مدیر عامل شرکت حفاری شمال:

تاکنون هیچ "دکلی" دریایی از امریکا وارد کشور نشده است

خادمی با بیان اینکه تا به امروز هیچ دکلی دریایی از امریکا وارد ایران نشده و اینکه عنوان می کنند از این پس واردات دکل از امریکا متوقف می شود حرفی بی معنی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، هدایت الله خادمی مدیر عامل شرکت حفاری شمال در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه صنعت نفت در جمع خبرنگاران با بیان این که شرط این شرکت برای خرید دکل حفاری خشکی و دریایی از سازندگان داخلی ساخت حداقل ٦٠ درصدی این دکلها در داخل کشور است، گفت: اگر دکلهای ساخت داخل تنها ٦٠ درصد از کیفیت نمونه خارجی را داشته باشند، این شرکت از سازنده آن حمایت خواهد کرد.
 
وی با اشاره به این که هم اکنون بسیاری از تجهیزات به کار رفته در دکل های ساخته شده در ایران از کشورهای چین و هند تامین و از استانداردهای لازم دور است، گفت: درصورتی که سازندگان داخلی بتوانند دکلی با استانداردهای بین المللی در کشور بسازند شرکت حفاری شمال به طور حتم سفارش خرید به این سازندگان خواهد داد.

خادمی با اشاره به سود خالص 31 درصدي شركت حفاري شمال (سود ناخالص 40 درصد)، گفت: اين شركت تنها شركت فعال در حوزه حفاري خاورميانه است كه موفق شده چنين سودي را كسب كند.

مديرعامل شركت حفاري شمال از مذاكره براي راهبري چهار دستگاه حفاري در تركمنستان و انتقال يك دستگاه حفاري دريايي به كشور تونس خبر داد.

** حفاري شمال دكل هاي ساخت ايران را خريداري مي كند

وي در مورد خريد دكل از سازندگان ايراني گفت: در صورتي كه دكل هاي ساخت داخل تنها 70 درصد از كيفيت نمونه خارجي را داشته باشند، حفاري شمال حاضر است در راستاي حمايت از سازندگان، اين دكل ها را خريداري كند.

خادمی با اشاره به اين كه هم اكنون بسياري از تجهيزات به كار رفته در دكل هاي ساخته شده در ايران از كشورهاي چين و هند تامين و از استانداردهاي لازم دور است، گفت: درصورتي كه سازندگان داخلي بتوانند دكلي با استانداردهاي بين المللي در كشور بسازند شركت حفاري شمال به طور حتم سفارش خريد به اين سازندگان خواهد داد.

خادمی با اشاره به اینکه با خروج چینی ها از میدان آزادگان جنوبی شرکت ملی حفاری شمال اعلام آمادگی کرده است گفت: در این زمینه ما آمادگی ارسال 12 دستگاه حفاری در خسکی ظرف شش ماه آینده را داریم و هم اکنون هم می توانیم 6 دستگاه حفاری به آن منطقه بفرستیم.

سازندگان دکل باید نگاه صادراتی داشته باشند

مدیرعامل شرکت حفاری شمال گفت: باید کار ساخت دکل را به صنعت واگذار کنیم تا صنعتگران مجبور شوند برای طراحی و مهندسی به سراغ قطبهای علمی کشور بروند و نباید این جریان برعکس باشد و سفارش ساخت به مراکز دانشگاهی داده شود.
 
وی با تاکید بر این که موضوع توسعه و تامین دکلهای حفاری به دلیل تاثیر مستقیم بر توسعه یافتگی صنعت نفت و اقتصاد ملی ایران مسئله ای استراتژیک است، یادآور شد: در چنین مسئله استراتژیکی نباید تسلیم آرمان گرایی و شعارپردازی شویم چرا که هرگونه تصمیم اشتباه امروز، از سوی نسل آینده ایران قابل پذیرش نیست و اگر جریان مدعی ساخت دکل در داخل باعث کاهش توان ملی در برداشت از میادین مشترک شود یک زیان جبران ناپذیر به آینده اقتصاد ایران وارد آمده است.
 
وی خاطر نشان کرد: اگر سازندگان بتواند در داخل دکل بسازند این وظیفه شرکت‌ها است که از داخل خریداری کنند در غیر اینصورت خائن به حساب می آیند.

خادمی با بیان این که تاکنون ٢٠ هزار قطعه از تجهیزات مورد نیاز در دکلهای حفاری با حمایت شرکت حفاری شمال بومی سازی شده است، گفت: به عنوان مثال دریل واچ، پی ام اس، پیستون پمپ و ولو تاکنون همزمان با به کارگیری در دستگاههای حفاری این شرکت به سایر فعالان حفاری شرکت حفاری شمال فروخته شده است.
 
خادمی تصریح کرد: وزارت نفت به ما اعلام کرد از 14 دکل حفاری که به موجب قراردادی بین وزارت نفت و برخی شرکت ها منعقد شده است، 4 دکل را حفاری شمال و 10 دکل را شرکت ملی حفاری ایران خریداری کند.
 
وی افزود: در این زمینه برای تأمین دکل های حفاری، جلساتی با شرکت هایی که قرارداد ساخت 14 دستگاه دکل حفاری را با وزارت نفت منعقد کرده بودند داشتیم که در این جلسات متوجه شدیم این شرکت ها به جای ساخت دکل حفاری به واردات تجهیزات دکل حفاری روی آورده اند و مشخصات فنی که از دکل های وارداتی به ما می دادند نیز شفاف نبود مثلا عنوان شده بود یکی از تجهیزات دکل از شرکتی امریکایی، یا آلمانی یا چینی وارد شده و برند مشخصی ندارد.
 
مدیرعامل شرکت حفاری شمال اظهار داشت: تجهیزات دکل های وارداتی شرکت هایی که عنوان می کردند به ساخت دکل روی آورده اند تماما چینی یا هندی بود.

خادمی با بیان اینکه درفراخوانی که برای حضور تولیدکنندگان داخلی دکل حفاری اعلام کرده بودیم جهاد دانشگاهی بر اساس اساسنامه اش نمی توانست شرکت کند، گفت: این سازندگان هستند که باید در داخلی سازی، دانشگاهها را با خود همراه کنند اما در این طرح وزارت نفت دانشگاهها جلو افتادند.
 
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با بیان اینکه تا امروز هیچ دکل دریایی از امریکا وارد ایران نشده و اینکه عنوان می کنند از این پس واردات دکل از امریکا متوقف می شود حرفی بی معنی است، گفت: تمام دکل هایی که عنوان می شود امریکایی است ساخت سنگاپور است و این دکل ها و همچنین دکل های چینی، برای بهره برداری مناسب از موتور محرکه کاترپیلار امریکایی استفاده می کنند.
 
وی افزود: ما دکل حفاری از چین وارد کرده ایم با قیمت 145 میلیون دلار و به ما ایراد می گیرند چرا دکل امریکایی با قیمت 300 میلیون دلاری وارد نکرده اید، در حالی که این دکل 145 میلیون دلاری اگر کیفیتی بهتر از دکل 300 میلیون دلاری نداشته باشد، کارآیی آن کمتر از نوع 300 میلیون دلاری نیست.

خادمی به پروژه‌های اجرایی در خارج اشاره کرد و گفت: این شرکت در پروژه ترکمنستان فعالیت می کرد که بعد مدتی از تحریم خارج شد اما طی ده روز گذشته که متاسفانه به دلیل ناشی گری رسانه های داخلی دوباره مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار