ساری /

سطح پوشش گیاهی در کشور رو به کاهش است

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به افزایش تغییر کاربری ها در عرصه های طبیعی، گفت: سطح پوشش های گیاهی در کشور رو به کاهش است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری ناصر مقدسی امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رویکرد جدید دولت تدبیر و امید حفاظت از جنگل های هیرکانی که تنها لکه باقی مانده از لکه های پهن برگ بوده است.

وی افزود: سیاست جدید سازمان، متکی بر ارتقای حفاظت با مشارکت مردم از طریق استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی داخلی جنگل بوده بنابر این در سیاست پیش رو نگاه ما به جنگل های هیرکانی به عنوان یک اکوسیستم حیاتی در تامین منابع آب و خاک و نیز توسعه پایدار مناطق نیم رخ البرز شمالی و جنوبی تعلق گرفت.

مقدسی بیان کرد: در این ارتباط از سمت جنگلداری سنتی به سمت جنگلداری با مدیریت پایدار می رویم که درآن شاخصه های پایداری جنگل تقویت می شود.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: یکی از تهدیدات متاسفانه پدیده زشت قاچاق چوب از جنگل شمال بوده که برای مقابله با این کار باید همراهی نیروهای انتظامی و شورای تامین استان های شمالی به مدد سازمان جنگل و مراتع و آبخیزداری بشتابند به لحاظ اینکه تعداد نیروهای یگان حفاظت سازمان به هیچ وجه تکاپوی مقابله با این حجم گستره کار را ندارد.

مقدسی گفت: جلساتی را برنامه ریزی کردیم مجاری و کانون های مربوط به قاچاق چوب شناسایی شده و امیدواریم تلاش کنیم تا این پدیده را تا حدود زیادی کنترل کنیم.

وی بیان کرد: موضوعی دیگری که در منطقه شمال کشور وجود دارد، بحث پدیده توسعه سکونت گاه ها در عرصه های جنگلی بوده ما این را متواضعانه از مسئولان کلان برنامه ریز کشور و به خصوص از استانداران استان شمالی خواسته که مسئله آمایش و کاربری اراضی در استان شمالی تعیین تکلیف شود و جایگاه رفیع جنگل در این برنامه ریزی ها لحاظ شود.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: پیرو منویات رهبری در مورد حفاظت از جنگل ها که به نظر ما به عنوان یک نگاه کارشناسی نسل های باقیمانده جنگل های هیرکانی هستند و سطح محدود باقیمانده که چیزی حدود 1.9 میلیون هکتار بوده که بیش از 50 درصد آن جنگل تخریبی است باید مورد حمایت قرار گیرد.

وی حفظ و حراست از منابع طبیعی را وظفیه ملی و همگانی دانست و گفت: تنها مطعلق به یک سازمان نیست رسانه ها در امر ارتقای فرهنگ می توانند کمک کنند.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: امروزه مسائلی نظیر آلودگی هوا، گرد و غبار و سایر مسائلی که آلودگی را در کلان شهرها دامن زده توسعه فضای سبز و جنگل کاری حائز اهمیت است.

مقدسی گفت: وجود دام در جنگل خسارتی را به جنگل وارد می سازد در برنامه ریزی سازمان موفق نبودیم و حتما در سیاست در حال تجدید نظر هستیم و این کار مستلزم داشتن برنامه های انگیزه ای و تشویقی برای دامداران بوده که این کار باید با مشارکت منابع طبیعی، اداره کل تعاون و بخش معاونت دام وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد تا ما بتوانیم دامداران را به درستی ساماندهی کنیم./س

برچسب ها: سطح ، کاهش ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.