بر اساس گزارشی جدید؛

ساختار "نظام بانکي" اروپا مانعی برای رشد اقتصادی اروپاست

بر اساس نتايج یک گزارش منتشرشده، ساختار نظام بانکي اروپا به گونه‌ای نيست که بتواند زمينه‌ساز رشد اقتصادی در اروپا باشد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رويترز، گردآورندگان گزارشي 50 صفحه‌اي تحت عنوان "آيا اروپا از نظر بانکي بيش از حد اشباع است؟" اعلام کردند همه شاخص‌هاي اقتصادي نشان مي‌دهد که اروپا به علت اشباع شدن بخش بانکي در آن به يک بيمار تبديل شده است.

شوراي مخاطرات نظاممند اروپا (CERS)، در اين گزارش تصريح مي‌کند بخش بانکي اروپا در بي‌ثباتي اقتصادي و مالي اروپا از جمله افزايش بيش ازحد سرمايه‌گذاري‌ها در بخش املاک و اموال غير منقول وچرخش سرمايه‌گذاري به ضرر بخش‌هاي غير مالي نقش داشته است.

در بخش ديگر از اين گزارش تصريح شده است ساختار مالي اروپا طي 15 سال گذشته بيشتر بر بانک‌ها و کمتر بر بازار مالي استوار بوده و اين درحالي است اين نسبت در بقيه جهان برعکس است.

گردآورندگان اين گزارش اعلام کردند که اين روند نگران کننده است زيرا ساختار هاي مالي به شدت تمايل يافته به سوي بخش بانکي، باعث کاهش رشد اقتصادي شده‌اند.

کارشناسان اقتصادي که اين گزارش را تدوين کرده اند، معتقدند که الگوي بانکي جهاني ، يعني الگويي که در آن موسسات مالي هر شکلي از خدمات مالي را مديريت مي‌کنند اکنون در اروپا خيلي جا افتاده است و اين خود زمينه ساز تزلزل ساختار مالي و رشد اقتصادي اروپاست .

کارشناسان براي رفع اين معضل نيز پيشنهاد کرده‌اند که حداقل سرمايه خالص بانک‌ها نزد بانک مرکزي اروپا افزايش يابد و با اجراي تدابيري از انباشت سرسام آور بدهي‌ها جلوگيري شود.

کارشناسان همچنين پيشنهاد کرده‌اند سياست رقابت اقتصادي در بين بانک‌ها به اجرا گذاشته شود تا از افزايش ابعاد بانک‌ها در اروپا جلوگيري شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار