مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات در نشست رسانه ای هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی:

توجه به عقلانیت، اخلاق و ایمان دینی باید سرلوحه فعالیت هنرمندان قرار گیرد

نشست رسانه ای هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی، 14اردیبهشت ماه با حضور مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریدبیر خانه تئاتر دانشگاهی، و معاونین و دبیران جشنواره برگزار شد.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی، نشست رسانه ای هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی، امروز -14 اردیبهشت ماه- با حضور حسین میرزایی -مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری-، کمال زارعی -دبیر خانه تئاتر دانشگاهی-، سیاوش قائدی -دبیر جشنواره-، یوسف باپیری -معاون هنری جشنواره- و معاونین و دبیران دیگر بخش های جشنواره در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

حضورحسین میرزایی -مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات - در این نشست مطبوعاتی گفت: در مواجهه با هنر 2 اصل شکل دهنده و بازتاب جامعه است البته هر دو درست است چراکه همدر شکل گیری آنچه که در حیات اجتماعی می گذرد نقش دارد و هم هنرمند سعی دارد تا با بازتاب آن از حل یک مسئله برآید.

میرزایی تاکید کرد‌: اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات طرازهایی دارد که توجه به این دو نکته را دراولویت قرار می دهد که باعث می شودهم دانشجویان بازتاب دهنده آنچه که در جامعه می گذرد باشند و هم کمک بیشتری برای حل آن کنند.

وی ضمن اظهار امیدواری از اینکه وزارت علوم بتواند شنوا و بینای نقطه نظرات اصحاب سینما و تئاتر و دانشگاهیان باشد اعلام کد: فضای جامعه در پرتو انتخاب های اخیر دچار تغییراتی شده که امید مهم ترین آن است و به عقیده من باید پاس داشته شود.همچنین امیدوارم هنرمندان و اصحاب تئاتر با رسالتی که برعهده گرفته اند، به این توجه کنند و امید را در آثارشان متجلی کنند.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری  اذعان کرد: دغدغه ای که ما داریم این است که بدون مداخله یا ورود مستقیم کوششی بر اساس روح هنرمند در مقابل جامعه انجام شود. ما در قالب جشنواره هایی که شاهد هستیم پذیرای آثار ارزشمند هستیم و می خواهیم در این حرکت اجتماعی توجه به عقلانیت ،اخلاق و ایمان دینی بیشتر در نظر گرفته شود و سرلوحه قرار گیرد  تا آثاری که خردورزی را در جامعه ترویج می کنند و ماندگارترند،  بیشتر شوند.

میرزایی خاطر نشان کرد: اخلاق بن مایه اصول انسانی است و می تواند جامعه را به سامان رساند.ما موظفیم رویکردی که دین محور و اصیل است را ترویج کنیم و آثار هنری که به آن پرداخته اند نیز مد نظر قرار دهیم .همچنین امیدوارم زمانی که در اختیار داریم را در جهت اعتلای جامعه صرف کنیم  و ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

وی درباره خط قرمز های این جشنواره اظهار کرد: یکسری اصول وجود دارد که در بررسی ها نیز قابل توجه است و جامعه هنرمندان به خوبی از آن ها آگاهی دارند بنابراین برانگیختن و به چالش کشیدن نه تنها خدمتی به فرهنگ نمی کند بلکه جامعه را نیز دچار مشکل می کند .گاه شادی ها و هیجانات لحظه ای ایجاد می شود که بسیار زود گذر است بنابراین تئاتر دانشگاهی با چارچوب اخلاقی دانشگاهی که دارد دانشجویان را ملزم به رعایت نکات اخلاقی می کند و ما سعی می کنیم به دور از اعمال سلیقه، مسائل را با گفت و گو همکاری لازم را ایجاد کنیم.

وی همچنین گفت: فکر می کنم گذشت 17 دوره از برپایی این جشنواره سابقه و زمان بسیار خوبی است تا این جشنواره در جایگاه یکی از معتبرترین جشنواره قرار گیرد.

سپس سیاوش قائدی-دبیر این دوره جشنواره- درارائه گزارشی از عملکرد هفدهمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: جشنواره از ابتدای شهریور سال گذشته فعالیت را آغاز کرد و فراخوانی که در برگیرنده  8 بخش است را به صورت کاملاَ رسمی از مهرماه منتشر کرده است.

وی با اشاره به تفاوت این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی با دوره های پیشینش تشریح کرد: با همیاری اداره کل فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و خانه تئاتر دانشگاهی تغییرات اساسی در نحوه ثبت نام شرکت کنندگان در جشنواره داشتیم. در هفدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ثبت نام های متقاضیان به شکل الکترونیکی انجام شد تا از صرف هزینه اضافی از سوی متقاضیان کاسته شود.

وی افزود: این دگرگونی باعث شد تا افزایش 20 درصدی در تمام بخش های جشنواره را شاهد باشیم. از تمامی بخش ها 1430 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که د بخش متون از میان 514 نمایشنامه 154 اثر در بازبینی ها تایید و پذیرفته شد.

قائدی در معرفی دیگر تغییرات این دوره جشنواره تاکید کرد: در نحوه انتخاب آثار نیزسعی شده است تا با توجه به معضلات موجود و مشاوره از کارشناسان و اساتید و دانشگاهیان دگرگونی هایی تجدید نظرهایی اعمال شود بنابراین بازخوانی متون به روش گذشته ادامه پیدا نکرد  و با اعتماد به فضای دانشگاهی و اساتید انتخاب آثار در مرحله اول را به دانشجویان سپردیم.

دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی تصریح کرد:‌ همچنین در بازخوانی آثار تلاش کردیم تا از هنرمندانی برای ارزیابی استفاده کنیم که نسبت تازه ای با تئاتر نوین ایران و جهان داشته باشند و بازبینی درون دانشگاهی را با حضور یکی از اساتید دانشگاهی به انجام رسانیم.

قائدی اعلام کرد: مسابقه پژوهش امسال با نگاه علمی پژوهشی اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات به شکل همایش علمی پژوهشی چهارشنبه -17 اردیبهشت ماه- برپا خواهد شد که مقالات برتر این همایش نیز در قالب مراسم اختتامیه جشنواره که 27 اردیبهشت  برگزار می شود معرفی خواهند شد.

دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی با تاکید بر اینکه مراسم اختتامیه این دوره جشنواره به کارگردانی گروه 6 نفره دانشجویانی که جزء برگزیدگان دوره های پیشین جشنواره تئاتر دانشگاهی بودند برگزار خواهد شد، به تجلیل ها و مراسم های بزرگداشت جشنواره پرداخت و یادآور شد: احمد دامون – مترجم، استاد دانشگاه و بازیگر تئاتر- ، هوشنگ آزادی ور- مدرس ،مترجم و کارگردان سینما- فرهاد مهندس پور از جمله افرادی هستند که در نظر داریم در این دوره مورد تقدیر و تجلیل قرار دهیم.

وی در اشاره به ورکشاپ های آموزشی این دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی تشریح کرد: امسال فراخوانی مجزا برای بخش بین الملل جشنواره منتشر کرده ایم .همچنین برای گروه ها و جشنواره های خارجی از اسل گذشته دعوت نامه ای فرستادیم که باعث شد 15 گروه نمایشی از 15 کشور مطرح جهان- از جمله ایتالیا، آلمان، روسیه،لهستان، بلغارستان-  تقاضای حضور خود را اعلام کنند.

قائدی ادامه داد: طبق نظر هیات انتخاب آثار و سیاست گذاری طی بازبینی های چند مرحله ای 4 اثر به جشنواره راه یافتند که شامل یک تولید مشترک از گروه  اینترکت بود باعنوان "بو"نوشته فرهاد فروتنیان  کارگردانی نسرین قاسم زاده محصول ایران وهلند ، "هملت یا سه پسر و یک دختر" نوشته و کاری از نیکلای گئورکیف از بلغارستان ، "گزارش به آکادمی" نوشته فرانتس کافکا کاری از گوستاو  آدولف فرانک از آلمان ، "تازم –سکوت نور" نوشته طاهربن جلون به کارگردانی گژ گوژ ژوکوفسکی ازلهستان  است.
وی افزود: همچنین در قالب ورکشاپ های آموزشی"پروفسور پل آلن" استاد تئاتر و پرفورمنسِ دانشگاه کِنت در کانتربری انگلستان کارگاه پیشرفته حرکت ،نرگس هاشم پور از کشور آلمان کارگاه پیشرفته استتیک پرفورمنس ،   ژوکوفسکی از دانشگاه ورشولهستان  ْعلیرضا کوشک جلالی از آلمان کارگاه بازیگری و کارگردانی خلاق را برپا می کنند.

دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی درخ

وی در ادامه به توافقاتی که مسئولان این جشنواره با دیگر نهاد ها رسیده اند اشاره کرد و افزود: با توجه به سیاست های اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحیقات و قوانین حاکم برای حمایت از جنشواره تئاتر دانشگاهی با دیگر ارگان ها وارد مذاکره شدیم و توانستیم  علاوه بر پشتیبانی و همراهی همیشگی وزارت علوم تحقیقات ، حمایت بسیار خوبی از جشنواره داشتند حمایت بانک حکمت ایرانیان ، معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و خانه هنرمندان ایران را کسب کنیم.

قائدی ضمن بیان اینکه برای حفظ جایزه جشنواره در تلاش هستیم که جوایز جشنواره را به ثبت بنیاد علمی نخبگان رسانیم. در معرفی هیات داوران جشنواره اعلام کرد: در بخش مسابقه صحنه ای فرهاد مهندس پور، مجید سرسنگی، اسماعیل شفیع داوری، علیرضا نادری و پل آلن داوری  آثار را برعهده خواهند داشت. در بخش پژوهش محمد باقر قهرمانی، فرزان سجودی، کامران سپهران داور خواهند بود و رحمت امینی دبیر علمی جشنواره را بر عهده خواهد داشت.

دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی در بخش دیگر نمایش های صحنه ای گروه 7 نفره دانشجویان برگزیده دوره های گذشته جشنواره ، به سنجش نمایش های دانشجویی می پردازند پ.همچنین در بخش مسابقه عکس حمید جبلی ،سیف اله صمدیان و سیامک زمردی مطلق و در بخش پوستر قباد شیوا ،امیر اسمی و حمید لبخنده به ارزیابی آثار خواهند پرداخت.

وی ضمن یادآوری اینکه تمامی مراحل بازبینی تا اواخر سال گذشته به پایان رسیده است گفت: جدول جشنواره که شامل نمایش های راه یافته به جشنواره، ساعت و مکان  اجرا ها می شود روز گذشته -13 اردیبهشت ماه- روی سایت جشنواره قرار گرفته است و نسخه چاپی آن طی چند روز آینده در اختیار عموم قرار می گیرد.

گفتنی است، هفدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی از ۲۰ تا ۲۷ اردیبهشت سال جاری به دبیری سیاوش قائدی در تهران برگزار می شود.


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: نشست ، نمایش ، تئاتر ، دینی ، دانشگاهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار