گزارش میدانی خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران از حال و هوای انتخاباتی سوریه؛

مردم سوریه صدای گلوله ارتش و تروریست‌ها را از هم تشخیص می‌دهند / شمارش آرا در 48 ساعت + تصاویر

میهمان ناخوانده دیروز دمشق نه ریزگزد و نه طوفان بود، بلکه صدای انفجارهایی که گاه و بیگاه از دور و نزدیک به گوش می‌رسید. البته کسانی که به این صداها عادت داشتند تشخیص می‌دادند که کدام صدای شلیک نیروهای ارتش سوریه و کدام صدای شلیک تروریست‌هاست، برای شهروندان مهم نبود، می‌گفتند ما که کار خودمان را انجام می‌دهیم، این صداها برای ما عادی شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران، در حالی اولین انتخابات چند حزبی ریاست جمهوری سوریه از صبح دیروز سه شنبه -14 خرداد – در سوریه آغاز شد که قرار بود انتخابات تا ساعت 19 ادامه داشته باشد، اما اینگونه نشد. استقبال کم نظیر مردم سوریه در خلق حماسه و تعیین سرنوشت کشورشان به حدی بود که انتخابات این کشور به مدت 5 ساعت تمدید شد. هرچند انتخابات از همان ساعات اولیه صبح دیروز با استقبال گسترده مردم سوریه روبه رو شد اما گویا میل به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سوریه تا پاسی از شب ضروری بود ادامه داشته باشد.




مردم سوریه که از صبح دیروز همزمان با راگیری به پایکوبی و شادمانی پرداخته بودند ترجیح دادند در ساعات پایانی این شب نیز به فعالیت انتخاباتی خود ادامه دهند.



به یکی از شعبات اخد رای در نزدیکی هتل دامارز سر می‌زنم، ابتدا از ورود خبرنگار جلوگیری می‌کنند اما با شنیدن اینکه خبرنگار ایرانی هستم نه تنها ممانعت نمی‌کنند بلکه تحویل هم می‌گیرند. به نظر می‌رسد متصدیان اخذ رای شعبه خسته‌اند اما نمی‌خواهند خستگی خود را نشان بدهند به زور هم که شده خنده معروف دمشقی را تحویلم می‌دهند. به سختی می‌پرسم مشارکت مردم دمشق در انتخابات خوب بود؟ کلی توضیح می‌دهد. مترجم می‌گفت می‌گوید انتخابات به حمدالله خیلی خوب بود، چند صندوق پر شده و گذاشته‌ایم کنار، این صندوقی که اینجا می‌بینید تازه گذاشتیم، مشارکت خوب بوده است.





متصدی اخذ رای می‌گفت: حضور مردم پای صندوق‌های رای چشمگیر است. با حساسیت به ساعت مچی‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید هنوز وقت باقی است. راست می گفت 40 دقیقه مانده بود تا عقربه‌های ساعت رقم 24 یعنی پایان زمان انتخابات سوریه را نشان بدهند.



طولی نکشید روز انتخابات سوریه به ماموریت خود بایان داد، اولین انتخابات چند حزبی کشور جمهوری خلق سوریه پایان یافت. در این دور از انتخابات 3 نامزد شرکت کرده بودند، بشار اسد، حسان النوری و حفیط حجار.



محبوبیت بشار به خوبی خود نمایی می‌کرد، این را از شعار طرفدارن بشار می‌شد به راحتی فهمید. بنرهای بشار هم در همه جای شهر دیده می‌شد. میهمان ناخوانده دیروز دمشق نه ریزگزد و نه طوفان بود، بلکه صدای انفجارهایی که گاه و بیگاه از دور و نزدیک به گوش می‌رسید. البته کسانی که به این صداها عادت داشتند تشخیص می‌دادند که کدام صدای شلیک نیروهای ارتش سوریه و کدام صدای شلیک تروریست‌هاست، برای شهروندان مهم نبود، می‌گفتند ما که کار خودمان را انجام می‌دهیم، این صداها برای ما عادی شده است.



در هر صورت مردم علی رغم وجود ناامنی و حتی تهدیدات صورت گرفته و تشدید صداهای انفجار با حضور گسترده در پای صندوق‌های رای در انتخابات شرکت و رسالت خود را انجام دادند.

این انتخابات که اولین تجربه انتخابات چند حزبی سوریه بود شیوه خاص خودش را داشت، برگه‌های رای گیری به طوری طراحی شده بود که عکس هر 3 نامزد بر روی این برگه‌ها وجود داشت، و زیر هر عکس محلی برای اثر انگشت رای دهندگان در نظر گرفته شده بود تا هر شهروند صرفا پای عکس نامزد انتخاباتی مد نظر خودش را مهر کند. همچنین خبری از شناسنامه و مهر زدن به آن نبود، بلکه صرفا شهروندان یک کارت شناسایی نشان می‌دادند تا بتوانند در انتخابات شرکت کننند، البته اسامی شرکت کنندگان توسط متصدیان اخذ رای ثبت می‌شد.

انتخابات سوریه ساعت 24 روز سه شنبه 13 خرداد ماه به بایان رسید و بلافاصله شمارش آراء انتخابات شروع شد تا نتیجه تصمیم گیری مردم برای سرنوشت کشورشان به زودی اعلام شود. بنابراین سوری‌ها با وجود همه تبلیغات منفی که از سوی رسانه‌های غربی، عربی و عبری صورت می‌گرفت در تعیین سرنوشت خود شرکت کردند.

پیش‌بینی‌ها در خصوص اعلام نتایج انتخابات سوریه حکایت از آن دارند که احتمال دارد شمارش آرا حدود 48 ساعت طول بکشد.

گزارش از وحید عظیم نیا

انتهای پیام/
 
برچسب ها: انتخابات ، سوریه ، بشار ، پیروزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار