شمس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

"قرارداد نفتی ونزوئلا" با پتروپارس به قوت خود باقی است/ امکان تحت فشار قرار گرفتن ونزوئلا از سوی آمریکا

مدیرعامل شرکت پتروپارس با تاکید بر اینکه قرارداد نفتی پتروپارس در ونزوئلا به قوت خود باقی است، گفت: در صورت ایجاد شرایط، فعالیت خود در ونزوئلا را از سر می‌گیریم.

محمد جواد شمس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص دلیل عملیاتی نشدن قرارداد همكاری دو كشور را شروط جدید ونزوئلا دانست و افزود: آخرین شرط طرف ونزوئلائی این بود كه باید تاسیسات قیمت گذاری شده و پول آن پرداخت شود.

شمس خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه به لحاظ توجیه اقتصادی مشكلاتی بوجود آمد قرارداد با كشور یاد شده عملیاتی نشد اما تعلیق نشده و به قوت خود باقی است.
 
وی تصریح کرد: یكی ازمیادین نفتی این كشور دچار افت شده و میزان تولید به 18 هزار بشكه رسیده بود كه مقرر شده بود فعال شود و تولید آن را به 40 هزار بشكه برسد كه بسرعت این كار انجام می شد اما بدلیل نفوذ آمریكا اجازه اجرایی شدن داده نشد. شرکت پتروپارس قرار بود پروژه افزایش تولید میدان نفتی، دوبوکوبی، ونزوئلا از 14 به 40 هزار بشکه را اجرا کند.
 
مدیرعامل شرکت پتروپارس افزود: طرف ونزوئلایی مرتبا شرایطی را برای اجرای پروژه در نظر می گرفت که باعث شده این پروژه اجرایی نشود به طوری که درحال حاضر این پروژه در حالت انتظار به سر می برد.

وی با بیان اینکه دفتر پتروپارس در ونزوئلا تعطیل نشده است، گفت: در صورت ایجاد شرایط، فعالیت خود در ونزوئلا را از سر می گیریم.

مدیرعامل شرکت پتروپارس ادامه داد: با توجه به اینکه آمریکا خریدار عمده نفت ونزوئلا است، این کشور از اعمال فشار واشنگتن در صورت همکاری با ایران نگران است.

براساس توافق پتروپارس و شرکت نفت ونزوئلا، قرار بود ایران با دارا بودن 20 درصد سهم، به عنوان شریک در توسعه این میدان فعالیت کند.

مدیر عامل پتروپارس گفت: ما باید 100 میلیون دلار به طرف ونزوئلایی پرداخت می كردیم كه با توجه به عملیاتی نشدن قرارداد این پول داده نشد.

وی در خصوص پروژه های پتروپارس در دیگر كشورها خاطرنشان كرد: قرار بود در میدان نفتی كشور آنگولا نیز فعالیت داشته باشیم كه بدلیل تحریم ها اجرایی نشد و مجبور شدیم سهام آن را بفروش برسانیم.

** به صرفه نبودن سرمایه گذاری برروی میادین نفت و گاز اکوادور  
 
مدیرعامل پتروپارس تاکید کرد: میادین نفت و گاز کشور اکوادور را هم بررسی کردیم اما این میادین غنی نیستند و سرمایه‌گذاری روی آنها چندان به صرفه نخواهد بود . با وجود مذاکرات متعدد میان دو طرف، اما هر زمان که قرار بود شرکت پتروپارس  فعالیت خود را آغاز کند  طرف ونزوئلایی درخواستهای جدیدی مطرح می کرد که انجام آن دیگر برای ایران امکانپذیر نبود.
 
وی با بیان این که در طول چند سال گذشته مطالعات مهندسی برخی مخازن نفتی ونزوئلا انجام شد، اظهار کرد: هم اکنون فعالیت های نفتی مشترک پتروپارس با ونزوئلا به طور کامل متوقف شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار