کریستین ساینس مانیتور:

تلاش آمریکا برای تضعیف خوش‌بینی‌ها نسبت به نتیجه‌بخش بودن این دور از گفتگو‌ها

به‌نظر می‌رسد دولت آمریکا سعی دارد خوش‌بینی‌های جهانی را در رابطه با دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران، به یاس بدل کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارش خود نوشت، با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، به نظر می‌رسد سردمداران دولت آمریکا سعی در تضعیف خوش‌بینی‌ها نسبت به نتیجه بخش بودن این دور از گفتگو‌ها دارند.


چندی پیش، یکی از مقامات آمریکا در گفتگو با خبرنگاران گفته بود: "ما می‌خواهیم تا 20 ژوئیه  به یک توافق جامع دست یابیم. رسیدن به چنین مرحله‌ای کاملا امکان پذیر است. درصورت رسیدن به این مرحله، 98 درصد راه را رفته‌ایم. اما اگر 2 درصد باقیمانده حل‌وفصل نشود، هیچ تصمیم قطعی اتخاذ نخواهد شد. من می‌دانم که اکنون خیلی‌ها به نتیجه بخش بودن این گفتگوها امیدوار هستند، اما این خوش‌بینی کم‌کم دارد از کنترل خارج می‌شود."

چرا این مقام آمریکایی، امیدواری‌ها را خارج از کنترل خوانده است؟ آیا مقامات آمریکایی سعی در از بین بردن خوش‌بینی مردم جهان نسبت به نتایج این مذاکرات دارند؟

موضوعی که می‌تواند تا حدودی این مسئله را توجیح کند، واقع‌بینی دیپلماتیک است. حقیقت این است که این مذاکرات شامل موضوعات و دیدگاه‌های بسیار زیاد و متفاوتی است؛ موضوعاتی از قبیل تعداد سانتریفیوج هایی که در ایران حق فعالیت دارند و حیطه گسترش یا لغو تحریم‌ها علیه این کشور.

اما به نظر می‌رسد مسائل سیاسی، برای توجیح این موضوع کارآمدتر هستند. از سویی دولت اوباما می خواهد موضع سخت‌گیرانه خود را به جمهوری‌خواهانی که از تصمیمات او در قبال ایران انتقاد می‌کنند، نشان دهد. همانطور که سردمداران دولت آمریکا چندی پیش اعلام کرده بودند که ترجیح می‌دهند با ایران به تواقف نرسند تا اینکه از خواسته‌های خود کوتاه بیایند.

از سوی دیگر، در صورت عدم وصول توافق در ماه ژوئیه، در حالیکه فقط چند ماه تا برگزاری انتخابات میان‌دوره مانده است، ضربه زیادی به برنامه‌ها و سیاست‌های خارجی اوباما وارد خواهد شد. این موضوع بار دیگر انتقادات را مبنی براینکه تنها نتیجه این مذاکرات، خرید زمان بیشتر برای ایران در جهت رسیدن به اهداف هسته‌ای‌اش بوده است، برخواهد انگیخت.

تصمیمات اتخاذ شده در دور قبلی مذاکرات این اجازه را می‌دهد که ضرب‌الاجل 20 ژوئیه تا شش ماه دیگر تمدید شود. اما به گفته برخی تحلیل‌گران، انتخابات میان‌دوره آمریکا این تعویق را به عنوان یک مسئولیت سیاسی برای اوباما و دموکرات‌ها قلمداد خواهد کرد.

عامل دیگر، رژیم صهیونیستی است. اوباما و دیگر کشورهای شرکت‌کننده در این مذاکرات میخواهند به اسرائیل اطمینان دهند که ایران هیچ‌وقت اجازه ساخت سلاح هسته‌ای را بدست نخواهد یافت. 

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه،‌ در کمیته یهودیان ساکن واشنگتن گفت، "تا زمانیکه صحبت از ایران باشد،‌ پاسخ ما به انرژی‌ صلح‌آمیز هسته‌ای، بلی، و به بمب هسته‌ای، خیر است." او در ادامه سخنانش تاکید کرد که هیچ توافقی حاصل نخواهد شد مگر اینکه ایران فعالیت‌های ابهام‌آمیز خود را متوقف کند. این سخت‌گیری،‌ در آخرین بازدید فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه از اسرائیل، محبوبیت او را میان سردمداران این رژیم دوچندان کرد.
 
به نظر می‌رسد تمام این سخت‌گیری‌ها با این هدف انجام می‌شوند که خوش‌بینی‌ها برای نتیجه‌بخش بودن دور جدید مذاکرات به یاس و ناامیدی تبدیل شوند. 




انتهای پیام/
برچسب ها: مذاکرات ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار