مشروح کامل مناظره جریان شناسی مطبوعات

قوچانی: طرحی که "رحیمی" در جریان سفر "هاشمی" به کردستان ریخت/ داوری:"جریان انحرافی" کلید واژه امپراتوری برهم زدن دولت احمدی نژاد

مناظره‌ای با عنوان جریان‌شناسی مطبوعات بین "محمد قوچانی" (مدیر مسئول سابق روزنامه آسمان و عضو جدید شورای مرکزی حزب کارگاران سازندگی) و "عبدالرضا داوری" (مدیر مسئول سابق روزنامه شهروند امروز) از سوی سازمان جوانان حزب اسلامی کار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ عصر روز گذشته - 30 اردیبهشت‌ماه - در محل حزب اسلامی کار مناظره‌ای با عنوان جریان‌شناسی مطبوعات بین "محمد قوچانی" (مدیر مسئول سابق روزنامه آسمان و عضو جدید شورای مرکزی حزب کارگاران سازندگی) و "عبدالرضا داوری" (مدیر مسئول سابق روزنامه شهروند امروز) از سوی سازمان جوانان حزب اسلامی کار در دفتر این حزب، برگزار شد.

مشروح این مناظره را در زیر می‌بینید:

در ابتدا محمد قوچانی درباره فعالیت‌های سازمان جوانان حزب اسلامی کار گفت: برنامه‌های این سازمان را پیگیری می‌کنم، به حق این مجموعه توانسته در سالهای رکود سیاسی در احیای هویت اصلاح‌طلبی نقش داشته باشد.

محمد قوچانی درباره جریان شناسی رسانه‌ها و مطبوعات در ایران اظهار داشت: در سال‌های اخیر فضای رسانه‌ای ما به گونه‌ای شده که اکثر جریان‌های سیاسی و فکری از داشتن رسانه مستقل برای خود محروم مانده‌اند که یکی از مشکلات آن تغییرات فضای رسانه‌ای کشور و بخش دیگر آن به کاهله دوستان برمی‌گردد و تا زمانی که جریانات سیاسی در قدرت هستند باید رسانه‌هایی را در اختیار خود داشته باشند.

*مهمترین عامل برای پویایی جامعه سیاسی فعالیت‌های حزبی شفاف است
 
وی افزود: مهمترین عامل برای پویایی جامعه سیاسی و مدنی فعالیت‌های حزبی تشکیلاتی و رسانه‌ای شفاف است.
 
عبدالرضا داوری در ادامه با بیان این که باید به چرایی شکل گیری مطبوعات در 30 سال گذشته پرداخت اظهار داشت: شکاف و خواستگاه‌های سیاسی - اجتماعی طبقاتی مطبوعات بعد از انقلاب در چنین فضایی موثر بوده مورد بحث است و بهتر است که از موضوع جامع شناسی به بررسی مطبوعات بپردازیم.
 
قوچانی مدیر مسئول سابق روزنامه آسمان درباره اظهارات اخیر سرلشکر فیروزآبادی مبنی بر برخورد با رسانه‌های وابسته به نهادی که نسبت به رئیس‌جمهوری کشورمان هجمه وارد کرده‌اند، گفت: استثنائا از صحبت سرلشکر فیروزآبادی خوشحال شدم و در مورد رئیس‌جمهوری به بیان سخن پرداختند.
 
وی افزود: یکی از مشکلات جدی فضای رسانه‌ای ما وجود بلوک قدرتمند از رسانه‌های حاکمیتی از جمله رسانه‌های دولتی، نهادهای امنیتی نظامی، شهرداری‌ها و غیره است که در پدید آمدن چنین وضعیتی هر دو جناح سیاسی بحث‌های جدی در این باره داشته‌اند.  
 
قوچانی ادامه داد: در ایران ساختار ایجاد رسانه حرفه‌ای طبیعی نبوده و هم چون ارکان تجدد مثل مدرنیته وارداتی بوده به همین خاطر ساختار معیوبی را از این بابت شاهدیم این در حالی است که در غرب رسانه ادامه نهاد تجارت و نهاد عمومی است.
 
وی گفت: در ایران از آغاز، رسانه توسط نهاد دولت تاسیس شده و این مسئله در تمامی حکومت‌ها ادامه پیدا کرده هم چون دوره پهلوی اول که مسئولان روزنامه اطلاعات اگر با رضا شاه همکاری نمی‌کردند روزنامه محکوم به لغو می‌شد و در دوره پهلوی دوم روزنامه کیهان از چنین ویژگی برخوردار بود که البته بعد از انقلاب شاهد چنین مسائلی برای وضعیت رسانه‌ها و مطبوعات بوده‌ایم.

*اگر سپاه پاسداران در جنگ نبود، سرنوشت کشور به گونه دیگر رقم می‌خورد
 
قوچانی اضافه کرد: هر جناحی که بر سر قدرت آمده به فکر این بوده که از کدام رسانه‌ها حمایت کند و بدتر از این‌ها رسانه‌های امنیتی و نهادهای نظامی است که این نشان از انحراف مفهوم رسانه است و از آن طرف یک نهاد نظامی بسیار محترم هم چون سپاه پاسداران به عنوان نهاد ملی که به همه ملت تعلق دارد و اگر آن‌ها نبودند در جنگ سرنوشت کشور به گونه دیگر رقم می‌خورد باید درباره آن گفت که وظیفه آن‌ها رسانه‌داری نیست چرا که رسانه داری هم آن‌ها را از شمولیت می‌اندازد و هم نهاد را از تاثیرگذاری اجتماعی محروم می‌کند. 

* رئیس سابق دولت و حتی رئیس‌جمهور فعلی مرزبندی با مطبوعات ندارند
 
قوچانی بیان داشت: رئیس سابق دولت و حتی رئیس‌جمهور فعلی مرزبندی با مطبوعات ندارند و احتمالا منظور سرلشکر فیروزآبادی همین  رسانه‌ها است و بهتر است که رسانه‌ها در خدمت حفظ ارزش‌های انقلاب و نظام عمل کنند اما متاسفانه وضعیت به گونه‌ای رخ می‌دهد که به عنوان رسانه مخالف دولت رسمی جمهوری اسلامی شناخته می‌شود. 

وی درباره مسئله هسته‌ای و واکنش برخی رسانه‌ها نسبت به آن در دولت یازدهم گفت: ما در مسئله هسته‌ای با وضعیت حاکمیت یگانه مواجهیم و هیچ اعتقادی ندارم که مذاکرات بدون نظر مقام معظم رهبری دنبال می‌شود اما یک جناح سیاسی که در داخل یک نهاد محترم قرار گرفته از طرف رسانه‌ها صحبت می‌کند و این نکته‌ای است که فردی هم چون سرلشکر فیروزآبادی به آن واکنش نشان داده است. 

*به جز رسانه ملی سیستم مدیریت رسانه‌ای ما ایراد دارد/ رسانه‌ها باید به بخش غیردولتی واگذار شوند

وی ادامه داد: چاره کار برخورد حذفی با رسانه‌ها نیست بلکه سیستم مدیریت رسانه‌ای ما ایراد دارد به جز رسانه ملی که در سطح فراگیر است، هیچ نهاد رسمی دیگری نیاز به رسانه ندارد و همه رسانه‌ها باید به بخش غیردولتی واگذار شوند و تمامی جناح‌های سیاسی شناسنامه‌دار مجوز داشتن رسانه برای خود قائل باشند و حداقل ده جریان سیاسی را می‌توان در داخل کشور شناسایی کرد که نیازمند رسانه هستند و منظور دکتر روحانی از شناسنامه‌دار بودن این است که همه اول باید بگویند چه کسی هستند بعد سخن بگویند.
 
وی ادامه داد: افرادی که از بیت المال و اموال عمومی استفاده می‌کنند و به نام ملت ایران حرف می‌زنند و در واقع نظرات جناح خود را بیان می‌کنند، کار صحیحی نیست و البته هیچ ایرادی ندارد که انتقادات و نظرات یک جناح بیان شود اما یک رسانه باید شفاف و روشن سخن بگوید و زیر این پرچم سینه بزنیم نه پرچم نظام.
 
*اگر صحبت‌های سرلشکر فیروزآبادی پیگیری شود به یک سامان‌دهی مجدد در رسانه منجر می‌شود

قوچانی بیان داشت: اگر صحبت‌های سرلشکر فیروزآبادی پیگیری شود به یک سامان‌دهی مجدد در رسانه منجر می‌شود که این یک اتفاق میمون و مبارک است. 

*شکل گیری تک صدایی رسانه‌ای در ابتدای سال 60 با محوریت "هاشمی رفسنجانی"
 
عبدالرضا داوری مدیر مسئول شهروند امروز در ادامه درباره بررسی مطبوعات ایران از دهه 60 به بعد گفت: رسانه‌های وابسته به جریان‌های سیاسی در ابتدای سال 60 با محوریت هاشمی رفسنجانی هسته مرکزی اولیگارشی را شکل دادند و مجموعه‌ای از رسانه‌ها در درون این بستر شکل گرفتند و نوعی تک صدایی در ایران رقم خورد و پاسخی که به این فضا داده شد، مناسب نبود.
 
وی ادامه داد: بخشی از نهادهای امنیتی به خصوص بعد از سال 88 برای مقابله با آن جریان به صحنه آمدند و متاسفانه تعداد زیادی از سایت‌ها وجود داشت که در فرآیند دولت‌های قبلی اختلال ایجاد کردند و متاسفانه این مجموعه واکنشی به جریان اولیگارشی بوده و ما جریانات مردمی رسانه‌ای بعد از انقلاب نداشتیم. رقابت میان دو جریان سیاسی از جمله حلقه نزدیک به هاشمی و مجموعه‌ای بود که رویکرد امنیتی دارد لذا با مهندسی افکار عمومی می‌توانند فضای سیاسی کشور را مدیریت کنند که این مسئله خطاست.

*امپراتوری برهم زدن دولت احمدی نژاد از آغاز شنیده شدن کلید واژه "جریان انحرافی"
 
وی افزود: این رسانه‌ها اقدامی و یا حرکتی با دولت یازدهم نکرده‌اند و من از این مسئله متعجبم چرا که از اردیبهشت 90 به بعد اگر کلید واژه جریان انحرافی را جستجو کنید شاهد وجود یک امپراتوری برای برهم زدن دولت احمدی‌نژاد بودیم و به نوعی یک کودتای رسانه‌ای شکل گرفت.

*صبر و تحمل دوستان در دولت جدید شاید کمی محدود است

داوری افزود: زمانی در تریبون رسمی رئیس یک دولت را شدیدترین خطر از صدر اسلام خوانده‌اند، به بدترین اتهامات متهم شد و نسبت‌های زیادی به رئیس‌جمهور دولت قبلی زده شد که اینها از جمله موضوعات مورد بحث است که البته این رسانه‌ها هنوز برای آن‌ها و از دید آن‌ها دولت روحانی در وضعیت قرمز نیست که بخواهند به مسائل مختلف در اینباره بپردازند و مقداری صبر و تحمل دوستان در دولت جدید شاید کمی محدود است لذا شاید با ابزارهایی که دارند می‌خواهند ترمز برخی رسانه‌ها را بکشند تا به سرنوشت دولت قبلی دچار نشوند که این امر نیازمند آسیب شناسی است و البته نهادهای امنیتی با این ابزارها در افکار عمومی مداخله می‌کنند و این آسیب جدی دیگر برای رسانه ما است چرا که مردم به این واسطه بی‌پناهند. 

*سیاست توقیف رسانه را عملکرد درستی نمی‌دانم/ باید شخص را از رسانه تفکیک کرد
 
داوری ادامه داد: سیاست توقیف رسانه را عملکرد درستی نمی‌دانم چرا که اگر یک خبرنگار و شخصی مرتکبی خطایی شده باید او را از مجموعه رسانه تفکیک کنیم و نه این که مجموعه را به خاطر یک خبر منهدم کنیم آن هم در شرایط کنونی در دنیا که بستن یک روزنامه نمی‌تواند جریمه قابل اتکایی باشد ان شالله به روزی برسیم که راه رسیدگی به تخلفات و لغزش‌های مطبوعاتی توقیف تریبون رسانه‌ای نباشد.

* اشتباه احمدی‌نژاد بیشتر از مابقی بود/ وی گمان می‌کرد که در قالب اصولگرایی می‌تواند یک انقلاب مجدد انجام دهد

قوچانی مدیر مسئول سابق روزنامه آسمان ادامه داد: تمام این رسانه‌ها که به احمدی‌نژاد مشروعیت دادند به نوعی می‌خواستند آن مشروعیت را از وی بگیرند و متاسفانه اشتباه روسای جمهور ایران همین مسئله است و البته اشتباه احمدی‌نژاد بیشتر از مابقی بود چرا که وی در آغاز از ساخت قدرت در جمهوری اسلامی شناخت نداشت و گمان می‌کرد که در قالب یک جریان سیاسی به نام اصولگرایی می‌تواند یک انقلاب مجدد انجام دهد و یک اولیگارشی را حذف کند که بعد از مدتی نتوانست این ایده را پیش ببرد و به نوعی یک اولیگارشی جدید به وجود آورد.
 
وی ادامه داد: بخشی از رسانه‌ها برای آیت‌الله هاشمی نقش محوری داشتند و منتقدان هیچ وقت بیان نمی‌کنند که در مقابل هاشمی چه کسانی قرار داشتند که منجر به ایجاد چنین فضایی شد و اقدام به سانسور این بخش می‌کنیم.

*فقدان برنامه ریزی جزو نکات ضعف هاشمی و دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا

قوچانی گفت: اتفاقا جزو نکات ضعف هاشمی و دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا فقدان برنامه‌ریزی رسانه‌ای بوده و در دهه 60 جریان راست سنتی به این نتیجه رسید که رسانه غیردولتی در اختیار داشته باشد و اقدام به انتشار روزنامه رسالت کرد که تداوم این روزنامه را بسیار صحیح و درست می‌دانم هر چند از لحاظ فکری غرابتی با آقای انبارلویی ندارم.
 
وی افزود: دوران آقای احمدی‌نژاد و خاتمی برنامه جامعی درباره رسانه‌های عمومی نداشتند و گمان می‌کردند به این دلیل که جریان مقابل روزنامه دارد ما هم باید اقدام به انتشار روزنامه جدید کنیم.
 
وی ادامه داد: احساس می‌کنم جریان اصلاح‌طلب در فضای کنونی نابه سامانی رسانه‌ای عملکردی قابل ملاحظه دارد و البته دوستان اصولگرا نقش بیشتری در بر هم زدن این جریان داشتند با عنوان مثال روزنامه وطن امروز که در دوران احمدی‌نژاد راه افتاد مدتی دچار بحران شد و آگهی‌های حکومتی رسانه‌ای را می‌توان در آن مشاهده کرد که احمدی‌نژاد در پدید آمدن چنین جریانی نقش داشت و اگر رفتاری را که رئیس‌جمهور سابق در دو سال آخر نسبت به رسانه‌ها داشتند در آغاز ریاست جمهوری‌اش به خصوص سال 88 انجام دادند به این وضعیت دچار نمی‌شدند.

*هاشمی از گذشته خود درس گرفت/احمدی نژاد اعتقادی به رسانه مدرن ندارد
 
قوچانی گفت: هاشمی از گذشته خود درس گرفت و رفتاری را که در دهه اخیر انجام داد، متوجه شد که باید از بخشی از تفکراتی که صرفا مختص توسعه اقتصادی به عنوان تنها راه اساسی در کشور قلمداد می‌کرد، فاصله بگیرد اما در مقابل احمدی‌نژاد اگر چه دارای پایگاه اجتماعی روشنی است و در میان جریان اصولگرایی قابلیت بازگشت به عرصه سیاسی دارد اما وی اعتقادی به رسانه مدرن ندارد و حتی بارها علیه حزب و رقابت‌های سیاسی سخن گفته است و به نوعی به رفتارهای خارج و شفاف علنی سیاسی اعتقاد دارد، یعنی حزب وجود ندارد اما تشکیلات مخفی و پنهان که بخش عمده‌ای در اموال حکومتی و دولتی است، استفاده می‌کند.

*رسانه‌ها و حتی سردبیران باید در حد یک وزیر به رسمیت شناخته شوند/ حساسیت دولت یازدهم نسبت به انتقادات برخی رسانه‌ها زیاد است
 
مدیر مسئول سابق روزنامه آسمان گفت: بعد از انقلاب روزنامه نگاران و رسانه‌های مستقل از حاکمیت داشته‌ایم و خود را به هر نحوی که شده به این مرحله رساندند و در نظام به رسمیت شناخته شدند. در دوره آقای روحانی اگر قرار است وعده‌ای عملی شود همین نظام جامع رسانه است که باید عملکردی درست داشته باشد و من از ایده جدایی رسانه از حاکمیت، جدایی رسانه از قدرت سیاسی حاکم و ارتباط شناسنامه‌دار شدن با قدرت دفاع می‌کنم. رسانه‌ها و حتی سردبیران باید در حد یک وزیر به رسمیت شناخته شوند اما این که حساسیت دولت یازدهم نسبت به انتقادات برخی رسانه‌ها زیاد است به این دلیل که این دولت از این جهت دستش خالی است و رسانه‌های متعدد و متکثری موجی علیه دولت راه انداخته‌اند و تذکراتی به رسانه‌های نزدیک دولت یازدهم داده می‌شود که بسیار عجیب و غریب است و حتی شاهد این مسئله بوده‌ایم که به این رسانه‌ها تذکر داده شده که برخی اقدامات و برنامه‌های دولت را پوشش خبری ندهند و دولت یازدهم به نوعی اشتباه دولت‌های قبلی را مرتکب می‌شود و به رسانه جامع مستقل از حکومت فکر نمی‌کند.

*دولت روحانی به دلیل فقدان اطلاع رسانی مظلوم واقع شده است
 
وی ادامه داد: در دوره احمدی‌نژاد که در اوج مذاکرات بودیم کسی از روند مذاکرات و نتیجه آن انتقاد نمی‌کرد اما الان روزنامه‌ای همچون کیهان تعبیر جام زهر را برای مذاکرات به کار می‌گیرد و احمدی‌نژاد اگر قرار باشد به فضای سیاسی برگردد نمی‌تواند به حوزه نخبه گری در حوزه رسانه بی‌تفاوت باشد و باید گفت دولت روحانی به دلیل فقدان اطلاع رسانی مظلوم واقع شده است همه باید به سهم خود در فضای رسانه‌ای نقش بپذیریم.

*مگر کیهان علیه مسئولان دولتی تیتر نزد ؟/ دولت یازدهم در فضای رسانه‌ای غریب نیست

در ادامه عبدالرضا داوری مدیر مسئول سابق روزنامه شهروند امروز درباره انتقادات برخی رسانه‌ها همچون کیهان نسبت به دولت نهم و دهم گفت: مگر کیهان علیه مسئولان دولتی تیتر نزد و حتی رئیس دولت را جاسوس خطاب قرار داد و این که مشایی باید دستگیر شود این‌ها مواردی بود که از سوی این روزنامه علیه دولت قبلی با تیترهای مختلف مشاهده می‌شد به اعتقاد من دولت یازدهم در فضای رسانه‌ای غریب نیست و شاید در فضای مجازی رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی یک غلبه نسبی داشته باشند اما در حوزه رسانه مکتوب برتری کامل با حامیان رئیس‌جمهور فعلی است. 

*حجم تخریب‌ها علیه احمدی‌نژاد امکان بررسی را از جهت وسعت اتهام زنی از ما گرفت
 
وی افزود: در سال 88 رسانه‌ها فضای گفتمانی‌شان حمایت از احمدی‌نژاد نبود و به نوعی وی مشروعیت خود را از توده‌های مردم گرفته بود و تلاش کردند که کمیته ضد ولایت فقیه و مشروعیت را از وی پیش ببرند و حجم تخریب‌ها و اتهام زنی‌هایی که در هشت سال گذشته علیه احمدی‌نژاد صورت گرفت امکان بررسی را از جهت وسعت اتهام زنی از ما گرفت.

*شخص هاشمی به عنوان فردی مقتدر ارتباط ویژه‌ای با سید احمد خمینی و حضرت امام(ره) برقرار کرد
 
داوری افزود: مباحثی مثل اولیگارشی را اولین بار امثالی هم چون آقای قوچانی در رسانه‌های اصلاح‌طلب مطرح کردند و صراحتا شخص هاشمی را راس این مسئله عنوان کردند که دوره وی پایان یافته است اما باید گفت شخص هاشمی دارای اقتدار زیادی در جمهوری اسلامی در طول 35 سال بوده است تا جایی که به عنوان فردی مقتدر ارتباط ویژه‌ای با سید احمد خمینی و حضرت امام(ره) برقرار کرد که حتی مرحوم شهید بهشتی دارای چنین ارتباطی نبود و هاشمی تنها کسی بود که در محضر امام(ره) می‌توانستند پرخاش و انتقاد کنند.
 
وی گفت: بعد از انفجار دفتر ریاست جمهوری در 8 شهریور زمانی که آیت‌الله مهدوی کنی قرار بود در انتخابات مجلس ثبت نام کند هاشمی صراحتا به وی گفت که نباید کاندیدا شوید و به نوعی هاشمی از موضع اقتدار حزبی آیت‌الله مهدوی کنی را حذف کرد و بعد از آن عملا وی در حوزه سیاسی نقشی را ایفا نمی‌کند.
 
وی گفت: در 14 خرداد 67 زمانی که آیت‌الله منتظری به ایراد سخنرانی می‌پردازد فردای آن روز هاشمی فرمانده جنگ معرفی شد و وی خطاب به هاشمی گفت که بهتر است متمرکز در جنگ شوی و از مجلس استعفا دهید و بنا به خاطرات آیت‌الله هاشمی که نقل کرده است برادر محمد هاشمی که رئیس سازمان صدا و سیما بود به من زنگ زد و گفت درباره سخنان آیت‌الله منتظری در رسانه چه کار کنیم که هاشمی گفت تذکرات لازم را داده‌ام.

*حذف منتظری ناشی از تضاد با هاشمی بود/ هاشمی زمانی که کانال اول بسته می‌شود کانال دو را باز می‌کند
 
مدیر مسئول سابق روزنامه شهروند امروز گفت: حذف منتظری ناشی از تضاد با هاشمی بود و نه حضرت امام خمینی(ره) چرا که هاشمی زمانی که کانال اول بسته می‌شود کانال دو را باز می‌کند.

*دو بال الیگارشی در دوم خرداد 76 ترک خورد و در سوم تیر 84 به فضای دمکراتیک‌تری وارد شدیم

داوری با اشاره به مک فارلین و نقش هاشمی رفسنجانی در آن گفت: امام(ره) طی تذکراتی مذاکرات را به گروگان‌ها و اسلحه محدود کردند اما هاشمی بحث ضابطه را از طریق علی هاشمی پیگیری کرد و به نوعی الیگارشی حاکم در هیئت حاکمه را شکل دادند و دو بال چپ و راست سیاسی که بال‌های آن الیگارشی بودند و بر رسانه‌ها متناسب آن حرکت می‌کردند در دوم خرداد 76 ترک خورد و وارد نوعی آریستوکراسی "نخبه‌گرایی" شد و در سوم تیر 84 به فضای دمکراتیک‌تری وارد شدیم.
 
وی گفت: هاشمی در زمانی در مجلس خبرگان به ریاست مجلس آن زمان آیت‌الله مشکینی با توهین سخن می‌گفتند و حتی در زمانی که 99 نفر از اعضای نزدیک به نهضت آزادی طی نامه‌ای شرایط اقتصادی آن زمان را تحلیل کردند وی خطاب به فلاحیان وزیر اطلاعات دستور داد که 23 نفر از آن‌ها را به زندان انداختند.
 
داوری با بیان این که این مسئله را از اقتدار هاشمی در جایی نگفته‌ام، گفت: زمانی که در شرکت مس حضور داشتم یکی از معاونین اسبق وزارت اطلاعات که بازنشسته شده بود با وجود این که قرابت فکری با احمدی‌نژاد نداشت گفت بعد از این که مصلحی از احمدی‌نژاد تمرد کرد برای رئیس‌جمهور دلم سوخت و به نقل خاطره‌ای از زمان هاشمی برای من پرداخت.
 
وی گفت: در دولت هاشمی که من معاون وزیر اطلاعات بودم معاون یکی از وزارتخانه‌های خدماتی دولت با توجه به ردیابی‌های وزارت اطلاعات با سازمان منافقین در ارتباط بود که این مسئله را متوجه شدیم و تصمیم به بازداشت آن فرد گرفتیم اما فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات گفت باید دراین باره با هاشمی رئیس‌جمهور صحبت کنم و مجوز لازم را از وی بگیرم و زمانی که وزیر اطلاعات موضوع را به رئیس‌جمهور گفت هاشمی خطاب به وی گفت "مدتی صبر کنید ما در حوزه این فرد مشکل داریم ابتدا اجازه بدهید مشکل حوزه حل شود سپس بازداشتش کنید" که معاون وزیر گفت "ما فعالیت‌هایمان را آغاز کردیم و آن فرد خاطی را تحت کنترل قرار دادیم و پس از مدتی به فلاحیان پیغام دادیم ما مسائل را حل کردیم و موقعیت سفید است."

*هاشمی در چنان نقطه اقتداری بود که وزیر اطلاعات یک مهره مرتبط با جریان منافقین را نمی‌توانست جابه جا کند
 
وی گفت: هاشمی در چنان نقطه اقتداری بود که وزیر اطلاعات یک مهره مرتبط با جریان منافقین را نمی‌توانست جابه جا کند.
 
داوری ادامه داد: جریان‌های رسانه‌ای از دل این الیگارشی به وجود آمد، به جز جریان محدودی که بعد از دوم خرداد 76 تحت عنوان روزنامه‌های زنجیره‌ای احساس رقابت با هاشمی را در خود داشتند و معتقد بودند هاشمی عرصه را برایشان تنگ می‌کند لذا شاهد انتقادات سفت و سختی از سوی افرادی هم چون حجاریان و اکبر گنجی با عباراتی هم چون عالیجناب سرخ پوش نسبت به هاشمی بودیم.

*حجاریان هزینه تقابلش را با هاشمی پس داد
 
این فعال رسانه‌ای گفت: افرادی مثل حجاریان هزینه تقابلش را با هاشمی پس داد و این که بعد از رد صلاحیت وی در انتخابات ریاست جمهوری 92 آن نقش الیگارشی به نوعی عوض شد و به عنصر برون حاکمیتی تبدیل شد و به نوعی با رفتارهایی به سمت نهادهای مدنی حرکت کرد.

*جدایی احمدی نژاد از جریان اصولگرایی به لحاظ گفتمانی بود
 
وی با بیان این که احمدی‌نژاد هیچ گاه تعلقی به هیچ جریان سیاسی نداشته است، گفت: جدایی وی از جریان اصولگرایی به لحاظ گفتمانی بوده و نباید رابطه عمیق رئیس‌جمهور سابق را با توده‌های مردمی نادیده گرفت این در حالی است که اصلاح طلبان درک درستی از واقعیت جامعه نداشتند و البته اصولگرایان هم که از مقوله مردم آزادند.

*نمی‌توان با اسم رمز هاشمی، کل حکومت اسلامی که برآمده از انقلاب است را زد/ خدا نکند که ما از جنس میرحسین موسوی شویم
 
قوچانی در ادامه با بیان این که بنده یک روز در هیچ نهاد حکومتی در جمهوری اسلام استخدام نبودم و عضو هیئت مدیره مس هم نبودم گفت: فکر می‌کنم نمی‌توان جامعه را به این شیوه‌ای که آقای داوری صحبت می‌کند محکوم به یک حکومت الیگارشی کرد و با اسم رمز هاشمی کل حکومت اسلامی که برآمده از انقلاب است را زد و باید در حق افراد انصاف را رعایت کرد شما همان کار را که احمدی‌نژاد در سخنرانی استادش است را انجام می‌دهید، البته خدا نکند که ما از جنس میرحسین موسوی شویم.
 
مدیر مسئول سابق روزنامه آسمان گفت: احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور به گونه‌ای برخورد کرد که هیچ اپوزسیونی آن گونه رفتار نمی‌کرد و برای من این گونه ادبیات بسیار آشنا است امروز اگر بر فرض محال رضا پهلوی هم بر سر کار بیاید در مورد اقداماتی که در بحث یارانه‌ها انجام داده چنان به گل می‌نشیند که سلطنت طلبان ذاتی هم از رضا پهلوی انتقاد می‌کنند.

*هاشمی در سال 79 اشتباه کرد که کاندیدای مجلس شد/ موسوی اشتباه کرد که از هاشمی هیچ دفاعی نکرد
 
قوچانی گفت: هاشمی در سال 79 اشتباه کرد که کاندیدای مجلس شد اما فرقش با بقیه افراد این است که وی تغییر کرده است همان طور که موسوی اشتباه کرد و در زمین احمدی‌نژاد بازی نکرد و او را رها کرد و البته موسوی اشتباه کرد که از هاشمی هیچ دفاعی نکرد واقعیت این است که هاشمی یکی از مولفان جمهوری اسلامی است و تردیدی نیست که هر چه در وصف اقتدار هاشمی بگوییم که این خود یک حسن است نه یک عیب.  
 
این فعال سیاسی ادامه داد: اقتدار یعنی داشتن قدرت مشروع و این بسیار حسن است، هاشمی تنها یک جزء موثر از مجموعه حاکمیت وقت بود و در واقع یعنی این که فردی قدرتی داشته باشد که مبانی را ارایه و جامعه آن را بپذیرد.

*نمی‌توانیم تکیه‌ای از تاریخ را بکنیم و بزرگش کنیم و تمام مشکلات کشور را از یک زاویه نگاه کنیم
 
قوچانی ادامه داد: هر کاری که آیت‌الله هاشمی انجام داده با نظر هیئت موسس حزب جمهوری اسلامی بوده ما نمی‌توانیم تکیه‌ای از تاریخ را بکنیم و بزرگش کنیم و تمام مشکلات کشور را از یک زاویه نگاه کنیم.

*طرحی که محمدرضا رحیمی در جریان سفر هاشمی به کردستان ریخت
 
این فعال سیاسی گفت: احمدی‌نژاد در سال 79 رئیس ستاد انتخابات هاشمی بود درست در زمانی که خود ما مخالف کاندیداتوری وی برای انتخابات وی بودیم و حتی به ذکر این مسئله بپردازم که محمدرضا رحیمی که محبوب شما اصولگرایان و شخص احمدی‌نژاد بود در جریان سفر آیت‌الله هاشمی به شهر کردستان تراکتورها را به گونه‌ای طراحی کرد که وی در زمان حضورش در هواپیما "زنده باد هاشمی" را از ارتفاع بالا ببیند.
 
قوچانی گفت: هاشمی جزو خوش فکرترین و مدیرترین نیروهایی است که بعد از انقلاب پرورش پیدا کرده و در مقاطع حساس و حیاتی کشور را نجات داده است اما این به این معنا نیست که هاشمی انتقاد ناپذیر است.

* هاشمی در سال 79 بازی خورد
 
وی گفت: هاشمی در سال 79 به نمایندگی از جریانی وارد انتخابات شد که در مقابل رای و اراده مردم قرار گرفت در واقع وی بازی خورد و من می‌دانم چه کسانی به او توصیه کردند که سال 79 نامزد مجلس شود البته در همان مقطع رفتار دوستان ما قابل انتقاد بود چرا که پیام‌های نادرستی را به شخص هاشمی می‌دادند و وی در موقعیتی قرار گرفت که همان الیگارشی وی را به عنوان یک سپر در برابر مردم قرار داد اما این نه به این معنا که هاشمی رئیس الیگارشی بوده است.
 
مدیر مسئول سابق روزنامه آسمان گفت: تنها کسی که در آن زمان در میان شخصیت‌های اصولگرا واجد مشروعیت بود که درمقابل خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری قرارگیرد شخص هاشمی بود ما نقد الیگارشی می‌کنیم و نه نقد افراد باید بگویم چنین قضاوت‌هایی را بسیار عجیب غریب می‌دانم.
 
قوچانی درباره جریان مک فارلین گفت: امام(ره) در جریان جزییات آن قرار داشت و بهتر است نامه امام(ره) را به هشت نفر از آقایانی که به وزیر خارجه وقت دکتر ولایتی اعتراض کردند را بخوانید چرا که بنا به فرمایش حضرت امام(ره) که فرمودند لحن شما از رادیو اسرائیل هم بدتر است آیا می‌توان فرض کرد که ایشان از این ماجرا اطلاعی نداشتند؟ آیا می‌توان اثبات کرد که هاشمی به امام(ره) در این ماجرا خیانت کرده است؟

* جریان انحرافی، "جریان انحراف" از انقلاب است
 
قوچانی گفت: در زمان احمدی‌نژاد به خصوص بعد از سال 88 از فرصتی که نهادهای امنیتی با نیروهای اصلاح طلب کردند استفاده شد تا بتوانند جریانی به معنای دقیق کلمه انحرافی احیا کنند و بنده معتقدم این جریان، جریان انحراف از انقلاب است.
 

انتهای پیام/
برچسب ها: رسانه ، مدیر ، مسئول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار