کاوه افراسیابی:

گزارش آژانس سبب می‌شود ایران در دور بعدی گفتگوها دست بالاتری داشته باشد

کارشناس سیاسی تصریح کرد گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته‌ای ایران سبب بهبود فضای گفتگوهای هسته‌ای می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، دکتر کاوه افراسیابی استاد علوم سیاسی دانشگاه بوستون در گفتگو با این شبکه گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش جدید خودش را درباره فعالیتهای هسته ای ایران منتشر کرد. این گزارش بسیار مثبت و بهنگام است زیرا براساس روند جاری گفتگوهای هسته ای و توافق ژنو، آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه دارد مشخص کند که آیا ایران به مفاد توافق نامه ژنو پایبند بوده است. گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد ایران توافق نامه ژنو را اجرا کرده است. این گزارش سبب بهبود فضا برای دور بعدی گفتگوهای هسته ای می شود. این گزارش سبب تقویت اعتماد دو طرف می شود. البته راه طولانی برای رسیدن به توافق نهایی پیش روی قرار دارد. تا پیش از توافق ژنو، ایران در دو مسیر تعاملی قرار داشت بطوریکه از یک سو با  آژانس بین المللی انرژی اتمی تعامل می کرد و از سوی دیگر با گروه پنج بعلاوه یک تعامل داشت. اما توافق ژنو سبب ادغام این دو جریان شد بطوریکه  آژانس بین المللی انرژی اتمی بخشی از روند مذاکرات هسته ای برای رسیدن به توافق نهایی باشد.

وی در ادامه افزود: گزارش  آژانس بین المللی انرژی اتمی سبب از بین رفتن برخی اختلافها می شود و احتمالا سبب می شود کار رسیدن به توافق نهایی تا موعد زمانی مشخص یعنی بیستم ژوئن تسهیل شود. اینگونه اقدامات سبب اعتمادسازی می شود و روابط ایران و  آژانس بین المللی انرژی اتمی را عادی می‌کند.  آژانس بین المللی انرژی اتمی بیش از هفتصد بازرسی در مراکز هسته ای ایران انجام داده است. یکصد مورد از این بازرسی ها با فاصله کمی از اعلام قصد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی ها بوده است. این گزارشها و این بازرسی ها موید سخنان مقامات ایرانی است مبنی بر اینکه برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز و برای مقاصد غیرنظامی بوده است. انتشار گزارش  آژانس بین المللی انرژی اتمی سبب می شود ایران در دور بعدی گفتگوها دست بالاتری داشته باشد و با استدلال قویتری درباره حق مسلم هسته ای اش و برداشته شدن تحریمهای هسته ای سخن بگوید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار