کارنی: تعدادی از یگان‌های روسیه از مرز اوکراین عقب رفته‌اند اما این به معنی عقب نشینی کامل نیست

سخنگوی کاخ سفید بر ضرورت خروج کامل نظامیان روسی از منطقه ی مرزی با اوکراین تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ سخنگوی کاخ سفید بر ضرورت خروج کامل نظامیان روسی از منطقه ی مرزی با اوکراین تاکید کرد.

"جی کارنی "در نشستی خبری در کاخ سفید به خبرنگاران اعلام کرد که بیانیه ای برای قرائت ندارد اما از خبرنگاران می خواهد که پرسش های خود را مطرح کنند.

خبرنگاری درباره ی امور نظامیان جنگ آزموده پرسید و گفت: "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا گفته است که برخی از مشکلات مربوط به امور نظامیان سابق آمریکایی تا حدی بروز نکرده بود که اریک شینسکی از آنها با خبر شود. این درحالی است که گزارش این هفته ی بازرس کل آمریکا  نشان می دهد که از سال 2005 به بعد تعداد هجده گزارش درباره ی  امور نظامیان جنگ آزموده به کمیته های کنگره ی آمریکا ارسال شده بود. چگونه می توان گفت که اطلاعات به سطحی نرسیده بود که اریک شینسکی وزیر مستعفی امور نظامیان جنگ آزموده درباره اش آگاهی داشته باشد؟

جی کارنی پاسخ داد: "اریک شینسکی" امروز صبح خیلی قدرتمندانه درباره ی برخی از این موضوعات صحبت کرد. فکر می کنم ماهیت مشکلاتی که بازرس کل به آنها پی برد و درباره ی آنها گزارش منتشر کرد مشکلاتی بودند که تلاش شده بود تا طوری دیگری وانمود شوند. براساس گزارش بازرس کل، اطلاعاتی که به ستاد مرکزی در واشنگتن ارسال می شدند در برخی موارد درست نبودند. چیزی که رئیس جمهور امروز گفت و اریک شینسکی هم گفت این است که گزارش بازرس کل و گزارش اریک شینسکی ثابت کرد که شدید ترین نگرانی ما درست بود یعنی اینکه  این یک مشکل سیستمی است. به همین علت اریک شینسکی استعفا کرد و رئیس جمهور هم استعفای او را پذیرفت ، هرچند  رئیس جمهور درباره ی پذیرش استعفای او اظهار تاسف کرد چون ژنرال اریک شینسکی خدمات قابل توجهی را به این کشور کرده بود.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت:رئیس جمهور خاطر نشان کرد که چالش هایی در ارتباط با این موضوع و دیگر موضوعات مربوط به امور نظامیان جنگ آزموده وجود داشته است که حتی برخی از آنها به قبل از سال 2005 باز می گردند. چیزی که ما در طی هفته های اخیر در جریان بررسی  ها دریافتیم این است که این مشکلات عمیق تر و جدی تر هستند و باید اقدامات اساسی اتخاذ کرد. اریک شینسکی اعلام کرد که روند برکناری شماری از مقامات را آغاز کرد ، وی خودش هم استعفایش را تقدیم کرد چون معتقد بود که باقی ماندن او در سمت خود باعث خواهد شد که تمرکزها از مشکلات به سمت خود او منحرف شود.

در ادامه ی این کنفرانس خبری ، خبرنگاری درباره ی اوکراین پرسید و گفت:مقامات دفاعی آمریکا می گویند به نظر می رسد نیروهای نظامی روسیه از مرز اوکراین فاصله می گیرند. واکنش رئیس جمهور به این مسئله چیست ؟

کارنی گفت: همچنان نشانه هایی از فعالیت در مرز اوکراین وجود دارد از جمله اینکه تعدادی از یگان ها از مرز عقب رفته اند، این فعالیت ادامه یافته است. ما تائید نمی کنیم که این فعالیت ها به معنی عقب نشینی کامل است. ما از خروج کامل نیروهای نظامی روسیه از منطقه ی مرزی استقبال می کنیم. حضور چندین هزار نظامی روسی  در مرز اوکراین باعث بی ثبات شدن اوضاع در اوکراین می شود، حضور آنها در مرز برای ارعاب است از این رو ضروری است که خروج کامل نیروهای روسی از مرز صورت گیرد که گامی مثبت خواهد بود.ما همچنان با مردم اوکراین و رئیس جمهور منتخب این کشور همکاری خواهیم کرد تا از تلاش آنها برای تعیین کردن آینده ی خودشان حمایت کنیم هرچند اختلال های جدی در مناطق شرقی اوکراین پدید آمد و جدایی طلبان اقدام به تصرف ساختمان ها کردند.

درحالیکه جی کارنی مشغول پاسخ به پرسش این خبرنگار درباره ی اوکراین بود باراک اوباما وارد سالن کنفرانس خبری شد و به همین علت جی کارنی تربیون را به اوباما واگذار کرد.

باراک اوباما هم وقتی صحبتهایش را شروع کرد دربارهی استعفای جی کارنی سخن گفت.

 اوباما در نشست خبری کاخ سفید گفت: در ماه آوریل جی کارنی به من در کاخ سفید مراجعه کرده و گفته بود که به فکر رفتن( استعفا) است.جی کارنی مدتی است که به این تصمیم فکر می کند. وی از روز نخست ریاست جمهوری جزو تیم دولت من بوده است. جی کارنی 2 سال همراه با معاون رئیس جمهور بود و در سه سال و نیم گذشته سخنگوی کاخ سفید بود.

باراک اوباما افزود: جی کارنی قبل از آنکه به کاخ سفید بیاید به مدت بیست سال گزارش می کرد، وی در زمان فروپاشی شوروی رئیس دفتر مجله ی تایم در مسکو بود، وی با سابقه ی خبرنگاری وارد این سمت شد.جی کارنی یک سخنگوی بسیار خوب و یک مشاور خوب است.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه جاش ارنست 39 ساله را به عنوان جانشین جی کارنی معرفی کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار