در دیدار هیئت پارلمانی ایتالیا با ولایتی؛

روزاتو: ایتالیا با دید ویژه‌ای به روابط با ایران نگاه می‌کند/ ولایتی: نسبت به روابط آینده ایران با ایتالیا حساب مثبت باز می‌کنیم

هیئت پارلمانی ایتالیا به ریاست اتوره روزاتو با رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ هیئت پارلمانی ایتالیا بعدازظهر امروز با "علی اکبر ولایتی" رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در محل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفتگو کردند.  
 
در ابتدای این دیدار "اتوره روزاتو" رئیس گروه پارلمانی ایتالیا، با اشاره به روابط تاریخی ایران و ایتالیا اظهار داشت: از حسن مهمانپذیری شما تشکر می‌کنیم و از اینکه ما را پذیرفته‌اید، دوستی تاریخی موجود میان دو کشور ‌‌نهایت افتخار ماست، چرا که اساس برنامه ریزی و روابط توسعه آن براساس این دوستی پایدار بوده است.  
 
وی خطاب به ولایتی اضافه کرد: نقش مهم جنابعالی در طول روابط معاصر میان دو کشور برای ما بسیار بااهمیت بوده و همواره به آن عنایت خاصی داشته‌ایم؛ ایتالیا با دید ویژه‌ای به روابط با ایران نگاه می‌کند.  
 
رئیس گروه پارلمانی ایتالیا افزود: کشور مهم ایران کشوری است که دوستی پایداری با آن داشته و مایل هستیم با عنایت به گشوده شدن باب جدیدی در روابط ایران در عرصه بین المللی شاهد سیاستی مستقیم‌تر، سودمند‌تر در راستای عادی سازی هرچه بیشتر روابط این کشور با جامعه بین المللی باشیم.  
 
اتوره روزاتو ادامه داد: این تنها کاری است که برعهده سفیر ایتالیا در ایران نهاده شده تا با درایت این موضوع را به پیش ببرد.  
 
رئیس گروه پارلمانی ایتالیا با بیان اینکه هیئت ما دربر گیرنده اعضایی از مجلس نمایندگان و سنای ایتالیا از احزاب اکثریت و اپوزیسیون‌ها است، اظهار داشت: دیدار امروز ما با شما از اهمیت بالایی برخوردار است و این امکان را به ما می‌دهد تا سیاست خارجی ایران را با دید بازتری بشناسیم و بدانیم باید برچه اساسی اقدامات خود را با یکدیگر همراستا کنیم.  
 
اتوره روزاتو در پایان پیرامون فعالیت‌های سیاست خارجی ایران به طرح دو سوال پرداخت و گفت: روابط و فعالیت‌هایی که در چارچوب فعالیت گروه ۱+۵ با عنایت به راه حلی که همگی آن را پیگیری می‌کنیم، برای غنی سازی اورانیوم ایجاد شده این راه طی شده بسیار مهم بوده است، شما ادامه راه را چگونه ارزیابی کرده و آینده را چگونه می‌بینید؟ همزمان نگران هستیم با توجه به فرصت کمی که در اختیار است، برای اینکه به نتیجه نهایی برسیم، این نگرانی را چگونه تعبیر می‌کنید؟  
 
در ادامه "علی اکبر ولایتی" ضمن تشکر از حضور هیئت پارلمانی ایتالیا اظهار داشت: رابطه ایران و ایتالیا در سنوات گذشته در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی روابط بهتری بوده است.  
 
وی ادامه داد: ما آقای اندروتی نخست وزیر اسبق و وزیر امور خارجه اسبق ایتالیا روابط بسیار نزدیکی داشتیم و به هر مناسبتی که به ایتالیا سفر می‌کنیم از فرصت استفاده کرده و با وی دیدار می‌کردیم. در این زمینه تلاش می‌کردیم تا روابط میان دو کشور رو به بهبود باشد و اگر مشکلی هست، برطرف شود.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سابقه روابط ایران و ایتالیا نزدیک به ۲۰۰ سال سابقه است، افزود: به شما بگویم که در روابطمان با ایتالیا موفق هم بوده‌ایم، حال هم همچنان به ایتالیا به عنوان کشوری که با یکدیگر سابقه طولانی روابط دوستانه داریم نگاه می‌کنیم.  
 
ولایتی بیان داشت: فرهنگ‌های ایران و ایتالیا بر روی هم موثر بوده است، ما اکنون نیز به ایتالیا به عنوان کشوری که می‌توانیم در آینده نسبت به روابطمان با این کشور حساب مثبتی باز کنیم نگاه می‌کنیم.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه زمینه تفاهم مشترک میان ایران و ایتالیا وجود دارد، خاطرنشان کرد: ایتالیا نسبت به برخی کشورهای اروپایی در اعزام هیئت پارلمانی خود پیشگام بوده و این خود نشان دهنده ریشه دار بودن روابط دو کشور است، به ویژه رابطه میان پارلمان‌ها، راه نشان دادن به دولت‌ها و قوه مجریه در هر دو کشور است، به این جهت که این سفر موجب راهگشایی شده و زمینه روابط را میان دو کشور هموار‌تر می‌کند.  
 
ولایتی همچنین در پایان بار دیگر سفر هیئت پارلمانی ایتالیا را ارزشمند شمرد و یادآور شد: امیدواریم این رفت و آمد‌ها میان دو کشور ادامه و ارتقاء پیدا کند.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: هیئت ، پارلمان ، ایتالیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار