تحلیلی جامع بر بنیان سست خانواده‌ها در آمریكا/

از پایه‌ریزی شدن بنیان خانواده‌ها بر "شریك جنسی" تا معضلی به نام " خانواده های یك نفره" + آمار

براساس مطالعات انجام شده، نرخ ازدواج در ایالات متحده اکنون به پایین ترین سطح خود رسیده است .دلایل بسیاری در مورد عدم ازدواج و تمایل جوانان آمریكایی برای تشكیل خانواده وجود دارد .یکی از دلایل مهم ، شرایط اقتصادی و میزان درآمد قشر جوان آمریکا است.

در این گزارشسرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به بنیان سست خانواده‌ها در آمریکا و کاهش میزان ازدواج و افزایش چشمگیر نرخ طلاق در این کشور می‌پردازیم:


اكنون جوانان ایالات متحده در یافتن شغل مناسب با مشکلات جدی دست و پنچه نرم می‌كنند و بسیاری از جوانان بر این باورند كه بدون برخورداری از امنیت مالی مطمئن ، نمی‌توان ازدواج كرد !

براساس آمارهای موجود ، اكثر دختران و زنان آمریكایی تمایلی به برقراری ارتباط و دوستی با "افراد بیكار" ندارند .

در شرایط سخت اقتصادی، "پول" در روابط عاطفی جوانان آمریکایی نقش مهمی ایفا می‌كند . 
 
یکی دیگر از دلایل مهم برای کاهش ازدواج در امریکا ، "تغییر در نگرش های فرهنگی" جامعه آمریكایی است. آمریکایی‌ها (به ویژه جوانان) در رابطه با ازدواج و داشتن فرزند ، اهمیتی دیگر قائل نیستند .

بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه بولینگ گرین ، نرخ ازدواج در امریکا در طول 100 سال گذشته به شدت کاهش یافته است. 

در سال 1920 به ازای هر 1000  زن مجرد ، 92.3 ازدواج به ثبت رسیده است ، این در حالیست كه در سال 2012 ، تنها 31.1 مورد ازدواج در ازای هر 1000 زنان مجرد به ثبت رسیده است .

براین اساس از سال 1970 تاكنون ، نرخ ازدواج بطور غیر باوری ، 60 درصد كاهش داشته است .

در نتیجه، خانواده‌های ایالات متحده  ، از ابعاد مختلف تربیتی - فرهنگی تفاوت بسزایی با نسل های قبلی خود دارند .

در سال 1950، 78 درصد از تمام خانواده‌ها در ایالات متحده از یک زن و شوهر ازدواج كرده ، تشكیل می‌شدند. امروزه ، این تعداد به 48 درصد کاهش یافته است .

از آنجایكه خانواده از سنگ بناهای اصلی یك جامعه محسوب می‌شود ، این روند گسستگی روابط خانواده در آمریكا ، عواقب اجتماعی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت .

وقتی که از افراد جوان در مورد چرایی به تاخیر انداختن ازدواج سوال پرسیده می‌شود ، یكی از دلایلی كه اكثرا به آن اشاره دارند ، "اقتصاد و مسئله مادی" است .

یک احساس مشتركی كه بین مردان جوان آمریكایی وجود دارد ، این است كه رسیدن به یک سطح معینی از امنیت مالی قبل از آغاز زندگی مشترك ، بسیار مهم است.

واقعیت امروز جامعه آمریكایی همین موضوع است : "پول بیشتر ، ازدواج بیشتر ! پول کمتر، ازدواج کمتر".



 
به چكیده ای از آمار مربوط به درآمد و ازدواج از مقاله بیزینس اینسایدر توجه داشته باشید : 

83٪ از مردان 30 تا 50 ساله در بین 10٪ افراد جامعه ( بر حسب درآمد سالانه ) ، و 64٪ از افراد (مردان) با درآمد متوسط متاهل می‌باشند.

در مقایسه با مردان در سال 1970، نرخ ازدواج بین افراد با درآمد بالا ،  95٪ ، با درآمد متوسط ، 91٪ و در بین افراد کم درآمد جامعه 60٪ بوده است .


نرخ ازدواج در ایالات متحده در سالهای اخیر به پایین ترین حد خود رسیده است . در سال 1970 در ازای هر 1000 زن مجرد نزدیك به 74 مورد ازدواج به ثبت می رسید و اکنون نرخ ازدواج 60 درصد كاهش یافته است و به 31 مورد ازدواج در ازای هر 1000 زن مجرد رسیده است (2012) .

در مورد روند كاهشی نرخ ازدواج در آمریكا عوامل مختلفی از سوی نهادهای مطالعاتی اعلام شده است :
1  ركود اقتصادی
2  افزایش شكاف درآمدی
3  تغییر نگرش و فرهنگ قشر جوان
4  وسایل كنترل بارداری  
5  افزایش حضور زنان در مشاغل و اعماد به نفس كاذب آنها در اداره مستقل خود 

پیشتر تا سال 1968 ، 80 درصد زنان خانه دار كه فرزند داشتند ، در خارج از خانه كار نمی‌كردند .
در یک بررسی بسیار جالب ، 75 درصد از زنان آمریکایی حتی در رابطه دوستی با افراد بیكار نیز با مشكل روبرو هستند . از 925 زن مجرد مورد بررسی در این تحقیق ، 75 درصد به این موضوع اشاره داشته اند . تنها 4 درصد از پاسخ دهندگان به دوستی با مردان بیكار جواب مثبت داده‌اند .

از بخت بد مردان آمریکایی، داشتن كار خوب و برخورداری از درآمد عالی بسیار چالش برانگیز شده است . در واقع، تعداد آمریکایی‌های بیکار از سال 2000 تا 27 میلیون افزایش داشته است .




با توجه به فقدان فرصت‌های اقتصادی ، درصد قابل توجهی از جوانان از "دنیای واقعی" دور و زندگی با والدین خود را ترجیح می‌دهند . 29 درصد از بزرگسالان ایالات متحده ، کمتر از 35 سال ، با پدر و مادر خود زندگی می‌كنند. 

اکنون 36 درصد از جوانان بین 18 تا 31 سال با والدین خود زندگی می‌كنند .

به گزارش مجله تایمز ، 25 میلیون بزرگسال آمریكایی با والدین خود زندگی می‌كنند .

وام دانشجویی (1.08 تریلیون دلار ) ، كمبود مشاغل برای قشر تحصیل كرده ، و هزینه بالای زندگی نیز باعث تاخیر در ازدواج جوانان شده است .

لازم به ذکر است که عوامل اقتصادی به تنهایی در کاهش نرخ ازدواج دخیل نمی‌باشد ، تغییر نگرش‌های فرهنگی نیز نقش بسیار مهمی در این مورد ایفا می‌كند .  نظرسنجی ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها با تغییر فرهنگ جامعه ، به ازدواج ارزش زیادی قائل نیستند .44 درصد از آمریکایی ها در رده سنی 18 تا 29 ساله معتقدند که "ازدواج دیگر منسوخ شده است" فیلم ها و برنامه‌های تلویزیونی در این کشور هم به طور مداوم به نسل جدید آمریكا این باور را تلقین می‌كنند كه شما بدون ازدواج هم می‌توانید از رابطه‌های مشابه ، منافع یكسانی داشته باشید !





در این بین ، مردان به راحتی می‌توانند بدون تعهد به فرد خاصی ، در جامعه آمریكا شریك جنسی خود را بیابند ."انقلاب جنسی" باعث صدمات اجتماعی جبران ناپذیری مانند اختلالات روانی ، بارداری‌های ناخواسته و از بین رفتن بنیان خانواده‌های آمریكایی شده است .علاوه بر این ، ایالات متحده در حوزه " بیماری منتقل شونده از طریق ارتباط جنسی" در جهان پیشرو است .به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ، حدود یک سوم از کل جمعیت ایالات متحده آمریکا ( 110 میلیون نفر) دستکم یك نوع بیماری‌ مقاربتی دارند .

بر این اساس سالانه 20 میلیون مورد جدید در این رابطه گزارش می‎شود كه سالانه 16 میلیارد دلار بر هزینه پزشكی بار مالی تحمیل می‌کند . جوانان بین 15 تا 24 سال ، 50 درصد موارد بیماران را تشكیل می‌دهد .به گزارش مركز كنترل و پیشگیری بیماری ، 48 درصد از زنان با افرادی زندگی مشترك دارند كه با آنها پیمان رسمی زناشویی نداشته‌اند .

میانگین سنی ازدواج برای زنان اكنون 26.5 و مردان 28.7 می‌باشد.

به گزارش مركز كنترل بیماری‌ها ، 74 درصد از زنان 30 ساله در ایالات متحده آمریکا بدون ازدواج رسمی ، با مرد مورد علاقه خود زندگی زناشویی دارند ، و 65 درصد از تمام زوج‌هایی که در ایالات ازدواج می‌كنند زمانی با هم زندگی مشترك خارج از ازدواج داشته‌اند .


*** نگاهی به نرخ طلاق
از طرفی ، نرخ طلاق برای زن و شوهری که با هم پیش از ازدواج، رابطه داشته‌اند در مقایسه با افراد دیگر بسیار بالاتر است . 
آمریكا در مورد آمار طلاق در جهان - بخصوص در بین كشورهای توسعه یافته - پیشتاز است .



در سال 1920، کمتر از یک درصد از زنان در ایالات متحده طلاق می‌گرفتند ! . امروزه ، در حدود   15 درصد از زنان در ایالات متحده در حال حاضر از همسران خود طلاق گرفته یا جدا شده‌اند .۸۰ درصد زنان آمریکایی بعد از گذشت ۱۵ سال از ازدواج، مطلقه شده اند .
  

*** نگاهی به بدرفتاری‌ها در زندگی مشترک
هر ۳ ثانیه یک زن در آمریکا مورد تجاوز قرار می گیرد و حدود ۴ میلیون زن آمریکایی سالانه مورد ضرب و شتم شوهران خود قرار می گیرند. هر ثانیه ۱۸ زن آمریکایی مورد ضرب و شتم شوهرانشان قرار می گیرد.

۶ میلیون زن آمریکایی نیز از بدرفتاری جسمی و روانی از سوی مردان رنج می‌برند.

۷۰ درصد زنان از ضرب و شتم شدید رنج می برند و ۴هزار زن سالانه به دست همسران یا کسانی که با آنها زندگی می کنند، به قتل می رسند.




در همین حال، یکی از آمارهای تکان دهنده در آمریکا حاکی است ۲۰ درصد دخترانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند، این کار توسط پدران آنها صورت گرفته است.

با وجود اینکه ۹۰ درصد آمریکایی ها خانواده را مهمترین نهاد جامعه می دانند اما فقط ۲۰ درصد مردان و ۱۳درصد زنان آماده تشکیل خانواده هستند.

میزان طلاق در بین افسران و نظامیان آمریکایی در پی جنگ در افغانستان و عراق به شدت بالا رفته است. روزنامه "یو اس ای تو دی” آمریکا می نویسد : بیشترین میانگین طلاق در بین افسران آمریکایی در سال ۲۰۰۴ میلادی با ۳هزار و ۳۲۵ مورد طلاق اتفاق افتاد که نسبت به سال قبل از آن یعنی سال حمله به عراق، ۷۸ درصد رشد یافت.


 *** چرا بسیاری از آمریکایی‌ها طلاق می‌‌گیرند ؟
البته عوامل بسیاری (از جمله پول) وجود دارد، اما تقلب و فریب مهمترین عامل می باشد . بر مبنای یک بررسی،   41 درصد از تمام زن و شوهرها به خیانت اعتراف كرده‌اند . بسیاری از زوج های آمریکایی متعهد بودن به یک نفر را بسیار سخت می‌دانند .

این پدیده  انزوا و تنهایی را برای افراد جامعه در پی خواهد داشت . 

در نتیجه همین تغییر نگرش فرهنگی ، مردم کمتر ازدواج می‌كنند ، طلاق بیشتر اتفاق می‌افتد و زوج ها به داشتن فرزند کمتر روی می‌آورند ! .




100 سال پیش، 4.52 نفر در یک خانواده آمریکایی زندگی می‌کردند ، اما در حال حاضر به طور متوسط هر خانوار در ایالات متحده از 2.59 تشكیل شده است .

ایالات متحده بالاترین درصد خانواده های یك نفره را در جهان داراست .( در زنان با سن کمتر از 30 ) بیش از نیمی از تمام بچه ها خارج از پیمان زناشویی به دنیا می‌آیند .

از هر سه کودک آمریكایی ، یك كودك بدون پدر ، و در بسیاری از مناطق محروم کشور بیش از 50 درصد بدون پدر زندگی می‌كنند .   

این آمار و گزارش‌ها نشان می‌دهد خانواده‌های آمریکایی یکی از سست‌بنیان‌ترین خانواده‌ها در جهان محسوب می‌شوند.

گزارش از سیدمجید حسینی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار