گذری به سی و سومین برنامه مناظره؛

از ردپای بورس، بانکداری، دلالان و پشت پرده ها در قیمت گذاری خودرو تا پیشنهاد 30 میلیونی برای پراید

سی و سومین برنامه مناظره با موضوع " قیمت گذاری خودرو ها" از شبکه یک سیما پخش شد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی برنامه مناظره ، سی و سومین برنامه مناظره با حضور فرهاد به نیا ، سخنگو و عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو ،سید محمد بیاتیان، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان، نادر قاضی پور ، عضو ناظر شورای رقابت و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نادر هوشمندیار استاد دانشگاه به موضوع قیمت گذاری خودرو ها پرداخت.

* بازار بورس موجب گرانی 30 درصدی خودرو

فرهاد به نیا ، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با بیان اینکه  حدود 50 جلسه درباره قیمت گذاری خودرو درباره رقابتی بودن و کیفیتی بودن آن داشتیم ولی هنوز با بازاری مواجه هستیم که دچار تلاطم می شود ، گفت: باید دید آیا در زمینه ورودی صنعت خودرو، مواد اولیه، ارز و سایر هزینه های تولیدی کنترل لازم را داشته ایم؟

وی با اشاره به اینکه سد قیمت خودرو که سالها اجازه نمی دادند قیمت خودرو توسط بازار تعیین شود و بعد از اینکه قیمت رقابتی شد نرخ ها نسبت به دهه 80 صعودی شد، اظهارکرد: سخنگو و عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با تاکید براینکه ما به هیچ عنوان علاقه ای به افزایش قیمت خودرو نداریم ، تصریح کرد: افزایش قیمت موجب کاهش تیراژ و مشتری می شود.

وی تصریح کرد: : ما تمام مواد اولیه را خودمان تولید می کنیم ولی چرا سر از بازار بورس در میاورند تا موجب گرانی 30 درصدی آن مواد و در نهایت گرانی خودرو شود.

* سود بازار خودرو فقط به جیب دلالان می‌رود

 
سید محمد بیاتیان ، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برخلاف تمام اخبارها و ادعاها باید بگویم ما خودروساز نیستیم بلکه فقط محصولات رده خارج کشورهای دیگر را کپی کاری کرده و تحت عنوان محصول داخلی به خورد مردم خود می‌دهیم، اظهارکرد: طی دو سال گذشته حقوق کارمندان 38 درصد افزایش پیدا کرده اما قیمت خودرو دو برابر شده است.

وی با تاکید براینکه درحال حاضر بازار خودرو به هیچ عنوان رقابتی نیست، گفت: سود بازار خودرو فقط به جیب دلالان می‌رود.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم مجبورند محصولات تولیدی دو شرکت بزرگ کشور را خریداری کنند، تاکید کرد: فروش های ویژه فقط بازارهایی را برای واسطه گران بوجود آورده است.

وی با بیان اینکه باید واردات خودرو در کلاس خودروهای داخلی آزاد شود و خودروساز داخلی نیز ملزم ‌شود تا کیفیت خودروهای داخلی را افزایش دهد، اظهار کرد: عرضه و تقاضا باید قیمت خودرو را مشخص کند .

* آقایان در واردات خودرو بالای 3هزار میلیارد تومان پول و رانت خوردند

نادر قاضی پور، عضو ناظر شورای رقابت گفت: زمانی که آقای روحانی با ماشین آخرین سیستم وارد مجلس شد باید فاتحه تولید ملی خوانده شود.

وی با بیان اینکه سالیانه بین 24 تا 32 هزار نفر در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند،افزود: شود علت اصلی این آسیب از کجاست؟ آیا خودرو ساز مقصر است یا قطعه ساز؟

قاضی پور با اشاره به اینکه مدیران ایران خوردو و سایپا را دولت تعیین می‌کند لذا قیمت گذاری خودرو نیز انحصاری است، ادامه داد: خودرو را می فروشند، اما خلف وعده در زمان تحویل می‌کنند که این دزدی آشکار از ملت است.

وی ادامه داد: خودرویی که در سال 93 تحویل داده شده است اسنادش در سال 92 ارائه شده است که این مسئله خیانت در امانت است.

عضو ناظر شورای رقابت عدم انضباط مالی مسئولان را موجب افزایش 8.5 درصدی قیمت خودرو دانست و اظهار کرد: ملت در حال حاضر پول سوء مدیریت مسئولان را پرداخت می کنند.

قاضی پورباتاکید براینکه شورای رقابت باید قیمت گذاری کند و دولت باید نظارت کند ، افزود: شورای رقابت از قوه قضائیه و قوه مجریه و قوه مقننه تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: مصوبه دولت بود که در بندرعباس که رانت خواران توانستند به اسم مردم هرکاری کنند. 5 میلیون تومان به اسم مردم به ابوموسی دادند.

عضو ناظر شورای رقابت  با اشاره به اینکه طبق گزارش: کمیسیون اصل 90  آقایان در واردات خودرو بالای 3هزار میلیارد تومان پول و رانت خوردند، گفت: گمرک و اداره استاندارد باید با ورود قطعه چینی به اسم قطعه ایرانی برخورد کنند.

وی اظهار کرد: در سال 90 , به میزان 1 میلیون و 420 هزار و 612 خودرو در ایران تولید شد و واردات حدود 2.8 دهم درصد بود که در سال 91 به عمد این کار را کردند تا قیمت سهام خودرو سازی کاهش یابد و افراد خاص خریداری کنند و در سال 91, نصف سال 90تولیدات خودرو داشتیم و واردات به  44 هزار رسید.  متاسفانه در سال 92 واردات خودرو به 87 هزار رسید و تولید به 587 هزار رسید که یک سوم تولید سال 90 بود که این خیانت در حق ملت بود.

* هیچ کجای دنیا دولت در کار خودروسازان دخالت نمی‌کند

احمد نعمت بخش ، دبیر انجمن خودروسازان گفت: آقای قاضی پور صحبت های پراکنده‌ای کردند اما براساس اطلاعات سازمان ملی استاندارد فقط 1.3 درصد تصادفات رانندگی ناشی از نقص فنی وسیله است و نیروی انسانی، جاده و نبود پلیس عامل بروز تصادفات رانندگی هستند.

وی با بیان اینکه هیچ کجای دنیا دولت در کار خودروسازان دخالت نمی‌کند، اظهار داشت : سال 1373 کل تولید خودروی کشور 72 هزار دستگاه بود.در آن زمان کمیته هماهنگی خودرو برای ثبت نام های انجام شده قرعه کشی انجام می‌داد و هر فردی که برنده می‌شد در واقع بلیتش برنده می‌شد و می توانست خودرو را در بیرون به دو برابر بفروشد.

وی با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد در اسفند سال 73 افزود: براساس این مصوبه قیمت گذاری خودرو باید در حاشیه بازار انجام می‌شد بعنوان مثال اگر قیمت پیکان 4 میلیون تومان بود ثبت نام کننده دو میلیون تومان بابت آن پرداخت می‌کرد و کمیته خودرو قیمت خودرو را در 4 منطقه محاسبه کرده و مثلا خودرو پیکان را بر اساس همان قیمت به مردم تحویل می‌داد اماآخر سال سازمان بازرسی با محاسبه میانگین قیمت‌ها مثلا اعلام می‌کرد که خودروی پیکان سه میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارد و خودروساز باید در ازای هر دستگاه پیکان 400 هزار تومان به دولت پرداخت می‌کرد.

نعمت بخش تصریح کرد: این درحالی بود که سال 76 رئیس جدید گزارش سازمان بازرسی را قبول نکرد و به این ترتیب شورای اقتصاد ما به التفاوت خودروها را تعیین کرد.

* وقتی بازار آزاد نداریم، سرمایه گذاری خارجی نداریم و تعرفه قیمت گذاری نداریم، چه رقابتی ؟

نادر هوشمندیار ،استاد دانشگاه با بیان اینکه از زمان صفویه تا سال 1300 مشکلات انحصاری بودن در صنعت را داشتیم ، اظهار کرد: در سال 54 خودروی کشنده ماک را با قیمت 250 هزار تومان به مردم می دادند و از آنها سفته می گرفتند، معمار این قضیه نیز آقای قندچی بود که اکنون زنده است، در واقع برخورد با مسئله خودرو، خدماتی بود نه حمایتی.

وی گفت: اقتصاد ما دولتی است و توسعه هر کشوری نیز به مسئله نوسازی و صنعتی شدن برمی گردد؛مثلا درآمد نفتی زمان دولت آقای خاتمی 90 میلیارد دلار بود و در 8 سال گذشته این درآمد به 600 میلیارد دلار رسید اما قطعه سازان در کجا قرار گرفتند؟ قطعه سازان در فضای دلالی و رانتی به وجود آمده در قعر جدول قرار گرفتند.

هوشمندیار با بیان اینکه وقتی بازار آزاد نداریم، سرمایه گذاری خارجی نداریم و تعرفه قیمت گذاری نداریم، چی رقابتی ؟ ، ادامه داد : خودروی 206 در ایران با قیمت 40 میلیون تومان تولید می شود در حالی که همین الان این خودرو را با چرخی یک ساعته در دبی می توانید با نرخ 20 میلیون تومان خریداری کنید تازه وام با باپرداخت 3 درصد هم می دهند.

در ادامه برنامه مناظره 19 اردیبهشت ماه ، قاضی پور مشکل اصلی را واردات قطعات عنوان کرد و افزود: آقای به نیا از حق قطعه سازان دفاع کنید و از خودروسازان نترسید.

قاضی پور به اظهارات متناقض اقای مومنی اشاره و  با بیان اینکه وی یک بار گفتند به خاطر کمربند مردم می میرند، یک بار گفتند بخاطر قطعات است ، گفت: یک بار رئیس جمهور و وزرا نیامدند از مردم بابت کشته شدن هموطنان عذر خواهی کنند.

* رئیس جمهور می توانست با پژو بیاید مجلس

در ادامه هوشمندیار از به نیا خواست تا توضیح دهد که بعنوان قطعه ساز چه کاری برای بهبود کیفیت محصولات قطعه سازی انجام داده است؟ وی همچنین به قاضی پور گفت انتظار داشتید آقای رئیس جمهور با دوچرخه به مجلس بیاید؟

قاضی پور پاسخ داد : نخیر می توانست با پژو بیاید. چطور در سایر کشورها از جمله بلاروس از خودروی ملی استفاده می کنند.

به نیا در ادامه گفت: از پژوی فرانسه به من گواهی افک دادند و من می توانم قطعه صادر کنم؛ آیا این صنعت باعث خروج یکصد دلار مملکت طی ده سال اخیر نشده است؟ هیچ کشوری تولید داخل را رها نمی کند بیرون را بچسبد.

*40 درصد افزایش قیمت خودرو واقعا به جیب خودرو ساز نمی رود

نعمت بخش با اشاره به موضوع بحث ، گفت : 40 درصد افزایش قیمت خودرو واقعا به جیب خودرو ساز نمی رود؛ اگر سایر هزینه های اضافی را از هزینه های خودروساز کم کنند واقعا قیمت خودرو کم می شود.

وی با اشاره به اینکه لیزینگ خودرو در کشور باید تقویت شود ، ادامه داد : وزرای صنایع دولت قبل اعتقادی به حاشیه بازار نداشتند ولی در عرض مدت کوتاهی که در حاشیه بازار خودرو را فروختیم دیدیم سود مفت گیر کسی نمی آید.

* مابه التفاوت 30 میلیون تومانی ماشین های چینی وارداتی در جیب چه کسی رفت؟

قاضی پور گفت: ماشین های چینی وارد کشور کرده اند که قیمت آن 70 میلیون تومان بود ولی آقایان 100 میلیون تومان فروختند، من سئوالم این است که 30 میلیون تومان مابه التفاوت به جیب چه کسی رفت؟

* دلالان خودروهای سایت پیش فروش را می‌خرند

نعمت بخش با بیان اینکه دلالان سریع می آیند و با ثبت نام سایت را پر می کنند ، ادامه داد : برای حل این معضل باید خودرو را به حاشیه بازار آورد.

وی تاکید کرد: اگر دولت موافقت کند قیمت خودرو اینطور تعیین شود به طور حتم من قول میدهم که قیمت خودرو از قیمت فعلی کمتر می شود.این موضوع را به وزیر سابق صنعت گفتم.

*دولت و خودروساز پشت پرده با هم یکی هستند

قاضی پور با اشاره به اینکه دولت و خودروساز پشت پرده با هم یکی هستند ، گفت: من که نمی دانم چه زمانی هیات دولت تعرفه واردات خودرو را تعیین می کند شما می دانید و سریع از این رانت اطلاعاتی استفاده می کنید؛ تازمانی که خودرو انحصاری است حتما باید شورای رقابت قیمت گذاری کند.

* حذف مردم از چرخه خرید خودروی به اصطلاح تولید داخلی

در ادامه برنامه مناظره ، بیاتیان با تاکید براینکه فضا کاملا انحصاری است، گفت: اصلا تولید ملی نداریم؛ قطعه سازان یا ورشکسته شدند یا ضرر روی ضرر می گذارند.

وی گفت: برای رقابتی کردن بازار خودرو باید چینی ها از بازار ایران خارج شوند و خودروسازان مطرح دنیا به ایران بیایند البته نه فقط پژو و رنو.

* وجود افراد پشت پرده موجب عدم تحقق بازار رقابتی خودرو

قاضی‌پور عضو شورای رقابت گفت: افرادی پشت پرده هستند که نه تنها در سهام ایران خودرو بلکه در سهام سایپا نیز دخالت دارند که این امر باعث می‌شود تا نگذارند سیاست‌های بازار به نفع مصرف کننده هدایت شود.

وی با بیان اینکه شورای رقابت از همان روزهای نخست فعالیت خود سهام دو شرکت را مجزا نمود تا بازار به سمت رقابتی شدن پیش رود گفت: متأسفانه حضور افراد مختلف در دو شرکت و روابط پشت پرده هنوز نتوانسته است تحقق بازار رقابتی شدن را در حوزه خودرو به وجود آورد.

قاضی پور با تأکید براینکه در شرایط فعلی بورس دلال بازی جدیدی به شمار می‌آید، گفت: فروش مواد اولیه در بورس نه تنها نتایج مثبتی به دنبال نداشته است بلکه فضای دلالی را برای یک سری از افراد به وجود آورده است.

* شورای رقابت مانع افزایش قیمت اولیه تولید خودرو شود

به‌نیا با بیان این مطلب که اگر فرض کنید بازار خودرو انحصاری است در این راستا باید به بررسی دلایل این امر بپردازیم اظهار داشت: زمانی که فولاد مبارکه اجازه دارد نرخ محصولات خود را به دلخواه خود تعیین کند تکلیف خودروساز در دریافت مواد اولیه از این شرکت چیست؟

وی اضافه کرد: ما مجبوریم مواد اولیه را با قیمتی چند برابر از شرکت های فولادی دریافت کنیم که این امر نقش به سزایی را در افزایش قیمت خودرو دارد.

سخنگوی انجمن قطعه سازان با درخواست از شورای رقابت مبنی براینکه مانع افزایش قیمت اولیه تولید خودرو شود، اظهار داشت: مهمترین مشکل خودروسازان در شرایط فعلی دریافت مواد اولیه گران است.

* در طول 25 سال گذشته افراد خاصی در صنعت خودرو در یک زنجیره می‌چرخند

هوشمندیار بااشاره به اینکه  در طول 25 سال گذشته افراد خاصی در صنعت خودرو از نظر مدیریت در یک زنجیره می‌چرخند به نحوی که اگر مدیر ایران خودرو بخواهد یک نفر را عزل و فرد دیگری را جایگزین آن کند باید با دستگاه های بالا تماس بگیرد ، گفت: در هرجا که دولت حضور داشته است با دخالت های بیجا باعث شده تا مشکلات بسیاری بوجود آید.

وی با اعتقاد براینکه آیا نیروی تحصیل کرده در شرایط فعلی نمی‌تواند چرخه تولید را به سمت رقابتی شدن هدایت کند تصریح کرد: پرسش‌های دیگری نیز در این رابطه باید از دولت باید مطرح شود باید مسئولان دولتی پاسخ دهند که چرا در یک تسلسل بیهوده چرخه تولیدات را در دست خود قرار داده و امکان حضور بخش خصوصی و نیروهای تحصیل کرده را بوجود نمی‌آورند.

وی گفت: در شرایط فعلی فقط رقابت بین افراد مختلف در شرکتهای خودروساز است و منافع مردم مدنظر قرار نمی‌گیرد.

* مفهوم بازار انحصاری به هیچ عنوان درست نیست

نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه در انحصاری بودن بازار خودرو دو دیدگاه وجود دارد اظهار داشت: البته باید این نکته را متذکر شوم زمانی که 15 تا 16 شرکت خودروساز در حوزه خودروهای سواری در کشور به فعالیت می‌پردازند مفهوم بازار انحصاری به هیچ عنوان درست نیست.
وی اضافه کرد: اختلاف نرخ بهره در داخل با کشورهای اروپا بسیار بالاست و این موضوع باید مورد توجه مسئولیت قرار گیرد.

نعمت بخش در واکنش به صحبت های بیاتیان گفت: از آقای قاضی پور به عنوان یک عضو فعال در شورای رقابت درخواست می‌کنم بگوید در طول سالهای اخیر که انتقادات زیادی را در انحصاری بودن بازار خودرو مطرح کرده اند آیا اقدامی برای رفع انحصار خودرو هدایت آن به سمتی رقابتی شدن برداشته اند یا خیر؟

* چرا سهام خودروساز در بازارهای مختلف پخش شده است/ پیشنهاد 30 میلیونی برای پراید به شورای رقابت

قاضی پور در پاسخ به این پرسش گفت: شورای رقابت در همان روزهای اول سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا را جدا کرد تا فضا برای رقابتی شدن بازار خودرو به وجود آید اما وقتی یک وزیر مدیرعامل یک شرکت را تعیین می‌کند عدم رقابت کیفیت نامطلوب و افزایش قیمت ها در بازار خودرو بوجود می‌آید.
وی اضافه کرد: شورای رقابت اعتقاد دارد هر کس که توانایی تولید خودرو دارد برنامه های خود را اعلام و ما نیز بستر را برای فعالیت آنها فراهم می‌کنیم چرا که به اعتقاد شورای رقابت صنعت خودرو نباید بانکداری کند چرا سهام خودروساز در بازارهای مختلف پخش شده و این امر تمایل خودروسازان را برای حضور در بازار سرمایه افزایش داده است.

قاضی پور با گلایه از اینکه خودروسازان پول کشور را به بازارهای خارجی برده و محصولات را ارزان تر در اختیار آنان قرار می‌دهند گفت: چرا وقتی خودمان نیازمندیم باید محصولات خود را به صورت ارزان در بازارهای خارجی به فروش برسانیم.

وی با گلایه از اینکه برخلاف اظهارات مختلف خودروسازان هنوز گزارش شش ماهه عملکرد و کیفیت محصولات خودروسازان به شورای رقابت و کمیسیون صنایع و معادن ارسال نشده است اظهار داشت: بنده به عنوان یک عضو فعال کمیسیون صنایع که فقط یک روز در جلسات حضور نداشتیم باید بگویم هنوز گزارشی از عملکردهای شش ماهه خودروسازان را مشاهده نکرده ام.
 
وی در ادامه صحبت‌‌های خود خطاب به مجری برنامه با اشاره به اینکه لیست واردکنندگان خودرو را آورده ام و به شما نشان می‌دهم افزود: ما منکر زحمات و تلاش شرکت های خودروساز داخلی نیستیم و تا حد توان از آنها حمایت نیز می‌کنیم اما باید حمایت ها به صورت اصولی از صنعت خودروسازی صورت گیرد تا قیمت ها با رضایت مصرف کننده تعیین شود.

وی اضافه کرد: خودروسازان پیشنهاد 30 میلیونی برای پراید به شورای رقابت اعلام کرده بودند که نه تنها این پیشنهاد برای ما سوال برانگیز بود بلکه به طور جد با آن مخالفت کردیم.

* در صنایع ما به تحصیل کردگان بهای کافی نمی دهند

بیاتیان باتاکید براینکه  متأسفانه در صنایع ما به تحصیل کردگان بهای کافی نمی دهند ،گفت: صحبت از حضور پدر علم صنعت در صنعت مطرح می‌شود این درحالی است که این پدر علم صنعت به علوم روز آشنا نیست.

وی ادامه داد: اینکه در صنعت خودروسازی مدیریت‌ها سیاسی است زیرا به راحتی با اشاره یک انگشت تغییرات در این حوزه اعمال می‌گردد به نحوی که با اشاره یک انگشت اجازه تأسیس یک سایت خودروسازی در مکانی که به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد صادر می‌شود.

* مدیریت در علم اقتصاد هم هنر و هم علم است

هوشمندیار نیز در ادامه با بیان این مطلب که مدیریت در علم اقتصاد هم هنر و هم علم است گفت: به عنوان نمونه در شرکت تویوتا مدیرعاملی که 40 سال سابقه مدیریت در این شرکت را داشت با بروز یک خطا در محصولات خود از کل کسانی که محصولات این شرکت را خریداری می‌کردند عذرخواهی کرد چرا این فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

به اعتقاد بنده به جای شعار دادن باید اقدام عملیاتی انجام داد چرا همین اعضای کمیسیون صنایع که در این مناظره حضور دارند سخن از تخلفات متعدد برخی افراد در صنعت خودروسازی مطرح می‌کنند اما هیچ پیگیری از برخورد با متخلفین انجام نداده اند.

* واردکننده‌ها ارز مبادله ای دریافت می کنند و به نرخ آزاد می فروشند

به نیا، سخنگوی انجمن قطعه سازان خودرو در ادامه برنامه مناظره  با اشاره به اینکه نرخ تعرفه 28درصد است، اظهار کرد: واردکننده‌ها ارز مبادله ای دریافت می کنند و به نرخ آزاد می فروشند.

وی با اشاره به اینکه نرخ بهره بانکی در کره جنوبی در سال 2012، به میزان 3.25 درصد بوده است و در سال 2013، به میزان 2.5 درصد رساند، گفت: یعنی تولید کنندگانی که در کره جنوبی برای ما ماشین هیوندا می فرستند 2.5 درصد بهره بانکی پرداخت می‌کنند.

سخنگوی انجمن قطعه سازان خودرو اظهار کرد: به نظرمن خودرو سازی انحصاری نیست. اگر نرخ بهره‌بانکی، نرخ مواد اولیه تولید،نرخ خدمات بیرون و اجازه انتخاب نیروی کار درست به ما داده شود و این شرایط بهبود یابد تولید کننده خواهان کاهش قیمت هستیم چرا که افزایش قیمت به نفع ما تولید کنندگان نیست و البته به نفع مصرف کننده هم نیست.
 
به نیا خاطرنشان کرد: شورای رقابت باید بیشتر از اینکه به خودروسازان فشار وارد کند، به کارخانجات تولید کننده مواد اولیه نظارت کنند.

* از سال 91 و 92  ، شش هزار میلیارد تومان زیان کردیم

نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: به قول آقای بیاتیان با فشار وزارتخانه در تمام شهرستان‌ها خط تولید خودرو زده شد. به استناد تبصره 2ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه از سال 91 و 92 که قیمت ما فریز شد ما 6هزار میلیارد تومان زیان کردیم و هیچ کمک زیانی به ما داده نشد. برای صنعت شیر 300 میلیارد دلار کمک می‌کنند اما به این صنعت هیچ کمکی نشد.

* کسانی که تا دیروز بغل مشایی بودند امروز بغل جهانگیری هستند

قاضی پوردر پاسخ به سوالی ، به عنوان عضو ناظر شورای رقابت بگویید آقای شیوا چه تفاوتی با آقای پژویان دارند؟ و چرا آقای شیوا به این مناظره نیامدند؟

وی گفت : من نماینده آقای شیوا نیستم و ایشان انتصابی دولت هستند. باید دولت و آقای جهانگیری می‌آمدند. متاسفانه در صنعت خودرو سازی افرادی هستند که تا دیروز در بغل مشایی بودند و امروز در بغل جهانگیری هستند.پول دارند و زور دارند و در شورای رقابت بنده ناظر هستم و حق رای ندارم.

نعمت بخش، نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدیران عامل ایران خودرو و سایپا را چه کسی انتخاب می کند؟ گفت: کمتر از 20درصد ایران خودرو متعلق به دولت و سازمان گسترش است و سایپا نیز بیش از 36درصد آن برای سازمان گسترش است و دو عضو هم در هیئت مدیره از سوی سازمان گسترش دارد. اما 18درصد سهام عام این دو شرکت مردم خریداری کرده اند.

هوشمندیار نیز در پاسخ به سوالی مبنی اینکه بهتر است مسئولان دولت کالای داخل را استفاده کنند یا به خاطر شانشان خودرو و کالای خارجی مصرف کنند؟ این موضوع شخصی است. فرد اگر تابع نظام دولتی است از مزایای دولتی استفاده می کند. اما اگر یک فرد خواست برای مثال بی ام وی سوار شود ما نمی‌توانیم دخالت کنیم اما بهتر است مسئولان از ساختار دولتی تبعیت کنند.

نعمت بخش در پاسخ به سوال یکی از حضار گفت:از سال گذشته قیمت خودرو در کارخانجات خودرو سازی ثابت مانده است. اگر در اوایل سال دو درصد افزایش قیمت داشته است به دلیل 2درصد ارزش افزوده و بیمه شخص ثالث بوده است. شورای رقابت متاسفانه قیمت گذاری نمی‌کند. سال گذشته که به خودرو ساز قیمت دادند مقرر شد که تورم بخشی عمل کنندکه متاسفانه انجام ندادند و قیمت سال 93شورای رقابت 14درصد زیر قیمت بود.
 
وی با اشاره به اینکه در زمان آقای احمدی نژاد که سازمان حمایت قیمت گذاری می‌کرد، اواخر سال 91 که حدود یکی دو ماه بود قیمت ارز افزایش یافته بود. قرار شد 20درصد قیمت خودرو را افزایش دهند، که 6درصد بیشتر افزایش نیافت و بیان کردند 14 درصد را مدتی بعد اعلام می کنیم که این کار را نکردند و شورای رقابت همین مبنای غلط را که زیان بود به ما قیمت داد ، اظهار داشت:در سال 91 با آن فرمول حدود 4هزار میلیارد ضرر کردیم و قیمتی را که شورای رقابت در اول سال 92 ارائه کرد بر اساس ارز مبادله ای بود که ما از ارز آزاد استفاده کردیم . به همین دلیل در سال 92 ، به میزان 2هزار میلیارد تومان زیان کردیم.

* اگر شورای رقابت نبود خودروسازان خون مردم را در شیشه می‌کردند

قاضی‌پور در واکنش به صحبت‌های نعمت‌بخش افزود: اگر شورای رقابت نبود شما خودروسازان خون مردم را در شیشه می‌کردید.دولت دستور داد که قیمت تعیین شده توسط شورای رقابت باید اجرایی شود، اما خودروسازان به آن عمل نکردند؛ در زمان محاسبه قیمت خودرو در شورای رقابت ما مبنا را 3 هزار و 700 تومان قرار دادیم نه قیمت ارز مبادله‌ای.

وی عنوان کرد: شما می‌خواهید یک‌شبه پولدار شوید و اگر شورای رقابت نبود، قیمت خودرو هم مثل دلار لحظه‌ای بالا می‌رفت؛اگر زیان ده هستید چرا مدیران شما پاداش‌های چندصد میلیونی گرفتند؟

* انتصابات در  2 گروه خودروسازی سیاسی است

در مناظره  دونفره برنامه که برگزار شد ،  قاضی‌پور گفت:  بیشترین سهام سایپا مربوط به وزارت صنعت است و 18 درصد سهام ایران خودرو نیز مربوط به این وزارتخانه است لذا انتصابات در این 2 گروه خودروسازی از سوی وزارت صنعت و به صورت سیاسی است.

وی افزود: 96 درصد تولید خودرو کشور در دست این 2 خودروسازی است بنابراین تولید خودرو در ایران انحصاری است.

قاضی‌پور با بیان اینکه پول نقد را از مردم می‌گیرند اما خودرو را در زمان مقررشده تحویل نمی‌دهند اذعان داشت: مثلا خودرویی که باید در سال 92 تحویل داده و سند بخورد در سال 93 تحویل می‌شود. تعزیرات حکومتی هم رسیدگی نمی‌کند که این تخلف است.

وی با اشاره به اینکه چرا ایران‌خودرو بانک پارسیان را خریده گفت:‌من به خودروسازان می‌گویم بیایید خودروساز باشید، بانکداری نکنید.

قاضی‌پور با بیان اینکه اگر می‌گویید زیان کرده‌اید چرا سال گذشته اعضای هیئت مدیره شما چند صد میلیون تومان پاداش گرفتند،ادامه داد : اگر ما نبودیم ایران‌خودرو و سایپا را ورشکست کرده بودید و افراد خاصی آنها را خریده بودند .

وی با اشاره به اینکه آقایان قاضی‌سراج، وزیر راه و شهرسازی و آقای خلیلی‌عراقی که پدر صنعت ایران است عضو شورای رقابت هستند لذا افراد صاحبنظری در شورای رقابت حضور دارند، اظهار داشت :مسئله این است که شما سود بیشتری می‌خواهید، 36 سال سود بالا گرفتید و ما می‌گوییم حق ملت را کمتر به کانادا و آمریکا بفرستید.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه منظور من کسانی است که در خودروسازی رانت می‌برند، گفت: آقایان ع و ک هستند که 76 درصد قطعات را آنها می‌دهند که 70 درصد وارداتی است .
 
وی خاطرنشان کرد: از خودروسازان خواهش می‌کنم برای مردم عادی و قشر آسیب‌پذیر هم خودرو تولید کنند و از وزیر صنعت می‌خواهم قانون‌مدار باشد.

* اگر اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد دلالان ناامید می‌شوند

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان نیز با اشاره به اینکه باید از تجربه جهانی در صنعت خودرو استفاده کنیم ، گفت: در حال حاضر در کشور کره جنوبی 75 درصد بازار در اختیار هیوندا و کیا است و دولت در قیمت‌گذاری دخالت نمی‌کند.

وی در واکنش به اظهارات قاضی‌پور افزود: اینکه نماینده مردم در مجلس هستید دلیل نمی‌شود که نگذارید من حرف بزنم. باید راستگو باشیم موقعی که آقای احمدی‌نژاد آن حرف را زد شما به مردم گفتید خودرو 30 تا 40 درصد گران است نخرید، من هم گفتم بیخود این حرف‌ها را می‌زنید.

وی با بیان اینکه باید با مردم صادق باشیم خطاب به قاضی‌پور گفت: در شورای رقابت چه کار کرده‌اید تا بازار خودرو از انحصار بیرون بیاید. شما فقط شعار می‌دهید، چرا بیخودی شعار می‌دهید، ایران‌خودرو بانک پارسیان را 10 تا 15 سال پیش خرید.

دبیر انجمن خودروسازان باتاکید براینکه اگر ایران‌خودرو بانک پارسیان را نمی‌خرید سهامداران بیشتر متضرر می‌شدند چرا که سود سهام بانک پارسیان به کاهش ضرر کمک کرد، ادامه داد : اجازه بدهید کار اصولی پیش برود و شورای رقابت در قیمت‌گذاری دخالت نکند این کار خلاف قانون است.

وی با طرح این پرسش که چرا قیمت خودرو  را مشخص نمی‌کنید، بیان کرد: اگر اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد دلالان ناامید می‌شوند، تقاضاهای زیادی از بازار بیرون می‌رود و قیمت‌ها متعادل می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار زیاد است و ما (خودروسازان) در مظان اتهام قرار داریم.

وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه امسال افزایش قیمت داشتید یاخیر، گفت: امسال خودرو افزایش قیمت نداشته است فقط 2 درصد ارزش افزوده به علاوه مابه‌التفاوت بیمه شخص ثالث بوده است که در قیمت خودرو محاسبه شده است.

نعمت‌بخش خاطرنشان کرد: اجازه بدهند در بازار خودرو از تجربه گذشته استفاده کنیم و از بوروکراسی قیمت‌گذاری رها شود. اگر قیمت در حاشیه بازار تعیین شود تقاضا کم شده و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

*رای 90 درصد بینندگان به انحصاری بودن صنعت خودرو

سوال نظرسنجی این هفته برنامه مناظره مبنی براینکه به نظر شما تولید و عرضه خودرو در ایران انحصاری است یا رقابتی ؟  1.انحصاری    2.رقابتی  بود که 90 درصد بینندگان به انحصاری بودن صنعت خودرو و 10درصد نیز به رقابتی بودن رای دادند.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار