در مراسم رونمایی کتاب مجموعه‌ هشت جلدی "تاریخ علم و فرهنگ و تمدن اسلام و ایران" بیان شد

علی‌اکبر ولایتی: کم ‌لطفی "سارتون" بلژیکی الاصل به دانشمندان اسلامی ایرانی را جبران کردیم

کم لطفی "جرج سارتون" بلژیکی الاصل را که در کتاب "تاریخ علم" خود به دانشمندان اسلامی ایرانی روا کرده بود، با نگارش کتاب "تاریخ علم و فرهنگ و تمدن اسلام و ایران" جبران کردیم.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست رونمایی از کتاب 8جلدی " تاریخ علم و فرهنگ و تمدن اسلام و ایران"، امروز در غرفه‌ی نمایشگاهی انتشارات علمی و فرهنگی با حضور "علی اکبر ولایتی" رییس کمیته‌ی فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، "سید عباس صالحی" معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و "زارعی نجف دری" دبیر کل اتحادیه‌ی جهانی ناشران اسلامی و مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

 "علی اکبر ولایتی" رییس کمیته‌ی فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و نویسنده‌ی کتاب "تاریخ علم و فرهنگ و تمدن اسلام و ایران" با اشاره به اینکه "تاریخ علم جرج سارتون" بلژیکی الاصل  با ترجمه‌ی "سعدی افشار" کمی به دانشمندان ایرانی اسلامی کم لطفی کرده افزود: قرار شد که این کم لطفی را به نحوی جبران کنیم.
 
به گفته‌ی "ولایتی" کتاب "تاریخ علم و فرهنگ و تمدن ایران و اسلام" تاریخ همه‌ی علم و فرهنگ و تمدن نبوده و بیشتر بر علوم دقیقه و تجربی تاکید کرده‌است.

"ولایتی" ادامه داد: ما در این کتاب قریب به هزار و سیصد نفر از ریاضی‌دانان جهان اسلام را آوردیم و آثار آن‌ها را ذکر کردیم. 

رییس کمیته‌ی فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: آثار پزشکان ایرانی همچون "زکریای رازی" و "ابن سینا" به 14هزار کتاب می‌رسد.
 
به گفته‌ی "ولایتی" که آثار "رازی" را همچون "الحاوی" و "المنصوری" نام برد، آثار "زکریای رازی" به تنهایی 180 عنوان است و ما در تعدد کتاب‌های پزشکی چیزی کم نداریم. 

"ولایتی" خاطرنشان کرد: یکی از محققان خارجی کتاب "قانون" "ابوعلی سینا" را کتاب مقدس پزشکی می‌داند و محقق دیگری نیز می‌گوید اگر عقل امروز را داشتم ، کتاب "قانون" را به عنوان پایه‌ی علم پزشکی در نظر می‌گرفتم. 

به گفته‌ی "ولایتی" : اگر وی می‌خواست تمامی کتاب‌های پزشکی اندیشمندان ایرانی را ذکر کند باید ده‌ها جلد کتاب می‌نوشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار