مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ١٥ اردیبهشت؛

بررسی اعمال تغییر نرخ ADSL برای مشترکان/ انتظار افزایش 20 درصدی قیمت‌ها در بازار IT

تخفیف به مشترکان شرط تخفیف پهنای باند، دعوت از اعضای هیات علمی برای حضور در جشنواره فاوا، هشتمين فن‌بازار منطقه‌اي در سمنان آغاز به کار کرد، بیل گیتس جایگاه برترین سهام‌دار مایکروسافت را از دست داد، حفره امنیتی خونریزی قلبی 2 کشف شد، چالش تازه غول‌های فناوری با دولت آمریکا بر سر جاسوسی و ... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر روز در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






بررسی اعمال تغییر نرخ ADSL برای مشترکان/ تخفیف به مشترکان شرط تخفیف پهنای باند
خبرگزاری مهر/ معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شرط لازم برای دریافت تخفیف 35 درصدی قیمت پهنای باند را برای ارائه دهندگان سرویس ADSL ، ارائه تخفیف 20 درصدی به مشترکان عنوان کرد و گفت: شرکتهای اینترنتی و مخابرات باید مستندات تغییر نرخ های ADSL کاربران را به رگولاتوری ارائه دهند تا پس از بررسی، تائیدیه نهایی برای دریافت تخفیف قیمت پهنای باند را دریافت کنند.

حسن رضوانی در مورد نحوه اجرای تغییر نرخ های اینترنت پرسرعت ADSL برای کاربران نهایی مطابق مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اظهار داشت: شرکتهای ارائه دهنده اینترنت پرسرعت – PAP – و شرکت مخابرات ایران براساس بررسی های صورت گرفته قیمت اینترنت ارائه شده به مشترکانشان را تا 20 درصد کاهش داده اند.

وی با بیان اینکه قیمت ADSL از تاریخ 23 بهمن ماه 20 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: برخی از شرکتهای اینترنتی این تخفیف را با توجه به بازار رقابتی قبل از ابلاغ این مصوبه برای مشترکانشان اعمال کرده اند.



معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری ادامه داد: در مورد تخفیف نرخ پهنای باند نیز شرکتهای اینترنتی باید مستندات خود در اجرای این مصوبه را برای تائید نهایی به رگولاتوری ارائه دهند تا پس از بررسی برخط، امکان دریافت تخفیف 35 درصدی پهنای باند اینترنت را از شرکت ارتباطات زیرساخت داشته باشند.

وی با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اجرای مصوبه تغییر نرخ اینترنت را برای مشترکان نهایی بررسی و نظارت می کند خاطرنشان کرد: تغییر نرخ برای مشترکان نهایی از تاریخ ابلاغ مصوبه لازم الاجرا اعلام شده اما در مورد سایر بندهای این مصوبه که مربوط به تغییر نرخ انتقال، فضا و برق است با توجه به سازو کارهای فنی زمان بیشتری برای اجرا نیاز است.

رضوانی از بررسی شکایات در مورد تغییر نرخ اینترنت پرسرعت خبر داد و گفت: مواردی نیز بوده که برخی مشترکان تخفیف 20 درصدی را دریافت نکرده اند که این موضوع مورد بررسی و نظارت رگولاتوری قرار گرفته و به شرکتهای ارائه دهنده اخطار داده شده است. براین اساس کاربران می توانند شکایات خود در این زمینه را از طریق سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام و پیگیری کنند.


دعوت از اعضای هیات علمی برای حضور در جشنواره فاوا
خبرگزاری مهر/ فراخوان جشنواره فناوری اطلاعات و ارتباطات برای 2 هزار و 64 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای سراسر کشور از طریق ایمیل ارسال شد.

دکتر احمد خادم زاده - دبیر کارگروه آموزش و تحقیقات جشنواره فاوا گفت: فعالیت جدی کارگروه آموزش و تحقیقات با ارسال 187 فراخوان به روسا و معاونین دانشگاههای سراسر کشور، ارسال پوستر برای 55 دانشگاه و 113 مرکز رشد و شرکت دانش بنیان انجام شده است.

مدیر آموزش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این کارگروه بر دو محور آموزش و پژوهش فعالیت می کند، ادامه داد: در محور آموزش، مشخصات دوره های آموزش رسمی ارائه شده در حوزه فاوا توسط شرکت یا موسسه (مقطع تحصیلی، تعداد فارغ التحصیلان، درصد فارغ التحصیلان) و اعضای هیات علمی دانشگاه یا موسسات پژوهشی همکار در آن شرکت با مدارک تحصیلی مرتبط با فاوا از جمله این شاخص هاست.

وی ادامه داد: میزان به کارگیری فاوا در سطوح مختلف، اطلاع رسانی موسسه یا شرکت از جمله درصد به کارگیری اینترنت بین کارکنان، درصد ارتباطات الکترونیکی بین کارکنان و مدیران، میزان مکانیزاسیون فرایندهای داخلی برخط (مثل امکان دریافت مرخصی برای کارکنان یا ثبت نام دانشجویان از طریق وب)، همچنین میزان نهادینه سازی دانش سازمانی در سیستمهای مدیریت دانش نیز از دیگر شاخص های محور آموزشی است.

خادم زاده با اشاره به اینکه تاکنون 47 نفر شامل افراد حقیقی و حقوقی در این کار گروه ثبت نام کرده اند، گفت: در بخش پژوهش، تحقیقاتی می توانند دراین کار گروه قرار بگیرند که با محتوای فاوا همخوان و برای اولین بار در ایران انجام شده باشند.

دبیر کار گروه آموزش و پژوهش اظهار داشت: در بخش پژوهش عناوین مقالات تالیفی با نام شرکت یا موسسه مذکور که چاپ شده یا پذیرفته شده و در مجلات علمی ترویجی، علمی - پژوهشی IST در داخل کشور یا خارج از کشور باشند مشمول ثبت نام در این کارگروه می شوند؛ همچنین تالیف یا تصنیف کتاب با بودجه موسسه یا شرکت مذکور، نوآوری ها و اختراعات نیز در بخش نوآوری های برتر از جمله این شاخص ها است.



هشتمين فن‌بازار منطقه‌اي در سمنان آغاز به کار کرد
خبرگزاری مهر/هشتمين فن‌بازار منطقه‌اي كشور با حضور مديران دولتي و بخش خصوصي استان سمنان در شركت شهرك‌هاي صنعتي استان فعاليت خود را رسما آغاز کرد.

سيد احمدرضا علائي طباطبائي، دبير شبكه فن‌بازار ملي ايران با اعلام اين خبر افزود: فن‌بازار استان سمنان هشتمين نمايندگي شبكه فن‌بازار ملي ايران است كه فعاليت خود را در زمينه كارگزاري تبادل فناوري و نيز ايجاد بازار فناوري آغاز کرده است.



دبير شبكه فن‌بازار ملي ايران گفت: نمايندگي‌هاي منطقه‌اي فن‌بازار به‌عنوان عامليت جغرافيايي شبكه فن‌بازار در استان‌هاي مختلف كشور هستند كه با اولويت استان‌هاي صنعتي فعاليت خود را آغاز کرده‌اند. علائي طباطبائي افزود: مشاركت استان‌هاي كشور در طرح‌هاي فن‌بازار همانند بازار فناوري، بازار دارايي فكري و عامليت ارزيابي فني در دستور كار فن‌بازار منطقه‌اي كشور قرار دارد.

در حال حاضر استان‌هاي خراسان رضوي، اصفهان، مركزي، آذربايجان شرقي، خوزستان، فارس و قم داراي فن‌بازار منطقه‌اي هستند و پس از افتتاح فن‌بازار استان سمنان، راه‌اندازي فن‌بازار در استان‌هاي كرمان، هرمزگان و همدان نيز در دستور كار اين شبكه قرار دارد.

استان سمنان در حال حاضر ميزبان بيش از 13 شهرك و ناحيه صنعتي و بيش از 1100 واحد صنعتي است و ازجمله استان‌هاي داراي ظرفيت مناسب براي ميزباني فن‌بازار محسوب مي‌شود.


انتظار افزایش 20 درصدی قیمت‌ها در بازار IT
خبرگزاری فارس/ رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: پیش‌بینی می‌شود افزایش 4 درصدی تعرفه گمرکی 48 کالای دیجیتال از جمله، موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، نوت‌بوک، دوربین و کالاهای رایانه و شبکه، 20 درصد در قیمت بازار و مصرف‌کننده تاثیر‌گذار باشد.



سید مهدی میرمهدی با اشاره به افزایش 4 درصدی 48 کالای IT در سال 93، اظهارداشت: این 4 درصد افزایش مجددا علاوه بر تغییرات تعرفه گمرکی سال 92، تعیین شده است. رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در خصوص تأثیر این افزایش تعرفه بر بازار، افزود: بر این اساس تعرفه واردات انواع کالاها متفاوت خواهد یافت که برای مثال تعرفه کیبورد پیش از این 22 درصد بوده و اکنون 26 درصد خواهد شد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود این افزایش تعرفه گمرکی، حدود 20 درصد در قیمت بازار و مصرف‌کننده تأثیر داشته باشد.



گیتس جایگاه برترین سهام‌دار مایکروسافت را از دست داد
خبر گزاری فارس/ بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت و مردی که در 39 سال گذشته همیشه برترین سهام دار شرکت مایکروسافت بود، برای اولین بار جای خود را به استیو بالمر رییس سابق این شرکت داد.
بیل گیتس 58 ساله از زمان تاسیس مایکروسافت تاکنون همیشه برترین سهام دار این شرکت بوده است. وی که در سال 1975 مایکروسافت را تاسیس کرده، تا سال 2000 به عنوان مدیر عامل این شرکت خدمت کرد و در فوریه گذشته از ریاست هیات مدیره آن نیز استعفا داد. وی در روزهای 29 و 30 آوریل 7.85 میلیون سهم خود را فروخت.



گیتس با این کار 317.5 میلیون دلار(بدون احتساب کسر مالیات) به جیب زد. تعداد سهام وی در شرکت مایکروسافت هم اکنون بالغ بر 330.1 میلیون سهم است. تعداد سهام بالمر هم اکنون 333.3 میلیون سهم است، رقمی که در سال های اخیر همیشه ثابت مانده است.

بیل گیتس در سال های اخیر سالانه تعدادی از سهام خود در مایکروسافت را به فروش رسانده تا هزینه فعالیت‌های بنیاد خیریه خود موسوم به بیل و ملیندا گیتس را تامین کند. تعداد این سهام به طور سالانه 80 میلیون سهم بوده است. در حال حاضر ارزش مالی سهام باقی مانده بیل گیتس در مایکروسافت بالغ بر 13.1 میلیارد دلار است.

میزان کل ثروت بیل گیتس بالغ بر 77.2 میلیارد دلار است و به همین علت وی کماکان ثروتمندترین فرد بر روی کره زمین محسوب می شود.


حفره امنیتی خونریزی قلبی 2 کشف شد
خبرگزاری ایرنا/ یک دانشجوی سنگاپوری حفره امنیتی جدیدی موسوم به خونریزی قلبی 2 کشف کرد که هکرها از طریق این حفره می توانند بدون آنکه کاربر متوجه شود، اطلاعات او را از روی رایانه سرقت کنند.

از CNET، حفره کشف شده روی پروتکل امنیتی OAuth 2.0 و OpenID است که به هکر اجازه می دهد تا از سایتهای واقعی و قانونی پاپ آپ های (پنجره های بازشو که در صورت ورود به سایت میزبان در قالب پنجره های سرگرمی یا لینک های مفید باز می شوند) فیشینگ ( تلاش برای به دست آوردن اطلاعات کابران اینترنتی) را روی رایانه قربانی اجرا کند.

همچنین با تکنیک های جعل دامنه، هکرها می توانند اطلاعات ریز کاربران هنگام ورود اطلاعات بدست آورده و با مهندسی معکوس دومین های فیس بوک، گوگل، یاهو و مایکروسافت را ساخته و با رفتن قربانی بر روی این سایت های جعلی اطلاعات کاربران را به سرقت برند.



** OAuth یک قرارداد باز است که به کاربران خدمات اینترنتی بکارگیرنده آن اجازه می دهد اطلاعات کاربری شان را بدون نیاز به دادن گذرواژه و نام کاربری، به صورت امن، با خدمات دیگر به اشتراک بگذارند.

**OpenID یک سامانه single sign-on یا شناسایی یگانه است. با استفاده از وب گاه های پشتیبان از اُپن آی دی، کاربران وب نیازی به خاطر سپردن نشانه های رایج شناسایی مانند نام کاربری و گذرواژه نخواهند داشت.

** تکنیک جعل دامنه تکنیکی است که به هکر امکان می دهد یک آدرس آی پی (شناسه کاربران اینترنت ) نادرست ایجاد کرده و ترافیک اینترنتی را به سمت رایانه دیگری (رایانه مهاجم) منحرف کند.


چالش تازه غول‌های فناوری با دولت آمریکا بر سر جاسوسی
خبرگزاری فارس/ گوگل، اپل، فیس بوک و تعداد دیگری از شرکت‌های بزرگ فناوری در آمریکا منتظر مجوز دولت آمریکا برای افشای جزییات درخواست‌های آن به منظور جاسوسی از کاربران هستند.

به نقل از تک اسپات، افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد همکاری این شرکت‌ها با آژانس امنیت ملی آمریکا و دسترسی آنی و بدون واسطه نهادهای اطلاعاتی آمریکا به داده‌های شخصی کاربران، اعتبار و حسن شهرت این شرکت‌ها را به خطر انداخته و خسارات سنگین مالی برای آنها به همراه آورده است.



با توجه به اینکه علیرغم پیامدهای منفی این افشاگری‌ها، دولت آمریکا بر تداوم جاسوسی از کاربران اینترنت اصرار دارد، شرکت‌های آمریکایی برای جلب اعتماد کاربران قصد دارند اطلاعات مربوط به درخواست‌های دولت برای افشای داده‌های شخصی کاربران را افشا کنند. علیرغم درخواست‌های چندباره این شرکت‌ها از کاخ سفید برای صدور مجوز افشای این اطلاعات، هنوز پاسخی در این زمینه دریافت نشده و این مساله شرکت‌های فناوری آمریکایی را خسته و ناراضی کرده است.

در این میان گفته می شود که فیس بوک، گوگل، اپل و مایکروسافت قصد دارند سیاست های خود در زمینه ارائه گزارش در مورد یاد شده را صرف نظر از موافقت یا عدم موافقت دولت آمریکا به روز کنند. هدف اصلی اطلاع رسانی به کاربرانی است که دولت آمریکا قصد دارد در موردشان جاسوسی کند. اما بعید به نظر می‌رسد که کاخ سفید با چنین اقدامی از سوی شرکت های فناوری موافقت کند.

وزارت دادگستری آمریکا مدعی است چنین اقداماتی ممکن است منجر به نابودی اسناد و مدارک مربوط به افراد مورد بررسی یا فرار و مخفی شدن آنها شود و لذا بعید است با خواست شرکت‌های فناوری موافقت کند.


یاهو دیگر به حریم شخصی کاربرانش احترام نمی‌گذارد
خبرگزاری فارس/ یاهو روز گذشته اعلام کرد دیگر سیاست سابق خود در زمینه حفاظت از حریم شخصی کاربران در زمان استفاده از این سایت را تعقیب نمی‌کند.

به نقل از آرس تکنیکا، یاهو تا دیروز بر مبنای سیاست Do Not Track یا مقابله با ردگیری مخفیانه فعالیت‌های کاربران در فضای مجازی، به کاربران مرورگرهایی که دارای تنظیماتی در این زمینه بودند اجازه می‌داد تا این تنظیم‌ها را فعال نگه دارند.



هدف از این کار جلوگیری از جمع‌آوری داده‌های شخصی کاربران به خصوص از سوی شرکت‌های تبلیغاتی به منظور نمایش آگهی های هدفمند بود. اما این شرکت رسما اعلام کرده که از امروز تنظیماتی که در بسیاری از مرورگرها مانند فایرفاکس و کروم برای بلوکه کردن دسترسی افراد و گروه های ثالث به سوابق استفاده کاربران از وب و جمع آوری اطلاعات در این زمینه وجود دارد، در این سایت قابل فعال شدن و استفاده نیست.

علیرغم تلاش‌های بسیاری از گروه‌های مدنی و کاربران مدافع حریم شخصی مردم در اینترنت، شرکت‌های تبلیغاتی که علاقه زیادی به کسب اطلاع در مورد عادات کاربری مردم دارند هرگز تعهدات خود در زمینه عدم نقض حریم شخصی کاربران را به درستی اجرا نکرده‌اند.

همچنین به علت اختلاف نظرهای موجود، تلاش‌ها برای وضع استاندارد در این زمینه در کنسرسیوم جهانی وب هم هنوز به نتیجه نرسیده است. در حال حاضر اکثر شرکت‌های بزرگ اینترنتی نیز سیاست‌گذاری جامعی در این زمینه ندارند یا به طور کلی به این مساله بی‌اعتنا هستند.


اندروید آماج حمله 99 درصدی بدافزارها
خبرگزاری ایرنا/ گزارش یک شرکت فعال در عرصه امنیت سایبر نشان می ‏دهد 99 درصد از تهدیدات و بدافزارهای تلفن همراه که در سه ماهه اول امسال فعال بوده است، سیستم عامل اندروید را هدف گرفته ‏ است.

از پایگاه اینترنتی theinquirer، براساس مطالعه جدید شرکت اف سکیور (F-Secure) از میان 277 تهدید جدیدی که در این دوره فعال بوده ‏اند 255 مورد ابزارهای تحت اندروید را هدف گرفته بودند و فقط 2 مورد به دیگر سیستم ‏ های عامل همراه حمله کرده‏ اند.

اندروید Android به زبان ساده سیستم عاملی است برای دستگاه های موبایل و گوشی های هوشمند که به وسیله 30 کمپانی معروف پشتیبانی می شود. آندروید متن باز است و توسعه دهندگان می توانند برنامه های مختلفی برای این سیستم عامل بنویسند. در واقع آندروید بستری را فراهم می کند تا برنامه نویسان بتوانند هرچه سریعتر و بهتر برنامه هایی بسازند که از تمام ویژگی های یک گوشی هوشمند استفاده کند.



براساس این گزارش یکی از این تهدیدات سیستم عامل آی او اس اپل و دیگری سیستم عامل سیمبین نوکیا را هدف گرفته بود. بررسی ‏ های اف سیکور نشان می ‏دهد 91 درصد از این تهدیدات بدافزار بوده است. تحلیل‏ گران دریافته ‏ اند بیشترین حمله این تهدیدات متوجه کاربران بریتانیایی بوده است. نرم‏ افزار امنیتی شرکت اف سکیور در بریتانیا به ازای هر 10 هزار نفر بین 15 تا 20 بدافزار را مسدود کرده است. این رقم در کشورهایی مثل هند، آمریکا و آلمان بین 5 تا 10 بدافزار بوده است.

شایع‏ ترین بدافزار در سه ماهه منتهی به مارس2014/ فروردین 93 Fakeinst بوده است که 45 درصد حملات از طریق آن صورت گرفته است. علیرغم اینکه ابزارهای همراه از رواج زیادی برخوردار هستند، تعداد بدافزارهای ویژه این ابزار ها در مقایسه با بدافزارهایی که ابزارهای دسکتاپی را هدف قرار داده ‏اند، بسیار ناچیز است.

آمار و ارقامی که سال گذشته در این زمینه منتشر شده است نشان می ‏دهد بدافزارهای اندرویدی به رغم اینکه از نظر تعداد بسیار زیاد هستند، تنها دو درصد از آنها از طریق گوگل پلی (Google Play) منتشر می ‏شوند. بخش زیادی از این بدافزار ها از طریق دانلودهای جانبی پخش می ‏ شوند.


تولد 30 سالگی شرکت دل
خبرگزاری ایسنا/ شرکت دل تولد 30 سالگی خود را جشن گرفت. مایکل دل در روز سوم ماه می سال 1948 شرکت دل را بنیان گذاشت و فعالیت این شرکت در ابتدا تولید کامپیوترهای شخصی بود. شرکت دل به تدریج فعالیت خود را توسعه داده و به یکی از مهمترین بازیگران عرصه فناوری اطلاعات تبدیل شد.



مایکل دل یکی از نوآوران عرصه تولید کامپیوترهای شخصی بود و اعتقاد داشت که به جای خرید یک کامپیوتر آماده از بازار باید قطعات آن را جداگانه خریداری کرد و آنها را سرهم کرد. دل فعالیت حرفه‌ای خود را از خوابگاه دانشجویی خود در دانشگاه تگزاس آغاز کرد و در کارش چنان موفق شد که تحصیل در دانشگاه را نیمه کاره رها کرد تا به صورت تمام وقت به این حرفه بپردازد.

شرکت دل در حال حاضر بیش از 103 هزار کارمند در سراسر جهان دارد و فعالیت‌های این شرکت در بخش‌های مختلفی از جمله کامپیوترهای شخصی، سرور، دستگاه‌های ذخیره اطلاعات، سوئیچ‌های شبکه، نرم افزار، دوربین‌های عکاسی، پرینتر و MP3 Player متمرکز شده است.


ساکت کردن کاربران مزاحم در توییتر
خبرگزاری فارس/ همزمان با افزایش فعالیت‌های هکرها، هرزنامه‌نویسان و جانیان اینترنتی، توییتر به کاربران خود امکان داده تا جلوی مزاحمت‌های افراد مورد نظر را بدون متوقف کردن تعقیب پست‌هایشان بگیرند.

به نقل از ار تی تی نیوز، توییتر هم اکنون در حال بررسی آزمایشی این قابلیت برای عده‌ای از کاربران خود است تا اگر فردی فعالیت ها و پست های یکی از افرادی که تعقیب می کند را بیش از حد یا آزاردهنده تلقی کند، بدون حذف وی از فهرست خود بتواند از شر این نوع محتوا خلاص شود.



برای فعال کردن این قابلیت کافی است فرد به نمایه فرد مورد نظر مراجعه کرده و بر روی gear menu کلیک کند. در صورت فعال شدن این قابلیت کارکردی به نام mute برای فرد در نظر گرفته شده است. پس از این کار توییت‌ها و بازتوییت‌های فرد مورد نظر برای دوست او قابل مشاهده نخواهد بود. این شرکت وعده داده که قابلیت یاد شده را برای همه کاربران خود فعال خواهد کرد، هر چند مشخص نیست این امر چه مدت زمان خواهد برد.

انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

انتهای پیام/

 • همراه وبگردی ٢٠:٣٠ باشید




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار