داداندیش در "همایش امام خمینی(ره) احیاگر هویت زن مسلمان":

اندیشه‌های امام راحل دو موج بزرگ اسلامی را شکل داد

دبیر کمیته زنان و جوانان دبیرخانه مجمع تشخیص گفت: اندیشه‌های امام در شکل‌گیری موج‌های دوم و سوم بیداری اسلامی تأثیرگذار بود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "پروین داداندیش" دبیر کمیته زنان و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در همایش امام خمینی(ره) احیاگر هویت زن مسلمان که صبح امروز در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد گفت: هم اکنون در ایام بزرگداشت پنجاه‌امین سال نهضت امام راحل هستیم.
 
وی با طرح 4 سوال مبنی بر یانکه امواج بیداری اسلامی چیست و نسبت به امام از سال 42 چه تأثیری بر جهان غرب گذاشت و اعتقادات مذهبی در تحملات منطقه چه جایگاهی داشته و نقش زنان در جنگ‌ها چگونه ارزیبای می‌شدند تصریح کرد: جامعه شناسان و تحلیلگران سیاسی می‌گویند هر پدیده‌ای در مسیری خاص رشد می‌کند و تاریخ معاصر خاورمیانه به 3 موج بزرگ اسلامی داشته که به موج‌های اول، دوم و سوم بیداری اسلامی مشهور است.  
 
رئیس دانشگاه آزاد تهران غرب اظهار داشت: موج اول در اواخر قرن نوزدهم با فروپاشی امپراتوری عثمانی همراه بود که برخی از آنها ضد استعماری و برخی خواهان بازگشت به وضعیت قبل بودند که بر این اساس پانس عربی ناسیونالیست و کمونیست شکل گرفت که پیامد آن ایجاد تفرقه بود.  
 
وی ادامه داد: چالش اول در این مقوله آن بود که احزاب و نظام تئوریزه نشده بود و نظام سازگار با اصل جدید تشکیل نشده بود.  
 
دبیر کمیته زنان و جوانان دبیر خانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: مبدا موج دوم بیداری اسلامی نهضت امام در 15 خرداد بود که در فضای 2 قطبی جهان نهضت خود را با شعار نه غربی و نه شرقی آغاز کرد و به احیای سنت‌های اسلامی پرداخت که مردم هم از آن حمایت کردند.  
 
رئیس دانشگاه آزاد تهران غرب افزود: امام به خوبی توانست ایدئولوژی اسلامی را به عنوان یک آلترناتیو در برابر حکومت‌های مستکبر ارائه کند.  
 
وی تصریح کرد: با پیروی انقلاب آمریکا یکی از متحدینش را از دست داد به همین خاطر با شیوه‌‌های مختلف به مخالفت با انقلاب پرداخت که از جمله آن می‌توان به درگیر کردن ایران به  مشکلات داخلی جنگ ایران و عرق برجسته سازی شکاف بین شیعه و سنی اشاره کرد.  
 
داداندیش اظهارداشت: اندیشه امام در موج سوم بیداری اسلامی این بود که گفتمان را در برابر ناسیونالیست بیدار کرد و اعتماد به نفس در بین مسلمانان را به وجود آورد که بر این اساس رویکرد استقلال طلبی و دوری از سلطه شرق و غرب تأکید شد و شاخص بعدی الگوی جمهوری اسلامی بود که به جهان عرب ارائه شد که از ویژگی‌های آن می‌توان به مردمی بودن، استقلال طلب بودن و هم‌خوانی با دموکراتیک اشاره کرد.  
 
دبیر کمیته زنان و جوانان دبیر خانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه موتور محرک مردم بودند اظهار داشت: اگر محتوای جنبش را ببینیم تقاضا برای به کارگیری سازو کار دموکراسی در اداره جامعه است و تقاضا برای توجه به باورها و اعتقادات دینی مردم هر دو از خواسته‌های اسلام‌گرایی میانه‌رو است که همان موتور ولایت فقیه است.  

انتهای پیام/
برچسب ها: بازگشت ، وضعیت ، استعماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار