جهانگیر در دوازدهمین مجمع عمومی انجمن حمایت زندانیان:

نگاه به خانواده‌های زندانیان نباید رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد/ ضرورت نگاه حمایتی به زندانیان

رئیس سازمان زندانهای کل کشور با بیان اینکه باید مراقب بود، تا نوع نگاه به حمایت از خانواده زندانیان رنگ و بوی سیاسی به خود نگیرد، گفت: نگاه به خانواده‌های آسیب‌دیده باید صرفا نگاه حمایتی باشد در غیر این‌صورت این موضوع می‌تواند تبدیل به تهدید شود

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در دوازدهمین مجمع عمومی انجمن حمایت زندانیان مرکز با تاکید بر استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت‌های مردمی برای تحقق اهداف انجمن‌های حمایت زندانیان اظهار داشت: نه تنها در جامعه ایران بلکه در دیگر جوامع نیز برخی جریان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موجب افزایش بروز ناهنجاری و بزه می‌شوند که برای جلوگیری از روند رو به رشد این موضوع باید از بخش‌های مختلف همچون مساجد، کمک‌های مردمی و روحانیت بهره‌مند شد. 
 
وی با بیان اینکه انجمن حمایت زندانیان و نهادهای حمایتی به تنهایی نمی‌توانند آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهند، خاطرنشان کرد: کمک به زندانیان و خانواده آنان باید در جامعه به عنوان ارزش و عبادت شناخته شود. 
 
مشاور رییس دستگاه قضا ورییس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه، دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حساسیت محیط‌های کاری مرتبط با زندان افزود: هر گونه توقف و لغزشی منجر به خروج یک مجموعه از مسیر اهداف تعیین شده می‌شود؛ بنابراین با توجه به عوامل موثر در پیشروی امور و شرایط جامعه باید برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود تا حرکت در مسیر چشم‌انداز ترسیمی باشد. 
 
این مقام عالی قضایی در ادامه سخنانش با تاکید بر اهمیت تعامل و همکاری دستگاه‌های مرتبط در زمینه‌های مختلف برای حمایت از زندانیان و خانواده آنان خاطرنشان کرد: امروز نوع نگاه حمایت از این افراد در سازمان زندان‌ها با نگاه دیگر سازمان‌ها یکسان نیست و در چنین شرایطی حمایت از زندانیان و خانواده آنان از شکل همکاری تبدیل به نگاه رقابتی شده است. 
 
وی توجه نکردن به وضع معیشتی و زندگی خانواده زندانیان را در درازمدت موجب بروز ناامنی بالقوه در جامعه خواند و افزود: از یک سو امنیت در جامعه باید نهادینه شود و از سوی دیگر این موضوع مقوله‌ای نیست که بتوان آن را به شکل دستوری در جامعه پیاده‌سازی کرد. 
 
جهانگیر با اشاره به نقش مهم خیرین درتحقق اهداف نوع دوستانه انجمن‌های حمایت زندانیان گفت: از نقش موثر افراد ذی‌نفوذ، معتمد و امین در ارتقای سطح فعالیت انجمن حمایت زندانیان نیز نباید غافل شد. از این‌رو، مقوله حضور این دسته از افراد باید به عنوان نقش کلیدی مورد توجه قرار بگیرد. 
 
حمایت نباید سیاسی باشد
 
مشاور رییس دستگاه قضا و رییس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه با بیان اینکه باید مراقب بود تا نوع نگاه به حمایت از خانواده زندانیان رنگ و بوی سیاسی به خود نگیرد، اظهار کرد: نگاه به خانواده‌های آسیب‌دیده باید صرفا نگاه حمایتی باشد در غیر این‌صورت این موضوع می‌تواند تبدیل به تهدید شود. 
 
وی افزود: در بررسی هر موضوعی متوجه می‌شویم که بسیاری از مشخصه‌ها و اهداف در فرایندهای کاری گم می‌شوند؛ با این توضیح اگر شعار حمایت در چرخه فعالیت‌ها پررنگ هم باشد اما چون فرایند از زمان شروع به حمایت از خانواده زندانی تا ارایه خدمات و کمک به آنان به درستی تعریف نشده؛ به معنای واقعی کلمه محقق نمی‌شود. 
 
مقام عالی سازمان زندانهای کشور تاکید کرد: براین اساس برای اینکه حمایت به شکل مطلوب به منصه ظهور برسد باید فرایندهای کاری برای حمایت از خانواده‌های زندانیان واکاوی و بازنگری شوند. 
 
جهانگیر در بخشی دیگری از سخنان خود به ذکر مثالی درباره چگونگی فعالیت نهادهای بین المللی از خانواده زندانیان در دیگر کشور‌ها پرداخت و گفت: در کشور استرالیا انجمن‌ها و نهادهای متعدد اورژانسی وحمایتی برای این کار به فعالیت مشغول هستند تا به محض زندانی شدن فرد در صورتی که خانواده اواگر در مکانی که زندگی می‌کنند احساس امنیت نکنند آنان را در نخستین فرصت به مکان جدید منتقل کنند. حمایت این انجمن‌ها در سایر زمینه‌ها مانند تحصیل فرزندان فرد مجرم نیز صادق است. 
 
اهمیت حمایت معنوی از خانواده زندانیان
 
این مقام عالی قضایی توجه به اضطراب و نگرانی خانواده زندانیان را در ابتدای در بند شدن فرد زندانی مهم ارزیابی و اظهار کرد: در صورتی که این موضوع مورد توجه قرار نگیرد زمینه بروز افسردگی در اعضای خانواده زندانیان فراهم می‌شود و این اتفاق آسیب‌های اجتماعی بعدی را به دنبال دارد. در چنین وضعی حتی حمایت و نظارت معنوی از این خانواده‌ها می‌تواند از وقوع آسیب بکاهد. 
 
رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور توجه به راهبرد‌ها و سیاست‌های سازمانی را از دیگر مباحثی عنوان کرد که باید مدنظر قرار بگیرد. 
 
جهانگیر ادامه داد: این سیاست‌ها مستقیم و غیرمستقیم بر فعالیت انجمن‌ها و بخش‌های مختلف تاثیر می‌گذارند. به طور مثال اگر به طور جدی به موضوع کاهش جمعیت کیفری پرداخته نشود و بخشی از زندانیان از ظرفیت‌های این مبحث بهره‌مند نشوند ممکن است فعالیت‌های انجمن حمایت زندانیان کارساز نباشد بنابراین راهبرد‌های کلان در کاهش تعداد زندانیان و به‌کارگیری مجازات‌های جایگزین حبس باید مورد توجه باشد. 
 
وی خاطرنشان کرد: زمانی فعالیت انجمن حمایت زندانیان می‌تواند به شکل مطلوب به منصه ظهور برسد که راهبردهای سازمان زندان‌ها در راستای اهداف این انجمن باشد. 
 
مشاور رییس دستگاه قضا و رییس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه تاکید کرد: با افزایش تعداد زندانیان آسیب‌های اجتماعی هم روند صعودی خواهند داشت از این رو، برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که فعالیت‌های نهاد‌ها با یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشند، در غیر این‌صورت مشکلات و ناهنجاری‌ها از میزان فعلی بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار