قطع نشدن آب تهران در تابستان در گروی تخصیص اعتبار خشک‌سالی است

شهر تهران یکی از ۱۲ شهری است که وزارت نیرو برای رفع بحران آبی آن در فصل گرمای ۹۳ اعلام آماده باش داده است. قطع نشدن آب شرب این شهر در تابستان در گروی تخصیص اعتبار خشک‌سالی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،در میانه بهار امسال، قائم مقام وزیر نیرو اعلام کرد که 12 شهر اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد با بحران آبی روبه رو شده اند.

به گفته این مقام مسئول، وزارت نیرو از ابتدای اردیبهشت‌ماه در حال آماده‌باش است و همه موارد مربوط به این 12 شهر را به‌دقت بررسی کرده است.

بررسی وضعیت منابع آبی شهر تهران نشان می دهد که میزان حجم آب ذخیره شده در 5 سد تأمین آب شرب استان تهران مطلوب نیست.

* کاهش 32 درصدی بارش های استان تهران

محمد پرورش، مدیرعامل آبفای استان تهران در میانه بهار در خصوص تامین آب تهران در تابستان پیش رو، گفت: از اوایل امسال کارگروهی برای تامین آب تهران با ریاست قائم‌مقام وزیر نیرو تشکیل شده و با توجه به اینکه بارش‌های استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون درمقایسه با دوره مشابه دراز مدت با کاهش 32 درصدی و در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 22 درصد کاهش یافته، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا در تابستان شرمنده مردم نباشیم.

وی افزود: سال گذشته به‌خاطر ذخایر مناسب سدهای تهران، دغدغه تامین آب وجود نداشت و آب کافی پشت سدها بود اما امسال وضعیت سدها به‌دلیل بارش های نامناسب به‌ویژه در سامانه شرق تهران، خوب نیست.

* سامانه شرق تهران 50 درصد کمتر از سال گذشته آب دارد

پرورش تصریح کرد: سدهای تهران به‌ویژه در سامانه شرق، به‌طور متوسط 50 درصد کمتر از سال گذشته آب دارند و با وجودی که در آبان و آذرماه نیز دغدغه تامین آب تهران وجود داشت، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده شش ماه دوم سال گذشته بدون مشکلی سپری شد.

وی افزود: یک‌سری اقدام‌های اجرایی مانند حفر 24 حلقه چاه و اجرای پروژه ماملو تا پایان خردادماه سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

پرورش با بیان اینکه مدیریت مصرف مهم‌ترین اولویت ما است، گفت: اگر 20 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب توسط مشترکان خانگی صورت پذیرد، تابستان را بدون دغدغه‌ای پشت سر خواهیم گذاشت.

* تهران 278 میلیون مترمکعب کمبود آب دارد

خسرو ارتقایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران نیز ماه گذشته در این خصوص اظهار داشت: حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای تهران 36 درصد درمقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.

به گفته وی، تهران در میانه بهار با کسری 278 میلیون مترمکعبی آب مواجه بوده است.

ارتقایی تصریح کرد: برای تامین آب تهران و جبران کسری موجود باید 30 حلقه چاه در شرق تهران حفر شود که حفر آنها دو تا سه ماه زمان می‌برد بنابراین برای اینکه مشکلی در زمان پیک مصرف در تابستان رخ ندهد، باید هرچه سریع‌تر اعتبار خشک‌سالی تخصیص یابد.

* هنوز حساسیت بحران ابی تهران درک نشده

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تصریح کرد: به نظر می رسد هنوز حساسیت این موضوع به‌طور کامل درک نشده و باید به گونه ای سیاست گذاری کنیم که بدون نگران کردن مردم، افکار عمومی متوجه جدی بودن بحران کم آبی در تهران شوند.

در سالهای 91 و 92 که بحران آبی و کمبود حجم منابع آبی استان تهران در حد امسال بحرانی نبود، در زمانهای پیک مصرف شاهد قطعی های موردی چند ساعته بودیم. از اینرو در سال جاری که شهر تهران به عنوان یکی از شهرهای با بحران آبی اعلام شده، بر اساس گفته های مدیران مربوطه، در صورت تخصیص نیافتن اعتبار خشک‌سالی برای حفر شدن 30 حلقه چاه در شرق تهران و تکمیل رینگ تهران، با توجه به افزایش قابل توجه دمای هوا، در زمان هایی که مصرف سرانه آب تهران از 320 مترمکعب فراتر رود احتمال بروز قطعی های پراکنده آب و حتی قطعی های گسترده بسیار زیاد است.

منبع: تسنیم
برچسب ها: قطع شدن ، آب ، تابستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.