وزير راه و شهرسازي خواستار شد

نظام درآمد شهرداری‌ها بازنگری كلی شود

وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر لزوم توجه به مديريت مالي محلي و اينكه ضوابط را نمي توان فروخت تصريح كرد: نظام درآمد شهرداری‌ها بايد بازنگری كلي شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عباس آخوندی كه شامگاه روز پنجشنبه، 25 ارديبهشت93، در سفر به استان آذربايجان شرقي در جمع اساتيد دانشگاه هاي اين استان سخن مي گفت، با اشاره به اينكه شهرها بيش از آنكه محيطي كالبدي باشند، سازماني اجتماعي هستند، بيان كرد: شهرها وقتي توسعه مي يابند كه سازمان اجتماعي متشكل، منسجم و داراي اراده براي توسعه و آينده شهر باشند.
 
وزير راه و شهرسازي ياد آور شد: در دهه 1370 جمعيت شهري تبريز حدود يك ميليون نفر بود و در حال حاضر به يك ميليون و 800 هزار نفر رسيده است كه اين رشد سريع جمعيتي موجب از بين رفتن ظرفيت هاي زيستي شهر مي شود و عوارض فرهنگي و اجتماعي آن نيز مي تواند مورد توجه قرار گيرد.
 
وي تاكيد كرد: بايد انديشه اي براي كل آذربايجان داشت و ديد نقش آذربايجان در توسعه اجتماعي و فرهنگي ايران كجاست.
 
آخوندي افزود: بازنگري طرح منطقه آذربايجان ضروري است و در دهه هفتاد يكبار اين كار انجام، ولي كمتر به آن توجه شده است. در چهارچوب اين طرح نياز است با توجه به نگاه ملي از سطوح پايين به بالا نيز نظر داشته باشيم و رويكرد محلي به توسعه حتماً مورد توجه باشد.
 
وزير راه و شهرسازي گفت: اخيراً در هيئت دولت ،كميسيون عمران كلان شهرها تشكيل شده است كه اولين بحث مطرح در اين كميسيون مديريت يكپارچه شهري خواهد بود.
 
آخوندي گفت: مديريت يكپارچه محلي و بحث مالي محلي در كنار يكديگر مهم است و برخي اساتيد اعتراض مي كنند كه چرا كميسيون ماده 100 و ماده 5 شهرداري به محل درآمد تبديل شده است. كه من نيز با آنان هم عقيده ام و فضاي سبز نبايد تغيير كاربري پيدا كند و ضوابط را نمي توان فروخت. ولي لازم است بررسي شود كه شهر را چگونه بايد مديريت مالي كرد.
 
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه تبريز پايگاه انديشه، فرهنگ، هنر و معماري است، تصريح كرد: با توجه به نقش شهر تبريز در دوران مشروطه، چاپ و صنعت چاپ و توسعه فرهنگي ايران بايد به اين منطقه توجه جدي كرد.
 
وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر حساسيت خود بر معماري ايراني، ابراز داشت: سبك زندگي در حوزه فناوري اطلاعات در حال تغيير و اولين نمود آن در معماري است. چنين تغييراتي نبايد به مفهوم گسست فرهنگي باشد. بايد جريان نقد معماري و دست گرفتن معماري هاي خوب و بد مد نظر قرار گيرد چراكه كه معماري ارتقا در رويكرد و نگاه به زندگي است و با دستور اداري حل نمي شود.
 
وي ادامه داد: مفهوم مداخله دولت بايد يك بار ديگر مورد بازنگري كلي قرار گيرد. و مداخله در اقتصاد توليد و شهرسازي و موارد ديگر بايد مورد بحث قرار گيرد. حال اگر قبول كنيم بازيگر اصلي شهروندان هستند، بايد در مورد ميزان مداخله دولت بازنگري كنيم.
 
آخوندي افزود: نگاه من شهروند محوري است و در هر كاري بايد به دنبال توانمند سازي شهروندان باشيم. در مسكن اجتماعي هم بازيگران اصلي شهروندان خواهند بود.
 
وي در بخش ديگري از سخنانش ابراز داشت: طرح جامع حمل و نقل استان با توجه به اتصال به حمل و نقل شهري در شقوق مختلف حمل ونقل بايد با مشاركت اساتيد محلي انجام شود.
 
وي با اشاره به ضرورت توجه به طرح آمايش سرزمين ، اضافه كرد : موضوع ژئوتكنيك منطقه و آثار گسلها نيازمند پژوهش است و اساتيد دانشگاه هاي آذربايجان در مركز تحقيقات راه – مسكن وشهرسازي مي تواند عضو وابسته باشند و اين مركز مي تواند نمايندگي در استان داشته باشد. كه پژوهش هاي محلي را انجام دهد.
 
وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: با گسترش شهر تبريز مخالفم و معتقدم بايد از ظرفيتهاي تاريخي و بافت فرسوده و حتي حاشيه نشيني شهر تبريز استفاده كرد.
 
وي در پايان سخنانش با تأكيد بر لزوم صرفه جويي مصرف انرژي در دو حوزه راه و مسكن تاكيد كرد.
 
در نشست وزير راه و شهرسازي با اساتيد دانشگاه هاي استان آذربايجان شرقي موضوعاتي از قبيل تجديد نظر در توجه به بافت فرسوده ، همكاري دانشگاهيان در حوزه راه و شهرسازي ، لزوم توجه به سرمايه گذاري داوطلبانه ، توجه به مفهوم مهندسي پروژه و مديريت پروژه ، توجه به هويت ، فرهنگ و معماري شهري ، تسريع در پروژه بستان آباد – تبريز ، استفاده از نيروي كار معماري، آمادگي نظام مهندسي براي ايجاد تحول در ساخت و ساز و لزوم ارتقاي دانش مهندسي در طراحي و نظارت مطرح شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار