"قزوه": سربازان و مریدان امام خمینی (ره) فقط در ایران نیستند/ "اسرافیلی": من شعر انقلاب را انتخاب نکردم، شعر انقلاب من را انتخاب کرد

شب شعر "امام آئینه عدالت" با حضور شاعران بین المللی فارسی زبان از کشورهای ایران، هندوستان، تاجیکستان و افغانستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در فرهنگسرای ابن سینا؛ ساعاتی پیش نخستین جلسه شب شعر "امام آئینه عدالت" با حضور "داوود امینی" رئیس سازمان تشکل های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ "علیرضا قزوه"، "حسین اسرافیلی"، "سعید بیابانکی"، "کوروس احمدی" و جمعی از شاعران انقلابی داخلی و خارجی برگزار شد.
 
بنابر این گزارش؛ پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم توسط "مصطفی یادگاری" قاری منتخب برنامه و پخش سرود جمهوری اسلامی به دلیل اینکه "سعید بیابانکی" به تازگی به محفل رسیده بود "کوروس احمدی" بخش اول برنامه را اجرا کرد.
 
احمدی پس از خواندن یک شعر از "داوود امینی" رئیس سازمان تشکل های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دعوت کرد تا برای سخنرانی به روی سن بیاید.
 
امینی بعد از عرض سلام و تبریک ایام شعبانیه بیان کرد: این نخستین شب شعری است که برای امام خمینی (ره) امشب در فرهنگسرای ابن سینا و فرداشب در فرهنگسرای بهمن برگزار خواهد شد.
 
وی اظهار داشت: انجمن دیده بان عدالت طراحی این موضوع را برعهده داشتند.
 
پس از سخنرانی امینی، سعید بیابانکی به روی سن آمد و ضمن تبریک اعیاد شعبانیه از یک شاعر هندی به نام "عزیز مهدی" برای حسن ختام دعوت کرد که به روی سن بیاید.
 
"عزیز مهدی" از علیرضا قزوه به عنوان احیاکننده شعر در هندوستان یاد کرد و گفت: نهایت آرزوی شیعیان هندی سفر به ایران و زیارت بارگاه امام رضا(ع) و امام خمینی(ره) و بازگشت به وطن است. وی با سرودن شعری در وصف کشور ایران به سخنان خود پایان داد.
 
بیابانکی با خواندن یک غزل از استاد "حسین اسرافیلی" شاعر انقلابی دعوت کرد تا به روی سن بیاید.
 
اسرافیلی سخن خودش را با یک دوبیتی آغاز کرد و پس از آن شعر خود را در مدح امام علی (ع) برای حضار خواند. سپس بیابانکی با معرفی کتاب "تا همیشه آشنا" نوشته "محمود محمدی نسب" از علیرضا قزوه دعوت کرد تا برای خواندن شعر به روی صحنه بیاید.
 
قزوه در آغاز سخنانش گفت: من با دیدن خانواده شهید زارعی به یاد خاطره تنها دیدارم با امام خمینی افتادم.
 
قزوه در ادامه گفت: به خاطر می آورم که به عنوان نماینده فرهنگی به کشور هند سفر کرده بودم و یک شهر بسیار دور به نام مرشد آباد (نواب (نام محلی)) به زبان انگلیسی صحبت می کردند و آنها ما را به حسینیه خود بردند. در آنجا یک تابلو به ما نشان دادند که با یک پارچه پوشیده شده بود. وقتی پارچه را کنار کشیدند، با عکس امام خمینی(ره) مواجه شدیم.   
 
قزوه همچنین در ادامه بیان خاطراتش از ارادت یک پلیس در تاجیکستان که حرکات بسیار مشهوری داشت گفت و شرح داد: این پلیس در خیابان تاجیکستان اتومبیل مرا متوقف کرد و از من خواست به دو بیت شعری که برای امام خمینی سروده بود گوش بدهم.
 
وی افزود: قصدم از گفتن این خاطرات این است که بگویم سربازان و مریدان امام خمینی (ره) فقط در ایران نیستند و در همه جای دنیا می توان آنها را یافت. حتی در پاکستان و کراچی در یک برهه از زمان انداختن چفیه جرم بود و مجازات سنگین داشت مریدان و سربازان امام در آنجا با انداختن چفیه ارادت خود را نشان می دهند. وی با خواندن شعری به سخنرانی خود پایان داد.
 
بیابانکی پس از بیان یک روایت در مورد یکی از اشعار امام خمینی (ره) از مصطفی محدثی خراسانی شاعر انقلابی دعوت کرد که برای حضار سخنرانی کند.
 
وی پس از بیان یک خاطره از حضور در خدمت امام خمینی (ره) چند شعر از سروده های خود را به روح پرفتوح ایشان تقدیم کرد و از تالیف کتاب طنینی گامهای عرفانی خبر داد.   
 
بیابانکی بعد از پایان سخنان محدثی خراسانی و از خواندن شعری از سیدحسن حسینی شاعر مرحوم از رستم شاعر تاجیکستانی دعوت کرد.
 
رستم در ابتدای سخنانش گفت: من دو غزل تقدیمی آورده ام که یکی از آنها برای استاد قزوه و دیگری برای امام خمینی (ره) است.
 
وی همچنین از علیرضا قزوه به عنوان عامل موثر در ادامه تحصیلاتش گفت: بسیار مایل به ادامه تحصیل بودم که با ارسال یک نامه به قزوه به آرزویم رسیدم و کمک و مساعدت ایشان در حال حاضر فارغ التحصیل مقطع دکترا شدم.
 
وی غزل اولش را به امام خمینی(ره)  و غزل دوم را به علیرضا قزوه تقدیم کرد.

در ادامه بیابانکی پس از خواندن یکی از اشعار قیصر امین پور از میلاد عرفان پور شاعر جوان انقلابی دعوت کرد به روی سن بیاید.
 
عرفان پور پیش از خواندن شعر از شب شعر زنده یاد خلیل عمرانی یاد کرد و پس از آن غزل زیبای خود را تقدیم امام خمینی کرد.
 
بیابانکی با روایت یک خاطره در مورد پسر آقای طالقانی در زمان امام خمینی(ره)، از "کوروس احمدی" یکی از شاعران انقلابی دعوت کرد تا برای خواندن شعرش به روی سن بیاید. وی دوبیتی خود را که در سال ۶۸ سروده بود، تقدیم امام(ره) کرد.
 
در ادامه مراسم، "علی فردوسی" شاعر جوان اصفهانی دو غزل تقدیم وطن و امام خمینی(ره) کرد.
 
بنابر این گزارش؛ "عبدالرحیم صمیمی راد" شاعری از خطه جنوب ایران نیز به شعرخوانی برای حضار پرداخت.
 
در ادامه این شب شعر، بیابانکی خاطره دیداری که در دوران نوجوانی با امام خمینی(ره) داشت را تعریف کرد و گفت: قرار بود ما در آن دیدار یک سرود دسته جمعی بخوانیم که در آن خیل جمعیت میان مردم گم شدیم و نتوانستیم سرود خود را بخوانیم.
 
وی پس از بیان این خاطره از شاعر دیگری از جنوب ایران دعوت کرد تا شعر خود را بخواند.
 
سید حبیب حبیبی با یاد کردن خاطره ای مشترک با علیرضا قزوه در یک مجلس که سپهبد صیاد شیرازی نیز در آن حضور داشت، شعر خود را تقدیم امام خمینی (ره) کرد.
 
پس از شعرخوانی وی بیابانکی از "محمدسرور رجایی" شاعری از کشور افغانستان برای خواندن شعر دعوت کرد. وی نیز با بیان خاطره ای شعر خود را خواند.
 
در خاطره وی قید شده؛ در سال ۶۸ وقتی خبر غم انگیز رحلت امام(ره) منتشر شد، پس از آن در تابستان ۶۸ یکی از دوستان به پاکستان سفر کرده، به عنوان سوغاتی چند عدد کتاب و فیلم از آنجا آورده بود که یکی از آنها فیلم "پرواز در شب" و دیگری فیلم رحلت و مراسم تشییع امام خمینی(ره) بود. برای فیلم رحلت امام خمینی(ره) روستاییان مسافت بسیار زیادی را می پیمودند تا در کنار هم عزاداری کنند.
 
پس از سرور رجایی از آخرین شاعر دعوت شد که وی در جلسه حضور نداشت و بیابانکی پس از خواندن شعری در رسای امام خمینی(ره) به جلسه پایان داد.
 
از حواشی این شب شعر تاخیر یک ساعته برنامه به علت قطع برق و مشکلات ناشی از طوفان امروز تهران بود.


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: شب شعر ، امام ، آیینه عدالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار