رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

رویه وزارت علوم در تعیین ریاست دانشگاه‌ها یکسان نیست/نگران افول رتبه علمی دانشگاه هستم

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه با شرایط موجود اصراری برای ماندن در ریاست دانشگاه ندارم، گفت: روند انتخاب روسای دانشگاه‌ها را می‌توان خارج از فضای سیاسی تمام کرد، چراکه با سیاسی‌کاری دانشگاه‌ها ضربه می‌خورند و من نگرانم با چنین اتفاقاتی امسال رتبه‌های علمی دانشگاه‌ تربیت مدرس افول کند.

"بیژن رنجبر" در گفتگوی مشروح با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مصوبه جلسه 680 مورخ 28 دی ماه 89 شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در متن این حکم ریاست دانشگاه تربیت مدرس به مدت 4 سال به من سپرده شد.
 
وی افزود: البته حکم 18 اسفند 89 ابلاغ شد که برهمین اساس احتمالاً حکم ریاست من بر دانشگاه از 18 اسفند 89 به مدت چهار سال می باشد.

*اصراری برای ماندن ندارم
رئیس دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: اصراری برای ماندن در پست ریاست دانشگاه ندارم و تنها هدف من این است که دانشگاه جایگاه ویژه خود را حفظ کند و به مراتب عالی برسد و اعلام تاریخ ابلاغ حکم نیز به دلیل شفاف سازی است.
 
رنجبر درباره نظرسنجی الکترونیکی برای انتخاب رئیس دانشگاه توسط اعضای هیئت علمی اظهار داشت: وزارت علوم در دانشگاه‌های تهران، شریف و تربیت مدرس با رویکردهای متفاوتی برای تغییر روسای دانشگاه اقدام کرده است که منطقی به نظر نمی‌رسد.  
 
* اخلاق حرفه‌ای در انتخاب روسای جدید رعایت نمی‌شود
 وی با بیان اینکه درباره نظرسنجی الکترونیکی توسط اعضای هیئت علمی با هدف انتخابات هیچ هماهنگی با من صورت نگرفت، تصریح کرد: اگر قرار است چنین پروسه‌ای برای انتخاب رئیس در دانشگاهی انجام شود، حداقل اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌کند که به صورت رسمی با رئیس دانشگاه هماهنگی صورت بگیرد و حتی مسئولیت این کار را به رئیس دانشگاه بسپارند.  
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: اکنون که نظرسنجی الکترونیکی بدون هماهنگی با رئیس دانشگاه صورت گرفته، سوال اینجاست که چرا ده روز طول کشیده و کش‌دار شده است و متأسفانه به اذعان برخی از اساتید، تلفنی از آن‌ها می‌خواهند که چرا در نظرسنجی مشارکت نمی‌کنند؟

رنجبر درباره حمایت بسیج اساتید دانشگاه از "فتح‌الهی" عضو هیئت علمی دانشگاه در نظرسنجی الکترونیکی گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم.  
 
* اساتید خواستند مجددا برای ریاست کاندیدا شوم
 وی ابراز داشت: با اینکه بسیاری از اساتید خواستند تا من هم برای ریاست دانشگاه کاندید شوم اما نپذیرفتم، چراکه سبک انتخاب رئیس دانشگاه را مناسب نمی‌دانم.  
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه باید فرآیندی در انتخاب روسای دانشگاه‌ها صورت بگیرد که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، گفت: هر فرآیندی برای انتخاب روسای دانشگاه که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، همه ما الزامی است که طبق آن روند عمل کنیم که باید نظر اعضای شورای انقلاب فرهنگی را در این زمینه جویا شد.  
 
*وزیر علوم از نظر روسای ادوار گذشته دانشگاه استفاده کند
 رنجبر تصریح کرد: عزل و نصب روسای دانشگاه‌ها در اختیار وزیر علوم بوده که باید توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد که این روندی عادی برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها است؛ اما این‌که وزیر علوم می‌خواهد نظر اعضای هیئت علمی را جویا شود، می‌تواند نظرات پیشکسو‌ت‌ها و روسای ادوار گذشته دانشگاه‌ها را بپرسد.  
 
وی اضافه کرد: وزیر علوم می‌تواند برای انتخاب رئیس دانشگاه تربیت مدرس، ازرؤسای قبلی، از جمله اینجانب به عنوان رئیس فعلی، دکتر دانشجو، دکتر سمنانیان، دکتر تسنیمی، دکتر سید اصفهانی و .....  به عنوان روسای ادوار گذشته دانشگاه، و معاونان آن‌ها، روسای دانشکده‌ها،  نظرات‌شان را جویا شود و با بررسی و تحقیق فردی را با دقت و سرعت برای ریاست معرفی کند.
 
* نباید دانشگاه را درگیر پروسه تغییر رئیس کنیم
 همچنین رئیس دانشگاه تربیت مدرس بیان داشت : اگر روال انتخاب روسای دانشگاه شفاف نباشد، قطعاً جای شک و شبهه برای افراد باقی می‌ماندو برای مدیریت رئیس آتی دانشگاه مناسب نخواهد بود.  
 
رنجبر ادامه داد: باید دید که انتخابات اعضای هیئت علمی مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است یا خیر؛ اما اگر قرار است این فرآیند جلو برود، انتخابات باید در روز مشخصی و با صندوق معینی به صورت شفاف و البته با رأی مخفی و در حضور چند ناظر برگزار شود.  
 
وی با بیان اینکه اکنون در بحث انتخابات برای مشخص شدن رئیس دانشگاه‌ها همه نگران هستند، اظهار داشت: همه ما تلاش‌مان این است تا وقفه‌ای در رشد علم و فناوری کشور رخ ندهد و نباید دانشگاه‌ها را با پروسه‌هایی هم‌چون تغییر روسا درگیر کنیم تا در پیشرفت کاری وقفه ایجاد نشود چراکه ایجاد تنش در فضای علمی موجب اختلال در روند کاری همه ارکان دانشگاهها می شود.  

* نگران افول رتبه علمی دانشگاه هستم
 رئیس دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: روند انتخاب روسای دانشگاه‌ها را می‌توان خارج از فضای سیاسی و با سرعت تمام کرد، چراکه با سیاسی‌کاری دانشگاه‌ها ضربه می‌خورند و من نگرانم با چنین اتفاقاتی امسال رتبه‌های علمی دانشگاهها افول کند که این مسئله بدی است.  
 
رنجبر با اشاره به تغییر روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور گفت: از وزیر محترم علوم خواستارم تا شخصا در این مسئله ورود کند و به قائله انتخاب روسا فیصله دهد چراکه هر روز فردی در مصاحبه‌ای مطالبی را بیان می‌کند و در این صورت در موضع وزیر علوم در انتخاب روسای دانشگاه خدشه وارد می کنند.  
 
وی با بیان اینکه انتظار داریم تا با تغییر روسا نظام و روال کاری دانشگاه‌ها از بین نرود، ابراز داشت: امیدوارم فردی بهتر از من برای ریاست دانشگاه انتخاب شود و همه با هم بتوانیم دانشگاه را جلو ببریم.  
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس درباره حواشی انتخاب روسای دانشگاه‌‌ها گفت: باید تلاش کرد تا حاشیه‌سازی در روند پیش‌برد مسائل دولت به وجود نیاید و همه وظیفه داریم به دولت در راستای منویات رهبر معظم انقلاب کمک کنیم.  
 
* عدم شفافیت در وزارت علوم تنش‌زاست
 رنجبر افزود: وزارت علوم در راستای عدم ایجاد حاشیه در دانشگاهها و کمک به دولت سهم اساسی دارد و متعجبیم که چرا برخی مسائل مثل پروسه تغییر رؤسا به صورت نامعلوم پیش می‌رود و در همین راستا چالش‌ها و تنش‌ها در دانشگاهها زیاد شده است، در صورتی که مسائل می‌تواند ساد‌ه‌تر و روان‌تر جلو برود.  
 
وی بیان داشت: جریان‌سازی و بیانیه دادن برخی افراد برای انتخاب سلیقه‌ای رئیس دانشگاه صحیح نیست و اساتید دانشگاه تربیت مدرس فکور هستند و تحت تاثیر هیچ‌گونه جریان‌سازی قرار نمی‌گیرند. البته لازم به ذکر است که برخی افراد با دادن بیانیه های غیراخلاقی و ایراد تهمت ها و افتراها بایستی بدانند که قطعاً این موارد قابل پیگرد قانونی خواهد بود که فعلاً مسئولین این دانشگاه سعه صدر بالایی دارند.  
 
*رئیس دانشگاه صاحب بصیرت باشد
 رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه این دانشگاه حدود 130  استاد تمام دارد، گفت: رئیس دانشگاه باید حتما استاد تمام بوده و سابقه مدیریت دانشکده و یا معاونت دانشگاه در این دانشگاه را داشته باشد تا بتواند امور را با تسلط بر فضای دانشگاه انجام دهد.   
 
رنجبر افزود: رئیس دانشگاه حداقل باید h-index 10 داشته باشد و هم‌چنین در وفاداری به نظام و ولایت مشهور بوده و در تمام جریانات صاحب بصیرت باشد، چراکه می‌خواهد دانشگاه را که فضای تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان است، اداره کند.  

*دانشگاه باشگاه احزاب سیاسی نیست
 وی با بیان اینکه شاخص‌های رئیس دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص است، گفت: دانشگاه تربیت مدرس جزو 5 دانشگاه برتر کشور است و در انواع رتبه بندی های موسسات داخلی و بین المللی، جایگاه ویژه‌ای دارد و حیف است که تحت یک‌سری جریان‌سازی‌ها قرار بگیرد چراکه دانشگاه باشگاه احزاب سیاسی نیست.
 
* انتخاب رئیس دانشگاه روند آکادمیک و مشخصی دارد
 رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه انتخاب رئیس دانشگاه روند آکادمیک و مشخصی دارد، خاطرنشان کرد: فردی که ریاست دانشگاه را به عهده می‌گیرد، باید جایگاه ویژه‌ای را داشته باشد، چراکه دانشگاه تربیت مدرس در موقعیت بسیار ممتازی قرار دارد و نبایستی در روند فعالیت های علمی و فرهنگی آن خللی ایجاد شود.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار