در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد

توضیحات آیت‌الله هاشمی درباره انتصاب‌های اخیر در دانشگاه آزاد/ طرح رسيدگي به دارايي مسئولان تصویب شد

طرح رسيدگي به دارايي مقامات، مسؤولان و كارگزاران جمهوري اسلامي ايران، اختلافي ميان مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان كه از جلسه قبل در دستور كار مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار گرفته است، در جلسه امروز مجمع نيز ادامه يافت.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با تجليل از سوّم خرداد، سالگرد حماسه آزادسازي خرمشهر، از اين حماسه به عنوان برگ زريني در تاريخ دفاع مقدس نام برد و اظهار داشت: آثار فتح خرمشهر محدود به جبهه‌هاي ايران نبود، بلكه در كل منطقه و حتّي دنيا تأثير داشت و نقطه عطف بود زيرا دنيا به ويژه مثلث شرق، غرب و ارتجاع منطقه، به قدرت و شجاعت مثال‌زدني رزمندگان ايران، اعم از ارتش، سپاه پاسداران و نيروهاي مردمي بسيج پي بردند.

وی به حمايت‌هاي بلوك شرق و غرب و پشتيباني‌هاي راهبردي ارتجاع از صدام براي مسلح كردن منطقه خرمشهر به موانع آهنين ايذايي مختلف كه آن را به دژ مستحكم نفوذ ناپذير تبديل كرده بود، اشاره و تصریح کرد: به رغم اين حمايت‌ها و پشتيبان‌‌هاي لجستيكي، رزمندگان اسلام با توكل به خداوند و امدادهاي غيبي با عبور از دژ مستحكم خرمشهر، ضربه نهايي را به صدام وارد و خرمشهر را دلاورانه آزاد كردند كه موجب تعجب، وحشت و در عين حال تحسين جهانيان شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ايجاد صفوف طولاني اسراي عراقي و ذلت نيروهاي بعثي را در عمليات بيت‌المقدس، صحنه‌اي ديدني و جاودان در تاريخ روشن دفاع مقدس ذكر و تصریح کرد: فتح خرمشهر، تبديل به نقطه‌اي عطف براي تقويت روحيه رزمندگان و تضعيف نيروهاي متجاوز شد كه همين امر موجب استمرار پيروزي‌هاي بعدي تا پايان جنگ بود.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به برخي القائات سوء و شايعاتي كه پس از فتح خرمشهر در مورد آمادگي اعراب براي پرداخت خسارت‌هاي ايران و ضرورت پايان جنگ از سوي افراد مغرض، معاند و يا بي‌اطلاع از تاريخ دفاع مقدس عنوان شده و متأسفانه هنوز هم در محافلي با مقاصد سياسي و جناحي به اقتضاي زمان هراز چند گاهي تكرار مي‌شود، گفت: اولاً، هيچ پيشنهاد عملي و جدّي براي پرداخت خسارت‌هاي جنگ به ايران در آن زمان وجود نداشت و برخي كشورهاي عربي در واقع مي‌خواستند بدون پرداخت غرامت و خروج عراق از خاك ايران، جنگ پايان يابد و صدام نيز تقويت شود، ثانياً، امام راحل در همه مراحل انقلاب و دفاع مقدس، اشراف و ولايت كامل و راهبردي داشتند و اجازة ختم جنگ را نمي‌دادند.

وی افزود: پس از فتح خرمشهر، روحيه و انگيزه رزمندگان ايراني بسيار بالا بود و بعضي از فرماندهان خواستار ادامه پيشروي در خاك عراق بودند، لذا در جلسه‌اي مشترك از فرماندهان ارتش و سپاه و رؤساي قوا كه در محضر امام(ره) تشكيل شد، امام راحل به عنوان فرمانده كل قوا، ضمن مخالفت جدّي با پايان جنگ و تأكيد بر ضرورت مجازات صدام متجاوز، به فكر مردم عراق نيز بودند و تأكيد داشتند، جنگ بايد به گونه‌اي ادامه يابد كه مردم عراق آسيب نبينند. لذا استدلال نظامي‌ها براي تعقيب متجاوزان در آن سوي مرزها با رعايت شرط امام(ره) در مورد آسيب نديدن مردم عراق مورد موافقت قرار گرفت و انصافاً جمهوري اسلامي ايران تا پايان جنگ به فرمان امام راحل به رعايت اصول اسلامي، انساني در عمليات جنگي پايبند ماند و تمام عمليات ايران در خاك عراق در مناطقي انجام شد كه يا مردم، آن مناطق را تخليه كرده بودند يا به هيچ وجه مسكوني نبود كه نهايتاً صدام عليه مردم خود در شهر حلبچه دست به جنايت بزرگ شيميايي زد و مردم مظلوم كُرد منطقه را بمباران شيميايي كرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پايبندي ايران را در جنگ به اصول اسلامي، انساني، در تاريخ جنگ‌هاي دنيا افتخارآميز خواند و گفت: خداوند پاداش ما را داد و اكنون جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري مقتدر، آرام با ثبات و رو به توسعه و بالندگي تثبيت شد و صدام و صداميان به زباله دان تاريخ پيوستند و خداوند بخشي از اجر مردم ايران و جزاي صدام را در همين دنيا به جهانيان نشان داد.

وی ايّام فتح خرمشهر را به رزمندگان، مردم وفادار ايران و نيروهاي مسلح تبريك گفت و براي خانواده‌هاي معزز شهدا، ايثارگران، جانبازان و آزادگان، آرزوي صبر و توفيق روز افزون كرد.

در حاشيه جلسه امروز مجمع، پس از پايان سخنان آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، صفارهرندي يكي از اعضاي مجمع، در سخنان كوتاهي خطاب به آيت‌الله هاشمي رفسنجاني گفت: نقش حضرتعالي به عنوان فرمانده دوران دفاع مقدس برجسته و ماندگار است و در واقع ما بايد در وهلة اوّل، پيروزي‌هاي دفاع مقدس را به شما تبريك بگوييم.

وی افزود: خرداد ماه با نام و ياد امام راحل گره خورده است و جنابعالي هم به حق به نقش برجسته امام(ره) در همه مراحل انقلاب و دوران دفاع مقدس تأكيد داشتيد.

صفار هرندی ادامه داد: متأسفانه اخيراً نام فردي هتّاك در انتصابات دانشگاه آزاد اسلامي مطرح شد كه خوشبختانه پس از بررسي‌ها در اين دانشگاه، ايشان عزل شد ولي گفته مي‌شود كه نامبرده هنوز هم مشاور رسانه‌اي در مجمع تشخيص است كه البته ما بعيد مي‌دانيم. خوب است جنابعالي اين موضوع را تكذيب كنيد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين اظهارات، ضمن تشكر از آقاي صفارهرندي گفت: خوب شد اين موضوع مطرح شد. ايشان در دوران رياست‌جمهوري بنده بدون هيچ سابقة سوئي مدتي در اواخر دوره با معاونت اجرايي رياست‌جمهوري همكاري انتشاراتي داشت كه البته بنده هم حكم نداده بودم. بعد از پايان آن دوره وی منفصل و مدتها از وي بي‌خبر بوديم تا اينكه اخيراً با مراجعه به رييس دفتر اينجانب و اعلام آمادگي براي همكاري و خدمت به نظام، بدون اطلاع از سوابق چند سال گذشته ايشان، در دانشگاه آزاد اسلامي مشغول به كار شد كه بلافاصله پس از افشاي مقاله هتّاكانه، از مسووليت چند روزه خود عزل شد و در دفتر هم من حكم نداده بودم و مشاور بنده هم نبود، و در دفتر بنده هيچگونه مسؤوليتي ندارد.

در ادامه اين جلسه، طرح رسيدگي به دارايي مقامات، مسؤولان و كارگزاران جمهوري اسلامي ايران كه كليّات آن در جلسه قبل به تصويب رسيده بود، پيگيري شد و با حضور اكثريت اعضا، وزراي اطلاعات و دادگستري، رييس كميسيون اقتصادي و نايب رييس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي، عضو حقوقدان شوراي نگهبان، معاون حقوقي قوه قضائيه، رئيس ديوان عدالت اداري، قائم مقام سازمان بازرسي كل كشور، موارد ذيل به تصويب رسيد.

ماده 1ـ مقامات و مسئولين زير موظفند در اجراي اين قانون، صورت دارايي خود، همسر و فرزندان خود را قبل و بعد از هر دوره خدمتي به رئيس قوه قضائيه اعلام نمايند.

1.رهبر، رئيس جمهور، معاونان رئيس جمهور و وزيران

2. نمايندگان مجلس خبرگان رهبري

3.مقامات منصوب از سوي رهبري

4. اعضاي شوراي نگهبان

5.نمايندگان مجلس شوراي اسلامي معاونان و مديران كل رئيس مجلس

6.معاونان رئيس قوه قضائيه و رؤساي سازمان‌ها و دستگاه‌هاي وابسته به اين قوه و معاونان آنان

7.دادستان كل كشور، رئيس ديوان عالي كشور و رئيس ديوان عدالت اداري و روساي كل دادگستري استان‌ها و معاونان همه آنها و ساير دارندگان پايه قضايي

8.روساي دفاتر سران سه قوه، مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبري و مشاوران سران سه قوه

9.دستيار ارشد رئيس جمهور، معاونان وزرا، مديران كل و همترازان آنها

10.دبير شوراي عالي امنيت ملي و دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام

11. رئيس و دادستان ديوان محاسبات كشور

12.رئيس، قائم مقام، معاونان و دبير كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران

13. روسا و معاونان سازمان‌ها و موسسات دولتي، نهادها و موسسات عمومي غيردولتي و مديران كل آنها

14.مديران عامل، اعضاء هيأت مديره بيمه‌ها، بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري دولتي و شركت‌ها و موسسات وابسته به آنها، رؤساي مناطق و رؤساي شعب ارزي و ويژه و سرپرست‌هاي مناطق

15.رئيس سازمان بورس اوراق بهادار و معاونان وي، رؤساي بورس‌هاي تخصصي، مناطق و فرابورس

16.رئيس و اعضاي هيأت عامل صندوق توسعه ملي

17.استانداران و معاونان آنان، شهرداران و اعضاي شوراي شهر شهرها

18.سفرا و كارداران، سركنسول‌ها و مسئولين حفاظت منافع، رؤساي نمايندگي‌هاي ج.ا.ا در خارج از كشور

19.نمايندگان دولت در مجامع عمومي، هيأت مديره، هيأت امنا و مدير عامل شركت‌ها و موسسات دولتي يا وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي

ادامه بررسي اين طرح به جلسه آينده مجمع تشخيص مصلحت نظام موكول شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: هاشمی ، ایران ، مجمع ، مصلحت ، نظام ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار