عادلانه و نشناختن هیچ حد مرزی جز شرع و قانون و به عنوان الگو مطرح است که در مراحل مختلف دادرسی نقش بی‌بدیلی دارد بنابراین تصدی‌گری این سمت مسئولیت مهمی است.
 
وی ادامه داد: آقای اسماعیلی یک ماه قبل از این در نشستی که با ریاست قوه قضاییه داشتند در ارتباط با مسئولیت جدید ایشان تصمیم گیری شد و این مسئله قطعیت یافت.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تاکید کرد: آقای اسماعیلی عملکردی موفق و کارنامه‌ای درخشان دارد به طوری که وی به لحاظ صلاحیت‌های علمی و عملی بهترین گزینه برای دادگستری استان تهران شناخته شد.  
 
معاون اول قوه قضاییه گفت: همزمانی جابه جایی آقای اسماعیلی با درگیری یکی از بندهای زندان، موجب شد تا رسانه‌های بیگانه و برخی فتنه گران بر این جریان قانونی و قانونمند جنجال آفرینی کنند و این در حالی است که تغییر مسئولیت وی به سمت جدید ارتقاء محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همه حقوقدانان می‌دانند انتخاب آقای اسماعیلی به عنوان رئیس کل دادگستری استان تهران ارتقاء است و این موضوع یکماه قبل از سوی رئیس قوه قضائیه قطعی شده بود. در کشورهای مدعی حقوق بشر چه میزان به حقوق زندانیان و شهروندان خود پایبند هستند. آموزه‌های دینی و قانون اساسی و استفاده از چهره‌های معتقد به حفظ کرامت انسانی باعث شده در نظام اسلامی حقوق اصحاب دعوی از شاکی تا زندانی رعایت شود. امروز در دستگاه قضایی، قضات برای اینکه پرونده‌ها دچار اطاله دادرسی نشود نه تنها در زمان کار بلکه در زمان استراحت خود نیز به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند تا کمبود نیرو باعث طولانی شدن رسیدگی نشود، دادستان شهید زابل از این نمونه‌ها است.

معاون اول دستگاه قضا تاکید کرد: قضات از هیچکس و قدرتی تاثیرپذیری ندارند و خود را در محضر پروردگار می‌بینند، اگر هم در گوشه و کنار موردی در سطح کارمند، وکیل و یا قاضی خلاف این موضوع دیده شود خود همکاران مدعی او هستند و نمی گذارند چهره نورانی قوه مخدوش شود. بارها گفته ایم نیروهای سالم را فرصت، سرمایه و نعمت الهی می‌دانیم. وکیل سالم برای کمک به اصحاب دعوی نقش بسزایی دارد. و کارشناس سالم به قاضی در کشف حقیقت کمک می‌کند اما برعکس نیروهای ناسالم برای دادرسی عادلانه تهدید هستند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه دادگستری استان تهران اظهار داشت: دادگستری استان تهران نقش الگو را برای سراسر کشور دارد و نظم و سرعت در رسیدگی، نشناختن هیچ خط قرمزی جز قانون و باید و نبایدهای الهی و همچنین رسیدگی عادلانه همیشه باید مد نظر قرار بگیرد. طبیعتا نقش دستگاه اجرایی و دستگاه‌های دیگر در کاهش ورودی پرونده‌ها نیز مهم است. بر اساس برنامه پنجم توسعه هر ساله 800 قاضی جذب می‌شود که تا پایان برنامه 4 هزار قاضی وارد دستگاه قضایی می‌شوند.

معاون اول دستگاه قضا خاطرنشان کرد: گسترش اخلاق باعث کاهش ورودی پرونده‌ها می‌شود و به هر میزان که اشتغال در جامعه افزایش یابد پرونده‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند آشنایی مردم با قانون و قانونمداری نیز در کاهش ورودی پرونده‌ها نقش دارد. با اخلاق عادلانه در دستگاه قضایی باید شرایطی را رقم بزنیم که خود پیشگیری از جرم باشد، این آمار جرایم زیبنده نظام اسلامی ما نیست و با رفع کمبودها باید در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی گام برداریم و اگر دروغ در جامعه نباشد اکثر پرونده‌ها مختومه می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: قوه ، قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ايدا
۰۸:۵۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
هر وقت دشمنان عليه ما حرف زدن و دارن ميسوزن معلومه خوب و درست عمل كرديم .
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۹:۳۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
حالا این به اصطلاح ارتقا حتما الان باید انجام میشد!!!!!!
آخرین اخبار